Logga in

Visa fullständig version : Mat efter träning kl 22.00?!

_xtreme_
2003-02-25, 22:03
Finns vissa dagar då jag måste träna sent på kvällen och är inte hemma förren vid 22.00. Är jättehungrig när jag kommer hem efter dessa pass men vet inte riktigt vad som är är lämpligt att äta, dessutom går jag och lägger mig vid ca 00.00 dessa dagar. Vad säger ni experter, vad är bra mat efter dessa pass?

z_bumbi
2003-02-25, 22:15
Vad brukar du äta efter dina andra pass ? ungefär samma sak borde väl funka nu också ? Du kan dra ner på kolhydraterna lite men vet inte om det är nödvändigt.

Sjölin
2003-02-25, 22:27
Jag skulle ha ätit det jag brukar äta efter ett pass. Kolhydrater som är snabba och kroppen använder gör ju bara nytta protein kan vara av blandad sort snabbt och långsamt. Ja skulle ha gjort så men utan några som helst bevis på att det skulle funka i praktiken men teoretiskt sett verkar det troligt att detta skulle gå.

//Andreas

_xtreme_
2003-02-25, 22:28
Brukar slänga i mig några mackor och ibland en frukt! Tänkte mest på att det är så sent på kvällen, har ju pratats mycket om hur dåligt mat är sent på kvällen men jag måste ju fylla på med energi, gärna bra energi!

js44
2003-02-26, 09:26
Att det skulle vara dåligt med mat sent på kvällen är nånting som kommits på av samma människor som tror att man kan gå ner i vikt genom att bara äta saker som börjar med bokstaven B.

Käka på bara! En prottedrink eller gainer direkt efter passet och pasta och död ko när du kommit hem.

/J

Rusty
2003-02-26, 18:16
Är du på deff så ska du nog inte käka för mycket, har hört att man inte ska käka kolisar 6h innan sängdags, för då lägger det sig som fett...

Kungen
2003-02-26, 19:18
Ämnesomsättningen sänks när vi sover, och har vi fyllt på med en massa kolhydrater etc så kommer kroppen inte ta hand om/bränna allt.

Men man måste äta efter man tränat, även om man tränat kl 0300 för att få i sig kolhydrater/protein etc så kroppen kan få bygga.

Så tränar du sent, ät, kanske ha lite koll på bara så det inte blir för flottigt.

Tor
2003-02-27, 10:18
klistrar in lite från B&K:s forum, där Big P svarat på frågan:

Fråga:

Tjena Big P!
En del dagar tränar jag väldigt sent på kvällen, strax innan jag lägger mig. Jag går och lägger mig ca 40 minuter efter passet. Min fråga är: Hur mycket protein, snabba kolhydrater samt långsamma kolhydrater per kg kroppsvikt (väger 83 kg) ska jag äta efter träningspasset? Eller vilka förhållanden är det som råder? Hur mycket av varje skall jag alltså äta?

Svar:

Du bör inta minst 100g kolhydrater och 50g protein direkt efter träningspasset.
Vore bra om du kunde ta en proteindrink till mitt i natten så att du inte "går tom" på aminosyror under nattens gång. Efter träningen är ett av de till fällena då du kan ta upp extra mycket protein, så det är bara att fylla på.

z_bumbi
2003-02-27, 10:25
Tor: I det fallet med bara 40 minuter så skulle jag dra en stor gainer direkt efter träningen för att precis innan jag lägger smaska på med så mycket kassein jag kan få i mig, gärna blandat med lite olja samt fruktsocker.

Sjölin
2003-02-27, 13:56
z_bumbi... och andra

Jag har alltid kört med 'gainer' och protein(whey+kasein) direkt passen under en period, då jag gick till sängs cirka 1 timme efter passet. Och det funkade mycket bra märkte ingen skillnad. Bara det att man inte fick lika intensitet med så sena pass.

Ville bara säga det.

//Andreas

Fartman
2003-02-27, 14:34
vafan!? kan själv inte träna tidigt alls.. på kvällen har man ett jävla focus och gott om energi som man samlat på sig under dagen.. men vi är ju alla olika..