Visa fullständig version : Svårt att byta en toalettstol?
Me_Myself
2007-01-25, 11:39
Någon som har koll...
Är det svårt att byta ut en toalettstol?
Ska man stänga av vattnet? I boet eller i källaren i så fall?
Är det kris om man gör fel?
Min ena toalett fungerar inte och det finns inget hopp för den. Nu ska jag kolla på ett nytt bo och då kanske denna lägenheten bör vara redo för försäljning.
Min mor påstår att jag klarar att byta den själv men jag är inte så händig direkt. Fast hur svårt kan det vara.. -fundilerar-
Jag trodde en rörmokare var tvungen att fixa det pga. risk för leckage senare...försäkring och sånt.
Fast jag kan ha fel...
http://www.did.se/ekuriren/default.asp?t=1&meny=gds&kat=92&instruktionid=308&avdelning=2
Jag trodde en rörmokare var tvungen att fixa det pga. risk för leckage senare...försäkring och sånt.
Fast jag kan ha fel...
Du har förmodligen rätt.
Det är ingenting man skall ge sig på själv i alla fall. Skiter det sig blir det inte kul för dig.
Det kan ju läcka till grannar och så utan att du vet om det och då blir det ett jäkla liv. ;)
Prata med din fastighetsmäklare. Han kanske kan hjälpa dig, annars så vet han nog vet du kan kontakta. Det kanske till och med så att dom är skyldiga att hjälpa till.
EDIT: Bestämmer du dig för att göra det själv så kolla upp först så du har rätt till det, annars täcker nog inte försäkringen ?
Me_Myself
2007-01-25, 11:57
Fast jag kan ha fel...
Så är det kanske... jag får nog gå ner och höra med föreningen så inte allt kör ihop sig :confused:
Me_Myself
2007-01-25, 12:01
http://www.did.se/ekuriren/default.asp?t=1&meny=gds&kat=92&instruktionid=308&avdelning=2
Böja rör/såga rör och borra.... jag ska inte göra det själv!
om du har tur så kan det finnas en liten "kran" påsatt på röret som går till toalettstolen och då är det väldigt lätt att byta. Bara stänga av vattnet genom att vrida på kranen, spola ett par ggr, skruva av röret som går in i toastolen och självklart skruvarna som sitter i golvet :D.
om du har extra tur / kopplingen väldigt nära toaletten kan du köpa ett böjligt stålrör som du ersätter röret som går till skitholken. Då behöver du inte bocka och ha dig ;). Dom rören är vanligtvis 40-50 cm långa.
detta behöver du:
Polygrip
skifnyckel
rörtillbehör
ev pluggar
nya packningar (viktigt)
slagborrmaskin
betong / kakelborr
2 till 4 långa (120-150 mm) långa skruvar till skitholken
4 pluggar
shit / silikon
Egentligen är allting väldigt enkelt, om du slipper bocka rör. Det kan vara lite knivigt att få till snyggt. Har du ingen kran från röret som går till skitholken måste du stänga av vattnet (tips: efter vattnet är avstängt; spola i alla toaletter och öppna alla kranar i huset så vattnet i ledningarna töms).
// Tuniz, snickare / rörmockare / kakelsättare /
Me_Myself
2007-01-25, 14:21
Ahh tusen tack :)
Tycker allt att det låter lite knivigt det hela men jag ska kolla läget och flirta lite med föreningens vaktmästare. Det ligger kanske i deras intresse att folk inte kopplar fel.
låt Tuniz fixa det. Ni båda lär väl tjäna på det, för jag antar att du får betala rörkrökarn själv om du vill byta toa för skojs skull.
Me_Myself
2007-01-25, 17:18
låt Tuniz fixa det. Ni båda lär väl tjäna på det, för jag antar att du får betala rörkrökarn själv om du vill byta toa för skojs skull.
Ja hade han inte bott där uppe i den hemska hålan så hade jag försökt muta honom. Lätt!
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.