Visa fullständig version : Död på Klitterbadets gym i Falkenberg
Idag när jag skulle in och tränar fick jag höra att en gymmedlem dött bara blotta ögonblicket innan jag kom dit.
Det är väl nu inte helt säkert att mannen, som var i trettioårsåldern omkommit men alla närvarande menade att ambulanspersonal varit negativa.
Tydligen kollapsade mannen, som enligt medlemmar inte varit nämnvärt vältränad, och reste sig aldrig igen.
Personal på plats ryckte in omedelbart med hjärt och lungräddning men det var förmodligen förgäves.
Jag väntar fortfarande på nyhetsnotis på HN eller annan tidning så man får mer klarhet.
verkligen.
Otäckt och synd om alla närvarande. Det är en omskakande upplevelse
Usch, mycket tråkigt att höra. :(
Med risk för att verka okänslig, men kan det ha varit träning kombinerat med förkylning/halsont/sjukdom som varit orsaken? Eller vad finns det mer som kan hända, förutsatt att det var relaterat till ansträngningen av att träna.
Själv tyckte jag det var ganska intressant.
Med risk för att verka okänslig, men kan det ha varit träning kombinerat med förkylning/halsont/sjukdom som varit orsaken? Eller vad finns det mer som kan hända, förutsatt att det var relaterat till ansträngningen av att träna.
Genetiskt hjärtfel.
eftersom det berör mitt gym och träning överhuvudtaget ska jag se till att vi får information om det.
Själv tyckte jag det var ganska intressant.
Jo, blev lite dåligt formulerat där, men jag tror nog att de flesta förstår vad jag menade.
Lillstrumpa
2007-01-12, 01:04
Det händer ju ibland att folk har medfödda fel/defekter på t.ex. hjärtat som kan leda till liknande dödsfall, men i det här fallet är det ju ingen idé att spekulera än så länge. Trist som faen när sånt händer. :(
Pellefant
2007-01-12, 12:07
Han avled tyvärr.
"Det var några minuter efter klockan fem på torsdagen som mannen, född 1968, kom till träningslokalen i Klitterbadet. Nästan direkt föll han ihop."
http://www.hn.se/m_standard.php?avdelning_1=109&avdelning_2=167&
Efter vad jag hörde så var det efter avslutat set han föll ihop, vet inte vad det kallas då jag inte använder funktionen på maskinen men när man trycker med foten för att släppa på vikterna lite vid avslut det var då han föll ihop.
Detta sa en polare som var där när det inträffade, men händelser kan lätt ändras när de går från mun till mun som de flesta vet.
Då jag också "tränar" där när jag väl tränar så satt jag och kollade hn.se`s sida många gånger innan det väl kom in en artikel, riktigt kass tidning här som trycker det vid middagstid dagen efter händelsen.
oj då. tråkigt. hjärnblödning kanske
Fasiken också, hoppas det inte är någon jag känner.
Han avled tyvärr.
"Det var några minuter efter klockan fem på torsdagen som mannen, född 1968, kom till träningslokalen i Klitterbadet. Nästan direkt föll han ihop."
http://www.hn.se/m_standard.php?avdelning_1=109&avdelning_2=167&
http://www.hn.se/m_standard.php?id=652823&avdelning_1=109&avdelning_2=167& <- Så ska det vara, blev en annan artikel i din länk.
Konstigt att de inte säger något om dödsorsaken i artikeln.
Skulle gissa på att det krävs en obduktion för att fastställa dödsorsaken och den görs väl inte "direkt".
Skulle gissa på att det krävs en obduktion för att fastställa dödsorsaken och den görs väl inte "direkt".
true
shadowfire
2007-01-12, 22:01
Ja, troligtvis var det halsont som orsakade det hela, extremt farlig sjukdom det där.
*gah!*
Ja, troligtvis var det halsont som orsakade det hela, extremt farlig sjukdom det där.
*gah!*
Ja, det är det.
Man kan faktiskt dö av att träna om man har en infektion i kroppen.
Ja, det är det.
Det är väl mer eller mindre den enkla medicinska förklaringen på den mytomspunna "orienterarsjukan" som var fluga på 90-talet?
shadowfire
2007-01-12, 22:09
Ja, det är det.
och vad säger att halsont alltid är en infektion?
ramagoen
2007-01-12, 22:09
genetiska hjärtfel, såna kan väl typ "vem som helst" ha utan att veta om det?
shadowfire
2007-01-12, 22:10
älskar härliga hemmaläkardiagnoser baserade på aftonbladet.se
och vad säger att halsont alltid är en infektion?
Inget. Men det är dumt att chansa. :)
Vi hade en gubbe som dog på gymmet för några år sedan, edde_1 här på forumet gjorde sitt bästa för att rädda honom, men det gick tyvärr inte. Trillade av cykeln bara, hjärtproblem. Mycket obehagligt.
shadowfire
2007-01-12, 22:19
Inget. Men det är dumt att chansa. :)
Neh, så många som rör ihop begrepp om virus/infektion/förkylning osv så man blir tragisk av att bara läsa allt. En fullt frisk människa dör normalt sett inte av att träna om man är krasslig, men sedan finns det andra aspekter i det hela (som hur mkt nytta det egentligen gör). Många ligger redan på kcalminus då man mår dåligt och ofta rubbas nivåer av näringsämnen i kroppen, både uppåt och neråt.
De flesta fall av t.ex. orienterare, fotbollsspelare mfl som åkt på dödsfall har haft en mindre hjärtsjukdom sedan innan, som inte uppenbarat sig förrän det smällt till.
Så, well, träna då man är sjuk är inte o rekommendera, men det finns inte heller mig veteligen någon rapport som säger att det är livsfarligt.
shadowfire
2007-01-12, 22:20
Hade träning varit förenat med livsfara vid förkylning så hade definitivt vi haft en dödsfallepedemi som hetat duga :D ... för o inte tala om på kolo.. ;)
Vi hade en gubbe som dog på gymmet för några år sedan, edde_1 här på forumet gjorde sitt bästa för att rädda honom, men det gick tyvärr inte. Trillade av cykeln bara, hjärtproblem. Mycket obehagligt.
Det är väldigt jobbigt, jag har själv haft människor som dött i mina armar trots återupplivningsförsök och det är mycket traumatiserande. Jag tänker på personalen och personer omkring på plats kring händelsen - det är något man bär med sig starkt länge men även för resten av sitt liv.
Jag har upplevt att åskådare nästan mår sämre än oss som kan och utför livräddning, av anledningar jag inte känner till. (otillräcklighetskänsla?)
Hade träning varit förenat med livsfara vid förkylning så hade definitivt vi haft en dödsfallepedemi som hetat duga :D ... för o inte tala om på kolo.. ;)
Jag vill minnas att halsont är ett symptom för virus som orsakar myocardit och myocardit kan vara dödligt, speciellt i samband med ansträngning. Att det inte händer ofta är väl irrelevant, varför skulle man vilja chansa?
Semiramis
2007-01-13, 08:16
Jag vill minnas att halsont är ett symptom för virus som orsakar myocardit och myocardit kan vara dödligt, speciellt i samband med ansträngning. Att det inte händer ofta är väl irrelevant, varför skulle man vilja chansa?En klasskamrat dog av detta, en av mina kollegor fick avstå från träningen i ett halvår men har klarat sig utan men, så att inte träna när man har ont i halsen känns som en klok försiktighetsåtgärd.
Tragiskt när det händer. :(
Så, well, träna då man är sjuk är inte o rekommendera, men det finns inte heller mig veteligen någon rapport som säger att det är livsfarligt.
Sök på Twar eller hjärtmuskelinflamation, till att börja med.
Emil_Larsson
2007-01-13, 08:43
Usch, hemskt sånt där.
shadowfire
2007-01-13, 10:48
Sök på Twar eller hjärtmuskelinflamation, till att börja med.
Jo jag känner till bland annat "luftvägsklamydian", men det är ju inte direkt vanligt förekommande, mer ett undantagsfall, dessutom rör det personer som har återkommande luftrörsproblem osv.
Jag hävdar inte att man inte kan dö av att träna då man känner sig förkyld/sjuk, påstår bara att det inte behöver vara förenat med livsfara att träna då man är förkyld.
Nåja, tragiskt i vilket fall som.
Turrican
2007-01-13, 12:38
Det kan ju också vara Red-bull syndromet, dvs han kanske hör till den växande skara som plötsligt dött efter att ha druckit helt vanlig energidryck.
Allt är förstås rena spekulationer innan officiell dödsorsak etablerats.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.