handdator

Visa fullständig version : IG och Streck

Purren
2007-01-22, 17:04
Vad är det för skillnad mellan att få icke godkänt i en kurs och streck?

Loke
2007-01-22, 17:06
Streck betyder att du inte har gått kursen, och får således inga poäng för den. Den drar dock inte ner ditt snittbetyg.

IG betyder att du har gått kursen, men misslyckats. Den drar ner ditt snittbetyg, men ger dig å andra sidan poängen för kursen.

På min skola har jag för mig att det var så att man fick streck om man på mindre än halva kursen.

Purren
2007-01-22, 17:08
Ah. Där ser man. Om man läser till motsvarande poäng, kan man peta bort IGt?

Loke
2007-01-22, 17:10
Ah. Där ser man. Om man läser till motsvarande poäng, kan man peta bort IGt?

Inte helt säker att jag förstår hur du menar, men ett IG sitter kvar så länge du inte läser upp samma kurs. Man kan inte få bort det genom att läsa samma mängd poäng i en annan kurs.

Purren
2007-01-22, 17:23
Men är det inte så att man väljer de 2500 bästa poängen? Eller iallafall efter att man räknat in kärnämnena.

Denstillasittande
2007-01-22, 17:48
Som folk har sagt är IG ett betyg och ger poäng. Du kan läsa ett annat ämne och peta bort ig:et om det inte är ett kärn eller karaktärsämne.

Vi behövde bara göra ett IG på ett prov så undvik man att få streck.

Loke
2007-01-22, 17:55
Men är det inte så att man väljer de 2500 bästa poängen? Eller iallafall efter att man räknat in kärnämnena.

Hmm, nu när du säger det blir jag osäker... Kolla upp det för säkerhets skull.

FreCKo
2007-01-22, 18:15
Tror att till högskolan så räknar dom bara dom 2500 bästa poängen, så läser du 100p extra så löser sig allt.

Ett streck innebär btw att det inte finns betygsunderlag för att sätta betyg, medan ett IG innebär att man har tillräckligt med underlag och att man inte klarat kursen. Ett IG gör ingenting, ett streck gör om betyget till ett samlat betygsdokument (vilket är samma sak, men inte lika coolt).

Lelle Pelle
2007-01-22, 18:21
Ang. streck; jag kommer att få ett sådant i företagsekonomi a skulle jag tro, då jag varit på 4 lektioner sen kursen började. Vad händer med det? Vad gör jag åt det?

NiXPhoenix
2007-01-22, 18:29
Jag tycker det egentligen inte är någon skillnad på det här betygssystemet vi har nu och det man hade förr med 1-5.

1a och 2a= underkända betyg
3a=Godkänd
4a=Väl godkänd
5a=Mycket väl godkänd

Det fanns fem betyg då, och gör det egentligen idag med.
Skulle tippa på att etta på den tiden motsvarade streck idag.
Men visst, var säkert andra kunskapsmål på den tiden, sen var det väl ibland så att det bara fick delas ut en viss procent femmor på en skola... Ganska kasst.

L-Sami
2007-01-22, 18:31
Ang. streck; jag kommer att få ett sådant i företagsekonomi a skulle jag tro, då jag varit på 4 lektioner sen kursen började. Vad händer med det? Vad gör jag åt det?

Förbättra dig och gå på alla lektioner från och med.

Loke
2007-01-22, 19:33

Skiter i den kursen och tar en annan kurs. Att få ett streck är lugnt, det betyder helt enkelt att du inte har tagit den kursen. Så länge du kommer upp i 2500 poäng så behöver du inte ens tänka på det. Om du inte gör det får du gå nån annan kurs. Men är man lite smart så planerar man sin skolgång så man har 100 poäng eller så till övers. Det är skönt i trean att kunna bara hoppa över en kurs som man valt om man inte orkar med den.

Lelle Pelle
2007-01-22, 19:54
Skiter i den kursen och tar en annan kurs. Att få ett streck är lugnt, det betyder helt enkelt att du inte har tagit den kursen. Så länge du kommer upp i 2500 poäng så behöver du inte ens tänka på det. Om du inte gör det får du gå nån annan kurs. Men är man lite smart så planerar man sin skolgång så man har 100 poäng eller så till övers. Det är skönt i trean att kunna bara hoppa över en kurs som man valt om man inte orkar med den.

Det är just det, går i trean, har planerat in 2500p. Får väll börja gå på skiten måndagmorgon...

Purren
2007-01-22, 22:59
Äh, man kan nog ta något enkelt, typ webbdesign a och tenta av skiten.

Pez
2007-01-23, 12:43
Jag tycker det egentligen inte är någon skillnad på det här betygssystemet vi har nu och det man hade förr med 1-5.

1a och 2a= underkända betyg
3a=Godkänd
4a=Väl godkänd
5a=Mycket väl godkänd

Det fanns fem betyg då, och gör det egentligen idag med.
Skulle tippa på att etta på den tiden motsvarade streck idag.
Men visst, var säkert andra kunskapsmål på den tiden, sen var det väl ibland så att det bara fick delas ut en viss procent femmor på en skola... Ganska kasst.
Nej, ett streck var ett streck på den tiden med. 2 i betyg räknades som "godkänd"..typ. Det funkade ju inte alls som det gör i dagsläget med sammanställning/räkning av betyg, så det är svårt att jämföra.

NiXPhoenix
2007-01-23, 16:52
Nej, ett streck var ett streck på den tiden med. 2 i betyg räknades som "godkänd"..typ. Det funkade ju inte alls som det gör i dagsläget med sammanställning/räkning av betyg, så det är svårt att jämföra.

Oh, okej. Trodde inte det fanns nåt streck på den tiden.
Jag har fått höra att både etta och två var icke godkänt, men det var väl fel då. Trodde man kunde översätta rakt av, fast det finns ju i och för sig fortfarande en kvotgrupp med de gamla gymnasiebetygen till de flesta utbildningar.