handdator

Visa fullständig version : Räknas ex. knäböj/marklyft som magträning?

Gabs
2007-02-01, 16:47
Har en jättesnabb fråga. Jag funderar ut min nästkommande split och kommer lägga in relativt mycket magträning, ren magträning.

dag1: mage
dag2: knäböj etc
dag3: mage
dag4: marklyft etc
(utdrag från splitet för att pointera min frågeställning)

Man måste ju låta muskeln vila, räknas det som vila för magen om man kör knäböj/marklyft och den typen av övningar eller blir det såpass ansträngning på magmuskulaturen att den även behöver vila från det?

Sheogorath
2007-02-01, 16:51
Har en jättesnabb fråga. Jag funderar ut min nästkommande split och kommer lägga in relativt mycket magträning, ren magträning.

Man måste ju låta muskeln vila, räknas det som vila för magen om man kör knäböj/marklyft och den typen av övningar eller blir det såpass ansträngning på magmuskulaturen att den även behöver vila från det?

Jag tycker att det ser lite väl mastigt ut, spontant. Varför inte köra, säg fem set mage efter vardera knäböj och marklyft, om du nu vill köra mycket mage? Mer än 10 rena set mage per vecka kan jag inte se anledning till någon att köra. Jag högprioriterar magen och har 10 set i veckan, och den har utvecklats djäkligt bra!

major Pectoralis
2007-02-01, 16:54

Njaä, marklyft och knäböj är inte magträning i ordets rätta bemärkelse. Dock ställer de stora krav på stabilitet i centralpartiet. Av den anledningen skall man vara pigg och fräsch i magen när man skall träna denna typ av övningar. Just den frågeställningen är den väsentliga för om ditt upplägg är bra eller inte: "är jag pigg i magen dagen efter jag tränat mage"? Jag skulle lägga en kvalificerad gissning på inte men kanske...

Gabs
2007-02-01, 16:54
Att det skulle läggas ut på det sättet är helt enkelt för att det är då jag får tid över. Det split jag evetuellt kommer pröva på är:

1- axlar, vader, mage
2- rygg, baksida lår
3- bröst, vader, mage
4- framsida ben
5- biceps, triceps

Då jag har inflamation i axel så blir det väldigt lätt och snabb träning på bröst resp. axeldagen. Alltså får jag massa tid över, tänkte att det kunde vara perfekt att lägga magträning där. Som jag förövrigt annars aldrig brukar träna. Men då kom ju problemet som jag ställde i första inlägget.