handdator

Visa fullständig version : Beslutsångest angående frukost & kvällsmat

KlopFer
2007-01-26, 21:58
Tja,

Kan inte bestämma mig för vad som är nyttigast av det jag äter. Om jag ska äta mackor eller filmjölk med müsli eller start som är gott.

Men jag läste nyss på start förpackningen och det verkar vara mycket socker o.s.v i det så vet inte om det är mycket bättre en att äta massa mackor. Och när det gäller mackor så gillar jag inte helt mörkbröd utan mera bröd som "lätt gräddat"

Mackor med skinka o.s.v är ingen hit för mig men kanske får lära mig äta det också :(

Ajja kom med tips vad jag kan äta :P Helst ska det jag äta vara nyttigt.

King Grub
2007-01-26, 21:59
Start är inte nyttigt. Det är kaksmulor. I sig inget vidare, men visst kan dom ingå i en nyttig kost. Start Light eller vad det heter lär vara okej. Vanlig müsli är nyttigt.

KlopFer
2007-01-26, 22:02
Start är inte nyttigt. Det är kaksmulor. I sig inget vidare, men visst kan dom ingå i en nyttig kost. Start Light eller vad det heter lär vara okej. Vanlig müsli är nyttigt.

Precis det jag tänkt, Men vafan det är gott *cupid*

Nae får sluta med start och käka bara müsli.

Eddie Vedder
2007-01-26, 22:15

För övrigt finns de müsli som e rena rama godiset oxå så du bör läsa innehållet om du nu är ute efter en nyttig variant.

Johan_P
2007-01-26, 22:26

Testa eventuellt med gröt :)

Notera skarpt också Eddie Vedders post...

Pulsaxe
2007-01-26, 22:45
Gröt, Hårdknäcke och messmör :thumbup:

Raggis
2007-01-26, 22:51
Kör knäckemacka, med keso och kalkon. MUMS.

Eddie Vedder
2007-01-26, 22:54
Lr käka vanlig mat helt enkelt, kyckling lr fisk + tillbehör som frukost e asgott.

Shakemynuts
2007-01-26, 23:11
Jag brukar äta hemlagad pizza till frulle.
Det är så jävla nice! Vakna, gå upp och sträcka på sig, sätta på ugnen, chilla, in med pizzan, sen sitta o softa med den. Finns typ inget bättre! :D

Käka nyttigt vardagar och lyxa med start på helger! :thumbup:

nutz
2007-01-26, 23:12
Fullkomligen vräker i mig müsli med torkad frukt, russin och cashewnötter tillsammans med A-fil nu! :D

KlopFer
2007-01-27, 00:31
Okk, tack för tipsen guys :thumbup:

Max
2007-01-27, 18:26
Yoghurt/Fil + fruktmüsli är finfint på kvällen.....och morgon, lunch och mellanmål :)

FreCKo
2007-01-27, 20:41

Morsan hittade något recept på müsli som smakar PRECIS som start, bara det att det enda "onyttiga" som är i är kokosflingor och honung... Annars är det bara typ havregryn och en mängd olika flingor osv... Billigt som fan att göra, för samma pris som det kostar att köpa ett halvt kilo start kan du få MYCKET mer hemmagjord.

Shakemynuts
2007-01-27, 20:46
Morsan hittade något recept på müsli som smakar PRECIS som start, bara det att det enda "onyttiga" som är i är kokosflingor och honung... Annars är det bara typ havregryn och en mängd olika flingor osv... Billigt som fan att göra, för samma pris som det kostar att köpa ett halvt kilo start kan du få MYCKET mer hemmagjord.

Ska det vara i ugnen också?

NisseEriksson
2007-01-27, 21:11
Axa müsli är bra
Start är rena skräpet som sagt,bröd är definitivt nyttigare

FreCKo
2007-01-27, 23:10
Ska det vara i ugnen också?

Japp, ska rostas... Så har man i russin också *drool*

Shakemynuts
2007-01-27, 23:33
Japp, ska rostas... Så har man i russin också *drool*

Låter lovande!
ska testa imorrn! :D

Milia
2007-01-28, 09:34
Vad gäller bröd, så kan jag tipsa om dinkelfullkornsmjöl, om du nu känner att du har ork att baka eget vill säga :D
Det mjölet har ju ett rätt bra näringsvärde samtidigt som det inte ger den där "grova" smaken som t.ex. rågmjöl ger, dessutom är det inga hela korn i det heller, så det blir ju samma konsistens som vanligt ljust bröd.
Jag har en limpa i ugnen nu :D

FreCKo
2007-01-28, 14:23
Låter lovande!
ska testa imorrn! :D

kan slänga upp receptet när jag kommer hem (sitter hos flickvännen nu) så att du inte pissar i totalt mörker.

Endura
2007-01-28, 23:42
Och när det gäller mackor så gillar jag inte helt mörkbröd utan mera bröd som "lätt gräddat"

Finns ju faktiskt ljusa brödsorter med ovanligt bra näringsvärden nu. Polarbröd/Polarkrafts Extrem tex ligger ju på "bara" 170 kcal per 100gram och med en kostfiberhalt på ovanligt höga 13%, de hittar du knappt mörkt bröd som har.
Det funkar finfint att rosta också, är mättande och har blivit min klara favorit!
Sen har det ju inga konserveringsmedel heller iom att de fryser in sina bröd direkt och låter dem tina i butiken - supernajs :thumbup:

KlopFer
2007-01-29, 00:30
Finns ju faktiskt ljusa brödsorter med ovanligt bra näringsvärden nu. Polarbröd/Polarkrafts Extrem tex ligger ju på "bara" 170 kcal per 100gram och med en kostfiberhalt på ovanligt höga 13%, de hittar du knappt mörkt bröd som har.
Det funkar finfint att rosta också, är mättande och har blivit min klara favorit!
Sen har det ju inga konserveringsmedel heller iom att de fryser in sina bröd direkt och låter dem tina i butiken - supernajs :thumbup:

Låter nice :thumbup: Måste testa !

Shakemynuts
2007-01-29, 02:31
kan slänga upp receptet när jag kommer hem (sitter hos flickvännen nu) så att du inte pissar i totalt mörker.

Jag pissade i totalt mörker! :D
Jag gjorde på 5dl havregryn, men dom tog slut direkt efter dom var klara, jag o min rumskompis åt upp allt *whistle*
Dock kände jag att de kunde finslipas lite så du får gärna lägga upp receptet ändå! :)

FreCKo
2007-01-29, 22:50
Jag pissade i totalt mörker! :D
Jag gjorde på 5dl havregryn, men dom tog slut direkt efter dom var klara, jag o min rumskompis åt upp allt *whistle*
Dock kände jag att de kunde finslipas lite så du får gärna lägga upp receptet ändå! :)

Here it goes:

Lagom lyxig müsli

Till 400g:

5dl rågflingor
5dl havregryn
100g mandel eller valnötter
2dl solroskärnor
1dl kokosflingor
(1dl hela linfrön)
1dl råsocker
2dl vatten
5msk neutral matolja (INTE olivolja)
2-3dl mjuka russin

How to:
Värm ugnen till 200 grader
Hacka mandeln eller valnötterna grovt.
Lägg hacket i en rymlig bunke tillsammans med rågflingor, havregryn, solroskärnor och kokosflingor samt eventuellt linfrö.
Vänta med russinen.
Rör runt.
Vänd också ner sockret och rör om igen.
Blanda vatten och olja och stänk detta över blandningen i bunken.
Krama lite lätt med handen så att fukten tränger in.
Bred sedan ut det hela i en lätt smord, stor långpanna
Sätt in långpannan i ugnens mittläge i 20-30 minuter. Det är viktigt att passa müslin noga under tiden! Ta ut långpannan MINST tre gånger och rör om så att müslin blir jämnt rostad.
Låt den sedan kallna.
Blanda ner russinen och lägg müslin i en tät och rymlig burk.
Servera müslin med naturell yoghurt eller filmjölk och bär eller frukt.

Receptet kommer btw från boken "Kärlek, oliver och Timjan, mat för välbefinnande", skriven av Anna och Fanny Bergenström.

Själv så är jag rågallergiker och byter ut rågflingorna mot havregryn och öser i MASSA russin (mer än 2-3dl)... Sen är det smart att göra dubbla satsen på direkten, det tar fan slut snabbt för det är SJUKT gott! :eating: