handdator

Visa fullständig version : Får arbetsgivaren göra hur som helst?

larre
2007-01-23, 12:50
Min arbetsgivare upptäckte att dom hade betalt ut för lite lön till alla timanställda (3-400 pers) under det senaste året(!!) och bestämde sig för att korrigera det i och med decembers utbetalning. Kanon att dom rättar till ett fel tänkte alla och blev glada över tillskottet på lönen.

Då lyckades dom istället att betala ut för mycket lön så nu har väldigt många fått inbetalningskrav på ca 2-5 tusen beroende på hur mycket man arbetat.

Alltså: Arbetsgivaren betalade ut fel lön, korrigerade det genom att betala ut fel lön igen och kräver sedan återbetalt för att dom har gjort fel. Hur mycket fel får man som arbetsgivare göra?

Jag vet iaf att om jag skulle sjabbla bort eller råka ha sönder utrustning eller dylikt för 2-5 tusen åt företaget skulle jag få betala det själv. Samma sak gäller kassörskor i butik/hotel osv, ger dom tillbaka för mycket växel så drar arbetsgivaren vanligen av det på personens lön.

Det är ett sånt strul med vår ekonomiavdelning, folk får fel lön hela tiden och ibland saknas delar av lönen och det är i princip omöjligt att få tag på dom för att få det tillrättat och jag vet att många av mina arbetskollegor skiter i det just för att det är för mycket jobb att korrigera lönen.

Jag fick seriöst ringa till dom i en vecka för att kräva korriering utav min lön då jag inte fått semesterersättning under det senaste halvåret, och det enda svar jag fick var:"JA VI VET ATT DET ÄR FEL!" -"ehrm jaha, så när får jag pegnarna utbetalda då?" -"SEN NÄR DET ÄR TILLRÄTTAT" -"när är det då? " -"VET INTE".

Nu har min fattiga flickvän som går på csn och pluggar fått ett inbetalningskort på 3500kr, vilket är ganska mycket för en studerande och jag blir bara så arg, ledsen och besviken på företaget man jobbar åt. Det är ett jävla liv när man gör minsta fel själv men dom verkar kunna göra bäst dom vill.

Min fråga är: Får arbetsgivaren bete sig hur som helst? Jag förstår att dom har rätt att kräva återbetalning ifall dom har betalt ut fel lön, det står väl säkert i anställningsavtalet men när har dom gått över gränsen? Det var dom som gjorde fel till att börja med och det var även dom som gjorde fel när dom skulle korrigera felet, jag menar: seriöst, nån måtta får det väl ändå vara?

Whistler
2007-01-23, 13:30
Är det svårt att betala tillbaka pengarna nu när ni ändå fått ut semesterersättningarna plus det ni fick för mycket?

Jompan
2007-01-23, 13:34
Fick igår höra av en polare som råkat sätta in sin hyra på studentkårens konto att studentkåren inte alls behöver betala tillbaka detta om det inte vill. Eftersom jag sitter i studentkårens styrelse och jag är så snäll *rolleyes* så behöver det nu inte bli problem för henne. Om inte ni vill betala tillbaka så antar jag att ni inte heller behöver göra det. Kolla vad det står i ditt anställningskontrakt. Sen är ju frågan om det jobb ni har är så roligt att stanna kvar på. Om ni å ena sidan inte vill betala tillbaka blir nog inte chefen så glad, och kanske blir svårare också att få tillrätta problemet med ekonomiavdelningen. Låter som ett jobbigt ställe att jobba på ihuvudtaget om man måste tänka på om man ska få de pengar man har rätt till eller inte denna månad. Jag skulle tagit kontakt med facket och hört efter vilka rättigheter jag har och hört med dem vad man kan göra i den situation ni befinner i.

Lycka till!

Cilia
2007-01-23, 13:44
Om inte ni vill betala tillbaka så antar jag att ni inte heller behöver göra det.
Jo, ni måste visst betala tillbaka det.
Arbetsgivaren kommer annars att dra det på era framtida löner.
Man har inte rätt att behålla pengar om man inte har rätt till dom.

Yankeee
2007-01-23, 14:44
Vad sägs om att ta detta med din chef istället?

Jompan
2007-01-23, 15:20
Jo, ni måste visst betala tillbaka det.
Arbetsgivaren kommer annars att dra det på era framtida löner.
Man har inte rätt att behålla pengar om man inte har rätt till dom.

Ja, jag har ingen koll alls på det egentligen, fick ju som sagt höra den info från min kompis som själv råkat betala för mycket och med tanke på att de var hon som hade att förlora på att berätta att vi kunde behålla pengarna enligt vad hon fått höra, men jag vet inte vad hon fått höra det från. Jag tyckte själv det verkade skumt då när jag hörde det. Är det nån som har nån bra referens till vad som gäller???

kaer
2007-01-23, 15:48
Man har ingen som helst rättighet att behålla pengar som av misstag blivit insatta på ens konto.

Om 3500 är mycket för er, hur har ni kunnat undgå att det kommit in extra?
Om det kommer in extrapengar på ens konto ger man såklart fan i att sätta sprätt på dem.

Däremot så verkar det vara ett kaos utan dess like på ditt jobb, ekonomiavdelningen verkar fungera under all kritik. Antingen får du väl ventilera ditt missnöje och de problem det ställer till med din chef eller byta jobb eller helt enkelt stå ut.
Det beror såklart på din ställning på jobbet, själv hade jag blivit vansinnig och fått min chef att sparka sjärt hos dem som sköter löneutbetalningarna.

JAM
2007-01-23, 16:06
Man har ingen som helst rättighet att behålla pengar som av misstag blivit insatta på ens konto.Säker? Om en okänd man ger mig en tusenlapp, har jag då inte rätt att handla upp den?

Torre
2007-01-23, 16:34
När det gäller s.k. misstagsbetalningar är huvudregeln att mottagaren inte har rätt till pengarna. Det finns dock vissa undantag, bland annat har mottagaren i vissa fall rätt till pengarna mottagit dem och förbrukat dem/inrättat sig efter dem i god tro.

I ditt fall är det lite svårbedömt om du varit i objektivt god tro eller haft skäl att misstänka att det rör sig om en misstagsbetalning då du inte skrivit exakt hur många utbetalningar o.s.v. det rör sig om. Annars kan man säga att i det fall det är en arbetsgivare som betalat för mycket lön (inom en rimlig gräns) har arbetstagaren goda möjligheter att i ett senare skede få rätt till dessa förutsatt att han varit i god tro.

Vad gäller kvittning finns det en lag om arbetsgivares kvittningsrätt som reglerar hur arbetsgivaren får kvitta på en framtida lön. I din sits skulle jag säga att det är ytterst tveksamt om arbetsgivaren får kvitta överhuvudtaget.

Även om man bråkar och skulle få rätt i en domstol är det kanske lite känsligt att bråka med sin arbetsgivare om en sådan sak och jag själv skulle nog släppa det om arbetsgivaren skulle vara ovillig att ge en rätt.

kaer
2007-01-23, 17:24
Säker? Om en okänd man ger mig en tusenlapp, har jag då inte rätt att handla upp den?

Säker och säker, jag kan ju inte peka på ngt domstolsfall.
Men en kompis till mig började helt plötsligt få in 11000 kr på sitt konto varje månad, samma datum, samma belopp.
Visade sig att det var ngn som satt en autoöverföring fel.
Han undersökte det hela rätt grundligt men det fanns inga utsikter att behålla dem.

Shakemynuts
2007-01-23, 17:36
Säker? Om en okänd man ger mig en tusenlapp, har jag då inte rätt att handla upp den?

Men nu handlar det inte om att något GER pengarna till en.
Utan, råkar göra ett misstag så att pengarna hamnar fel. Vilket är en helt annan sak.

Jag tycker inte att det bör behöva diskuteras vad man ska göra med pengarna, för mig är det en självklarhet att ge tillbaka dom.

Backe
2007-01-23, 18:36
Precis som Torre skriver är huvudregeln att den som betalat ut en felaktig summa har rätt att kräva tillbaka pengarna. Undantag kan precis som han säger ske om mottagaren inte insåg att han fått för mycket pengar och inrättat sig efter att det är hans pengar, mottagaren kanske tom har spenderat pengarna.

Saker som talar för att mottagaren får behålla pengarna i detta fall skulle kunna vara:
- Det är svårt för mottagaren att inse att han fått för mycket pengar. Det kan bero på att mottagaren inte själv kan beräkna hur mycket han ska få, att lönespecen är otydlig så det är svårt att upptäcka misstaget eller att summan är mycket högre än vad som är förväntat.
- Det har gått lång tid från utbetalningen innan utbetalaren påpekar att det är en för hög summa som utbetalats. (I detta fall inte ens en månad? isåfall relativt kort tid) Har det gått längre tid ökar chanserna för att få behålla pengarna.
- Att arbetsgivaren förfarit oaktsammt har kan öka chansen för mottagaren att behålla pengarna

För mig skulle det inte vara en självklarhet att betala tillbaka pengarna. Arbetsgivarna ska ha en viss koll på vad de betalar ut och arbetstagarna ska kunna lita på att de inte blir återbetalningsskyldiga. Är det uppenbart för mycket är det dock en annan femma.

shadowfire
2007-01-23, 18:47
äh, vafan, orka whinea, det är människor bakom spakarna, misstag kan hända... visst, trist med två gånger på raken, men nästan gång är det du som tabbar dig. Bit i sura äpplet, tig och betala tillbaka. Eod.

Shakemynuts
2007-01-23, 19:14
3500 skulle vara en uppenbar summa på för mycket, iallafall för mig med de jobb jag haft.
Men jag tror defenitivt 3500 syns, änfast man har 16 000kr eller 25 000kr.

Pepparkakssmurfen
2007-01-23, 20:05
...Nu har min fattiga flickvän som går på csn och pluggar fått ett inbetalningskort på 3500kr, vilket är ganska mycket för en studerande och jag blir bara så arg, ledsen och besviken på företaget man jobbar åt. Det är ett jävla liv när man gör minsta fel själv men dom verkar kunna göra bäst dom vill....

Reagerade inte din fattiga flickvän när hon fick 3500kr för mycket?

larre
2007-01-23, 20:35
Reagerade inte din fattiga flickvän när hon fick 3500kr för mycket?

Ingen har reagerat på att dom har fått för mycket utbetalt, ingen hade reagerat på att dom fått för lite utbetalt heller. Om du skulle sett de lönespecar vi får skulle du förstå. Våra löner varier väldigt beroende på hur mycket man sålt, tider man jobbat och är man timanställd så är det väldigt svårt att ha bra koll på hur mkt man kommer få.

Ska bli intressant att se hur stämmningen här på företaget är imorgon när många upptäckt att dom kommer få pengar avdragna på lönen för att lönekontoret gjort fel igen.

Man kan även diskutera hur seriöst det är att komma med det här bara ett fåtal dagar innan lönen utbetalas.

Yankeee
2007-01-23, 20:36
Man kan även diskutera hur seriöst det är att komma med det här bara ett fåtal dagar innan lönen utbetalas.

Ska de säga till efter då så att ni kan göra av med pengarna och grina ännu mer?

Skärp dig, vad är egentligen problemet med att betala tillbaka pengar ni aldrig skulle ha haft i från början?

larre
2007-01-23, 20:46
Ska de säga till efter då så att ni kan göra av med pengarna och grina ännu mer?

Skärp dig, vad är egentligen problemet med att betala tillbaka pengar ni aldrig skulle ha haft i från början?

Nej men dom borde väl kunna säga direkt när dom upptäcker felet.

Problemet är att företaget rättar till ett fel genom att göra ett annat fel. Det är så oseriöst och oproffsigt att lyckas med det att man verkligen inte vet om man ska skratta eller gråta över hur inkomptent och värdelös personal som är anställda på lönekontoret.

Det är inte så stort problem för min flickvän att lösa det här och det vore väl inte hela världen om det bara var ett fåtal som var drabbade, men nu är inte fallet så.

Jag tycker bara att det är så ruggigt dåligt att lyckas med en sån här sak och det är framför till ledningen och det kommer garanterat mer under morgondagen.

Allan
2007-01-23, 21:08
Ta kontakt med facket. De har sektioner för lönegranskning. Om arbetsgivaren tidigare har fallerat vid beräkning av timlön ska ni inte alls lita på att han räknat rätt den här gången. Är ni med i facket är det här en av de saker fackavgiften går till.

Torre
2007-01-23, 21:41
Som sagt så är kanske det viktigaste att veta att arbetsgivaren inte har rätt att kvitta på lönen utan får istället försöka kräva er på pengarna på vanligt sätt.

Cilia
2007-01-23, 21:47
Ingen har reagerat på att dom har fått för mycket utbetalt, ingen hade reagerat på att dom fått för lite utbetalt heller.

Var det inte så att dom under hela året betalat ut ca 500 kr för lite?
och nu upp till 5 000 kr för mycket under en månad?

Om ni räknade med att få ca 500 kr mer (innan eller efter skatt förstår jag inte) så bör ni märka om ni får 5 000 kronor mer än beräknat.

Att ni inte har märkt av 500 kr utspritt under året är förståeligt.

larre
2007-01-23, 21:53
Ta kontakt med facket. De har sektioner för lönegranskning. Om arbetsgivaren tidigare har fallerat vid beräkning av timlön ska ni inte alls lita på att han räknat rätt den här gången. Är ni med i facket är det här en av de saker fackavgiften går till.

Jag var med i facket nar jag borjade har men sa upptäckte jag att facket inte gjorde det minsta för oss och det spelade ingen roll vad man bad dom ta upp så hände det ingenting så jag gick ur i ren protest som många andra, varför betala för ett fack som inte hjälper dig. Men de som är med i facket, bla flickvännen kommer att ta saken med dom. Jag är fiö inte drabbad utan är bara förbannad över hur det här har skötts.

Var det inte så att dom under hela året betalat ut ca 500 kr för lite?
och nu upp till 5 000 kr för mycket under en månad?

Om ni räknade med att få ca 500 kr mer (innan eller efter skatt förstår jag inte) så bör ni märka om ni får 5 000 kronor mer än beräknat.

Att ni inte har märkt av 500 kr utspritt under året är förståeligt.

Ingen har koll på hur mycket dom skulle få tillbaka och de flesta har fått ca 30-40% för mycket utbetalt. Det idiotiska är att dom vill ha hela beloppet återbetalt så får man tillbaka det rätta beloppet i april som jag fattat det. Varför inte bara mellanskillnaden?

He-man
2007-01-26, 11:51
Får jag fråga en sak, är det Tradimus du jobbar på?

DavidN
2007-01-26, 11:57

Exakt.

Eftersom det verkar finnas mycket schabbel med lönerna kan t.om. facket anse att man bör sätta in en fristående konsult för att granska löneutbetalningarna. Det luktar skit om det hela vägen.

larre
2007-01-26, 13:32
Får jag fråga en sak, är det Tradimus du jobbar på?
Japp!

UPDATE:
http://www.op.se/parser.php?level1=2&level2=352&id=746388
http://www.op.se/parser.php?level1=2&level2=6&id=746169

Många kommer att få pengarna återbetalda. Min flickvän kommer att få behålla pengarna. För en gångs skull har facket faktiskt gjort något bra. Man kanske ska bli medlem igen.

Så jävla underbart! Så rätt åt företaget. Tror dom kan göra hur som helst och bara köra över sina anställda men icket! Jag är faktiskt så jävla glad åt alla min kompisar!

Idag kom det en ursäkt från ledningen, efter att SIF har blivit inkallat, efter att det har stått på förstasidan på lokaltidningen. Då passar det att be om ursäkt då dom insett att dom inte kommer kunna komma undan med det.

// Mycket glad jocke som ska upp till Umeå efter gymmet!

larre
2007-01-26, 13:37
UPDATE IGEN: http://www.op.se/parser.php?level1=2&level2=352&id=746388

Snafu
2007-01-26, 14:07
Jäkla schysst av Tradimus att göra avdrag på januarilönerna, precis när folk oftast har minst pengar pga julen. :thumbup: