handdator

Visa fullständig version : Nybörjare med kosttillskott :)

NP_M
2007-01-29, 21:57
Skulle behöva lite råd. Har egenligen ingen aning om vad man ska ta, men känner att jag behöver mer energi. Tränar relativt ofta och hårt, och går omkring hungrig ofta och måste äta typ varannan timma, och då rejält med mat. När jag väl är på gymmet känner jag mig orkeslös redan efter några set.
Det börjar bli lite jobbigt, så därför är jag på jakt efter ett bra kosttillskott.
Skulle vara roligt med lite experthjälp! Är t.ex kreatin något för mig?

DudX
2007-01-29, 21:59
Om du vill ha energi, så satsa på kolhydrater.

T.ex. Whey 80/100 eller Gainer.

Det innehåller mycket kolhydrater och proteiner.
Glöm inte att käka lite vitaminer, det kan hjälpa rätt fint det med.

Keep on pumpin' :hbang:

Larsson
2007-01-29, 22:06
Låter du kroppen återhämta sig ordentligt mellan dina pass?

Jackie Dee
2007-01-29, 22:08

Gainer innehåller mycket kolisar, inte whey.

Per 100 gr
Kalorier: 403 kcal
Protein: 80 gr
Fett: 7 gr
Kolhydrater: 5 gr

så satsa på gainer.

mangemani
2007-01-29, 22:09
pröva att käka små men många mål mat och käka dessa ofta.
käka även långsamma kolhydrater som håller sej länge i magen.

om du konstant käkar stora mål mat(om jag nu uppfattade det hela rätt) så kommer din kropp konstant att offra energi till att bryta ner maten samt att när maten väl har lagt sej,så åker du nog på ett blodsocker fall,vilket då leder till att du känner dej trött.

så pröva att käka mer regelbundet,små mål mat med långsamma kolhydrater(och proteiner och fett såklart) med typ 3-4 timmars mellanrum.

FreCKo
2007-01-29, 22:23
Skulle behöva lite råd. Har egenligen ingen aning om vad man ska ta, men känner att jag behöver mer energi. Tränar relativt ofta och hårt, och går omkring hungrig ofta och måste äta typ varannan timma, och då rejält med mat. När jag väl är på gymmet känner jag mig orkeslös redan efter några set.
Det börjar bli lite jobbigt, så därför är jag på jakt efter ett bra kosttillskott.
Skulle vara roligt med lite experthjälp! Är t.ex kreatin något för mig?

Som dom andra skrev: Gainer är the way to go efter gym, mycket långsamma kolhydrater och proteiner under dagen.

Kreatin fungerar som prestationshöjare och du måste dricka rätt mycket vatten för att få "bra" effekt av det...

Du kanske ska lista vad du käkar under en dag så att du kan få lite hjälp mot att gå hungrig?

NP_M
2007-01-29, 22:59
Låter du kroppen återhämta sig ordentligt mellan dina pass?

Överträning är det ingen risk för, tränar 3-split med ett 4:de pass inlagt nästan varje vecka där jag tränar sånt jag känner för :)

Så kolhydrater och protein är det man i huvudsak behöver mycket av vid styrketräning? Är rätt så grön på det här med kost, har inte tänkt särskilt mycket på det innan förutom att äta med sunt förnuft.

Som dom andra skrev: Gainer är the way to go efter gym, mycket långsamma kolhydrater och proteiner under dagen.

Kreatin fungerar som prestationshöjare och du måste dricka rätt mycket vatten för att få "bra" effekt av det...

Du kanske ska lista vad du käkar under en dag så att du kan få lite hjälp mot att gå hungrig?

Ok, hur ofta och när tar man en gainer då? Är det såkallade måltidsersättare eller "vanligt" kosttillskott?

En normal dag brukar se ut ungefär såhär:

Frukost: 2 portioner havregrynsgröt, fullkorn. 4 mackor, grovt bröd med skinka/ost.

Lunch: Oftast rejäla portioner thai-mat.

Mellanmål: 6 st mackor, grovt bröd med skinka alternativt två tallrikar fullkornsgröt.

Middag: Mycket kött och fisk, ofta med potatis eller ris och jag äter alltid mycket sallad.

Kvällsmål Blir ofta 5-6 mackor och mycket frukt, oftast 3-4 klementiner.

Handcuff
2007-01-29, 23:08
Går du upp eller ner i vikt? Vill du upp eller ner? Vill du bara bli piggare.. koffein...frukt å grönt..sov mer!

NP_M
2007-01-30, 22:08
Jag har sen jag började styrketräna för 4 månader sen gått upp 6 kg :) och vill gå upp mer och då självklart i muskelmassa, är 1.80 och väger 70 nu. Men just nu känns det oftast bara jobbigt att äta, dessutom räcker tiden inte riktigt till tyvärr och då blir jag snabbt trött på mina pass. Inte vanligt utröttad, mer som att det blir skrattretande svårt att försöka träna på en vikt jag klarade för ngn månad sen :(
Tror det beror på att jag inte klarar av att ligga på kcal+ och också sover för lite. Ingen bra kombination...