handdator

Visa fullständig version : Alkohol!

Cloud
2007-01-26, 18:27
Hejsan svejsan!

Jag har en fråga som kanske av många kommer anses vara en petitess. men jag tycker det vore intressant att veta! för att hoppa rätt in i ämnet: Om man dricker alkohol, hur mycket kalorier förbränner man genom att kroppen sedan gör sig av med alkoholen?

Detta hittade jag på heinekens sida:

Heineken
Gravity: Original extract 11-12% by weight
Alcohol: 5% vol.
Carbohydrates: 3.0 gram/100ml
Proteins: 0.5 gram/100ml
Sodium 3mg/100ml
Energy value: 170KJoule/100ml = 40Kcal/100ml
Bitterness: 23 EBU
Colour: 7 EBC

Alltså... 40 kcal per 100 ml. det är kolhydrater, protein och alkohol i flaskan. först tänkte jag räkna ut hur många gram alkohol det finns i den, om det skulle vara av intresse för någon som inte kan matte men är en baddare på näringslära :)

kcal av kolhydrater = 3*4.2 = 12.6 kcal
kcal av proteiner = 0.5*4.2 = 2.1 kcal
kcal av alkohol = 40 - 14.7 = 25.3 kcal
gram alkohol per 100 ml = 3.6 gram

jag har INGEN aning om hur den här informationen skulle hjälpa en endaste människa, men jag försöker bara underlätta från första början!

så, alltså, om man dricker 100 ml heineken och får i sig 40 kcal, hur mycket av dessa går åt för att få ut alkoholen ur kroppen? antar att det är svårt att svara på, men den som har något att tillföra är mer än välkommen att göra det!

//Gustav

Gpajpen
2007-01-26, 18:49
alltså det har dom väl räknat med? hur man än vrider och vänder på det så har du ju gått 40kcal+ av 100ml heineken.

Sverker
2007-01-26, 18:49
Det kostar ingen extra energi att bli av med alkohol. OK, ångbildningsvärmen finns där ju men är försumbar när du andas ut alkoholen. Du tappar återresorptionen i njurarna men det kostar ingen energi det heller.

Tvärtom får du energi från alkohol, ca 7 kcal per gram.

Cloud
2007-01-26, 18:57
Det kostar ingen extra energi att bli av med alkohol. OK, ångbildningsvärmen finns där ju men är försumbar när du andas ut alkoholen. Du tappar återresorptionen i njurarna men det kostar ingen energi det heller.

Tvärtom får du energi från alkohol, ca 7 kcal per gram.

Okay, tack :( jag trodde det var en rätt så energikrävande process att få ut alkoholen ur kroppen. nu går det plötsligt ihop varför vissa hemlösa alkoholister ändå är så tjocka.

//Gustav