handdator

Visa fullständig version : Kreatin monohydrat + kre-alkalyn?

pRiddwar
2007-01-31, 14:48
Hej, just nu så använder jag mig utav kreatin monohydrat. Har funderat ett tag nu på att byta till kre-alkalyn. Bör jag sluta med min kreatin monohydrat "kur" medan jag ska börja med alkalynet? Eller kan jag använda båda på samma gång?*whistle*

L-Sami
2007-01-31, 17:00
Du kan men effekten kanske inte blir bättre av det.

RassK
2007-01-31, 19:12
Jag kör med båda samtidigt och jag erfarar inga negativa effekter.
Dock är jag non-responder av kreatin :/

pRiddwar
2007-01-31, 19:19
Okej ;) men kan de vara farligt eller något? funderar på 3 olika produkter..
KCG
KCG 2
Kre-alkalyn
Vilket val hade ni gjort?

torregen
2007-01-31, 22:29
snor tråden lite, hur funkar kre-alkalyn och koffein tillsammans?

Johannes
2007-03-13, 16:56

jag undrar samma sak

jwzrd
2007-03-13, 17:15
kre-alkalyn _ÄR_ kreatinmonohydrat. Skillnaden finns i transportmetoden där kre-alkalynet är buffrat för att överleva bättre i magen - en mindre del av det bryts ned till det inaktiva och till viss del giftiga kreatininet.

Johannes
2007-03-13, 18:36
kre-alkalyn _ÄR_ kreatinmonohydrat. Skillnaden finns i transportmetoden där kre-alkalynet är buffrat för att överleva bättre i magen - en mindre del av det bryts ned till det inaktiva och till viss del giftiga kreatininet.

kre-alkalyn kan inte omvandlas till kreatinin

Johannes
2007-03-13, 18:40
- en mindre del av det bryts ned till det inaktiva och till viss del giftiga kreatininet.[/QUOTE]

på vilket sett är det giftigt?

Pox
2007-03-13, 18:47
[...] det bryts ned till det inaktiva och till viss del giftiga kreatininet.

Kreatinin är inte giftigt.

(ett vanligt missförstånd eftersom kreatinin kan användas som en markör för dålig njurfunktion, det orsakar inte dålig njurfunktion)

Pox
2007-03-13, 19:38
En fråga: är poängen med kre-alkalyn gentemot vanligt kreatinmonohydrat att det inte omvandlas till kreatinin i magen innan upptag?
Vanligt hederligt kreatin monohydrat omvandlas ju inte heller i nämnvärd mängd till kreatinin innan absorption så vad är då poängen med det dyrare kre-alkalyn'et?

polzki
2007-03-13, 19:44
En fråga: är poängen med kre-alkalyn gentemot vanligt kreatinmonohydrat att det inte omvandlas till kreatinin i magen innan upptag?
Vanligt hederligt kreatin monohydrat omvandlas ju inte heller i nämnvärd mängd till kreatinin innan absorption så vad är då poängen med det dyrare kre-alkalyn'et?

För tillverkarens del är poängen att tjäna cash, för konsumentens del finns ingen poäng

Johannes
2007-03-13, 19:46
när man blandar det i vatten så förvandlas inte kre-alkalyn till kreatinin sen slipper man en viktuppgång på massa onödig vatten sen får man en större effekt av kre-alakyln trots en mindre dosering.

Pox
2007-03-13, 20:01
För tillverkarens del är poängen att tjäna cash, för konsumentens del finns ingen poäng

Mm, precis vad jag hintade.

när man blandar det i vatten så förvandlas inte kre-alkalyn till kreatinin sen slipper man en viktuppgång på massa onödig vatten sen får man en större effekt av kre-alakyln trots en mindre dosering.

Som sagt, vanligt kreatin-monohydrat omvandlas inte heller i nämnvärd mängd till kreatinin så där skiljer sig inte preparaten.

Varför man inte skulle få vattenretention av kre-alkalyn vet jag inte. Utan att ha grävt i det antar jag att anledningen till vattenretention av vanligt kreatin-monohydrat är en följd av osmos; fler partiklar innanför cellmembranet leder till att mer vatten dras in i cellen. Då bör i slutändan ökningen av kreatinmängd (molekylantal), oavsett källa, i cellen vara det som leder till vattenretention.
Kanske sker ingen vattenretention vid kre-alkalyn-intag för att inget upptag av kreatin heller sker? ;)

Johannes
2007-03-13, 20:25

Som sagt, vanligt kreatin-monohydrat omvandlas inte heller i nämnvärd mängd till kreatinin så där skiljer sig inte preparaten.

Varför man inte skulle få vattenretention av kre-alkalyn vet jag inte. Utan att ha grävt i det antar jag att anledningen till vattenretention av vanligt kreatin-monohydrat är en följd av osmos; fler partiklar innanför cellmembranet leder till att mer vatten dras in i cellen. Då bör i slutändan ökningen av kreatinmängd (molekylantal), oavsett källa, i cellen vara det som leder till vattenretention.
Kanske sker ingen vattenretention vid kre-alkalyn-intag för att inget upptag av kreatin heller sker? ;)

Det är nog redan bevisat att kreatin upptas med kre-alkalyn. det är många här i forumet som använder det.

kreatin monohydrat däremot är mycket sämre än kre-alkalyn. man får ingen styrka alls av det bara en massa onödiga kilon med vatten

Johannes
2007-03-13, 20:28

Antar det va ett skämt eller? om du jämför kre-alkalyn med kreatin monohydrat så är kre-alkalyn klart bättre.

Kre-alkalyn är bättre än kreatin monohydrat. iaf om du inte vill ha massa onödig vattenvikt som inte bidrar med speciellt mycket efter träning.

jwzrd
2007-03-13, 20:42
kre-alkalyn kan inte omvandlas till kreatinin

Jo och det gör det hela tiden, dock inte i magen redan.

Johannes
2007-03-13, 20:45
Jo och det gör det hela tiden, dock inte i magen redan.

Om man har ett överskott på kreatin efter träning så blir det kreatinin.

men kre-alkalyn är iaf bättre än monohydrat om man vill ha bättre uthållighet och styrka och ifall man inte vill ha massa onödiga vatten kilon.

jwzrd
2007-03-13, 20:49
Det är nog redan bevisat att kreatin upptas med kre-alkalyn. det är många här i forumet som använder det.

kreatin monohydrat däremot är mycket sämre än kre-alkalyn. man får ingen styrka alls av det bara en massa onödiga kilon med vatten

Det du säger är bs. Kre-alkalyn är, som jag redan sagt, kreatinmonohydrat. Att du/någon blir "vätskig(are)" av det än av kre-alkalyn är att det senare är mer sensibelt doserat. Jag själv som, när jag använder vanligt kreatinmonohydrat, inte tar mer än 2.5-5g om dagen upplever ingen särskilld vätskeretention - först efter 3 veckor ungefär, dvs när "peaken" nås har jag lite mer vätska i kroppen än vanligt.

Det du rapar upp är inget annat än det alla andra rapar upp som i sin tur inte är något annat än det farbror Fairing skrivit på burken. Det är givetvis inte fel, men det är inte rätt av den anledning du anger.

En fördel Kre-Alkalyn har, förutom att det "tvingar" folk till vettiga doser snarare än att häva i sig enligt Mer Är Bättre Ffs(tm)-principen, är att det tydligen lindrar de magproblem många upplever.

jwzrd
2007-03-13, 20:51
Om man har ett överskott på kreatin efter träning så blir det kreatinin.

men kre-alkalyn är iaf bättre än monohydrat om man vill ha bättre uthållighet och styrka och ifall man inte vill ha massa onödiga vatten kilon.

Men kan du sluta? Kreatinmonohydrat har för det första ingen akut effekt, det handlar om uppbuffring/-laddning över en längre tidsperiod. Nedbrytningen till kreatinin sker precis hela tiden. Testa att gå till doktorn och be att få ett urinprov taget där panelen innehåller njurproblemsmarkörer; kreatinin är en sådan. Som någon annan i tråden säger, om du inte berättar för doktorn att du äter Kreatin (av något slag) så kan det misstolkas till att du just har problem med njurarna.

Johannes
2007-03-13, 21:08
Det du säger är bs. Kre-alkalyn är, som jag redan sagt, kreatinmonohydrat. Att du/någon blir "vätskig(are)" av det än av kre-alkalyn är att det senare är mer sensibelt doserat. Jag själv som, när jag använder vanligt kreatinmonohydrat, inte tar mer än 2.5-5g om dagen upplever ingen särskilld vätskeretention - först efter 3 veckor ungefär, dvs när "peaken" nås har jag lite mer vätska i kroppen än vanligt.

Alla reagerar olika på monohydrat och kre-alkalyn.

jag tycker iallafall att kre-alkalyn är båda enklare och bättre.

kan kan gå upp till 6kilo i enbart vatten.
bara för att du inte gör det betyder det inte att andra inte gör det eller?

En fördel Kre-Alkalyn har, förutom att det "tvingar" folk till vettiga doser snarare än att häva i sig enligt Mer Är Bättre Ffs(tm)-principen, är att det tydligen lindrar de magproblem många upplever.

Så de gjorde kre-alkalyn enbart för att de vill tvinga folk till vettigare doser?

Fairning kanske ni kan säga varför ni gjorde kre-alkalyn? är det enbart för att tvinga folk till vettigare doser?

SWETiger
2007-03-13, 21:12
Saxat från en hemsida som säljer kosttillskott.
Kre-Alkalyn är en patenterad kreatinprodukt innehållande pH-reglerat kreatint som tål magsäckans sura miljö och därför behövs mindre dos för att få samma effekt som med vanligt kreatinmonohydrat.

- Ingen uppladdning behövs
- Binder inte vätska
- Räcker med något gram för maximal effket.
- Pulverform för lägsta pris
- För ökad styrka och expolsivitet

DOSERING:
1/3 tesked i ljummet vatten 30-60 minuter innan träning. Behöver endast tas på träningsdagar.

Johannes
2007-03-13, 21:19
Det är väl inte fairings kre-alkalyn väl? det säljer i kapslar inte i pulverform

Dr Nick
2007-03-13, 21:20
Citerar en annan persons inlägg:

Kom över en intressant artikel gällande kreatin och dess omvandling till kreatinin i magsäcken. Tillverkare av Kre-alkalyn hävdar att magsäckens sura ph värde omvandlar kreatinet till kreatinin och att kreatinet därmed förstörs.

Det stämmer till viss del i och me att kretainets omvandling till kreatinin ökar vid kontakt med syra.

Denna omvandling sker som mest vid ett ph-värde på 3.4

Halveringstiden vid ph 1.4, 3.7 och 6.8 är 5.5, 7.5 och 40.5 dagar. Vid dessa ph värden så skull mindre än 0,1 gram av en 5 grams dos konvertera till kreatinin.

Slutsats: Omvandlingen av kreatin till kreatinin i magen är minimal och därmed så borde Kre-alkalyn vara en bluff.

Källa:

Persky AM, Brazeau GA, Hochhaus G (2003) Pharmacokinetics of the dietary supplemment of creatine. Clin Pharmacokinet, 42:557-574

Håller med det som jwzrd skrivit i övrigt.
Det är bara ph reglerat monohydrat.
Absolut ingen bättre effekt än vanligt mono..

Allt krealkalyn är samma,oavsett vem som säljer det.
Tror folk på allt som skrivs i reklam?

Johannes
2007-03-13, 21:22
Saxat från en hemsida som säljer kosttillskott.

Det är väl inte fairings kre-alkalyn väl? det säljer i kapslar inte i pulverform.

det bästa med kre-alkalyn är att man behöver mindre dos och få samma effekt av monohydrat samt att man slipper vattenvikt och att den klarar sig bättre i magen än vad vanligt monohydrat gör. vilket gör att monohydrat ger mycket av kreatinet till kreatinin vilket som redan står på den övre posten.

Johannes
2007-03-13, 21:23
Citerar en annan persons inlägg:

Håller med det som jwzrd skrivit i övrigt.
Det är bara ph reglerat monohydrat.
Absolut ingen bättre effekt än vanligt mono..

Allt krealkalyn är samma,oavsett vem som säljer det.
Tror folk på allt som skrivs i reklam?

vad är det som har skrivits om fairings kre-alkalyn som man inte ska tro på?

Johannes
2007-03-13, 21:26
Jag vet att kreatin monohydrat är kre-alkalyn men jag säger bara att man slipper massa vattenvikt samt att man får en bättre effekt vid lägre dosering av vad man skulle få med monohydrat.

Dr Nick
2007-03-13, 21:32
vad är det som har skrivits om fairings kre-alkalyn som man inte ska tro på?

Har aldrig nämnt att man inte skall tro på något om Fairings reklam?
Var säger jag det?

Jag vet att kreatin monohydrat är kre-alkalyn men jag säger bara att man slipper massa vattenvikt samt att man får en bättre effekt vid lägre dosering av vad man skulle få med monohydrat.
Vad grundar du det på?Att man får bättre effekt med en lägre dos krealkalyn än med en vanlig från rent mono?

Johannes
2007-03-13, 21:43
Har aldrig nämnt att man inte skall tro på något om Fairings reklam?
Var säger jag det?

Vad grundar du det på?Att man får bättre effekt med en lägre dos krealkalyn än med en vanlig från rent mono?

från fairings hemsida

Jämfört med klassikern Kreatin Monohydrat har Kre-Alkalyn en mängd fördelar. För det första är molekylen stabil vilket gör att den inte börjar brytas ner till det verkningslösa ämnet kreatinin när den blandas i vatten. Det gör att du får större effekt det vill säga en större ökning av din styrka och explosivitet, trots en lägre dos. Kre-Alkalyn är dessutom väldigt lätt att dosera korrekt tack vare att den produceras i kapslar.

man får en bättre effekt trots en lägre dos och tanken på att det är kapslar så är det nog ganska klart att dosen är lägre en monohydrat men givetvis så intar alla olika mängder.

Pox
2007-03-13, 21:49
Kre-alkalyn är ju tydligen patenterat vilket innebär att alla vi kan se vad kre-alkalyn faktiskt innebär.
Vem som helst kan söka upp deras patent (US patent #6399661), vilket jag gjorde.

Kre-alkalyn består enkelt sagt av kreatin-monohydrat, lite maltodextrin, magnesium, bakpulver och smakämnen /sötningsmedel.

Här är utdraget ur patentet som redogör innehållet:
Creatine Monohydrate 1000 mg Maltodextrin 200 mg Magnesium Stearate 5 mg Magnesium Glycerol Phosphate 25 mg Soda Ash 5-1000 mg Natural and/or Artificial Flavors 20 mg.

Det är ingenting revolutionerande med detta Kre-alkalyn/patent, de nämner till och med i patenthandlingen att kreatinet kan vara av vilken kreatinsort som helst och vilken bas som helst kan användas (men bakpulver är ju billigt så varför inte!). Varför de nämner att det mesta kan substitueras är ju naturligtvis för att deras patent ska täcka upp bättre så att konkurrenterna inte bara byter ut exvis bakpulver till en annan enkel bas.
Det de har patenterat är en tillverkningsmetod och en mix av vissa sorters ämnen, inget revolutionerande. Du kan blanda det själv.

Denna kreatin och bakpulvermix är alltså inte speciell, den bygger dessutom på en felaktig idé - att kreatinmonohydrat bryts ner nästan omedelbart i lösning.

De bakom kre-alkalyn redogör inte hur det kommit fram till denna information vilket gör den mindre trovärdig än forskning publicerad i en vetenskaplig tidskrift. Denna bild talar ganska bra för sig själv:

http://img405.imageshack.us/img405/2065/kreatinzo5.jpg

Mängden kreatinin ökade alltså knappt i blodbanan efter intag av 20g kreatinmonohydrat men däremot ökade kreatinmonohydratmängden ganska kraftigt. Ganska starkt stöd för att kreatinmonohydrat inte bryts ned i magsäcken i någon större utsträckning innan det absorberas (Schedel et al., 1999 Acute creatine ingestion in human: consequences on serum).

Varför har de patenterat detta?
Varför säger fairing si och så?

Ja en anledning är ju att de är affärsmän och vill tjäna pengar och sen kan man ju ha olika moraliska aspekter på vilket ansvar de bär för att fylla ett marknadsbehov (uppenbarligen).
Upphovsmännen till patentet kan väl iaf ha cred för en bra affärsidé!

Sedan säger du Johannes att eftersom kolo-medlemmar använder det så är det bevisat att preparatet fungerar, inget ont om medlemmar här men deras användande och självupplevda effekt är knappast bevis för dess effekt.

polzki
2007-03-13, 21:50
från fairings hemsida

Jämfört med klassikern Kreatin Monohydrat har Kre-Alkalyn en mängd fördelar. För det första är molekylen stabil vilket gör att den inte börjar brytas ner till det verkningslösa ämnet kreatinin när den blandas i vatten. Det gör att du får större effekt det vill säga en större ökning av din styrka och explosivitet, trots en lägre dos. Kre-Alkalyn är dessutom väldigt lätt att dosera korrekt tack vare att den produceras i kapslar.

man får en bättre effekt trots en lägre dos och tanken på att det är kapslar så är det nog ganska klart att dosen är lägre en monohydrat men givetvis så intar alla olika mängder.

Men seriöst! Läser du ens vad folk svarar? Är det någon sorts provokation du försöker utöva, med medveten dumhet? eller är du bara lite bakom? Om det är alt. nr 2, så är det ber jag om ursäkt och menar inget illa.

Johannes
2007-03-13, 21:52
Ja men de som inte vill gå upp i vattenvikt så är väl kre-alakalyn bra? det är iaf inte sämre än monohydrat

Johannes
2007-03-13, 21:58
Men seriöst! Läser du ens vad folk svarar? Är det någon sorts provokation du försöker utöva, med medveten dumhet? eller är du bara lite bakom? Om det är alt. nr 2, så är det ber jag om ursäkt och menar inget illa.

nej. men jag vill försöka få information om kreatin monohydrat. finns det nån som kanske har provat monohydrat som sedan har gått över till kre-alkalyn?

vad va då skillnaden?

polzki
2007-03-13, 21:59
Ja men de som inte vill gå upp i vattenvikt så är väl kre-alakalyn bra? det är iaf inte sämre än monohydrat

Men fyll några kapslar med bara kreatinmonohydrat, och inta 2-4 av dessa de dagar du tränar, så kommer du inte heller drabbas av vätskeretention!! Du kommer dessutom erhålla en nästan lika bra (dvs, inte särskilt märkbar) ergogen effekt som med kre-alkalyn! Mer pengar över i plånboken dock.

Johannes
2007-03-13, 22:06

vattenretention.

vill fortfarande veta vad du menar. eller om du skämtade bara.

Dr Nick
2007-03-13, 22:09

Varför?
Du har inga belägg för något av dina påståenden.
Hur kan man binda mindre vatten av ett kreatin monohydrat än ett annat?

polzki
2007-03-13, 22:14

Han menade att en konc.ökning av kreatin i musklercellerna oundvikligen åtföljs av vätskeretention (mer eller mindre märkbar, beroende främst på hur stora konc.ökningarna är) p.g.a osmos. Om det inte sker någon vätskeretention, så kan det med stor sannolikhet tyda på att konc. av kreatin inte har ökat särsklit mkt i muskelcellerna.

=> Eftersom kre-alkalynsupplementering som sker enligt doseringsanvisningarna inte leder till någon vätskeretention så kan det betyda att kre-alkalyn inte är särksilt ergogent (återigen, om man följer de tämligen låga doseringsanvisningarna)

Pox
2007-03-13, 22:16

Det var ett skämt,
eftersom det är kreatin monohydrat tas det upp precis som vanligt kreatin monohydrat.
Däremot ser jag inte något skäl till varför det skulle leda till mindre vattenretention pga orsak jag nämnt tidigare.

Johannes
2007-03-13, 22:38
=> Eftersom kre-alkalynsupplementering som sker enligt doseringsanvisningarna inte leder till någon vätskeretention så kan det betyda att kre-alkalyn inte är särksilt ergogent (återigen, om man följer de tämligen låga doseringsanvisningarna)

låg dosering? det står att en elite idrottare bör ta 3-4 kapslar så en person som styrketränar bör väl ta 2 eller 3 kapslar.

Dr Nick
2007-03-13, 22:42
låg dosering? det står att en elite idrottare bör ta 3-4 kapslar så en person som styrketränar bör väl ta 2 eller 3 kapslar.

Tror du på allt som "står" någonstans?

Jorden är platt,det läste jag någonstans...*whistle*

Den rekommenderade dosen av monohydrat är väl ca 5g,varesig du är en elit idrottare eller en regulär motionär.
Hur många kapslar det är beror på mängden av innehållet.

polzki
2007-03-13, 22:43

2 kapslar á 750mg = 1,5 g pulver varav kreatinmonohydrat = ? g. Oavsett, så är det nog lite för lite för att öka konc. av kreatin (och kreatinfosfat) i musklerna, om dessutom bara ska ta det de dagar man tränar

Johannes
2007-03-13, 22:44
Tror du på allt som "står" någonstans?

Jorden är platt,det läste jag någonstans...*whistle*

Den rekommenderade dosen av monohydrat är väl ca 5g,varesig du är en elit idrottare eller en regulär motionär.
Hur många kapslar det är beror på mängden av innehållet.

nej jag tror inte på allt som skrevs överallt. jag syftar på kre-alkalyn som finns hära.

FreCKo
2007-03-13, 23:20

Sök!

On Topic: Varför skulle Fairing rekommendera ett lägre kreatin-intag (i kre-alkalyns fall då) än vad som är rekommenderat/bra/ordentligt?

polzki
2007-03-13, 23:29
Sök!

On Topic: Varför skulle Fairing rekommendera ett lägre kreatin-intag (i kre-alkalyns fall då) än vad som är rekommenderat/bra/ordentligt?

för att ingen skulle köpa't om burken bara räckte till 10 träningsdagar?

loverius
2007-04-15, 12:44
Fairings kapslar står det 3-4 om du är elit idrottare, på ett annat märke stod det 8-10 och de var t.om. lite mer doserade typ 850mg tror jag...

konstigt...

-squat-
2007-04-15, 13:54
Det är ingen snack om saken att kre-alkalyn är tillräckligt för att ge ökad styrka. Men om man vill få ut maximal effekt av kreatinets övriga effekter som effekten på återhämtningen så bör man inta det varje dag.

Det flesta av oss som använder monohydrat kan skriva under på att musklerna känns hårdare och fylligare, så att man skulle bli ett vattnigt moonface är ju bara skitsnack.

Fairing
2007-04-15, 14:58
Fairings kapslar står det 3-4 om du är elit idrottare, på ett annat märke stod det 8-10 och de var t.om. lite mer doserade typ 850mg tror jag...

konstigt...

Vi utgår från den dosering som företaget som har patentet för kre alkalyn tillhandahåller oss. Vi får inte uppge någon annan doseringar på burkarna enligt vårat kontrakt med dom. 4 kapslar fungerar ypperligt för mig som väger runt 113kg och jag vet att vissa tyngre byggare (Micke gustavsson) använder 5-6 kapslar och mer än det lär ingen behöva

Det finns ganska många "fake" kre alkalyn ute på marknaden och jag såg ett företag som rekommenderade 10-15 kapslar innan träning för maximal effekt*screwy*

Fairing
2007-04-15, 15:18
Hej, just nu så använder jag mig utav kreatin monohydrat. Har funderat ett tag nu på att byta till kre-alkalyn. Bör jag sluta med min kreatin monohydrat "kur" medan jag ska börja med alkalynet? Eller kan jag använda båda på samma gång?*whistle*

Jag skulle ha användt Kre Alkalyn före passet och använt monohydrat i "efter träningsdrinken" samt på vilodagarna. Det fungerar väldigt bra att kombinera olika kreatinsorter. KCG , Kreatinpyruvate , KP3 , Kre Alkalyn kan man ta innan passet och sedan mättar man kreatindepåerna med kreatin monohydrat , Fairing kreatin booster (kreatin monohydrat med transportsystem) etc. direkt efter träning.

loverius
2007-04-16, 11:34
fairings är bra tycker jag men fixade ****** med mer dos i, de var billigare rent grammässigt...

TylerDurden84
2007-04-28, 20:34
Jag skulle ha användt Kre Alkalyn före passet och använt monohydrat i "efter träningsdrinken" samt på vilodagarna. Det fungerar väldigt bra att kombinera olika kreatinsorter. KCG , Kreatinpyruvate , KP3 , Kre Alkalyn kan man ta innan passet och sedan mättar man kreatindepåerna med kreatin monohydrat , Fairing kreatin booster (kreatin monohydrat med transportsystem) etc. direkt efter träning.

Och där lyckades du rekommendera halva Farings sortiment i ett och samma inlägg:D

Kan du förklara varför du vill mixa alla dessa kreatin-varianterna.. om du använder dig av Kre-Alkalyn före passet? Då hade du väl likaväl kunnat köra monhydrat (+ev bakpulver) istället eftersom du, av att döma från ditt inlägg, inte bryr dig om att du får i dig stora mängder kreatin vilket kan ge några kilo vätska extra på kroppen.

Kan inte förstå poängen (om det nu finns en poäng) i att köpa Kre-alkalyn om man använder sig av monhydrat i större mängder samtidigt!?

Jag tycker man ska ha i åtanke nästa gång man lägger upp dom små "magiska" lila pillren i handen att detta kostade mig r*v-mycket pengar och egentligen är det i grund och botten kreatinmonhydrat+bakpulver jag ser framför mig i en fräckt färgade kapslar.

loverius
2007-04-29, 08:56
bakpulvret är dyrt nuförtiden *rolleyes*

kanske borde köpa egen kapselmaskin och creapure+bakpulver, så kan ni köpa mina 1g/kapsel, 120st för 150kr

rimligt tycker jag. vem vet mina kanske ger bättre tryck haha

Fairing
2007-04-29, 09:41
Och där lyckades du rekommendera halva Farings sortiment i ett och samma inlägg:D

Kan du förklara varför du vill mixa alla dessa kreatin-varianterna.. om du använder dig av Kre-Alkalyn före passet? Då hade du väl likaväl kunnat köra monhydrat (+ev bakpulver) istället eftersom du, av att döma från ditt inlägg, inte bryr dig om att du får i dig stora mängder kreatin vilket kan ge några kilo vätska extra på kroppen.

Kan inte förstå poängen (om det nu finns en poäng) i att köpa Kre-alkalyn om man använder sig av monhydrat i större mängder samtidigt!?

Jag tycker man ska ha i åtanke nästa gång man lägger upp dom små "magiska" lila pillren i handen att detta kostade mig r*v-mycket pengar och egentligen är det i grund och botten kreatinmonhydrat+bakpulver jag ser framför mig i en fräckt färgade kapslar.

Jag svarade på hans fråga och man kan kombinera olika kreatinsorter och det funkar ypperligt

Du kan även (som många gör) även äta kre alkalyn direkt efter passet men det blir en lite dyrare historia jämfört med att äta monohydrat

Det låter ganska simpelt... blanda lite monohydrat med bakpulver så blir det lika bra som kre alkalyn men det är inte så lätt.:)

Sedan så var det inte så mycket jag rekommenderade som bara fairing säljer.. monohydrat säljer alla , KP3 säljer inte vi , kreatinpyruvate säljer ganska många idag

Det kommer komma upp väldigt bra informationstext angående dom olika kreatinsorterna på www.fairing.se inom snart framtid (under näringslära):thumbup:

TylerDurden84
2007-04-29, 12:15
Jo, jag har varit i kontakt med näringsfysiologen Magnus Westberg om de olika kreatinsorterna så jag har tillräckligt med kött på benen ;)

Och JO, i runda svängar är dom aktiva ingridienserna i Kre-Alkalyn vanligt kreatin + kristallsoda (som är en bas som neutraliserar syra). Bakpulver har även denna effekt!

Och som sagt, grundtanken med Kre-Alkalyn är att man ska slippa dosera under resten av dagen och för att undvika ev vätskeretention. Så jag förstår fortfarande inte din poäng med att kombinera Kre-Alkalyn med flera andra sorter. Om man inte bara har ett intresse att spendera massa pengar är klart!

Sverker
2007-04-29, 15:19
Bakpulver är natrium-pyrofosfat och natriumkarbonat.
Ger neutralt pH och natriumfosfat i vatten;)

TylerDurden84
2007-04-29, 19:10
Bikarbonat som finns i bakpulver ingår även i Samarin som neutraliserar överproduktion av magsyra.

"Den alkaliska effekten gör att bikarbonat används som syraneutraliseranade medel"

http://susning.nu/Natriumbikarbonat

loverius
2007-04-29, 21:03
hmm, kanske får ett bättre upptag av creapure+samarin = ny grym krealkalyn *slap*

TylerDurden84
2007-04-29, 21:12
Ja!! Ska nog söka patent för denna variant. Måste hitta ett fräckt namn bara! Kre-Arin eller nåt. Mina kapslar ska dock vara självlysande :D

Fairing
2007-04-30, 07:58
Och som sagt, grundtanken med Kre-Alkalyn är att man ska slippa dosera under resten av dagen och för att undvika ev vätskeretention. Så jag förstår fortfarande inte din poäng med att kombinera Kre-Alkalyn med flera andra sorter. Om man inte bara har ett intresse att spendera massa pengar är klart!

Vissa "timar" intag av olika kreatinsorter för bättre effekt. Citrat , kreatinpyrute , kre alkalyn osv när kroppen är i vila och mättar sedan kreatindepåerna med monohydrat + snabba kolhydrater direkt efter träning.

Mycket vanligt att man kombinerer olika kreatinsorter.Gammal information om detta kan du läsa på www.fairing.se från Harris/Degussa (hafsigt översatt:D )

TylerDurden84
2007-04-30, 13:14
Jag är med på kombinationen av monhydrat, citrat, malat , pyruvat osv. Men att samtidigt ta Kre-Alkalyn med dessa!? Du lär ha samlat på dig vätska + att du laddar och återhämtar dig med andra kreatinvarianter redan. Men har man gott om pengar och gillar att spendera dom så.. visst.

billanpillan
2009-08-12, 17:41
Drar upp en gammal tråd :)

Nu har det gått 2 år sedan denna tråden kom :)

Så, jag kör kreatin monohydrate just nu, jag har kört i exakt 2 veckor och jag använde mig utav en uppladdningsfas ;>

om jag nu köper KCG R2, den innehåller ju kre-alkalyn och då ska man tydligen inte binda vätska.
Kommer jag alltså förlora vätskan i vikt som jag har fått utav kreatin monohydrate ( ca 1kg-1.5kg)

( Anledningen till att jag vill gå ner lite är för att jag hamnade utanför min viktklass)

Tack på förhand!

QarlzzoN
2009-10-27, 23:27
Detta var mycket intressant läsning! Jag beställde just krealkalyn för att få prova något "Specielt" . Jag har i flera års tid kört med vanlig monohydrat och det har bitit på bra =)

Och nu läser jag detta! haha skulle jag läst detta före hade jag nog bara kört med kultförklarade monohydrat + bakpulver då ;) ;)

sweaberg
2009-10-28, 14:42
vad får man för effekt av kre-alkalyn? bättre ork och uthållighet på passet antar jag?

KniveN
2009-10-29, 01:24
vad får man för effekt av kre-alkalyn? bättre ork och uthållighet på passet antar jag?

Samma effekt som kreatinmonohydrat.