handdator

Visa fullständig version : MCT ska kanske sluta säljas, hjälp mig att protestera

MrBulk
2007-01-31, 22:14
Enligt nyhetsbrev från Fairing skriver Lasse att han sluta producera MCT-Powder *cry* Det tycker jag är mycket tråkigt. Jag hoppas att det är fler här som konsumerar det och kan få försäljningen att öka för Lasse.

Fairing
2007-02-01, 09:46
Enligt nyhetsbrev från Fairing skriver Lasse att han sluta producera MCT-Powder *cry* Det tycker jag är mycket tråkigt. Jag hoppas att det är fler här som konsumerar det och kan få försäljningen att öka för Lasse.

:D det finns hängivna fantaster av MCT men det är lite synd att inte fler upptäcker tillskottet. med hjälp av pure whey , fast carbs och MCT kan man göra en riktig bra återhämtning/viktökningsprodukt på ett billigt sätt.

Försäljningen av MCT går upp och ner och vi säljer nog mest till uthållighetsidrottare

Stab
2007-02-01, 14:10
Jo, MCT är underskattat. Kör det i min gainer.

occt
2007-02-01, 20:16
Vad är MCT ? :Virro

Sverker
2007-02-01, 20:34
Här:
http://www.kolozzeum.com/product_info.php?cPath=22&products_id=55

Själv har jag inte kommit på idén att blanda själv. Jag kör Rapid Recovery:
http://www.kolozzeum.com/product_info.php?cPath=23&products_id=127

MrBulk
2007-02-01, 20:40
Malto, Rapid Hydro Blend och MCT, is the shit!!! :bow: :bow: :bow:

He-man
2007-02-01, 20:44
Är fett bra att ha i träningsdrinken? Jag har bara hört att det skulle vara negativt vid styrketräning?

Sverker
2007-02-01, 20:51
"MCT eller Medium-Chain-Triglycerides är något så ovanligt som ett snabbt fett. Till skillnad från alla andra fetter så har MCT ett mycket snabbt upptag i tarmen och förs direkt till levern. Alla andra fetter bromsar upp matsmältningen och energin fördelas långsamt ut i hela kroppen. MCT har högt energiinnehåll men kan inte lagras som kroppsfett. MCT förbränns snabbt och fullständigt. "

Skillnaden är att lipaserna är extremt snabba när det gäller att sönderdela MCT.

He-man
2007-02-01, 20:55
"MCT eller Medium-Chain-Triglycerides är något så ovanligt som ett snabbt fett. Till skillnad från alla andra fetter så har MCT ett mycket snabbt upptag i tarmen och förs direkt till levern. Alla andra fetter bromsar upp matsmältningen och energin fördelas långsamt ut i hela kroppen. MCT har högt energiinnehåll men kan inte lagras som kroppsfett. MCT förbränns snabbt och fullständigt. "

Skillnaden är att lipaserna är extremt snabba när det gäller att sönderdela MCT.

Ok, så betyder det att det får ungefär samma effekt som snabba kolhydrater?

remixxa
2007-02-01, 22:47
Så vid deff, kan man princip skippa annat fett, nötter, avokado, olivolja, och enbart kompensera med MCT sitt dagliga fettbehov? I alla fall täcka upp säg 70% med MCT av allt fett under dagen?

Sverker
2007-02-02, 07:12
Njaa...då missar du de essentiella fettsyrorna Omega-3 och Omega-6. Du tappar troligen upptaget av fettlösliga vitaminer och fettlösliga antioxidanter.
Du kommer att tappa viktiga mättnadssignaler etc, etc.

Jag skulle, och gör, använda MCT för återhämtningen.

MrBulk
2007-02-02, 15:52
...och SÅ Smakar Det Mumma

DavidN
2007-02-02, 16:27
Finns der verkligen någon dokumenterad effekt med MCT?

dr ozz
2007-02-02, 16:50

Du är sökert medveten om att Fairing inte är det enda kosttillskottsföretaget i sverige? Om du nu verkligen gillar MCT kan du ju välja ett annat fabrikat? Jag googlade lite och det finns fler:thumbup:

ozz

Ps. Fairing är ju inte direkt billigast heller!

z_bumbi
2007-02-02, 17:00
Finns der verkligen någon dokumenterad effekt med MCT?

Ja.

ramagoen
2007-02-02, 17:41
Ja.

vad? :)

MrBulk
2007-02-02, 20:04
Du är sökert medveten om att Fairing inte är det enda kosttillskottsföretaget i sverige? Om du nu verkligen gillar MCT kan du ju välja ett annat fabrikat? Jag googlade lite och det finns fler:thumbup:

ozz

Ps. Fairing är ju inte direkt billigast heller!

Nja vad jag kunde hitta var det ***** och Ultimate som hade men det var i flytande form och inte i pulverform.

z_bumbi
2007-02-02, 20:17
vad? :)

Jag har inte kollat efter referenser sen jag kollade lite mer noga på det för några år sedan men iom att det går att lösa i vatten så kan man bl a använda det som sportdryck vid uthållighetsidrott för att öka energimängden utan att få problem med mängden vätska som man skulle få om man tog samma mängd kalorier från en kolhydratskälla.

www.pubmed.org

mct fat

och/eller

medium chain triglycerides

dr ozz
2007-02-02, 20:34
Nja vad jag kunde hitta var det ***** och Ultimate som hade men det var i flytande form och inte i pulverform.

Jo, men jag antar att du inte äter pulvret? Så att det redan är flytande kan ju inte vara ett jättestort minus?

z_bumbi
2007-02-02, 20:41
Jo, men jag antar att du inte äter pulvret? Så att det redan är flytande kan ju inte vara ett jättestort minus?

En av fördelarna med mct är ju just att det kan vara i pulverform, det är t ex ingen som har lust att släpa på massor av extra vikt när man kan få vatten vid en vätskekontroll eller ur närmaste fjällbäck.