handdator

Visa fullständig version : IPv6

Loke
2007-01-12, 17:07
Är det nån som har koll på utvecklingen med det där? Det har ju varit prat om att det ska komma hur länge som hellst nu, finns det nån ISP som stödjer det ännu på något sätt i sverige? Finns det ens ADSL modem som stödjer IPv6?

Sen undrar jag också, måste all mjukvara på datorn som använder sig av internet vara kompitabel med IPv6 på nåt sätt, eller räcker det med operativsystemet? Läste någonstans att Vista iaf skulle vara kompitabelt.

Är så trött på NAT, heh...

viktore
2007-01-12, 17:12
visst finns det företag och nät som stödjer det, Sunet och Telia m fl kör med ipv6.

Dock lär det dröja ett hyffsat tag tills vi lär se någon stor utrullning av ipv6, eftersom den omtalade bristen på ipadresser inte är lika akut som tidigare sagts, faktum är att det finns en del oanvända ipv4 adresser än idag.

Loke
2007-01-12, 17:20
visst finns det företag och nät som stödjer det, Sunet och Telia m fl kör med ipv6.

Dock lär det dröja ett hyffsat tag tills vi lär se någon stor utrullning av ipv6, eftersom den omtalade bristen på ipadresser inte är lika akut som tidigare sagts, faktum är att det finns en del oanvända ipv4 adresser än idag.

Ok, så var min utrustning här hemma helt kompitabel så skulle jag kunna använda IPv6 med telia? Tufft :)

Ja, men vem sitter på dessa adresser? Jag kan bara konstatera att jag som konsument i slutändan har endast har 33-50% av de adresser jag behöver, jag har nämligen bara en, och ingen möjligthet att få fler.

De senaste 5 åren har det blivit allt vanligare att folk har flera datorer hemma, och då behöver man fler IP-adresser. Så vitt jag vet är det bara BBB som erbjuder detta, och det är lite trist.

Liten Men Fet
2007-01-12, 17:42
Ok, så var min utrustning här hemma helt kompitabel så skulle jag kunna använda IPv6 med telia? Tufft :)

Ja, men vem sitter på dessa adresser? Jag kan bara konstatera att jag som konsument i slutändan har endast har 33-50% av de adresser jag behöver, jag har nämligen bara en, och ingen möjligthet att få fler.

De senaste 5 åren har det blivit allt vanligare att folk har flera datorer hemma, och då behöver man fler IP-adresser. Så vitt jag vet är det bara BBB som erbjuder detta, och det är lite trist.

Du behöver inte fler IP-adresser hemma för att du har fler datorer, du behöver en router som har en riktig IP-adress sen kan du ha lite vad du vill i ditt hemnätverk men det har du ju koll på när du pratar om NAT.
Det där med IPv6 kommer komma men det är inget som vi vanliga dödliga kommer märka förutom att Ip-adresserna kommer bli längre. Det är ju bara ett protokol som kommer bytas. Bara mjukvarumässigt mer eller mindre.

IPv4 har 32-bitars adresser och IPv6 kommer ha 128-bitar vilket resulterar i att det kommer finnas en adress för varje två kubikmeter tomrum i vårt solsystem. Det räcker.

Är det något speciellt du vill veta så kan jag kolla i min bok, kommer inte ihåg allt från kursen nu.

viktore
2007-01-12, 18:03

inte för privatkunder. ;)

jakke
2007-01-12, 18:27
Företag kommer inte byta förrens dom blir tvingade. Varför? Jo det kostar dom multum, när dom måste byta massa utrusning och lägga mantimmar. Bristen är dessutom inte alls så stor som folk har påstått.

Prankie
2007-01-12, 18:51
Wow, med så många ip nummer lediga kan man verkligen skaffa ip till allt man använder i framtiden. Kanske kan jag pinga dörren och se ifall den är låst. :p

christian
2007-01-12, 18:55
... sen är det lite som omläggningen till högertrafik. Det måste göras samtidigt för alla publika IPv6.

viktore
2007-01-12, 19:09

Finns många organisationer och företag som tilldelades orimligt stora spann ipadresser tidigare.
Exempelvis har Apple ett helt 17.0.0.0/8, dvs. alla ipadresser som börjar på 17.

LarsK
2007-01-12, 23:30
Hur de hanterade IP adresser i början var helt uppåt väggarna åt helvete fel.
IBM sitter också på en /8 har jag läst, med flera andra stora företag. Mitt jobb har två /16. Vi skulle lika bra kunna köra hela nätverket på 10.0.0.0/8.