Visa fullständig version : Bila tvärs över USA...
Tjena.
Basloppan här. Jag lånar Achryls konto lite grann.
Jag tänkte flyga till miami, bila till LA, flyga till NY (ev. flyga till boston och bila till NY därifrån) och sedan flyga hem igen. Jag undrar lite hur lång tid det skulle kunna ta och hur mycket pengar man bör plocka med sig. Jag kommer nog stanna i åtminstone en månad, så jag måste ha käk och boende unde rhela den tiden och så vill jag såklart hinna med så mycket som möjligt. Har ni några goda råd vad gäller resväg och liknande? Någon som känner till hur dyrt det är att leva i USA under en månad? Jag läste någonstans att det går att hyra bil i USA, då man kan plocka upp den var som helst och lämna den var som helst i landet. Någon som vet något om det och vad jag kommer få betala för bil, försäkring och soppa?
Jag gissar att allt det nödvändigaste (inte shopping och sånt då) kommer gå på rund 20 000, men det är också lite på en höft. Nån som har en bättre uppskattning?
Och till sist: Är det lagligt att köra på ett svenskt körkort i USA?
Byes
Ska du åka själv?
Sträckan Boston - NY är väl ingen höjdare men Boston är en fin stad. Har tyvärr inte så mkt mer att tillföra, sry...
Pellefant
2007-01-15, 00:16
Läs på om "Drive Away cars". Jag körde en sån i USA på västkusten(SF-LA) en gång, funkade toppen, fick en sprillans ny Pontiac Grand Prix med 3,6 liters motor. :) Nackdelen är att det inte blir så mycket tid åt avstickare då man kör dem på en viss tid, men billigt är det. Har för mig att det kostade $10 (Lämnade även deposition på $400) och då ingick första tanken. Kolla dock över försäkringsskyddet som kan vara lite klent har jag hört i efterhand om man skulle krocka. (Amerikaner stämmer gärna folk i olyckor etc)
http://www.gonomad.com/transports/0012/javins_driveaway.html
http://www.criticism.com/pap/drive.html
Ska du åka själv?
Sträckan Boston - NY är väl ingen höjdare men Boston är en fin stad. Har tyvärr inte så mkt mer att tillföra, sry...
New York är fan skitfint. Vad snackar du om? *popcorn*
Har kollat lite det där med bila genom USA, ska nämligen dit under sommaren också.
Om jag skulle bila från Miami till LA, så skulle jag åka genom. Alabama, Mississippi, Lousiana, Texas, New Mexico, Arizona vägen där till California. Säkert jätte häftigt med öknen där just efter Texas.
Finns ju en del små och större städer att besöka där under resan, New Orleans och Houston som är en jätte fin stad i Texas.
Har kollat lite det där med bila genom USA, ska nämligen dit under sommaren också.
Om jag skulle bila från Miami till LA, så skulle jag åka genom. Alabama, Mississippi, Lousiana, Texas, New Mexico, Arizona vägen där till California. Säkert jätte häftigt med öknen där just efter Texas.
Finns ju en del små och större städer att besöka där under resan, New Orleans och Houston som är en jätte fin stad i Texas.
Death Valley som jag vill minnas att det ska heta är skit coolt. En av världens varmaste platser har jag för mig :). Men du vill inte ha motorstopp där inte :D
du har tur min vän.
Jag bilade genom Florida för 2-3 veckor sedan ;)
På alla (stora?) flygplatser finns det en jäkla massa bilmärken och det går utmärkt att hyra bil utan problem.
Angående det ekonomiska så är det svårt att svara på men rent generellt så är det billigt i staterna nu när dollarn står så lågt.
Upplevde att det var mycket billigare än vad jag hade väntat mig.
Bensinen har gått upp en del och ligger ungefär på strax under 5 kronor litern. (skiljer väldigt mycket på vart man är i USA verkar det som)
Samma gäller hotell och boende. I Orlando bodde vi jättebilligt på ett helt ok hotell (4 personer, 4 nätter för 2000kr i centrala orlando), men i miami är det betydligt dyrare att bo.
Svarade kanske inte på så mycket av dina frågor men om du undrar något rent konkret så fråga, så är det väl lättare att svara på antar jag.
Death Valley som jag vill minnas att det ska heta är skit coolt. En av världens varmaste platser har jag för mig :). Men du vill inte ha motorstopp där inte :D
Ja, det ligger ju nära Las Vegas, man kan ju alltid kurva upp från Arizona till Las Vegas sen vidare till Death Valley och LA. Finns säkert en del att uppleva där.
Finns det motorcyklar att hyra där som man sen kan lämna i nån annan stad?Jag och syrran har pratat litegrann om att åka dit och hyra varsin hoj och köra genom landet...vad kan man förvänta sig att en sån resa kan kosta?
New York är fan skitfint. Vad snackar du om? *popcorn*
Snackade om sträckan mellan städerna;)
Jag ska också göra en sådan resa i sommar, från början var vi fyra pers men nu är det bara jag kvar. Det kanske blir lite dyrt men jag har budgeterat till cirka 50k för 5-6 veckor. Det kanske är lite i överkant då? Det ska dock täcka allt, flyg, hyra av bil, mat & logi etc.
edit: på http://www.roadtripamerica.com/forum/ finns lite att läsa
du har tur min vän.
Jag bilade genom Florida för 2-3 veckor sedan ;)
På alla (stora?) flygplatser finns det en jäkla massa bilmärken och det går utmärkt att hyra bil utan problem.
Angående det ekonomiska så är det svårt att svara på men rent generellt så är det billigt i staterna nu när dollarn står så lågt.
Upplevde att det var mycket billigare än vad jag hade väntat mig.
Bensinen har gått upp en del och ligger ungefär på strax under 5 kronor litern. (skiljer väldigt mycket på vart man är i USA verkar det som)
Samma gäller hotell och boende. I Orlando bodde vi jättebilligt på ett helt ok hotell (4 personer, 4 nätter för 2000kr i centrala orlando), men i miami är det betydligt dyrare att bo.
Svarade kanske inte på så mycket av dina frågor men om du undrar något rent konkret så fråga, så är det väl lättare att svara på antar jag.
Görbra! Det verkar som att det är genomförbart i alla fall. =) Jag har googlat lite på biluthyrare i USA, men det verkar inte bättre än att man måste vara minst 21 för att hyra en kärra. Jag är bara 19 och kommer ha haft körkort i ett år i sommar. Vet du om det finns NÅGONSTANS man kan hyra bil i min ålder där borta?
High1ander
2007-01-15, 03:53
Görbra! Det verkar som att det är genomförbart i alla fall. =) Jag har googlat lite på biluthyrare i USA, men det verkar inte bättre än att man måste vara minst 21 för att hyra en kärra. Jag är bara 19 och kommer ha haft körkort i ett år i sommar. Vet du om det finns NÅGONSTANS man kan hyra bil i min ålder där borta?
Jag vet faktiskt ingen av de större firmorna som hyr ut under 21 år. De flesta är på 25 år, och är man under så måste man betala extra.
Mat:
McDonalds: 2 Dubbla Cheeseburgare, plus liten dricka (men gratis refill) = 3$
Äta på billig resturang: 9-12$ för maträtten, 1-2$ för dricka, sen dricks på 15%.
Vanlig resturang: 12-20$ för maträtten, 1-2$ för dricka, sen dricks på 15%.
SubWay: 4-6$ för en måltid.
Micromat: 2-4$
Burkmat: 79cents - 1.39$ (då ca 400 kalorier)
Mjölk: 3.78 liter = 3.5-4$
Pepsi/cola: 2 liter = 1.39$ i matäffar, och 2.19$ på 7-Eleven
Boende:
Vandrarhem: ca 17-25$ (delat rum) 35-50$ (eget rum)
Motel: 40-50$ eget rum
Billigt Hotel: 60-70$ eget rum
Bensin:
Ligger på runt 3.30-3.70$ gallon.
Bil: En bil kommer kosta runt 70-90$ per dag, säkert mer eftersom du är under 25 (värre eftersom du är även under 21).
Jag e inte alls avundsjuk
Läs på om "Drive Away cars". Jag körde en sån i USA på västkusten(SF-LA) en gång, funkade toppen, fick en sprillans ny Pontiac Grand Prix med 3,6 liters motor. :)
Det har jag också gjort men då skulle vi transportera oss och ville se landet.
Vi hade 8 dagar på oss att ta oss från LA till Chicago.
Hann göra lite Grand Canyon och annat.
Vi körde nästan bara på småvägarna då fick man se ganska mycket samhällen och så.
Vi hade kunnat få en sportbil men vi hade så mycket packning så var tvungen att säga nej och fick en äldre bil istället. Eftersom vi kunde köra med manuell växellåda så hade vi större utbud.
Däremot är det inte att rekomendera om man vill spendera massa tid och åka omkring.
Har velat göra något liknande i flera år. Men jag lyckas aldrig få ressällskap och tummen ur röven. :<
lycka till iaf!
Gå in på Tv4's webbtv, så kan du klicka dig fram till ett gratisklipp från när och fjärran där de reser med ett komplett paket som kallas "fly and drive" där alla försäkringar och allt som behövs ingår. :thumbup:
Snackade om sträckan mellan städerna;)
aha, sorry trodde du menade självaste staden *whistle*
Personligen så skulle jag antingen skippa LA och dra till San Francisco istället, eller både och. För SF är en riktigt schyst stad, kanske en av de finare i USA.
Jag har själv inte varit i LA, bara SF, men många av mina kompisar sa att SF va mycket bättre att åka till.
Sen är Grand Canyon ett givet stopp om du åker igenom Arizona, Flagstaff är en mysig stad som ligger typ bredvid Grand Canyon, "bara" 2h där ifrån. Väl värt en stopp där eftersom du troligtvis kommer åka igenom stan. Jag kommer nog bo där i sommar så skicka ett pm om du vill ta ett träningspass då :thumbup:
High1ander
2007-01-15, 20:12
Personligen så skulle jag antingen skippa LA och dra till San Francisco istället, eller både och. För SF är en riktigt schyst stad, kanske en av de finare i USA.
Jag har själv inte varit i LA, bara SF, men många av mina kompisar sa att SF va mycket bättre att åka till.
Sen är Grand Canyon ett givet stopp om du åker igenom Arizona, Flagstaff är en mysig stad som ligger typ bredvid Grand Canyon, "bara" 2h där ifrån. Väl värt en stopp där eftersom du troligtvis kommer åka igenom stan. Jag kommer nog bo där i sommar så skicka ett pm om du vill ta ett träningspass då :thumbup:
SF är helt klart en bättre och finare stad. Men LA är ju LA, det kan man inte komma ifrån.
SF är den enda staden jag genuit gillat av LA, San Diego, Las Vegas och Chicago, det är den enda staden jag skulle kunna tänka mig att leva i (nej, jag är ingen bög, och jag har inte sett en enda bög i SF, de gömmer sig i Berkley då jag är där :().
Är det någon som vet NÅGOT bolag som hyr ut bilar till mig som är 19 år gammal, där man dessutom skall kunna hyra i öst och lämna i väst?
Annars - har ni en annan lösning på problemet? Köpa en skitbil kanske? Halp!
Eller... Är det nån som är över 21 som har lust att hänga med till USA i sommar? Du behöver absolut minst 20 000, men då får du också leva snålt =)
som highlander säger är det nog kört om du är 19 bast.
Jag körde inget i usa eftersom jag var under 25 så syrran fick sköta det.
Lite lurigt i usa att dom alltid lägger på tax på priser, och att restuaranger osv vill ha 15% serviceavgift. (som inkluderas i priset ibland dock)
Kan berätta lite om vad vi upplevde på 9 dagars roadtrip i Florida.
Landade i Orlando, tog hyrbil där till hotellet där vi sov 4 nätter.
Orlando som stad är väl mest uppbyggt runt turism och det märks ganska tydligt. På 3 dagar besökte vi Seaworld, Universal Studios och Kennedy Space Center.
Allt är så jäkla stort där borta så man får räkna med att varenda utflykt tar i stort sett en hel dag och kväll.
Seaworld var kul fast kanske inget måste. (om man inte älskar djur då såklart)
Universal Studios var en riktig upplevelse. Otroligt kul hade jag där, förmodligen en av de roligaste dagarna i mitt liv rent intrycksmässigt.
Kennedy Space Center hade jag nog skippat om jag åkt dig igen.
Tyckte inte det var speciellt märkvärdigt fast det är samtidigt kul att ha sett det.
Sen bilade vi ner på floridas västkust och besökte clearwater och Fort Myers, men det ösregnade så vi åkte vidare ner mot everglades (stort träsk med alligatorer osv), och spenderade en dag där, och bilade på kvällen vidare till Miami där vi bodde 4 nätter på South Beach.
Miamis strand är otroligt vacker och runt omkring är det mycket puls.
Jag åkte med familjen och måste säga att Miami hade mer varit en upplevelse med lite goda vänner så man kunde känna på pulsen och utelivet lite mer, men det är verkligen glassigt att chilla på south beach och strosa runt på de fina gatorna och äta gott osv..
Man skall dock vara beredd på att i stort sett allt i Miami är generellt dyrare än t.ex Orlando.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.