handdator

Visa fullständig version : Magsyra nivåer (Till grub och övriga)

tano
2007-01-30, 15:06
De som har en bra koll på näring kanske har svar på mina funderingar.

Jag har läst en del av Charles Poliquin om magsyra och HCl supplementering. Han säger att många har för låga nivåer av magsyra och behöver supplementering av HCL för att nå normala nivåer. Det sker genom att tillsammans med måltid supplementera med HCl kapslar.

Kan det stämma att om man har låg halt av magsyra så är man i behov av kosttillskott? Låter lite som ett försäljningsknep för att tjäna pengar. Fungerar det egentligen att ta ett tillskott av HCl för att hjälpa magsyra nivåerna?

Människan borde ju vara så att man kan få normala nivåer genom sin kosthållning. Men vad ska man då göra för att få normala nivåer av magsyra? (förutom att undvika stress).

Axmode
2007-01-30, 15:33
King Grub kommer inte hem föräns imorgon. Vi får hålla tummarna för att någon annan har svaret på din fråga.

Tolkia
2007-01-30, 15:47
Jag tror att så låga nivåer av magsyra att det är ett problem är väldigt ovanligt. Jag undrar dessutom hur många kapslar man i så fall skulle behöva äta för att verkligen få en surare miljö i magsäcken - trehundra? En enmilligramskapsel typ en omega-3-kapsel lär inte sänka pH nämnvärt.

Ola Wallengren
2007-01-30, 16:13
För mycket magsyra är ett betydligt vanligare problem. Det säljs ofantliga mängder syrahämmande läkemedel, losec, zantac, lanzo, pantoloc mfl.
Om man använder ovanstående läkemedel kan man minska syraproduktionen rejält ca 80% eller mer. Det är sällsynt att man får biverkningar av för lite magsyra när man använder dessa läkemedel (i alla fall vad jag känner till).

Om man har för lite saltsyra i magen finns det risk för bakteriell överväxt eller svamp. magsyran dödar normalt de flesta bakterier.

Tolkia
2007-01-30, 16:56
Om man har för lite saltsyra i magen finns det risk för bakteriell överväxt eller svamp. magsyran dödar normalt de flesta bakterier.
Fråga: Om det här skulle inträffa, alltså svampinfektion eller något, borde man inte bli så pass dålig då att man själv känner att det är läge att söka vård? Poliquin vill ju, som jag förstår det, hävda att man kan gå omkring och ha för lite saltsyra i magen utan att veta det (att många har det). Är det rimligt (även om det skulle vara så är jag fortfarande väldigt tveksam till nyttan av att äta saltsyrekapslar).

Ola Wallengren
2007-01-30, 17:23
Jo visst, man blir oftast dålig, illamående, diareer mm. Man kan nog också tänka sig att man kan lukta riktigt illa i munnen.
Oftast beror förlite saltsyra på en bakomliggande sjukdom men det kan också vara mer vanligt när man blir riktigt gammal, atrofisk gastrit är rätt vanligt då, så vitt jag vet.

saltsyra tabletter är nog en dålig ide. Låter rätt farligt, tänk om de fastnar i halsen, då har man helt plösligt hål, inte så bra. Jag tror inte saltsyra används som läkemedel.

tano
2007-01-30, 17:25
tack för svaren!

Jo som Tolkia säger så hävdar då Poliquin att magsyra är ett relativt vanligt fenomen. Det negativa med låg halt skulle vara sämre ett näringsupptag (särkilt mineraler och protein som inte blir tillräckligt nedbrutet, någon åsikt om detta?)

Om det hade varit någon okänd som kommit med dessa påståenden hade jag helt klart tagit det som ett försäljningsknep eller liknande, men nu är ju Poliquin en ganska känd coach som säger mycket smarta saker. Han har ju även coachat mycket elitidrottsmän och kvinnor(OS deltagare). Så även om jag är lite kritisk vill jag se hur mycket sanning som ligger bakom.

z_bumbi
2007-01-30, 17:38
Poliquin är numera inte riktigt klok, han har vandrar in i en annan värld och det han har skrivit de senate fem åren bör man helt ignorera.

Sverker
2007-01-30, 19:37
Saltsyra i kapslar:confused:

Jag skulle inleda måltiderna med ett litet glas apelsin- eller grapejuice för att stimulera frisättningen av saltsyra i magsäcken.

Ett annat alternativ är ju ett litet glas vinäger.

pragmatist
2007-01-30, 21:32
Min syrra har problem med för lite magsyra, vilket mycket riktigt resulterar i lite dålig andedräkt då och då. När hon var liten sökte hon sig instinktivt till sura livsmedel, framför allt apelsinjuice, som en sorts kompensation.

tano
2007-01-31, 16:55
Saltsyra i kapslar:confused:

Jag skulle inleda måltiderna med ett litet glas apelsin- eller grapejuice för att stimulera frisättningen av saltsyra i magsäcken.

Ett annat alternativ är ju ett litet glas vinäger.

Ja det låter helt klart lite underligt.

z_bumbi kanske är inne på rätt linje.

tano
2007-02-04, 12:31
Most doctors can't accept the fact that a lot more people suffer from a lack of stomach acid, leading to the "upper door" of the stomach not closing normally and thus leading to GERD, rather than too much stomach acid.

They don't want to admit that they're doing more harm than good when prescribing proton pump inhibitors. There have been a few studies that made their ways into newspapers recently, revealing how low stomach acid increased the risks of certain infections.

The acidic chyme that exit the stomach leads to the secretion of secretin, which itself leads to the secretion of bicarbonate in the bile AND it also enhances the effect of cholecystokinin. Cholescystokin leads to the release of enzymes. The acid in the stomach also liquify the food and reacts with minerals to form highly soluble compounds.

Look on pubmed, you'll find a lot of articles about low stomach acid and mostly the elderly. Curiously, we don't hear much about drugs that enhance stomach acid. Maybe the fact that something like betaine HCl can not be patented has something to do with it.

I've personnally gotten huge digestive benefits from taking high doses of betaine HCl. Something is wrong with my stomach and I don't know why, but at least this is helping in a way that goes far beyond the placebo effect. If I take too much, I clearly feel it in the stomach.

The doctor claims a ridiculous price for betaine HCl and seem to look at it as if it was a drug rather than a simple compound. It seems he has never done any chemistry class.

"SIDE EFFECTS:
Nausea, stomach upset, or diarrhea may occur
Cost:
Approx. Price: $185.0 per 180Grams (source Medscape
Drug search)?"

How can an easily absorbed compounds cause nausea, stomach upset or diarrhea? It does that only when you take too much, since when your stomach gets too acid, it dumps its content (from irritation?). 185$ for 180 grams? LMAO, maybe when you buy it from "Medscape Drug search".

I guess that evolution and science are all wrong, and that doctors know the holy truth.

Skrivet av en användare på t-nation.

Danny Devito
2007-02-06, 07:18
Poliquin är numera inte riktigt klok, han har vandrar in i en annan värld och det han har skrivit de senate fem åren bör man helt ignorera.

+ 1

AntonYmous
2012-04-22, 20:51
Har verkligen försökt hitta svaret själv, men:

Hur stimulerar något surt saltsyraproduktionen?

Extremt tacksam för svar!

AtomicPuffin
2012-04-22, 22:31
Som jag förstått det är magsyran i första hand en del av immunförsvaret. Att vissa födoämnen hjälps av det är sekundärt. Det är enzymer och att tugga maten som gör det viktiga jobbet.

Så förutom att turistdiarré kommer som ett brev på posten om man sätter en fot utanför västvärlden under samma period man har naturligt eller medicinerat nedsatt magsyra borde det inte spela så stor roll.

Holabandola
2012-04-23, 08:25
Det är inte lika vanligt som för mycket magsyra, men besvären är likartade.

Det finns ett litet hemmatest man kan göra för att få ett humm om hur det står till.
(nu kommer ett test som itne är helt riskfritt)
Man lösgörmax en tskd bikarbonat i ett glas vatten och dricker.
Blir man väldigt gasig och rapig så har man magsyra så det räcker (bikarbonaten reagerar med syran och bildar kolsyra som rapas upp).

Händer nada däremot, så var antingen magen full med mat/vätska eller så har du lite magsyra.
Det finns dock ett par risker kopplade till detta test, tar du för mycket bikarbonat eller för ofta kan du råka sänka ph-värdet i blodet och allt vad det innebär. Man måste även skölja halsen noga efteråt, gärna äta något, för bikarbonat är basiskt och torkar ut slemhinnorna i halsen så det kan börja blöda.

Så, mår du piss och tror du har för lite magsyra kan försöket vara värt, för att sedan gå vidare.
Men mår du prima och har inga problem med magen, låt bli testet, fördelarna överväger då inte nackdelarna imo.

Perramja
2012-04-23, 10:04
En reducering av HCL produktionen ses främst hos äldre individer till följd av åldrandet, vilket borde innebära att HCL brist borde vara vanligare hos den äldre delen av befolkningen. Unga friska individer bör inte ha dessa problem om allt står rätt till. Hursomhelst är det inget man bör experimentera med på egen hand utan en satt diagnos. Det finns pH-mätningar osv att tillgå inom sjukvården för dessa ändamål, ställ inte dina egna diagnoser.

Apos78
2012-04-23, 11:00
Tidigare tror jag man använde kapslar med saltsyra med detta är borta då effekt uteblev. Handlar det om atrofisk gastrit så blir det stora problemet sannolikt B12, med tanke på intrinsic factor.