handdator

Visa fullständig version : Snabb viktuppgång jämfört med långsam viktuppgång

shibuya
2007-01-28, 11:23
Jag har gått upp ca 6 kilo på 21 dagar. Nu undrar jag om det blir någon kroppslig skillnad att gå upp i vikt fort jämfört med långsamt.

Får man mer fett på kroppen om man går upp i vikt fort?

Får man mer muskler på kroppen om man går upp i vikt långsamt?

Tack för era kommande svar

Jacksatan
2007-01-28, 11:27
Jag har gått upp ca 6 kilo på 21 dagar. Nu undrar jag om det blir någon kroppslig skillnad att gå upp i vikt fort jämfört med långsamt.

Får man mer fett på kroppen om man går upp i vikt fort?

Får man mer muskler på kroppen om man går upp i vikt långsamt?

Det är ju ganska rimligt att om man går upp 10kg på 6månader så är en större del av detta muskler(förutsatt att du tränar såklart) än om du går upp 10kg på 2 månader.

shibuya
2007-01-28, 11:35
Det är ju ganska rimligt att om man går upp 10kg på 6månader så är en större del av detta muskler(förutsatt att du tränar såklart) än om du går upp 10kg på 2 månader.

Ok. Vad beror det på? Tar musklerna väldigt lång tid på sig att utvecklas?

Jag tränar för övrigt inget.

Sheogorath
2007-01-28, 11:38
Ok. Vad beror det på? Tar musklerna väldigt lång tid på sig att utvecklas?

Jag tränar för övrigt inget.

Muskler bildas mycket långsamt, precis så ja. Kroppen kan skapa fettmassa mycket snabbt. Normalt sett allt överskott en människa kan förmå att äta kan bilda kroppsfett. Tränar du inte alls så kommer du bilda en viss muskelmassa, men merparten kommer att vara fett.

Bondlurk
2007-01-28, 11:46
Låter som du är ung, hur gammal är du?

Kroppsammansättningen kan spöka en del i tonåren.

shibuya
2007-01-28, 11:48
Muskler bildas mycket långsamt, precis så ja. Kroppen kan skapa fettmassa mycket snabbt. Normalt sett allt överskott en människa kan förmå att äta kan bilda kroppsfett. Tränar du inte alls så kommer du bilda en viss muskelmassa, men merparten kommer att vara fett.

Och om jag tränar då?

Finns det några siffror på hur det kan se ut? tex 70%fett 30%muskler. Något exempel?

shibuya
2007-01-28, 11:50
Låter som du är ung, hur gammal är du?

Kroppsammansättningen kan spöka en del i tonåren.

Haha. OK tack för komplimangen. Jag är 18 år om det är viktigt att veta

Trance
2007-01-28, 11:54
Och om jag tränar då?

Finns det några siffror på hur det kan se ut? tex 70%fett 30%muskler. Något exempel?

Extremt individuellt och beroende på massor av olika faktorer. Men när du är i puberteten så har du ju massa naturliga anabola i kroppen, därför kommer du lägga på dig en del muskler "naturligt" utan att behöva pressa fram det lika hårt som folk som inte är i puberteten behöver.

shibuya
2007-01-28, 12:00
Extremt individuellt och beroende på massor av olika faktorer. Men när du är i puberteten så har du ju massa naturliga anabola i kroppen, därför kommer du lägga på dig en del muskler "naturligt" utan att behöva pressa fram det lika hårt som folk som inte är i puberteten behöver.

Ok, Det är individuellt men verkar 70/30 rimligt för en människa?

Jag är 18 så jag är nog inte i puberteten.

Englund
2007-01-28, 12:33
Jag är 18 så jag är nog inte i puberteten.

Du är 18 så du är nog i puberteten.

shibuya
2007-01-28, 12:40
Du är 18 så du är nog i puberteten.

Man lär sig nått nytt varje dag ;)

megadavor
2007-02-07, 19:18
Ja dem fflesta är i puberteten tills 25 år ungefär.

pejo
2007-02-07, 19:28
25 år!
Hur definierar du pubertet då?