handdator

Visa fullständig version : Nedreglerar tetracyklin proteinsyntesen?

sundvall
2007-01-30, 14:45
Topic.

krilleh
2007-01-30, 14:52
Man tror inte det men är inte 100 % säker, om jag har förstått det rätt.

Verni
2007-01-30, 14:52
Ja.

sundvall
2007-01-30, 14:53
Ja.

källa?

Englund
2007-01-30, 14:56
Det nedreglerar iaf bakteriers proteinsyntes.

krilleh
2007-01-30, 14:56
Ja.

what??

jwzrd
2007-01-30, 14:58
Vad spelar det för roll? Äter du tetracykliner för att de smakar gott?

sundvall
2007-01-30, 14:59
Okej. Såhär då. Påverkar tetracyklin muskelbyggandet/styrkeökningen?

Har gått på tetracyklin i 7 månader nu och under denna tid så har mina muskel samt styrkeökningar varit riktigt usla, jag har inte direkt ätit mindre eller sämre denna tidsperiod, jag har totalt tränat i 2 år och har alltså gått på tetra i 7 månader,

sundvall
2007-01-30, 15:00
Vad spelar det för roll? Äter du tetracykliner för att de smakar gott?

Nej jag är bara nyfiken. Sen har jag inte så speciellt mycket finnar längre så jag behöver tetra, men jag har märkt att när jag lägger av det så kommer dom sakta men säkert tillbaka.

Verni
2007-01-30, 15:02
källa?Men asså, det bara är så, jag hade typ varit som Jay om jag inte använt det i början.

Verni et none. 2007 Jan 30; Verni should be a biff

Hoppas det är okey att citera från Pm.

Tetracyklin inhiberar proteinsyntes, så ja, det har en negativ effekt på anabolism.

Dramatisk effekt på bakterieproteinsyntesen, men jag har ingen specifikt svar vad gäller skelettmuskulaturen. Tetracykliner inhiberar proteinsyntes genom att binda till 30S-ribosomen, vilket hindrar AA-tRNa från av nå acceptorn på mRNA-ribosomkomplexet, vilket hindrar aminosyror att länkas till peptidkedjorna.

sundvall
2007-01-30, 16:03
Men asså, det bara är så, jag hade typ varit som Jay om jag inte använt det i början.

Verni et none. 2007 Jan 30; Verni should be a biff

Hoppas det är okey att citera från Pm.

I första posten skriver han att det har en negativ effekt på anabolism, men i den andra skriver han att man inte är säker på om det har någon som helst effekt på skelettmuskulaturen. Huh?

Verni
2007-01-30, 17:10
I första posten skriver han att det har en negativ effekt på anabolism, men i den andra skriver han att man inte är säker på om det har någon som helst effekt på skelettmuskulaturen. Huh?

Sådär.

Vet man hur stor effekt det har på proteinsyntesen?

Jag kan inte ge något exakt svar. Dramatisk effekt på bakterieproteinsyntesen, men jag har ingen specifikt svar vad gäller skelettmuskulaturen. Tetracykliner inhiberar proteinsyntes genom att binda till 30S-ribosomen, vilket hindrar AA-tRNa från av nå acceptorn på mRNA-ribosomkomplexet, vilket hindrar aminosyror att länkas till peptidkedjorna.

sundvall
2007-01-30, 18:26
Okok. Så ingen vet alltså om det har negativ inverkan på muskelbyggandet. Jag har som sagt gått på tetra i 7 månader nu och ska testa att ta en paus 2-3veckor å se om finnarna kommer tillbaka denna gång, ger mig fan på att byggandet kommer gå bättre om jag lägger av med det skiten, placebo kanske...

Lizard
2007-01-30, 18:48
Jomen, det där är en modell för hur tetracyklin angriper bakterier. Inte hur tetracyklin nedreglerar de endogena processerna.
Att ha en moderat inställning till mediciner i största allmänhet är bara nyttigt och att vara skeptisk är inte heller dumt i de flesta fall. Men alla mediciner har biverkningar och sidoeffekter. Man får bara ta dem i förhållande till de problem de lindrar eller löser. Tetracykliner ges till växande barn utan att vi fått en epidemisk utveckling av underväxt så jag tror att du lugnt kan äta vidare.

Lizard