handdator

Visa fullständig version : hur anpassbar ar kroppen egentligen?

saidy
2007-01-29, 10:35
som topic lyder?! kan kroppen tex anpassa sej om man kor varannat pass lag (4-8) och hog reps (8-12), alltsa kan den anpassa sej sa mycket att den vet att jag kor lagreps en dag och nasta dag hogreps?

kor ett helkroppspassupplagg. varierar mellan 3 olika pass.

Vimpyboy
2007-01-29, 11:37
som topic lyder?! kan kroppen tex anpassa sej om man kor varannat pass lag (4-8) och hog reps (8-12), alltsa kan den anpassa sej sa mycket att den vet att jag kor lagreps en dag och nasta dag hogreps?

kor ett helkroppspassupplagg. varierar mellan 3 olika pass.

Vill du få både röda och vita muskelfiber (typ 1 och 2)? Eller?

saidy
2007-01-30, 08:29
Vill du få både röda och vita muskelfiber (typ 1 och 2)? Eller?

kommer inte fa nagra "langa" muskler av reps mellan 4-12 sa nej(inte mycket iaf). Vet ej om dom korta ar typ 1 eller 2.

mangs
2007-01-30, 15:18
:confused:

Hur dina muskler kommer se ut beror inte på repsantalet. Detta är förutbestämt i dina gener. Det du kan påverka är storleken. genom att variera repsantalet kommer du stimulera olika fibrer vilket på sikt kommer ge dig tillväxt. Kör du varannat pass 12 och varannat pass 6 set kommer du aldrig chocka kroppen eftersom den är van vid båda dessa reps-intervall.

Däremot är det en fördel att variera sig så att man inte alltid köra samma reps.

Kroppen kommer inte veta vad du skall köra idag eller imorgon men om du kör det du brukar kommer den känna igen sig när du tränar. kör du övningar eller reps-antal som du aldrig brukar köra är kroppen ovan vilket kommer göra det svårt att i det specifika passet prestera på topp (eftersom kroppen inte är invand i rörelserna eller antalet reps) men i förlängningen kommer resultaten bli bättre.

Kör på bara!

saidy
2007-01-31, 10:54
:confused:

Hur dina muskler kommer se ut beror inte på repsantalet. Detta är förutbestämt i dina gener. Det du kan påverka är storleken. genom att variera repsantalet kommer du stimulera olika fibrer vilket på sikt kommer ge dig tillväxt. Kör du varannat pass 12 och varannat pass 6 set kommer du aldrig chocka kroppen eftersom den är van vid båda dessa reps-intervall.

Däremot är det en fördel att variera sig så att man inte alltid köra samma reps.

Kroppen kommer inte veta vad du skall köra idag eller imorgon men om du kör det du brukar kommer den känna igen sig när du tränar. kör du övningar eller reps-antal som du aldrig brukar köra är kroppen ovan vilket kommer göra det svårt att i det specifika passet prestera på topp (eftersom kroppen inte är invand i rörelserna eller antalet reps) men i förlängningen kommer resultaten bli bättre.

Kör på bara!

okey tack, men du svarar inte riktigt pa min fraga? eller ar jag bara dum nu?
setten varierar jag lite da och da, men min fraga ar, om jag kor 4-8 reps och 8-12 reps varannat pass, kan kroppen lar sej "kanna igen" min varannat pass variation eller blir det som en chock varje gang?

mangs
2007-01-31, 11:11
Jag tyckte jag svarade på det. Iom att du kör varannat pass så kommer inte kroppen bli chockad men variation är alltid bättre än att bara köra samma upplägg, varje pass.

Kroppen vet ju inte vad du skall köra imorgon (det är bara hjärnan som vet) men om du nyligen kört ett liknande pass så kommer du inte chocka kroppen.
Det som är intressant är ju snarare om det är positivt att köra olika reps på olika pass och det är det så kör på.