handdator

Visa fullständig version : Faktura på något jag inte har

mela
2007-01-30, 21:42
Vafan.
Jag beställde Telia FiberLan för längesedan, men avbeställde det inom 2 veckor (ångerrätt och blabla) Och när jag ringde så sa telefonisten att han tog bort det och allt var ok.

Nu kom en faktura på 728 kronor.

Är dom helt körda!?

Självklart kommer jag ringa och överklaga, men om Telia käftar emot och jag inte betalar hamnar jag ju hos kronofogden. How fun is that!? *gah!*

Angel
2007-01-30, 21:43
Taskigt läge, vet en som fick maaasssa dyrt för liknande.

Ja fick dubbelt när ja beställde hos BBB och fick en faktura nyligen men ja mailade och dom tog bort den.

mela
2007-01-30, 21:46
Ska ringa och tjöta. Om dom inte går med på det får pappa ringa, han kan skälla *whistle*

Hades
2007-01-30, 21:47
Finns inte en chans (risk) att du kommer behöva betala.

mela
2007-01-30, 21:48
Finns inte en chans (risk) att du kommer behöva betala.

Det är Telia, dom har krånglat förut.
Gud, jagh hatar sånt här *cry*

Hades
2007-01-30, 21:49
Det är Telia, dom har krånglat förut.
Gud, jagh hatar sånt här *cry*

Äh, det är bara att vara saklig och berätta precis hur det ligger till. Med all konkurrens på telemarknaden idag så är det sista de vill att göra sina kunder upprörda.

mela
2007-01-30, 21:51
Äh, det är bara att vara saklig och berätta precis hur det ligger till. Med all konkurrens på telemarknaden idag så är det sista de vill att göra sina kunder upprörda.

Är iofs på bredband, men det är sant.
Tänker fan inte pröjsa nästan 800 spänn för ingenting

Shakemynuts
2007-01-30, 22:00
Jag fick en räkning av kronofogden på 700kr för att SJ klantade sig.
Så om det skulle bli så att de vägrar ta bort den och du hamnar hos kronofogden om du inte betalar.
Betala, annars blir det 1500kr istället för dig. Det är bara onödigt, då sväljer man hellre och betalar direkt än att låta det gå till Kronofogden.
Men du ska väl kunna fixa hos typ konsumentsombudsmannen eller något sånt om dom kommer gnälla på dig.

mela
2007-01-30, 22:02
Jo, men av rent principiellt skäl hamnar jag hellre hos kronofogden, men det ser inte alls bra ut sedan, så det tar emot.

Men Telia kommer inte att få sova lugnt :devil:

Shakemynuts
2007-01-30, 22:17
Jo, men av rent principiellt skäl hamnar jag hellre hos kronofogden, men det ser inte alls bra ut sedan, så det tar emot.

Jag vet, jag tänkte också så. Av rent principiellt skäl, men när väl räkningen från fogden damp ner i brevlådan ångrade man sig. Eftersom det är 700kr extra och helt enkelt inte värt det eftersom det inte blir någon skillnad.
Det är om du inte betalar räkningen hos dom som du hamnar i registret, men pricken försvinner efter 5 år, men jobbigt under tiden, kan inte handla på internet, krediter o skit är helt kört. Det vill man inte.

HerrArne
2007-01-30, 22:27

Telia är... Telia. Som alltid.

Rent generellt när det gäller sådana här saker är det bäst att först klaga, om det inte leder framåt så betala under protest -- och bestrid sedan.

Betalningsanmärkningar suger något elefantiskt. Har kompisar som har haft, ingenting i livet flyter smidigt då... :(

emmzan
2007-01-30, 22:28
Fick felaktig teliaräkning, lät det gå till inkasso och tjatade som fan, mailade med ARN etc. Slutade faktiskt med att telia strök räkningen :thumbup:

Något oroligt när de ursprungliga 700:- på räkningen växte rätt bra med förseningsavgifter etc innan det ordnade sig.

edvin
2007-01-30, 22:49
Min rekommendation är att du betalar räkningen. Betalningsanmärkningar (http://www.kronofogden.se/kfmsvarpafragor/fragorochsvar/betalningsanmarkning.4.39f16f103821c58f680005506.h tml) är verkligen onödigt att dra på sig. Det är ju bara du som förlorar på det eftersom Telia kommer att få sina pengar i vilket fall, men visst dom förlorar några ören i ränta. Givetvis ska du prata med kundtjänsten, och med mycket stor sannolikhet kommer du få en kredit på denna. Jag förstår absolut din reaktion, men du viner på att tänka ett steg längre i ett sådant fall...

Trance
2007-01-30, 22:57
Självklart skall du inte betala. Vad är det för fasoner att bara lägga sig ner och ta emot. Förmodligen har bara ett enkelt misstag begåtts och kan förmodligen lösas utan att ens behöva skälla.

- Hejsan jag heter mela och ringer angående en faktura
- Hejsan mela!
- Jo, det är så att jag har fått en faktura på FiberLan trots att jag ångrade köpet nästa direkt. Han jag pratade sade att det inte var några problem och att allt togs bort. Hur löser man detta?
- Jo det gör jag här i datorn. Förresten är det du som är mela på Kolo?
- Ja?
- Jag är också där, är inte Trance hur cool som helst.
- Jo, helt sjukt cool. Jag önskar min kille var som Trance.
- Jag med. Alla önskar nog det.
- Så, nu var det ordnat. Du behöver inte betala fakturan.
- Tack så mycket, hej då!
- Hej då!

Jax
2007-01-30, 23:13
Bara att ringa till Telia och be dem fixa. De har vana på det. Verkar som de har satt i system att skicka felaktiga räkningar. På fullt allvar så tror jag det får så jävla kassa kan ett företag inte vara.

Mantus
2007-01-30, 23:42
Det är väl bara att ringa och bestrida fakturan, så slipper du betalningsanmärkningar, dock så går det till domstol. Har du bra på fötterna vad gäller bevisning så är det inget problem. (jag tror det här skall stämma iaf, kan återkomma om ett par dagar då jag läst mer processrätt.Vi fick aldrig lära oss vad som händer om man bestrider faktura förra terminen.)

Sådana här problem brukar dock läsa sig rätt snabbt om man bara talar lugnt och sansat med personalen på telia.

DavidN
2007-01-30, 23:59
Vafan.
Jag beställde Telia FiberLan för längesedan, men avbeställde det inom 2 veckor (ångerrätt och blabla) Och när jag ringde så sa telefonisten att han tog bort det och allt var ok.

Nu kom en faktura på 728 kronor.

Är dom helt körda!?

Självklart kommer jag ringa och överklaga, men om Telia käftar emot och jag inte betalar hamnar jag ju hos kronofogden. How fun is that!? *gah!*

Det är lugna puckar.
Ring tillbaka, förklara vem du är så de kan plocka fram logga. Sen berättar du att du ångrade dig efter några dagar. Sägs det nåt så kläm ur dig nåt så skönt som "men lilla du, är du inte bekant med hur distansköplagen?"

Klart du slipper betala, sluta noja.

Trance
2007-01-31, 00:05
Att bli otrevlig direkt är ju bara dumt.

Shakemynuts
2007-01-31, 01:01
Självklart skall du inte betala. Vad är det för fasoner att bara lägga sig ner och ta emot.

Änfast det kanske inte var riktat mot mig, så kan jag förklara ändå.
Vad jag själv menade med att hon skulle betala. Jag kanske råkade missa det, men, den skall betalas om dom envisar sig och hon inte kommer hinna få bort fakturan innan den hamnar hos Kronofogden.
För då kommer hon vara tvungen att betala Kronofogden 700kr vare sig hon vill det eller inte, oavsett om Telia har gjort fel eller inte.

SWETiger
2007-01-31, 07:10
Änfast det kanske inte var riktat mot mig, så kan jag förklara ändå.
Vad jag själv menade med att hon skulle betala. Jag kanske råkade missa det, men, den skall betalas om dom envisar sig och hon inte kommer hinna få bort fakturan innan den hamnar hos Kronofogden.
För då kommer hon vara tvungen att betala Kronofogden 700kr vare sig hon vill det eller inte, oavsett om Telia har gjort fel eller inte.
Får jag fakturera dig? :)

Om du inte betalar hamnar du hos kronofogden. *rolleyes*

Shakemynuts
2007-01-31, 07:28
Får jag fakturera dig? :)

Om du inte betalar hamnar du hos kronofogden. *rolleyes*

Nej, alltså.. Fan! :D

Det var snart 2 år sen och jag kan inte förklara det ordentligt.
Det gick iallafall till som så att, jag bokade tågbiljetter hos SJ, sen avbokade jag dem, jag betalade avgiften på 100kr per biljett som jag visste att jag skulle.
Men sen fick jag räkning på biljetterna ändå. Jag betalade självklart inte detta utan ringde och pratade med dom, de skulle självklart fixa saken, inget hände och jag ringde igen och igen. Efter den tiden hade de samtidigt skickat räkningen till fogden, som tar en avgift på 700kr.
De sa jag självklart att SJ skulle betala eftersom allt var deras fel. De vägrade och kronofogden kan inte ta tillbaka deras faktura, precis som de aldrig kan dra tillbaka en prick på någon änfast denne är felaktig.

Jag visste inte mycket om vad jag kunde göra, vad jag hade för rättigheter eller så.

Jompan
2007-01-31, 09:26
Hade en polare som fick brev från inkasso om att hon inte betalt något hon själv inte hade en aning om vad det var på 1500 spänn. Hon ringde upp inkasso berättade som det var, det satte ärendet i väntan eller vad man ska kalla det. Be gärna om ett bekräftelse på att det satt ärendet på väntan om det går så långt. Sedan kan de kolla upp vad det hela handlar om. Min kompis hade glömt be om bekräftelse på att ärendet var lagt på väntan så hon ringde upp dagen efter men då var allt redan fixat och de hade skrivit av ärendet helt eftersom företaget som krävt henne på pengar var "skumt". Går det så långt som inkasso be dem sätta ärendet på väntan, då går det inte vidare till kronofogden innan tvisten är löst. Så uppfattade jag det hela iallafall.

mela
2007-01-31, 16:57
Det går inte ens att få tag på kundtjänst. JAG BLIR FÖRBANNAD! *grr27*

Metal_boy_
2007-01-31, 17:23

Verkar snarare vara så att dom skiter i det ibland, med tanke på hur många kunder dom har.

frökenzelda
2007-01-31, 17:29
Uppgav de att du har 14 dagars ångerrätt vilket alltid ska gälla för distansavtal, ska detta också gälla. Men det förvånar mig inte ett dugg när du säger att det var Telia det handlade om jag säger bara: fy fan för Telia. Om det inte var för att jag är bunden till dom nu skulle jag sagt upp mitt mobilavtal. De har dubbelfakturerat mig, lagt på avgifter som jag inte ska betala för att inte tala om hur kasst deras nät är.

Jag vet inte hur du gör nu men du får väl ringa och prata med dom till att börja med. Det är inte första gången nåt sånt där händer vad gäller Telia kan jag iaf berätta, jag vet polare som råkat ut för samma sak.

Själv sa jag upp ett avtal för ett tag sen (oktober) med nåt försäkringstjosan och tjejen i telefon sa att det var okej och jag skulle inte faktureras för fler avgifter, det började gälla på en gång. Men sen ringer ändå nån otrevlig och dryg jävel till snubbe från företaget och påstår att jag inte betalat och måste betala nu annars lägger de på påminnelseavgift etc. etc. men då sa jag vad tjejen hade sagt fast han envisades ändå med att jag måste betala... jäkla snikna idioter. Han sa då att han ville ha mitt kreditkortsnummer så han kunde dra pengarna men jag sa att jag hade det inte i närheten (lögn) men om han kunde ringa senare så... haha, jag har fan inte svarat nån av gångerna han ringt och nu har det inte ringt på en månad så jag tror de redde ut det i sitt egna lille företag eller så tröttnade de på att försöka lura mig på pengar. Jag hoppas åtmisntonde att de glömmt det. Hur lång tid tar det annars innan kronofogden knackar på dörren?

Snikna jävlar vissa företag.

Mantus
2007-01-31, 17:30
Det går inte ens att få tag på kundtjänst. JAG BLIR FÖRBANNAD! *grr27*

Telias kundtjänst är seeeeg, och datorrösten får mig att vilja stampa på telefonen.

frökenzelda
2007-01-31, 17:35
Telias kundtjänst är seeeeg, och datorrösten får mig att vilja stampa på telefonen.

"Just nu är det många som ringer. Du har plats 97 i kön."

:furious:

Mantus
2007-01-31, 17:38
"Just nu är det många som ringer. Du har plats 97 i kön."

:furious:

Japp, det är det jag brukar få höra också, sedan är det alltid roligt att få höra att man är på plats 97 i kön i hela fem minuter innan man kommer framåt.

mela
2007-01-31, 17:40
Har pratat med bredbandskundtjänsen och jag har inget bredband aktiverat hit. "Allt är nedsläckt" sa han, dock suger de på fakturaavdelningen och går hem 17:00 så jag får ringa imorn igen.

Men eftersom jag inte har något bredband så borde det inte vara något problem.

Mantus
2007-01-31, 17:41
Har pratat med bredbandskundtjänsen och jag har inget bredband aktiverat hit. "Allt är nedsläckt" sa han, dock suger de på fakturaavdelningen och går hem 17:00 så jag får ringa imorn igen.

Men eftersom jag inte har något bredband så borde det inte vara något problem.

Nej det är ju ett relativt klart tecken på att de gjort fel.:)