Visa fullständig version : 10 liter 0-gradit vatten förbränner 380 kcal
Hej. tänkte på en sak idag. Om jag dricker 10 liter nollgradit vatten borde de förbränna ca 380 kcal va? eftersom en kcal är den energin det tar att värma 1 liter vatten 1 grad borde de väl stämma...?
Det krävs ca: 370-380 kcal för att få vattnet till kroppstemperatur ja. Men jag är nästan helt säker på att all denna energi som krävs för att värma upp vattnet inte kommer från människokroppen.
Torsk_ole
2007-02-01, 19:26
Hej. tänkte på en sak idag. Om jag dricker 10 liter nollgradit vatten borde de förbränna ca 380 kcal va? eftersom en kcal är den energin det tar att värma 1 liter vatten 1 grad borde de väl stämma...?
Du ska alltså sörpla i dig 10 liter vatten...nästan is. Lycka till!:smash:
Klart att värmen kommer från kroppen. De strålar ju hela tiden ut värme från kroppen så den yttre påverkan är obefintlig.
Pretender
2007-02-01, 19:29
Undrar hur hälsosamt det är att inta dessa mängder, om man inte är maratonlöpare i tropikerna :)
Pretender
Att dricka 10l vatten på en dag är mycket vatten, du kommer fan pissa kallt vatten om du ska dricka 10l :D
Hur du än vrider och vänder på det, så är det förmodligen alltid bekvämare att motionera iväg 370kcal.
Eddie Vedder
2007-02-01, 19:45
Hur du än vrider och vänder på det, så är det förmodligen alltid bekvämare att motionera iväg 370kcal.
Fast de lär han ju oxå göra så in i helvete mycke som han kommer bli tvungen att gå till å från toan:D
Du ska alltså sörpla i dig 10 liter vatten...nästan is. Lycka till!:smash:
Bara för att man undrar en sak så betyder inte det att man ska genomföra det. Btw, hur många klockor kan man laga på en timme, samtidigt som man simmar och äter godis?
blekfet2
2007-02-01, 19:58
Bara för att man undrar en sak så betyder inte det att man ska genomföra det. Btw, hur många klockor kan man laga på en timme, samtidigt som man simmar och äter godis?
är man höger eller vänsterhänt?
är man höger eller vänsterhänt?
Både höger och vänsterhänt, för att underlätta dina beräkningar :D
Handcuff
2007-02-01, 21:17
Risken finns att du styrker med på kuppen dessutom! (inte alls otänkbart)
Risken finns att du styrker med på kuppen dessutom! (inte alls otänkbart)
pga att man kör ut alla salter ur kroppen eller dylikt?
TobiasNP
2007-02-01, 21:27
vattenförgiftning:
http://stationsvakt.blogspot.com/2007/01/vattenfrgiftning.html
http://www.aftonbladet.se/vss/halsa/story/0,2789,337318,00.html
10liter vatten är rätt mycket och rekommenderas att ej inta på kort tid
Är det inte 380 kalorier? dvs 0,38 kcal?
I vilket fall är det nog effektivare att lägga sig i ett badkar med kallt vatten och försöka hålla sig varm, det lär ju kräva energi det med.
Är det inte 380 kalorier? dvs 0,38 kcal?
I vilket fall är det nog effektivare att lägga sig i ett badkar med kallt vatten och försöka hålla sig varm, det lär ju kräva energi det med.
Nä, det går åt en kalori för att värma ett gram vatten en grad. Alltså en kilokalori för att värma ett kilo vatten en grad.
Liten Men Fet
2007-02-01, 23:02
Annars kan man ju göra det enklare för sig om man inte vill dricka så mycket, man tar en iskall dusch tar på sig gympadojorna och ger sig ut och springer en mil spritt språngandes naken.
Eller så man man bada isvak en 15 minuter...
... eller så kan man sitta still alternativt sova tills man har förbränt 380 kcal.
Nä, det går åt en kalori för att värma ett gram vatten en grad. Alltså en kilokalori för att värma ett kilo vatten en grad.
Okidoki.
Hursom är det väl inte direkt relevant för när appliceras detta på någon, någon gång? Samma tänke när folk hellre kör ner kosten -500 kcal än kör cardio -500 kcal, VART ÄR ROCKY PSYKET?
Man kan dö av att göra sådär så det är inte värt att bli av med 300kcal. Gå en extra prommenad istället. Sen kan ju bara tänka dig hur plågsamt det är att sitta och hälla i sig 10 liter vatten.
BigForre
2007-02-02, 21:45
Eller uppnå den önskade effekten genom att sätta dig utomhus så slipper du pissa så förbannat.
tänkte bara säga till alla att jag faktiskt gjort detta 1 4 dar nu... och de e inte för att ja vill bränna kalorier på ett plågsamt sätt... men jag genomför en natriumladdning och saltar som fan och dricker 10-12 liter/dag. lever än, men de är tungt tro mej!
ramagoen
2007-02-03, 17:32
tänkte bara säga till alla att jag faktiskt gjort detta 1 4 dar nu... och de e inte för att ja vill bränna kalorier på ett plågsamt sätt... men jag genomför en natriumladdning och saltar som fan och dricker 10-12 liter/dag. lever än, men de är tungt tro mej!
Ändock kan det va farligt? tänkt på det? :smash:
Varför natriumladdar du? Tävlar du?
Lilla Brynolf
2007-02-03, 18:42
Varför natriumladdar du? Tävlar du?
Han har vad jag förstått något typ av skolarbete på gång?
Han har vad jag förstått något typ av skolarbete på gång?
Ah, justja. My bad :D Projektarbete ;) Jävligt intressant faktiskt. Vi byggde en sketen projektor. Fick dock MVG, så jag klagar inte.
Handcuff
2007-02-03, 19:01
Helt klart ett intressant projektarbetet! :thumbup:
Men att du riskerar hälsan (och livet om dett vill sig illa..) för ett projektarbete i gymnasiet tyder bara på extrem dumhet! Och av de anledningen hoppas jag starkt på ett IG *screwy*
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.