Visa fullständig version : lätta och snabba såser?
Vad rör ni ihop från kylskåpet för att få till en nyttig och god sås? :D Fram med alla era fantasifulla och goda recept.. när det gäller såser kan man ju variera hur mycket som helst och jag är ganska kass på det där.. så tips välkomnas. Säg gärna vad ni har såserna till också.
Shakemynuts
2007-01-31, 22:29
Örtblandning, örtsalt, vitlök med yoghurt.
God till kyckling och annat kött. Kanske göra en trevlig kyckling kebab? :naughty:
Valfri dipmix + Kvarg *flex*
http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=85758
-bengan-
2007-01-31, 22:34
currysås liknade:)
Lite olja, ner med typ lite lök och vitlök fräs det lite
sedan i med currypasta, ja kör både röd å grön
sedan i med vatten, koka upp i med maizena samt lite currykrydda
funkar fint till allt man kan ha curry till*drool*
varken jätte onyttig eller mega nyttig skulle ja kunna tänka mig
Ehm...sås, jag äter inte sås så ofta men jag brukar blanda en påse pulver i vatten. Fast den är nog inte så nyttig
Lättcreme fraiche + såsmix (de där kalla) t ex Tandoori, Sweet Chili eller Lemon Lime.
Lättcreme fraiche, pressa i lite citronsaft och krydda med citronpeppar alt. vitpeppar. Servera kall! Kanongott till kött, kyckling och fisk. :)
Sås som passar till fisk, men även till tex avokado (har till och med använt den i smörgåstårta). Går att anpassa till veganer och mjölkallergiker.
2 dl Lättcremefraiche (Alpro sojayoghurt, gärna avrunnen. om man vill ha mjölkfri/vegansk)
Några matskedar stenbitsrom (Enghav "tång-caviar" för att få den vegansk)
Ett halvt paket gräslök och ett halvt paket dill
Salt och peppar..
Låt stå ett tag i kylen för att gotta ihop sig..
olle lindblad
2007-02-02, 21:47
Sås? Jag brukar mest steka grönsaker, hälla på vatten, lite kalvfond och soja. Eventuellt vin också. Ibland blir det thaistuket med limeblad, citrongräs, chili och ingefära som man först fräser och sedan har buljong i.
Till grillat på sommaren (spec. om man kör med klyftpotatis) så är det jättegott med cremefraice (obs.stavning) och jättefinfinhackat rödlök. Rör ihop den en stund innan servering!
En hit till kött är den "fusk bea" som jag brukar göra och har lurat både föräldrar och vänner med!
Ta CF, ju fetare detsto mer lik orginalet, men ja brukar göra på mini Frech (hmm ja stavningen då?). Häll hela burken i en kastrull, i med en buljongtärning och gurkmejram (för färgen). Sedan tar du dragon och häller i så där på en höft. (dragon är den kryddan som gör att bea smakar bea och inget annat) Värm kalaset under omrörning tills buljongtärningen smält, smaka av, ev behöver du litemer kryddor! Å så låter du det svalna.... volla! Du har en nyttig Bea till köttet!
jag brukar köra kvarg, vitlök och grillkrydda funkar helt okej till kött
Brooklyn
2007-02-03, 19:30
kesella blandat med krossade tomater! sen salt, peppar & oregano så är biffen kirrad! :) :eating:
Squirrel
2007-02-03, 21:56
Färdigt kladd:
*Sweet Chili; rent socker dock.
*Lätt creme fraiche franska örter och liknande.
*Gräddfil; gärna med lite gräslök i
*Knäck ett ägg över, a la spaghetti carbonara (disclaimer: salmonellavarning etc)
*Soja
*pesto/tomatpesto
Tillreda:
*Tomatsås: lök, krossade tomater, tomatpuré, (vitlök,) salt & peppar & oregano; kan ha i lite andra grönsaker också, eller bönor.
*Ostsås
*Chilisås, kan inte receptet riktigt men det är typ en ostsås med lite sambal och chili
*Stuvningar
*Mixa lite grönsaker eller nåt (blandas ut ibland med vatten)
*Tsatsiki; hög-koncentrations yoghurt, gurka, vitlök, lite salt och peppar
Jag anväder nästan aldrig någon sås men man kan ju alltid göra någon god salsa med krossade tomater, lök och kryddor, eller en guaccamole på avocado, kesella, vitlök och kryddor. Annars funkar det bra med en klick minikeso och kanske lite kryddor bara.
Frustrator
2007-02-06, 16:51
Kanske bara jag som tycker det är skrämmande att det inte är någon som gör gammal hederlig sås genom att antingen bottenreda eller toppreda mjölk?
Finns ett helt gäng sätt att göra det på, jag brukar göra så att jag tar 1-2msk smör, smälter det, sen tar jag av av kastrullen från spisen, häller i 2-3msk idealmjöl och vispar i botten så att det inte blir några klumpar, häller sedan på 3-4dl mjölk (beroende på hur tjock man vill ha sin sås). Sen är det bara att krydda på valfritt sätt och låta det koka upp+puttra några minuter på låg värme.
Det hela tar oftast mindre än 10 minuter och kan göras medan man lagar resten av maten :)
Brooklyn
2007-02-06, 17:45
Kanske bara jag som tycker det är skrämmande att det inte är någon som gör gammal hederlig sås genom att antingen bottenreda eller toppreda mjölk?
Finns ett helt gäng sätt att göra det på, jag brukar göra så att jag tar 1-2msk smör, smälter det, sen tar jag av av kastrullen från spisen, häller i 2-3msk idealmjöl och vispar i botten så att det inte blir några klumpar, häller sedan på 3-4dl mjölk (beroende på hur tjock man vill ha sin sås). Sen är det bara att krydda på valfritt sätt och låta det koka upp+puttra några minuter på låg värme.
Det hela tar oftast mindre än 10 minuter och kan göras medan man lagar resten av maten :)
jo, men nu så efterfrågades det ju just "Lätta" såser ;) kcalsnåla m.a.o.
kesellaburk, sambaoelek,svartpeppar,lite grillkrydda,oregano, en skvätt vatten och in i mixern. Funkar till allt kött.
*popcorn*
jo, men nu så efterfrågades det ju just "Lätta" såser ;) kcalsnåla m.a.o.
Uppskattningsvis 70-80 kcal per portion om du bottenreder såsen, nyttigt fett, protein från mjölken och sen lite kolisar från mjölet. Många av förslagen ovan ger mer kalorier..
15 g margarin, ca 100 kcal
4 dl lättmjölk, 150 kcal
Några matskedar mjöl. Ingen aning vad det blir.
Blir fyra portioner sås på ett ungefär.
Ta ett paket Lättcreme fraiche (eller vad du nu vill ha).
Ta sen en burk med kesella (lätt eller vanlig)
Blanda ihop.
Tillsätt vad du vill (i mitt fall så älskar jag att slänga i vitlök + svarpeppar, så jävla gott)
Ironwoman
2007-02-07, 13:24
Stuvad spenat, får med grönsakerna på köpet. Finns färdigfryst, bara att tina.
Försöker att sluta med pulverpåsar men har lite dålig fantasi så det blir oftast:
Fisk: Lättyoghurt naturell, hackad rödlök, dill, peppar, salt
Kyckling, kött: Lättyoghurt naturell, pressad vitlök, svart/vitlökspeppar, salt
Eller fraiche/gräddfil med sweet chili bara..
Eller skysås: Stek kassler en stund (inga kryddor, kasslern är god bara rökt som den är) och häll på vatten, rör runt och vips! en sås. Smaskens till kokt potatis o grönsaker!
Eller en sallad (med salladskrydda o lite olivolja) istället för sås, blir inte lika torrt som bara typ en köttbit o kokt potatis.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.