Visa fullständig version : Bygga + bränna fett -hur äter jag?
Arnoldski
2007-01-24, 16:54
Hej!
Jag är rookie här och har inte tränat seriöst så värst länge men öser nu på för fullt.
Lite info:
--------
Jag är 28 bast, 180 lång och väger 77-78 kilo.
Jag vill bygga så mycket volym som möjligt och samtidigt bli av med fett (som börjat störa)
Träningsschema:
---------------
Mån: Bröst ~40 min + fettförbränning på trappmaskin 30 min
Tis: Rygg ~40min + trappmaskin 30 min
Ons: Mage ~40 min + trappmaskin 30 min
Tor: Axlar ~40 min + trappmaskin 30 min
Fre: Armar ~40 min + trappmaskin 30 min
Jag gör så att jag går till gymet direkt på moronen utan att ha ätit något och kör sedan igång. Först gym, sedan förbränning.
När jag sedan är klar och har duschat käkar jag frukost som består av en burk tonfisk, ägg, rågbröd samt kalkon/skinka.
Jag dricker aldrig läsk och äter inget vitt bröd, godis eller snacks på vardagarna.
MEN... -Jag saknar resultaten!
Tycker att jag är skitseriös och ambitiös.
Nu till frågan:
-Måste jag ändra på hur jag käkar ännu mer? Ska jag äta nåt innan passen? Eller rent utav mellan gympasset och förbränningen? Har det gått för lång tid om jag väntar med att äta tills efter jag duschat och så?
Kanske bör jag köpa nåt kosttillskott?
Hjälp!*gah!*
King Grub
2007-01-24, 17:11
MEN... -Jag saknar resultaten!
Du saknar resultat eftersom du försöker göra båda sakerna, bygga muskler och minska fettvikt, samtidigt. Som du märker, går det inte. Du får bestämma vad som är viktigast för dig för tillfället och koncentrera dig på det.
En fettreducering kräver energiunderskott. Då ökar du inte din muskelmassa.
Muskeltillväxt kräver energiöverskott. Då kan du inte minska i fettvikt.
Handcuff
2007-01-24, 17:15
-Måste jag ändra på hur jag käkar ännu mer? Ska jag äta nåt innan passen? Eller rent utav mellan gympasset och förbränningen? Har det gått för lång tid om jag väntar med att äta tills efter jag duschat och så?
Kanske bör jag köpa nåt kosttillskott?
Hjälp!*gah!*
Det du måste göra är att läsa en massa här på kolo. Du har lyckats få med en massa av de klassiska myterna i ditt inlägg :thumbup:
Arnoldski
2007-01-24, 17:17
Som du märker, går det inte.
Hej (och tack för snabbt svar)!
Jaa, jag har nog funderat lite i de banorna, men hoppades att det inte var det enda svaret...
Är det faktiskt så kategoriskt?
Jag är ju inte direkt på någon elitnivå om vi säger så.
Om jag måste prioritera är det dock lätt. Jag är inte alls fläskig så då är det helt klart att bygga en stor och stark överkropp som är mitt fokus.
-Hur gör jag i så fall?
Jag har dock sett många riktigt bitiga snubbar på gymmet stå timme ut och timme in på gångband för att just fettförbränna. Vad tror du om det -är det dåligt eller kan man göra det om man kommit längre i sin utveckling?
Arnoldski
2007-01-24, 17:18
Det du måste göra är att läsa en massa här på kolo. Du har lyckats få med en massa av de klassiska myterna i ditt inlägg :thumbup:
Ok
jag=n00b, helt klart.
Jag har skummat runt lite här och i best of trådarna men hittade inget om just att kombinera etc... Men jag kan rota vidare!
King Grub
2007-01-24, 17:22
Om jag måste prioritera är det dock lätt. Jag är inte alls fläskig så då är det helt klart att bygga en stor och stark överkropp som är mitt fokus.
-Hur gör jag i så fall?
Då slutar du träna fastande och ser till att äta mer kalorier än du gör av med. Du behöver inte äta dig fet på något sätt, men för att kunna bygga muskler måste du ha ett visst överskott av energi. Om en viss del av kosten består av vitt bröd eller godis som du nämner är irrelevant, både vid uppbyggnad och fettförlust. Det är mängden som avgör (givetvis förutsätts att du får alla näringsämnen du behöver, så att leva på enbart skräp går inte heller). En helt vanlig blandad kost är utmärkt, som ger dig tillräckligt att bygga på.
Jag har dock sett många riktigt bitiga snubbar på gymmet stå timme ut och timme in på gångband för att just fettförbränna. Vad tror du om det -är det dåligt eller kan man göra det om man kommit längre i sin utveckling?
Det är bara ett sätt öka energiförbrukning. Kalorier in minus kalorier ut. Gör man av med mer kalorier än man äter, går man ner. Annars inte. All aktivitet ökar "kalorier ut". Träningen ökar inte fettförbränningen över dygnet vid en viss kaloribalans. Det är mycket enklare än du tror. Det spelar ingen roll om man åstadkommer energiunderskottet med kalorirestriktion, ökad mängd aktivitet eller en kombination (men vill du bygga kan du som sagt inte ligga på underskott - medan du måste göra det om du vill tappa fett). En viss mängd konditionsträning skadar inte under uppbyggnadsperioden, men långa nötande pass fyller ingen funktion.
Arnoldski
2007-01-24, 17:25
Ok -kanon! Tackar.
Då antar jag att jag kan få tips i andra trådar om vad jag ska stoppa i mig innan respektive efter träningspassen.
En sista koll bara; -måste man krubba direkt efter passet, eller kan man duscha och klä sig i lugn och ro?
(Jag tränar på jobbet så jag ska inte åka långt, utan sätter mig bara på kontoret efter en dusch och är redo att äta)
King Grub
2007-01-24, 17:47
Du måste inte, men det är en fördel med kolhydrat och protein så fort som möjligt. En så kallad gainer är praktiskt vid sådana tillfällen - protein och kolhydrat i pulverform, bara att blanda med vatten och dricka.
Bondlurk
2007-01-24, 19:27
Hittade en bild i mitt arkiv:
Bondlurk
2007-01-24, 19:28
Mer eller mindre en måtstock på hur effektivt det är att äta protein(EAA i detta fallet) vid tre olika tillfällen.
Pre - Före träning
Post - Efter träning
1h post - En timme efter träning
Arnoldski
2007-01-24, 19:39
Mer eller mindre en måtstock på hur effektivt det är att äta protein(EAA i detta fallet) vid tre olika tillfällen.
Pre - Före träning
Post - Efter träning
1h post - En timme efter träning
Ok -för mig är det inte direkt uppenbart hur man ska tyda grafen.
Betyder det alltså att det viktigaste är att knö i sig protein innan man börjar träna?
-Det var nytt för mig. Sen ska man göra det igen nån timme efter alltså..?
Kör du med vanligt käk eller nån specialprodukt?
Har försökt läsa lite om de där produkterna men det är en veritabel djungel. Det finns för att orka mer, förbränna mer, öka inlagring av diverse ämnen etc...
-Jag skulle bara vilja veta vad jag ska äta och när för att kunna bygga så mycket muskelmassa som det överhuvudtaget är möjligt (-:
TylerDurden84
2007-01-24, 19:46
Ett förslag som jag gör är (om du inte vill bulka i månader för att sen deffa bort allt överflödigt) att splitta dina träningsdagar så du exempelvis tränar styrketräning i 3 dagar i rad och får i dig mer än tillräckligt i energiväg, ha en eller ett par vilodagar och lägg sedan in en eller två dagar då du fokuserar dig på fettförbränningen och ligger på energi-underskott. Då kan du öka i muskelmassa samtidigt som du minskar ditt kroppsfett.
Arnoldski
2007-01-24, 19:53
Ett förslag som jag gör är (om du inte vill bulka i månader för att sen deffa bort allt överflödigt) att splitta dina träningsdagar så du exempelvis tränar styrketräning i 3 dagar i rad och får i dig mer än tillräckligt i energiväg, ha en eller ett par vilodagar och lägg sedan in en eller två dagar då du fokuserar dig på fettförbränningen och ligger på energi-underskott. Då kan du öka i muskelmassa samtidigt som du minskar ditt kroppsfett.
Ok!
Du tror inte att de blir lidande av varandra då?
Kanske inte mer än nu i alla fall. (-:
Tack för tipset!
Hur ska man klämma ihop allt man vill träna på tre dagar dock..?
Eddie Vedder
2007-01-24, 20:03
Ok!
Tack för tipset!
Jo självklart blir muskeltillväxten lidande under dom dagarna man ligger på underskott men sett över en hel vecka ligger man ju på överskott vilket innebär en viss ökning.
Jag kör typ som TylerDurden84 å de innebär helt enkelt att mätperioden då man ligger på kaloriöverskott är en vecka ist för ett dygn. Vi får en långsammare muskelökning men samtidigt en mindre fettökning å de där e ju en balansgång utifrån va man prioriterar. Är muskeltillväxt de enda man vill åt kan ett redigt (kanske 500-kcal/dygn) kaloriöverskott vara att rekommendera men sen får man även räkna me en större fettökning. De säger ju sej självt att både fett-och muskelökningen blir långsammare å mindre av t.ex. 1000kcal överskott per vecka ist för 500 om dagen.
King Grub
2007-01-24, 20:26
Grafen ovan gäller bara essentiella aminosyror i fri form, inte vanligt protein, och dessutom fastande, så det är kanske svårt att omsätta i praktiken för normalindividen.
TylerDurden84
2007-01-24, 20:42
Ok!
Tack för tipset!
Lägger du styrke - och fettförbränningspassen/passet på varsin sida av veckan ser jag inte varför de skulle bli lidanade av varandra. Visst kan man göra det på 3 dagar; exempelvis styrka på mån och ons och fettförbränning på fredag eller lördag.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.