Visa fullständig version : Ersätta grönsaker med vitaminpiller?
Turrican
2007-01-28, 23:00
Frågan är går det? Om man tar en Multivitamin typ Animal Pak exempelvis, får man inte då samtliga vitaminer man skulle fått av grönsaker annars?
Kroppen tillgodogör sig inte dessa vitaminer lika bra som de från frukt och grönt.
Vet inte om man får göra detta på detta forumet.. men detta är en länk till en gammal tråd som just tar upp att inte äta grönsaker och vitamintillskott..
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=87571
olle lindblad
2007-01-28, 23:34
Grönsaker är bättre, det är en del ämnen som du inte får om du bara äter piller.
Turrican
2007-01-28, 23:51
Kroppen tillgodogör sig inte dessa vitaminer lika bra som de från frukt och grönt.
Varför inte?
Grönsaker är bättre, det är en del ämnen som du inte får om du bara äter piller.
Vilka?
Snällt att ni svarar men lite mer vetenskap får det nog lov att vara än de här diffusa svaren.
Vilka?
Antioxidanter, kostfiber etc.
Snällt att ni svarar men lite mer vetenskap får det nog lov att vara än de här diffusa svaren.
Jag kan rekommendera t.ex. "Näringslära för högskolan" eller motsvarande. Jag för min del frågar varför man skulle vilja utesluta grönsaker ur kosten? Någon vetenskap bakom det beslutet?
Shakemynuts
2007-01-29, 03:04
Frukt och grönsaker som är typ det godaste som finns! *gah!*
Varför vill man komma bort från det?
Möjligtvis allergier då... Men vafan! :D
Eddie Vedder
2007-01-29, 05:57
Vilka?
http://www.ajcn.org/cgi/content/abstract/85/1/314S?maxtoshow=&HITS=10&hits=10&RESULTFORMAT=&fulltext=fruit+supplements&andorexactfulltext=and&searchid=1&FIRSTINDEX=0&sortspec=relevance&resourcetype=HWCIT
http://www.ajcn.org/cgi/content/abstract/65/2/503?maxtoshow=&HITS=10&hits=10&RESULTFORMAT=&fulltext=effects+food+supplementations+vegetables&andorexactfulltext=and&searchid=1&FIRSTINDEX=0&sortspec=relevance&resourcetype=HWCIT
"The lack of effect of antioxidant supplementation on the excretion rate of 8-oxodG, despite substantial increases in plasma antioxidant concentrations, agrees with the results from recent large intervention studies with cancer as an endpoint. The cancer-protective effect of fruit and vegetables seems to rely not on the effect of single antioxidants but rather on other anticarcinogenic compounds or on a concerted action of several micronutrients present in these foods."
Eddie Vedder
2007-01-29, 06:00
Hur kan man ens tro att ett piller med syntetiskt framställda vitaminer ska kunna ge samma hälsomässiga fördelar som frukt och grönsaker ger?
De är ju inte ens främst för vitaminernas(bortsett från C-vitamin) skull man äter frukt och grönt, de är ju den antioxidativa effekten av ett högt intag av dessa livsmedel som är den viktigaste anledningen och den lär du inte få av piller.
"Kosttillskott ersätter inte allsidig kost" Står det ju t.o.m på förpackningen *slap*
OT: Det är bättre att äta grönsaker och frukt istället för piller.
Det fattar väl vem som helst att det är bättre att äta veggies och frukt, snöa inte in i så jävla mycket förfan. Men visst, är du osäker på din intag och vet att du inte kommer äta så mycket, kör på vitamin/mineral tillskott.. skadar knappast.
En till gammal tråd med lite mer info.
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=75467
Det är helt klart en bra frågeställning och inte alls något "vem som helst vet". Vad jag vet så går det utmärkt att ersätta grönsaker/frukt med piller om man ser till att undvika bristsjukdomar etc. Däremot som nämnts så verkar det som man missar den antioxidanta effekten som man kan få.
Den kan man ju dock få av kaffe om man bara dricker tillräckligt. ;) (Fast jo, man borde få lite mer variation förmodligen)
Det är helt klart en bra frågeställning och inte alls något "vem som helst vet". Vad jag vet så går det utmärkt att ersätta grönsaker/frukt med piller om man ser till att undvika bristsjukdomar etc. Däremot som nämnts så verkar det som man missar den antioxidanta effekten som man kan få.
Den kan man ju dock få av kaffe om man bara dricker tillräckligt. ;) (Fast jo, man borde få lite mer variation förmodligen)
Tack för att du tog på dig att tillrättavisa självklart-gänget. Jag äter visserligen ibland grönsaker men min mage mår betydligt bättre om den slipper och då tar jag en multivitamin för att kompensera.
Men det klart. Efter Grub postade rapporten om de antioxidativa fördelarna med äkta vara så är det lockande att himla med ögonen åt den som inte är grönsaksmasochist.
Tack för att du tog på dig att tillrättavisa självklart-gänget. Jag äter visserligen ibland grönsaker men min mage mår betydligt bättre om den slipper och då tar jag en multivitamin för att kompensera.
Men det klart. Efter Grub postade rapporten om de antioxidativa fördelarna med äkta vara så är det lockande att himla med ögonen åt den som inte är grönsaksmasochist.
Du äter ingen frukt, bär, rotfrukter etc då ? Du måste ju inte direkt förlita dig på endast grönsaker.
Du äter ingen frukt, bär, rotfrukter etc då ? Du måste ju inte direkt förlita dig på endast grönsaker.
Jag räknade rotfrukter, förutom potatis, till grönsaker. Så du har ju en poäng i att man inte behöver sitta med en sallad för att äta vad nyttigt äro. Dessutom så gillar jag sallad. Kan äta ett helt vitkålshuvud själv om dressingen är god, vilket jag också gör ibland, men får betala i form av svullen buk (då inte endast orsakad av volymen mat).
Turrican
2007-01-29, 18:06
Det fattar väl vem som helst att det är bättre att äta veggies och frukt, snöa inte in i så jävla mycket förfan.
Hur kan man ens tro att ett piller med syntetiskt framställda vitaminer ska kunna ge samma hälsomässiga fördelar som frukt och grönsaker ger?
Varför är det alltid så jefla aggresiv attityd på det här forumet så fort man ställer en fråga? *grr* Ni två kan ju läsa om mitt inlägg och peka på var jag skriver att jag tror någonting. Ni kanske ska gå kurs i läsförståelse? Jag ställde helt enkelt en hypotetisk fråga som jag undrat över, ska ni svara kan ni gott vara lite vänligare, eller så låter ni bli!
Jag själv äter grönsaker så att det räcker, men jag har en dotter på 5 år som har fått för sig att alla grönsaker är äckliga, så det är rätt intressant för mig att få svar på frågan, så lägg av med era idiotiska besserwisserattityder.
Är det inte möjligt att syntetiskt framställa alla nödvändiga antioxidanter och därmed eliminera grönsaksbehovet helt?
Eddie Vedder
2007-01-29, 18:23
Är det inte möjligt att syntetiskt framställa alla nödvändiga antioxidanter och därmed eliminera grönsaksbehovet helt?
Det går säkert, då ska man ju bara upptäcka alla antioxidanter vi inte känner till (å de finns förmodligen EN HEL DEL) samt lista ut exakt hur dom samverkar me varandra i olika livsmedel o.s.v.
Knappast en lätt uppgift men vi får väl se va som händer i framtiden.
För övrigt va inte min mening att va otrevlig lr så, de e bara de att du inte e den första som undrat om vitamintillskott funkar ist för grönsaker och frukt, har t.o.m. läst trådar där en del föreslår de. Tycker de borde säga sej självt att ett piller inte kan ersätta en varierad kost.
Det är det tyvärr inte. Det går förmodligen att få i sig tillräckligt för att undvika bristsjukdomar men det är väldigt lite vi faktiskt vet om hur maten fungerar i praktiken. Antioxidanterna i pillerform verkar tyvärr inte ha någon verkan.
Jag tror att den här grönsaks/antioxidant-hetsen är lite överdriven ändå. Jag tror att man med ett vitamin/mineral-tillskott klarar sig betydligt bättre än folk tror. I den här tråden låter det ju nästan som att man trillar av pinn om man inte komsumerar sitt halvkilo grönsaker varje dag. Personligen har jag tidigare levt på en kost väldigt fattigt på frukt och grönt utan att på något sätt uppleva problem. (äter betydligt mer nu)
Men, hur som helst är det ju onödigt att undvika grönsakerna då dom trots allt är rätt goda utöver sin nyttighet.
Eddie Vedder
2007-01-29, 19:56
Jag tror att den här grönsaks/antioxidant-hetsen är lite överdriven ändå. Jag tror att man med ett vitamin/mineral-tillskott klarar sig betydligt bättre än folk tror. I den här tråden låter det ju nästan som att man trillar av pinn om man inte komsumerar sitt halvkilo grönsaker varje dag. Personligen har jag tidigare levt på en kost väldigt fattigt på frukt och grönt utan att på något sätt uppleva problem. (äter betydligt mer nu)
Men, hur som helst är det ju onödigt att undvika grönsakerna då dom trots allt är rätt goda utöver sin nyttighet.
Givetvis klarar man sej, men jag tvivlar fortfarande inte på att de i längden är väldigt värdefullt för kroppen. Fria radikaler påskyndar ju åldringsprocessen så ett ordentligt intag av en stor variation antioxidanter tror jag definitivt kan ha en positiv inverkan i de långa loppet.
Man kan ju aldrig säga hur stor effekt nånting man gör eller inte gör får på kroppen. Själv va jag full som ett svin åtta dygn i streck i våras, jag har inte trillat av pinn snarare är jag io mitt livs form men jag tvivlar inte på att jag misshandlade min kropp nåt helt extremt för de.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.