handdator

Visa fullständig version : Protein och viktminskning?

Iambear
2007-02-01, 20:51
hej alla!
jag håller på att gå ner i vikt genom att hålla en bra kost kombinerad med träning, och är ganska nöjd hittils med både resultatet och min disciplin..

Jag undrar om det är bra att dricka protein-shakes för att behålla musklerna?
Jag har läst på lite, jag kanske har tolkat fel, men jag fick intrycket av att när man går ner i vikt så brukar kroppen ta lite energi av musklerna och bryta ner, och risken blir väl större om jag är på diet och inte äter så mkt mat?
Men om protein-shakesen gör att jag går upp i vikt så är det ngt jag vill undvika..

MVH

Raggis
2007-02-01, 22:08
Hejsan!

Om du inte får i dig tillräckligt med protein från din normala kost, så lär du ta protein i form av kosttillskott. Om du går ner i vikt, så är ungefär 2g protein per kilokroppsvikt at rekommendera.

King Grub
2007-02-01, 22:10
Men om protein-shakesen gör att jag går upp i vikt så är det ngt jag vill undvika..

Räkna in proteinet och kalorierna i dagsintaget, som vilket annan proteinkälla som helst, bara.

Iambear
2007-02-02, 08:02
Räkna in proteinet och kalorierna i dagsintaget, som vilket annan proteinkälla som helst, bara.

Grejen är den att jag inte räknar hur mkt jag äter per dag, det enda jag vet är att jag rör mig mer än förr och äter lite mindre, och det har då gjort att jag tappat några kilon..

Jag vet inte om jag får i mig tillräckligt protein med min normala kost eller inte, jag är bara rädd för att jag ska tappa för mkt styrka under min diet.

King Grub
2007-02-02, 08:11
I slutändan handlar det om energibalansen. Om du ligger på minuskalorier i dag (säg 300 för exemplets skull), så går du ner, men om du då lägger till 400 kcal från proteinpulver, går du upp i stället. Det är inte sannolikt att det är just proteinkalorierna som blir kroppsfett, men dom bidrar, liksom allt annat till energiintaget, och vid ett överskott kommer total inlagring vara större än total förbränning. Exakt vilket energigivande livsmedel som åstadkommer energiöverskottet är irrelevant.

Så: proteinpulvret ger energi som kommer att läggas till ditt totala energiintag, och ett energiöverskott innebär fettökning, men på intet sätt är själva proteinpulvret i sig fettbildande. Det är ingen skillnad i det här avseendet jämfört med någon annan energigivare: allt måste räknas in, helt enkelt. Även om du inte räknar på saken, så kommer kroppen att göra det.

Iambear
2007-02-02, 13:01
I slutändan handlar det om energibalansen. Om du ligger på minuskalorier i dag (säg 300 för exemplets skull), så går du ner, men om du då lägger till 400 kcal från proteinpulver, går du upp i stället. Det är inte sannolikt att det är just proteinkalorierna som blir kroppsfett, men dom bidrar, liksom allt annat till energiintaget, och vid ett överskott kommer total inlagring vara större än total förbränning. Exakt vilket energigivande livsmedel som åstadkommer energiöverskottet är irrelevant.

Så: proteinpulvret ger energi som kommer att läggas till ditt totala energiintag, och ett energiöverskott innebär fettökning, men på intet sätt är själva proteinpulvret i sig fettbildande. Det är ingen skillnad i det här avseendet jämfört med någon annan energigivare: allt måste räknas in, helt enkelt. Även om du inte räknar på saken, så kommer kroppen att göra det.

Men om jag enbart har en proteinkur på en liten mängd pulver så bör detta väl enbart förhindra att mina muskler bryts ner?
Ungefär 2g per kroppsvikt?
Att detta kommer öka mitt energiintad per dag har jag förstått, men om jag enbart tar lite per dag så kanske jag fortfarande ligger på energiunderskott.

King Grub
2007-02-02, 13:05
1. 2 g protein per kilo kroppsvikt och dygn är en bra siffra. Tappar du muskelmassa då, är det inte inadekvat proteinintag som ligger bakom i alla fall. Svårt att gissa sig till sitt intag, i o f s, men 2 gram är inte svårt att uppnå.

2. Kanske det. Återigen - det kan inte jag, du eller någon annan gissa sig till utan att veta dina nuvarande intag och utgifter. :)