Visa fullständig version : Åka i Tyskland med vinterdäck
Scratch89
2007-01-30, 21:00
Hej!
Imorgon blir det en liten avstickare till Tyskland, för att komma hem på torsdag igen. Problemet är dock att det tydligen är förbjudet med dubbdäck i Tyskland, och förbjudet med sommardäck i Sverige, så vi måste byta däck vid gränsen, för att inte åka på böter på någon av sidorna.
Hur kan man lösa det här? Finns det något kryphål i lagen? Kan man ringa till polisen/vägverket och söka dispans då det bara handlar om en dag?
De extra däcken kommer ta både lång tid att byta till, samt ta upp värdefull plats i bagageutrymmet (vi är 5 st, så det är trångt redan som det är).
Du har vinterdäck på bilen dvs vinterdäck utan dubbar
Sen tror jag att det fortfarande är tillåtet att köra med sommardäck om man är på väg till kontinenten. Det var det iaf tidigare
Kanske ska fråga dig själv hur många gånger du eller någon du känner har blivit stoppade av polisen för att sedan bedöma risken att ni blir stoppade imorgon.
Är ju trots allt bara att betala böterna ifall ni skulle bli tagna...
Pudzianovski
2007-01-30, 21:11
Se för fan till att byta däck innan du åker in i tyskland iaf !
Talar av egen erfarenhet :D
Arnesson
2007-01-30, 21:11
Hej!
Imorgon blir det en liten avstickare till Tyskland, för att komma hem på torsdag igen. Problemet är dock att det tydligen är förbjudet med dubbdäck i Tyskland, och förbjudet med sommardäck i Sverige, så vi måste byta däck vid gränsen, för att inte åka på böter på någon av sidorna.
Hur kan man lösa det här? Finns det något kryphål i lagen? Kan man ringa till polisen/vägverket och söka dispans då det bara handlar om en dag?
De extra däcken kommer ta både lång tid att byta till, samt ta upp värdefull plats i bagageutrymmet (vi är 5 st, så det är trångt redan som det är).
Det är förbjudet som sagt och böterna är dyra (400-600Euro är siffror jag hört, vet ej)
Scratch89
2007-01-30, 21:13
Sen är ju frågan om man kan åka med sommardäck i Sverige nu. Jag menar, ok, det är enligt kalendern vinter, men det är ju plusgrader ute så det borde ju inte ligga någon snö på vägen, vilket då betyder att man kan köra med sommardäck, om man kör med omsorg (vilket man iofs alltid bör göra).
Cilia, du skulle inte kunna leta reda på om det är så? Isf vore ju problemet löst.
Scratch89
2007-01-30, 21:14
Se för fan till att byta däck innan du åker in i tyskland iaf !
Talar av egen erfarenhet :D
Vadå då? Fick du böter? Smisk? Besök på The Blue Oister Bar?
Pepparkakssmurfen
2007-01-30, 21:15
Det är som Cilia säger att man får köra på sommardäck här om man är på väg till Deutschland(är nästan 100% säker på det) står säkert på vv.se
Frågan är om det är sommardäcksväglag i Tyskland eller om dubbfria vinterdäck är att föredra?
Arf Pingvin
2007-01-30, 21:19
Det är mindre suspekt med sommardäck i sverige än dubbdäck i tyskland.
Scratch89
2007-01-30, 21:22
Det är mindre suspekt med sommardäck i sverige än dubbdäck i tyskland.
Kan nån snälla leta upp denna lag på vv.se? Jag är så jädra dålig på att hitta.
Pudzianovski
2007-01-30, 21:23
Vadå då? Fick du böter? Smisk? Besök på The Blue Oister Bar?
Inte jag men en familjemedlem blev stoppad vid gränsen och fick ge ifrån sig pass, körkort + något mer. Får dock tillbaka det när dubbarna tagits ur :thumbup:
I den här pdf:en står vad som gäller. http://www.vv.se/filer/5092/vinterdacksbro_2005.pdf
Liten Men Fet
2007-01-30, 21:45
Jag skulle inte åka runt i sverige med sommardäck nu, vet inte hur det är i tyskland men det är ju inte omöjligt att det behövs vinterdäck där med. Det är ju inte kul att krascha och brinna, värsta fall då..
Kan ni inte låna en bil med dubbfria vinterdäck eller låna däck av nån?
Liten Men Fet
2007-01-30, 21:48
Vad har ni för bil?
http://www.blocket.se/vi/10744537.htm?ca=14_s
Scratch89
2007-01-30, 21:48
Jag skulle inte åka runt i sverige med sommardäck nu, vet inte hur det är i tyskland men det är ju inte omöjligt att det behövs vinterdäck där med. Det är ju inte kul att krascha och brinna, värsta fall då..
Kan ni inte låna en bil med dubbfria vinterdäck eller låna däck av nån?
Inte låna, för ingen har såna jädra däck, tyvärr.
Dock kanske vi kan få byta hos Sheo, och ställa dem i hans korridor tills vi kommer tillbaka. :)
Liten Men Fet
2007-01-30, 21:50
Inte låna, för ingen har såna jädra däck, tyvärr.
Dock kanske vi kan få byta hos Sheo, och ställa dem i hans korridor tills vi kommer tillbaka. :)
Det är nog det bästa om du inte kan skaffa dubbfria, men inte kul att glida runt (bokstavligt talat) i tyskland om det kommer en snöstorm där..
Scratch89
2007-01-30, 21:52
Det är nog det bästa om du inte kan skaffa dubbfria, men inte kul att glida runt (bokstavligt talat) i tyskland om det kommer en snöstorm där..
True, men enligt vädret kommer det ligga på flera plusgrader, även här i Västergötland, och varmare neråt landet. Tyskland skulle ha vårväder.
hahavaffan
2007-01-31, 06:18
Dubbfritt ar skiten.
Kan nån snälla leta upp denna lag på vv.se? Jag är så jädra dålig på att hitta.
Du skulle ju kunna se det som en chans att lära dig leta.
Någon tipsade dig ju om vägverket.
Det är ganska bra att lära sig leta upp fakta själv.
Det har man mycket nytta av.
s_himself
2007-01-31, 08:03
Ta en tång och slit ut dubben ur däcken så är problemet löst.
Wennerberg
2007-01-31, 08:32
Finns faktiskt, hör och häpna, vinterdäck utan dubbar!!!:naughty:
Finns faktiskt, hör och häpna, vinterdäck utan dubbar!!!:naughty:
O-M-G:eek:
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.