handdator

Visa fullständig version : vad är "mycket salt"??

Brinken
2007-01-30, 21:54
Hej, påbörjar en natriumladdning imorrn, men insåg precis att jag är väldigt osäker på hur mycket salt jag skall inta. Kommer dricka 10 liter om dan i ca en vecka, hur mycket salt (i gram) bör jag ha under dagen? finns det ngt tak där det blir farligt och var måste man ligga för att det skall ge någon effekt alls? Kan bara hitta folk som skriver att man skall salta "mycket" men vad är "mycket" i detta fallet?

Btw min vikt e nuvarande 68 cm på 186 kg

Brinken

zeusden1
2007-01-30, 22:05
Btw min vikt e nuvarande 68 cm på 186 kg

Holy hell! Undrar vad din BMI är! *kissass*

Apos78
2007-01-30, 22:24
sisådär 400....:)

Och varför natriumladda?

Axel2
2007-01-30, 22:31
Det är väll bara att salta mkt till det du äter, inte ösa på med salt utan salta helt enkelt salta lite mer än vad du brukar?

skaparn
2007-01-30, 23:07
Salta till dess maten är god. Då har man vida överskridit gränserna för natrium.

http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=12157

Rekommendationer om salt

En successiv minskning av intaget av natrium i form av koksalt (NaCl) är önskvärd. Populationsmålet är en minskning till 6 gram salt per dag för kvinnor och 7 gram per dag för män, motsvarande 2,3 respektive 2,8 gram natrium per dag. En ytterligare sänkning till 5-6 g salt per dag kan ge ytterligare fördelar.

Saltintaget bör också begränsas hos barn och för barn under 2 års ålder bör kostens natriuminnehåll, uttryckt som salt, inte överstiga 0,5 g/MJ. Anledningen är att man inte bör vänja barn vid kost med högt saltinnehåll.

Axmode
2007-01-30, 23:47
Har för mig att han har gjort ett skolarbete om bulk/deff eller har jag fel?

Sverker
2007-01-31, 07:25
Saltladdning fungerar perfekt för mig. Enkelt förklarat så dränker du din mat med vanligt bordsalt i en hel vecka innan tävlingen. Rimligt är nog 10 - 12 g koksalt / dag , dagarna 5, 4 och 3 innan tävlingen. Två dagar innan tävlingen så äter du absolut ingen mat med natrium och dricker rejält med vatten för att skjölja överskottet av natrium. Maten du äter under laddningsdagarna måste istället innehålla mycket kalium.
Nettoeffekten blir minimalt med vatten utanför muskeln och högt vattentryck inuti muskeln.
Metoden är dock en chansning med relativt hög riskfaktor.

Jag har skrivit om mekanismerna i min journal några gånger. Sök på saltladdning eller aldosteron.

Brinken
2007-01-31, 08:04
tack för hjälpen allesammans, sitter här med extra saltad gröt och extra saltad kyckingfilé nu...:D de va inte så farligt, ja gillar salt. Som någon sa stämmer det att jag håller på med ett skolarbete och testar hur det är att leva som "bodybuilder" under 5 månader. Jag har tryckt in bulk/deff/helkroppsvaxning/natriumladdning och kolhydrat tömmning.... så snart e de dags att "ställa sig på scenen" för slutfotografering...:naughty:

Capt
2007-01-31, 08:59
Då kommer du allt vara en liiiten krake på dem bilderna*flex*

Sniggel
2007-01-31, 10:15
Då kommer du allt vara en liiiten krake på dem bilderna*flex*

?

Han ska inte stå på den riktiga scenen med tävlande bodybuilders.

Sen vill jag inte kalla honom liten heller. Det syns helt klart att han tränar styrketräning.