handdator

Visa fullständig version : Komvux

Purren
2007-01-25, 17:01
Jag har valet nu att antingen göra en prövning i ett ämne nu, i höst eller att läsa in kursen på komvux. Skulle mycket väl kunna plugga på egen hand, men det vore ändå bra att kunna fråga någon om hjälp osv, så jag undrar; vad har ni för erfarenheter av komvux?

Angel
2007-01-25, 17:02
Det e bra...

blekfet2
2007-01-25, 17:07
helt ok.

heltzonicka
2007-01-25, 17:08
Duger i krig.

Shakemynuts
2007-01-25, 17:26
Det är enkelt.

Anova
2007-01-25, 17:27
Har mest positiva erfarenheter av komvux.. Har läst på komvux under 5 års tid (alltså inte heltid, oftast språk och detta kvällstid/distans), och det mesta har varit bra.. Har du aldrig läst kursen tidigare så kanske det blir lättare att få bra betyg om du läser "som vanligt" på komvux (och inte bara gör en prövning)

Juliette
2007-01-25, 17:34
Har gått några olika kurser på komvux på senaste tiden och alla har varit superbra!!
Bra lärare och bättre kurser faktiskt än några privata utbildningar som jag gått på, och som dessutom var väldigt dyra.

Har du möjlighet att gå skulle jag göra det direkt. Beror kanske på vilka ämnen iof och vilken lärare man får, men jag har varit otroligt nöjd med de som jag gått på.

Hjälten
2007-01-25, 17:43
överraskande bra

mkt bättre än gymnasiet iaf. tycker jag

pellep
2007-01-25, 17:53
Det är enkelt.

äckligt mycket lättare.

Shakemynuts
2007-01-25, 17:55
äckligt mycket lättare.

Ja, det är äckligt mycket lättare.

T ex, jag läste grundkurs i medicin, värd 200p och den tog 2 månader. 1 lektion i veckan.
Då blev det ca 1 arbetsuppgift i veckan med, t ex skriva om leukemi och liknande saker, samt 3 prov.

Stubinen kan man läsa också, då pluggar man hemma och så är man på ca 4 lektioner. Vips, så har man 100p till.

Angel
2007-01-25, 18:01
Jag tycker det ställt mycket mera krav på komvux än gymnasiet. Men det e väl beroende på var man går osv..

Shakemynuts
2007-01-25, 18:04
Jag tycker det ställt mycket mera krav på komvux än gymnasiet. Men det e väl beroende på var man går osv..

Det är högre krav, det krävs mer disciplin och självständigt arbete och det är mycket viktigare att komma på varenda lektion och man måste göra alla uppgifter.

Och i gengäld är det kortare kurser typ.

Edit: Så har man disciplin och inte skolkar. Då är det mycket lättare. :)

Me_Myself
2007-01-25, 18:10
Jag tycker också att det är mycket högre nivå och krav än på gymnasiet. Kurserna känns mer omfattande.

Läste också medicinsk grundkurs förra terminen, vi skulle vara där tre dagar i veckan. Vi hade tre prov, ett antal laborationer, muntliga och skriftliga redovisningar.

Jag är nöjd med komvux. Man lär sig mycket och alla brukar allvar :)

Fartman
2007-01-25, 20:26
Det är chill. Mycket skönare upplägg än tex gymnasiet. Färre kurser samtidigt, 1-2 lektion varje dag och betydligt mer eget ansvar. Passade mig som handen i handsken när jag läste iaf. Har du lätt för att lära dig kommer du nog att uppfatta komvux som ganska enkelt ändå. (men gymnasiet var enklare)

nr16
2007-01-25, 20:34
Varför inte bara sköta skolan fårn början så man slipper sånnt?

Edit: Har man svårt för skolan/inärning är det ok enligt att gå komvux! Inte om man skolkar

blekfet2
2007-01-25, 20:38

Edit: Har man svårt för skolan/inärning är det ok enligt att gå komvux! Inte om man skolkar

Och du skolkade från svenskan va!?

nr16
2007-01-25, 20:46
Och du skolkade från svenskan va!?

Ehh..nej, bara skolkat fårn en lektion i hela mitt liv (går 1a på gymnasiet). Det var i trean :)

Nej, men jag har grovdyslexi o därför stavar/skriver jag inte så bra. De skrev jag i mitt förra inlägg också om du lyckades missa de. Om man har problem med dyslexi osv så e de "ok" enligt mig att läsa upp på komvux!

blekfet2
2007-01-25, 20:56
Ehh..nej, bara skolkat fårn en lektion i hela mitt liv (går 1a på gymnasiet). Det var i trean :)

Nej, men jag har grovdyslexi o därför stavar/skriver jag inte så bra. De skrev jag i mitt förra inlägg också om du lyckades missa de. Om man har problem med dyslexi osv så e de "ok" enligt mig att läsa upp på komvux!

Så om man inte lider av dyslexi så är det inte "Ok" att läsa på komvux?

-squat-
2007-01-25, 21:12
Det är överlag betydligt bättre och mer engagerade lärare på komvux.

Fartman
2007-01-25, 21:20

Man är inte inte speciellt gammal på gymnasiet och heller inte alltid speciellt mogen. Ska man behöva sota livet ut för att man inte satsade gärnet i 16års-åldern?

NiXPhoenix
2007-01-25, 21:24
Måste faktiskt sälla mig till alla positiva röster. Trodde inte det skulle vara något märkvärdigt, och visst, det är vanlig fysik jag läser, men läraren verkar bra och han är trevlig. Verkar ganska lätt också...

psirus
2007-01-25, 21:43
Komvux är bra! Läser några kurser nu som jag inte läste på gymnasietför att få behörighet till vissa utbildningar bla Historia, Naturkunskap B.

Jag har bara positiva saker att säga om Komvux. Lärarna är kanon, lokalerna (som vi är i) är kanon, alla som läser där är angagerade och motiverade. Om det är lättare vet jag inte men eftersom många läser kurserna på kortare tid brukar lärarna ta bort all skit som man läser på gymnasiet och bara ta med det som är viktigt.

Shakemynuts
2007-01-25, 22:23

Ganska korkad kommentar.
Finns ju hur många anledningar som helst till varför man inte råkat sköta skolan.
Är enligt mig inte ens på tal att gå in på det så många anledningar det finns.

cero
2016-03-07, 23:52
Hur snabbt är 100% om man läser en kurs på Komvux? Otroligt dåligt med information på hemsidan där man anmäler sig, står ingenting om hur långa kurserna är.

ChuckTesta
2016-03-08, 00:42
5 veckor för 100 poäng

Kaalle
2016-03-08, 07:51
Dom privata skolorna tjänar mer om folk får godkända betyg som jag förstått det, således sätter dom ribban rätt lågt. Läste en hel drös kurser på distans, det var nära nog ett skämt. Om man läser till slutbetyg så får man dessutom en jävla massa i bidrag från csn, om man inte jobbar samt är över typ 20 eller vad det är. Kort sagt, kör hårt. Hermods och NTI rekommenderas om man vill glida.

Mental
2016-03-08, 11:38
Dom privata skolorna tjänar mer om folk får godkända betyg som jag förstått det, således sätter dom ribban rätt lågt. Läste en hel drös kurser på distans, det var nära nog ett skämt. Om man läser till slutbetyg så får man dessutom en jävla massa i bidrag från csn, om man inte jobbar samt är över typ 20 eller vad det är. Kort sagt, kör hårt. Hermods och NTI rekommenderas om man vill glida.

Det gäller alla studier, inkl universitet. Du får betalt för antalet exade.

Dvs har du många underkända går utbildningen back.
Det finns ett stort tryck på universiteten att godkänna så många studenter som möjligt.

Kaalle
2016-03-08, 11:55
Det gäller alla studier, inkl universitet. Du får betalt för antalet exade.

Dvs har du många underkända går utbildningen back.
Det finns ett stort tryck på universiteten att godkänna så många studenter som möjligt.

Ah ok det visste jag inte!

Men de privata komvux skolorna har gjort detta till en sann konstform i varje fall, det kan jag lova dig. Vi talar om några få timmar effektiv tid om ens det för att få klar en 100 p kurs.

cero
2016-03-08, 11:57
5 veckor för 100 poäng

Var ser du det?

Kaalle
2016-03-08, 12:15
Var ser du det?

Det är 100% studietakt, om ingenting har förändrats. Vill minnas att man kunde läsa mer om man ville det dessutom.

cero
2016-05-28, 21:35
Tips på komvuxskola i Bromma, Stockholm (eller någonstans i närheten) om man snabbt vill ta sig igenom gymnasiekurser?

Vinter
2016-05-28, 21:40
Tips på komvuxskola i Bromma, Stockholm (eller någonstans i närheten) om man snabbt vill ta sig igenom gymnasiekurser?

Sök genom ditt kommunala komvux så kan du gå distanskurser med tex NTI eller liknande. Alternativt finns naturbasår på Jakobsberg folkhögskola som är bra om du vill ha alla naturämnen snabbt.

cero
2016-05-28, 21:43
Glömde tillägga att jag inte vill läsa på distans, men tack ändå. Ska kolla upp Jakobsberg.

Vinter
2016-05-28, 21:49
Glömde tillägga att jag inte vill läsa på distans, men tack ändå. Ska kolla upp Jakobsberg.

Vad jag kommer ihåg från Stockholm är att alla kurser går igenom Åsö komvux? Läste in någon mattekurs där. Väldigt olika nivå på kurserna, vad jag förstår.

Jag tyckte ändå Folkhögskolan var bättre, men då har jag bara erfarenhet från naturvetenskapligt basår. Hög nivå och bra lärare.

Det är dock några år sedan jag läste in de ämnena.

xan
2017-04-19, 20:32
Hur kommer det sig att man bara får läsa 20-25 poäng per vecka på komvux? Tittade på schemat och det verkar som att det bara blir 3h per dag i 4 veckor. Räknas det som "heltid"? Much confuse.

Vinter
2017-04-20, 02:39
Hur kommer det sig att man bara får läsa 20-25 poäng per vecka på komvux? Tittade på schemat och det verkar som att det bara blir 3h per dag i 4 veckor. Räknas det som "heltid"? Much confuse.

Du kan tenta av hur många poäng du vill, kostar en slant och kan vara jobbigt. Men det är ditt alternativ.

xan
2017-08-18, 13:53
För er som känner till komvux i Stockholm - ABF, Åsö eller Competens? Målet är att få ett så högt betyg som möjligt.