handdator

Visa fullständig version : Någon som gått omvårdnadsprogrammet?

Emil_Larsson
2007-01-24, 19:07
Undrar om någon här gått en 3 årig gymnasieutbildning på omvårdnadsprogrammet, och kan förklara vilka jobb som kan tänkas finnas efter dom åren. Hade tänkt att gå klart 3 år och inte läsa på högskolan.:)

hultman
2007-01-24, 19:09
Undersköterska?

Emil_Larsson
2007-01-24, 19:11
Undersköterska?

Okej, mer?*whistle*

Dumleman
2007-01-24, 19:14
Jag tror du gör ett bra val om du väljer det programmet. Det är en stor efterfrågan på undersköterskor så du kommer med största säkerhet att få jobb.

Empe
2007-01-24, 19:59
Jag tror du gör ett bra val om du väljer det programmet. Det är en stor efterfrågan på undersköterskor så du kommer med största säkerhet att få jobb.

...som vikarie, alltså sämsta arbetstiderna. Fast jobb får man först efter ett visst antal timmar (måååånga timmar) arbetserfarenhet.

Shakemynuts
2007-01-24, 20:02
Ja, det är väl typ undersköterska som gäller.
Men man kan ju, med som de flesta utbildningar vidareutbilda sig. T ex sjuksköterska.
Det kan man iofs av att gå samsam också t ex. Det mesta i gymnasiet handlar om vad man har lust o göra just då, sen kan man oftast välja något helt annat i högskola/universitet. Om man tar rätt tillvalsämnen och så, t ex Matte B som är viktigt och ibland historia eller svenska b.

Empe
2007-01-24, 20:04
Ja, det är väl typ undersköterska som gäller.
Men man kan ju, med som de flesta utbildningar vidareutbilda sig. T ex sjuksköterska.
Det kan man iofs av att gå samsam också t ex. Det mesta i gymnasiet handlar om vad man har lust o göra just då, sen kan man oftast välja något helt annat i högskola/universitet. Om man tar rätt tillvalsämnen och så, t ex Matte B som är viktigt och ibland historia eller svenska b.

svenska b läser alla.

Angel
2007-01-24, 20:39
ja går ju omv på komvux, du kan söka jobb som undersköterska och skötare inom psykratrin sedan.

I Jönköping finns det iallfall hur många jobb som helst för undersköterskor och dom påstår att det kommer bli ännu större arbetsbrist, på sjukhuset här har typ 70% av kärringarna ca 5år kvar till pensionen.

Nadja_N
2007-01-24, 21:00
usk'a, skötare, personlig assistent... typ. Lite beroende på inriktning. Ska du inte läsa vidare så är det ett bra programm.

Emil_Larsson
2007-01-24, 21:19
Okej då vet jag lite. Tackar.

Om man vill bli sjukgymnast, hur vidareutbildar man sig då? högskola, inriktningar?

Angel
2007-01-24, 21:21
Okej då vet jag lite. Tackar.

Om man vill bli sjukgymnast, hur vidareutbildar man sig då? högskola, inriktningar?

Högskola, sjukgymnastprogrammet antar jag att det heter

NikkoS
2007-01-24, 21:28
MAn kan ju jobba i norge för där tjänar man lite mer än här i sverige som undersköterska!!
sedan så kolla på ams sida där står det lite om vårdprogrammen tex hur arbetet kommer se ut i framtiden mm...

Shakemynuts
2007-01-24, 21:56
svenska b läser alla.

Jasså, okej. Jag har inte gått så mycket gymnasium så jag vet inte allt sånt! :D Men nu vet jag det där iallafall!