Visa fullständig version : billigt och gott
koka en större mängd ris (jag brukar koka 15 portioner) då det är lättare att få ris bra om det görs i större mängder.
Sedan använder jag riset i en stekpanna + valfritt antal ägg, perfekt lunch!
Shakemynuts
2007-01-22, 01:06
Kryddor?
Låter som det kan va något, men jag blandar gärna i något kött till det där, så kan man väl ha ner lite ärtor + majs kanske.. och paprika. :thumbup:
Ja men visst, jag presenterade bara ett skelett :)
Jag älskar ärtor/bönor, majs osv. För att variera kan man krydda i helt olika riktningar.
Shakemynuts
2007-01-22, 05:31
Ja men visst, jag presenterade bara ett skelett :)
Jag älskar ärtor/bönor, majs osv. För att variera kan man krydda i helt olika riktningar.
Of course! Har du några tips på kryddor då? Till det du brukar göra.
Jag har något min mamma brukade göra då jag bodde hemma. Minns inte riktigt vad det var. Ska fråga.
Men hon skippade ägg, så stekte hon ris, ärtor, majs, nå rött strimmlat kött hon marinerade och det var hur gott som helst!
Eddie Vedder
2007-01-22, 06:14
Of course! Har du några tips på kryddor då? Till det du brukar göra.Jag har något min mamma brukade göra då jag bodde hemma. Minns inte riktigt vad det var. Ska fråga.
Men hon skippade ägg, så stekte hon ris, ärtor, majs, nå rött strimmlat kött hon marinerade och det var hur gott som helst!
Piri piri, cayennepeppar, vitpeppar/vitlök ( suverän kryddblandning som finns på Coop), "ren" vitpeppar, red hot chili pepper, currykrydda, gurkmeja, svartpeppar, ingefära, kanel, koriander, oregano, basilika, kardemumma m.m. Har man fantasi me kryddning kan man leva på samma mat varje dag men ändå få enorm variation. Speciellt om man mixar litte me matfett oxå, vanlig olivolja en dag, smör en dag, nån smaksatt olja en dag, grädde en dag o.s.v.
Shakemynuts
2007-01-22, 08:51
Piri piri, cayennepeppar, vitpeppar/vitlök ( suverän kryddblandning som finns på Coop), "ren" vitpeppar, red hot chili pepper, currykrydda, gurkmeja, svartpeppar, ingefära, kanel, koriander, oregano, basilika, kardemumma m.m. Har man fantasi me kryddning kan man leva på samma mat varje dag men ändå få enorm variation. Speciellt om man mixar litte me matfett oxå, vanlig olivolja en dag, smör en dag, nån smaksatt olja en dag, grädde en dag o.s.v.
Hehe, jo du det vet jag.
Men jag bad inte om alla kryddor som finns typ! :D
Utan något mer specifikt som passade till detta. :)
Brukar vara rätt bra med kryddor jag, men nu var jag inte på humör för sånt, så jag frågade istället.
koka en större mängd ris (jag brukar koka 15 portioner) då det är lättare att få ris bra om det görs i större mängder.
Sedan använder jag riset i en stekpanna + valfritt antal ägg, perfekt lunch!
Låter lite som kinesiska rätten fried rice
Shakemynuts
2007-01-22, 09:34
Låter lite som kinesiska rätten fried rice
Jag tror det är flied lice du tänker på.
Men jo, stekt ris brukar ju innehålla t ex stekt ris, fläskkött eller skinka, eller olika blandade köttsorter med räkor och purjolök och ägg t ex.
skäms nästan för att säga det, men oftast blir det bara salt/peppar och lite BBQ krydda :)
Har testa att slänga i lite sambal olek + chili (i fruktformen alltså) och det blev riktigt gott :)
Det går även att steka makaroner ihop med ägg, blir också jävligt gott.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.