handdator

Visa fullständig version : Hjälp! doseringsplan - malto + whey

lejonet
2007-01-28, 14:32
Tänkte börja testa lite kosttillskott och behöver lite tips och hjälp om doseringen och hur man ska fördela pulvren till varje drink. Jag har köpt mig lite proteiner osså maltodextrin eller vad det heter :P Så att jag kan dricka proteindrinkar + blanda egna gainers så att jag kan bestämma antalet kolhydrater :)

Ålder: 16 år
Vikt: 68.8
Längd: 180cm
Träningsvana: Tränat 9 månader varav ca 4-5 på gym - tyngre och mer seriöst (har alltid vart seriös med träningen men nu menar jag att jag tänker på vad jag stoppar i mig och sånt.) Före gymningen så var det mycket jogging/situps/armhävningar + en massa hantelövningar. Jag har följt Max-Ots nybörjar guide och nu har jag börjat med bumpiz program.
Ambitionsnivå: Max *drool* Vill träna varje dag men jag kan inte pga kroppen måste vila osv :P Jag tycker det är ashärligt att träna och hålla på.
Träningsmål: Är att höja min träningsvikt i bänkpress från 47.5kg 8*4 - 65-75kg 8*4 på ca 16 veckor och mitt mål 10 veckor är 60 kg 8*4. Osså att växa i muskler förstås ;) Men jag vill inte bli som typ arnold jag ligger mer åt fitness hållet *whistle*
Matvanor/intag: Jag tycker själv att jag är rätt bra på att äta - iaf att äta rätt :D Jag brukar käka enormt mycket grönsaker...

Jag hade tänkt mig att jag ska börja med ett ganska högt kcal intag och sänka det mer och mer så att man är deffad och klar för sommaren jag kan inte säga att jag har speciellt mkt underhudsfett just nu men.. Jag har för mig att jag får lättare att öka om jag ligger på ganska högt?

Ska jag dricka en protein drink på morron och kväll eller ska jag bara ta det en gång per dag? Osså tänkte jag typ dricka 1/4 - ½ portions gainer före träning och en hel portion efter. Men som sagt jag vill ha hjälp med hur mkt av varje jag ska blanda..

paddanboy
2007-01-28, 15:07
Gainer = 25% Whey 75% Malto

lejonet
2007-01-28, 20:38
Ok :) Men hur ska man göra längre fram då? Mot sommaren ska man dra ner andelen Malto då? Osså undrar jag om man ska köra med whey varje dag? 1 gång eller 2 ggr?

paddanboy
2007-01-28, 21:01
Ok :) Men hur ska man göra längre fram då? Mot sommaren ska man dra ner andelen Malto då? Osså undrar jag om man ska köra med whey varje dag? 1 gång eller 2 ggr?

Då ska du dra ner på kalorier generellt. Men i övrigt kan inte basera hela ditt upplägg på Malto+Whey-drinkar, det är inte enbart dem som gör att du går upp/ner utan troligtvis mer hur mycket du äter vanlig mat.

BigForre
2007-01-28, 21:03

Enkelt förklarat med personliga åsikter inbakat.

1. Gainer (malto+protein), intages endast i samband med träning. Anledningen till påståendet är att snabba kolhydrater är negativt ut hälsosynpunkt vid annat tillfälle än träning. En gainer är näringsfattig och tar plats i din dagliga energikvot, vilken du heldre bör fylla med näringsrik mat.

2. Protein, kan du kompletera de dagliga målen med om något ligger lite lågt proteinmässigt. Men jag skulle avråda dig till detta, eftersom jag har svårt att tro att du får i dig för lite protein i en vanlig blandad kost. För stort fokus läggs ofta på proteinintaget, det viktiga är att du äter näringsriktigt och tillräckligt mycket energi.

3. Skära ner på malto på sommaren? Lite kanske om du är rädd för att det blir lite mycket energi. Men ligger lite almänn övertro till proteinerna här också, kolhydrater i samband med träningen är mycket viktigt för att hålla proteinnedbrytningen så låg som möjligt och för att snabba på återhämtningen så att man kan trycka järnet nästa pass också. Tycker inte att man bör snåla allt för mycket med kolhydraterna i samband med passen.

lejonet
2007-01-29, 20:59
Okej tack för svaren :) Har räknat mitt protein intag på ett ungefär och tror att jag inte behöver ngt extra intag så jag kör på med bara gainer efter träning :) Får se hur det funkar bara man inte blir fet av det :P