Visa fullständig version : överdosering?
Kan det var dåligt att äta "för mkt" av fibrer och c-vitamin?
Enligt hälsovakten ligger jag på ca 400% av RDI på fibrer och 900% av RDI på c-vitamin :D
C-vitamin kan du inte äta för mycket av, pissar bara ut överskottet... fibrer?????
Langster
2003-02-23, 11:01
För mycket fiber är inte bra nej.
För mycket fibrer kan störa upptaget av näringsämnen i tarmarna ffa olika mineraler.
Dricker man inte mycket vatten med fibrerna så kan man helt enkelt få förstoppningar.
Men visst, det finns folkslag som har ett fiberintag upp mot 200g / dag.
För mycket c-vitamin är inte bra alls..
Har både läst och egna erfarenheter av det.
Kroppen blir överdoserad av för mycket och slutar tillslut att ta upp c-vitamin.
Samma med vitlök och många andra viktigare vitaminer/mineraler.
Min egna erfarenhet: tog c-brus till frukost, sen en innan träning och en efter träning..
Allt gick hur bra som helst, livet lekte, jag växte, hade aldrig mått så bra nånsin(var iofs mycket annat inblandat med)men tillslut sa kroppen stop.
Det var efter 6 månader, har tyvärr inte kvar läkarens diagnos, men det var nått i stil med att halva kroppkakan slutat fungera som den ska, kunde inte ta upp bla c-vitamin i samma utsträckning, lever+njurar hade tagit mycket stryk..
Ordination: 6 månaders sjukskrivning.
Jag måde inte bra alls.
Det var under den här tiden som jag läste flera artiklar om det.
Ska snoka upp dem igen och posta..
96 kg ner till 82 på 4 månader.
Så måtligt är bäst.
Vad äter du för att få i dig såpas mycket fibrer?
Saxat ur min träningsjournal:
"ett par msk loppfrön, en msk linfrön, 1-2 frukter ( el torkad frukt - inte plommon och sånt utan sånt där sockrit lite hårt - torkad ananas och papaya, hårt som godis?), 70 g fiberhavregryn, korngryn/fiberpasta/linser/bönor och 200-300 g grönsaker (vitkål,broccoli,spenat, grönkål el liknande) - per dag (resten är protein och fett förståss, summa kardemumma 1500 -1600 kcal)"
Är det för mycket fibrer? (Kan kolla senare hur många % över det rekommenderade dagsintaget det är i hälsovakten, men har bråttom till träningen nu! :)).
Vad är RDI på c-vitamin?
Är det 60 mg så ligger jag konstant över RDI.
Äter typ 3-4g c-vitamin + det som är i maten och har gjort det bra länge och dvs mer är 3 år och jag känner då inte några som helst tendenser att bli sjuk.
Känner folk som har fått tipset va läkare att äta msk vis med askorbinsyra i ett flertal veckor för att stopa/tabort urinväggsinfektion, och då snackar vi inte 3-4g / dag då är det kanske 5g c-vitamin 3-4 ggr /dag.
GhostFace
2003-02-23, 18:34
RDI på C-vitamin har jag för mig ligger på 1 gram....
King Grub
2003-02-23, 18:58
RDI på C-Vitamin är på 60 mg. Men det är bara tillräckligt för att hålla skörbjuggen borta.
Om man tänker att RDI är 60 gram så ligger man ju på typ 16 ggr RDI av en brustablett c-vitamin...så att ta fler än en per dag måste ju alltså vara helt onödigt. Jag brukar dela upp en tablett i fyra delar och ta det utspritt över dagen. Om jag inte har apelsiner eller nån annan citrusfrukt hemma, då får man ju i sig tillräkligt därifrån :thumbup:
"Vad äter du för att få i dig såpas mycket fibrer?"
Hmmm... ja en massa kruskakli, fiberhavregryn, frukt o grönsaker i massor, linfrön... typ allt som e fiberrikt.
Nate :love: Fiber
Greenman
2003-02-23, 21:45
att överdosera c-vitamin är inte bra, läste en rapport för några år sedan där de hävdade att man ökar risken för åderförkalkning ganska ordentligt om man äter för mycket. Sen tror jag inte det är bra för kroppen att ha så surt blod, redan 1 g c-vitamin sänker ph-värdet i blodet ganska mycket. Den kända c-vitaminbehandligen vid förkylningar går ut på just att sänka ph:t i blodet, då trivs bakterierna sämre och får svårt att föröka sig
Pundare får ju ganska kraftiga skador på sitt blodsystem av just askorbinsyra som de blandar sina droger med innan de injicerar.
Originally posted by Greenman
att överdosera c-vitamin är inte bra, läste en rapport för några år sedan där de hävdade att man ökar risken för åderförkalkning ganska ordentligt om man äter för mycket. Sen tror jag inte det är bra för kroppen att ha så surt blod, redan 1 g c-vitamin sänker ph-värdet i blodet ganska mycket. Den kända c-vitaminbehandligen vid förkylningar går ut på just att sänka ph:t i blodet, då trivs bakterierna sämre och får svårt att föröka sig
Pundare får ju ganska kraftiga skador på sitt blodsystem av just askorbinsyra som de blandar sina droger med innan de injicerar.
Stämmer det där så måste jag ju säga att min gammla hemkunskaps bok måste gå i graven, men jag vill läsa det där först på någon oberoende rapport innan
Greenman
2003-02-23, 21:58
Kom ihåg att frågan gällde om det kan vara farligt att överdosera c-vitamin, var gränsen för överfdosering går låter jag vara osagt.
och om man får i sig sånna mängder från vanlig mat då?
King Grub
2003-02-24, 18:31
Hur hade du tänkt få i dig sådana mängder? 50 apelsiner om dagen? ;)
Det enda som jag har hittat är att stor konsumtion av c-vitamin kan "leda till njurstensbildning pga att en del individer kan omvandla en stor andel av askorbinsyran till oxalsyra". Men när apotekets tabs har en rekomderad dosering på 1/2 - 1 bablett 1-2 ggr dagligen där varje tablett innehåller 1g, så kan man lungt äta 3g c-vitamin.
C-vitamin höjjer surhetsgraden i kroppen, har hört en massa snack om folk som döljer otillåtna preparat just genom detta. Sant eller falskt låter jag vara osagt, men det låter inte så nyttigt att laborera med surhetsgraden, kan väl aldrig vara hälsosamt.
Originally posted by King Grub
Hur hade du tänkt få i dig sådana mängder? 50 apelsiner om dagen? ;)
Inte omöjligt för en fruktoman som Nate :D
Originally posted by Nate
Inte omöjligt för en fruktoman som Nate :D
Du är inte att leka med helt enkelt när det gäller att "pula" frukt och grönt, satt och gjorde en överslagsränkning att du ska äta ca 5,5 kg apelsiner / dag eller 1,9 kg paprika.... tycket det låter dyrt att äta som du gör....
Fast hela min kost är ju baserad på frukt o grönt eg... tur att inte jag betalar maten. Fast det blir värre efter första april...
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.