Visa fullständig version : Sluta när det blir trögt? Explosiv träning
Irakiern
2007-02-01, 23:52
Alltså, man ska ju köra explosivt och snabbt med vikterna också ibland. Grejen är väl då att man typ ska sluta när det börjar bli trögt så man inte orkar hålla farten på vikten längre eller? Fattar ni? När det börjar bli segt så ska man sluta och inte fortsätta? Alltså typ: Man kör explosivt och med fart, det är ju bra, co hsedan lägger man av fast man ORKAR mer, men man lägger av för att det blir trögt?
Bumpelibump, vad säger panelen?
jeppe på berget
2007-09-29, 20:12
jo så är det
panzerpig
2007-09-29, 20:39
ett rätt vanligt sätt att träna explosivitet är detta (westside barbell kör ungefär så)
3 reps per set, 8 set (eller nått) vikterna mellan 50-75% (för tungt blir långsamt).
tex bänkpress tränar du bänk två dagar i veckan kör tungt ett pass och explosivt det andra. lyft så fort du kan. finns säkert info om det i styrkelyftsforumet eller google.
Det jag lärt mej är att du ska köra med riktigt lång vila mellan set:en så att det blir så perfekt genomfört som möjligt... sen ska du sluta innan du börjar fuska :D man lär sej efter några gånger... Sen ska du ALLTID köra med samma vikt... när du börjar ska du endast klara 7rep när du sedan klarar 20rep ska du höja vikten... ha tålamod
men kan någon förklara för mig vad som e skillnaden ifall man kör långsamt o ifall man kör snabbt med hantlar när man tränar? för just nu när jag läser så förstår jag det som att man ska köra snabbt för att bli explosiv?
Control_61
2007-09-30, 08:22
Finns ju olika sätt att träna explosivt.
Just westside är lite krånglig tycker jag.
När jag tränar explosivitet försöker jag helt enkelt röra stången så fort som möjligt, även om det då går långsamt så utvecklar jag snabba muskelfibrer för det är just att man försöker göra det som är viktigt.
Likaså börjar jag varje pass med en olympisk övning som fridrag, frivändning, ryck, höga ryckdrag......
men ifall man skulle köra en vecka snabbt o en vecka långsamt o hålla på så, skulle musklerna lära sig o arbeta på bägge sätten?
Nitrometan
2007-09-30, 10:12
men ifall man skulle köra en vecka snabbt o en vecka långsamt o hålla på så, skulle musklerna lära sig o arbeta på bägge sätten?
Kanske. Lite av varje.
Men varför vill du bli långsam?
Kanske. Lite av varje.
Men varför vill du bli långsam?
för att jag hällre vill ha uthålliga muskler som kan hålla igång längre en snabba muskler som kan jobba snabbt. Men ifall de går o dela up på de 50-50 snabbt o långsamt då e de jävligt bra :)
kraftsport
2007-09-30, 16:04
Du menar sådan träning som det står om hos Testosterone Nation. Har själv nyligen läst dessa artiklar som Chad Waterbury har skrivit.
http://www.t-nation.com/readArticle.do;jsessionid=5425D3947F14926AAA5636F9 14F7C3B2.hydra?id=1722595&cr=
http://www.t-nation.com/readArticle.do;jsessionid=5425D3947F14926AAA5636F9 14F7C3B2.hydra?id=1726736&cr=
http://www.t-nation.com/readArticle.do;jsessionid=5425D3947F14926AAA5636F9 14F7C3B2.hydra?id=1616759&cr=
Efter dessa artiklar funderar man ju ifall det är så man ska träna. Det låter ju vettigt. Men alla övningar lämpar sig kanske inte att köra med snabb kontraktion.
Nitrometan
2007-09-30, 16:19
för att jag hällre vill ha uthålliga muskler som kan hålla igång längre en snabba muskler som kan jobba snabbt. Men ifall de går o dela up på de 50-50 snabbt o långsamt då e de jävligt bra :)
Men om du vill bli uthållig så verkar det vettigare att träna många reps (100?) än långsamma reps. Tycker jag iaf.
Men om du vill bli uthållig så verkar det vettigare att träna många reps (100?) än långsamma reps. Tycker jag iaf.
Jaaa men när jag tränar brukar jag ha tunga vikter o sen köra många reps men långsamt o sakta så jag hinner o andas ut o in. Så skaffar man väll uthålliga muskler.
Men ifall man ska ha snabba muskler ska man köra lätta eller tunga vikter men snabbt o mindre reps?
Jag säger. Ett mycket bra sätt att träna på!
Nitrometan
2007-09-30, 18:53
Jaaa men när jag tränar brukar jag ha tunga vikter o sen köra många reps
Hur kan du köra många reps på en tung vikt?
Tungt är nära ditt 1RM. Hur kan det då bli många reps?
Men ifall man ska ha snabba muskler ska man köra lätta eller tunga vikter men snabbt o mindre reps?
Få reps. Med explosivt utförande. Tungt eller lätt funkar vilket som. fast ska vi gräva ner oss i teorier tar det lite tid.
En gång i veckan med tunga vikter, få reps, och en gång i veckan med lägre vikt, få reps och full fart på stången - brukar vara ett bra upplägg.
Hur kan du köra många reps på en tung vikt?
Tungt är nära ditt 1RM. Hur kan det då bli många reps?
aja mitt tunga reps brukar vara 10 eller 15 kg det beror på min förra vecka men maxa kan jag ta 20 o de går inte så bra xD
Få reps. Med explosivt utförande. Tungt eller lätt funkar vilket som. fast ska vi gräva ner oss i teorier tar det lite tid. mina reps brukar vara 10 till 15 det brukar skilja
En gång i veckan med tunga vikter, få reps, och en gång i veckan med lägre vikt, få reps och full fart på stången - brukar vara ett bra upplägg.
kan du förklara dig lite nogranare där jag förståg inte helt me detta "få reps och full fart på stången"
Nitrometan
2007-09-30, 19:31
Få reps = mindre än fem
Full fart = du lyfter så snabbt du bara kan
major Pectoralis
2007-09-30, 21:35
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=98155
Corpobal
2007-09-30, 22:11
Alltså, man ska ju köra explosivt och snabbt med vikterna också ibland. Grejen är väl då att man typ ska sluta när det börjar bli trögt så man inte orkar hålla farten på vikten längre eller? Fattar ni? När det börjar bli segt så ska man sluta och inte fortsätta? Alltså typ: Man kör explosivt och med fart, det är ju bra, co hsedan lägger man av fast man ORKAR mer, men man lägger av för att det blir trögt?
Men faktum är ju att man _inte_ orkar mer trots att man kan förflytta vikten i den koncentriska fasen, man har uppnåt teknisk fail när man inte kan genomföra en explosiv rörelse i en övning som är avsedd för det. En definitionsfråga kanske men ändå en viktig sådan.
En viktig sak är att inte dra ett likhetstecken mellan explosiv och okontrollerad rörelse, bana in en väl fungerande teknik innan du börjar med hopp-böjar, explosiva bänkar eller vad det nu är frågan om. Betänk också att stressningen på exempelvis knäleden blir högre i en snabb rörelse och att dålig form därför kan sätta sina spår snabbare samt har lättare för att leda till skada utan "varning".
men vänta lite nu, så ni säger att man kan köra med tunga vikter för att skaffa explosiva muskler bara man håller samma fart som man hadde i början. Förresten funkar det med alla muskler man har på kroppen som te.x rygg,mage,ben,bröst?
dubbel post: funkar det o träna explosvit på alla muskler runt kroppen.
Explosivitet = Mycket muskelkraft på kort tid. Man ska försöka få ut så mycket "power" som möjligt, det vill säga mycket kraft på kort tid.
Power = Kraft x Distance/Tid
Ut från denna formel kan du få fölgande graf (streckad linje) utifrån en vanlig force-velocity kurva (heldragen linje):
http://www.quintic.com/education/imagesforeducation/power_force_graph.jpg
Här kan man se att max power output sker ved ca 30-40% av max force.
Konklusion: För få max explosivitet (power) ska man träna med vikter omkring 30-40% av 1RM. Dessutom muskelhypertrofi en fördel då en större muskelmassa medför fler motorneuron. Det är också en bra idé att träna med få repitioner på belastningar nära 1RM för träna upp maximal neuromuskulär aktivering. Alltså en kombination av träning med maximal power output samt träning för maximal neuromuskulär aktivering.
För power träning är ballistisk träning bra = maximal hastighet och kraft genom hela övningen. T ex hoppa med vikter på ryggen (jump squats) eller vikter kastas och tas emot. Bygger på att muskeln först sträcks, därefter kontraheras direkt efter och flekteras.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.