Visa fullständig version : Potatis eller ris?
Tjena!
Under deff/diet perioder brukar det nämnas kyckling och ris. Men varför just ris? Ris är ju nästan den mest kolhydratpackade kolhydratkällan som existerar med ca 80g kolhydrat / 100g
Varför inte välja potatis istället som ligger på ca 17g / 100g?
Har det snarare med mängd att göra? Om riset är en komponent med protein och grönsak behöver jag minst 2dl ris dvs ca 60g. Med potatis känns det som att man äter mer än 60g till en måltid, men hur mycket har jag aldrig räknat på
Vad tror ni?
King Grub
2007-01-11, 16:33
Det gör ingen skillnad på resultaten om energimängden är lika stor. Bröd, müsli, flingor, pasta, mm, går också lika bra.
Potatis mättar bättre än ris.
Jag kan inte äta ris utan sås, därför äter jag potatis, blir genast mindre kcal då. Iaf för mig.
flenders
2007-01-11, 16:38
Jag själv körde potatis under deffen. När jag lusläste om några tävlande så bestog deras dieter också av potatis istället för ris.
Kan man inte byta ris mot kokade eller torrostade rotsaker (morötter, kålrot, potatis etc) eller blir det för mycket kcal per 100g för en deff?
Tack för era svar!
Att äta potatis under deff/diet har alltid varit något jag bytt ut det annars vanliga riset mot
flenders
2007-01-11, 17:07
Kan man inte byta ris mot kokade eller torrostade rotsaker (morötter, kålrot, potatis etc) eller blir det för mycket kcal per 100g för en deff?Det kan du göra. Jag har fått för mig att om man värmer mat genom att koka maten så bibehåller maten mer micronäringsämnen. Förövrigt så är kålrot och liknande mindre energität än vad ris är.
Det kan du göra. Jag har fått för mig att om man värmer mat genom att koka maten så bibehåller maten mer micronäringsämnen. Förövrigt så är kålrot och liknande mindre energität än vad ris är.
Gott, jag behöver alternativ snart innan jag blir less på maten och ännu bättre om man kan koka dem utan att förstöra för mycket av näringsämnena. Vill ju att det ska vara näringstätt men energifattigt under deffen men det är lättare sagt än gjort ibland... *gah!*
knazcandy
2007-01-11, 20:45
Jag går själv på diet och har tex under lunchen möjlighet att välja mellan pasta, ris eller potatis. Mängden för pasta och ris är desamma, 50 gr, men potatis är hela 210 gr. Väljer gärna potatis, mättar betydligt bättre då pasta och ris skapar något slags svart hål i min mage!*popcorn*
blir det för mycket kcal per 100g för en deff?
Hur kan nånting bli FÖR MYCKET..?
Nej, just det.
Pellefant
2007-01-11, 23:40
Kan man inte byta ris mot kokade eller torrostade rotsaker (morötter, kålrot, potatis etc) eller blir det för mycket kcal per 100g för en deff?
Jag byter det(ris/potatis) ibland mot wokgrönsaker(ca 30kcal/100g), tycker det mättar väldigt bra för nästan inga kalorier, dock blir man lätt trött på det om man äter det för ofta.
Jag byter det(ris/potatis) ibland mot wokgrönsaker(ca 30kcal/100g), tycker det mättar väldigt bra för nästan inga kalorier, dock blir man lätt trött på det om man äter det för ofta.
Det där var ju en strålande idé! :thumbup:
Den snor jag rakt av :)
Jag har precis börjat prova med att byta ut de vanliga ris/pasta/potatis mot kikärter (förkokta på burk) på olika sätt.
Direkt i grytan, bredvid, mosat/mixat, blandat med tex kross tomat me chilismak... finns många sätt.
Mättar extremt bra och ger mer protein och mindre av de andra...
Potatis är mycket godare än ris, mättar bättre och innehåller inte lika mycket kalorier som ris gör per 100g.
Ett bra alternativ under deffen.
Tjena!
Under deff/diet perioder brukar det nämnas kyckling och ris. Men varför just ris? Ris är ju nästan den mest kolhydratpackade kolhydratkällan som existerar med ca 80g kolhydrat / 100g
Varför inte välja potatis istället som ligger på ca 17g / 100g?
Har det snarare med mängd att göra? Om riset är en komponent med protein och grönsak behöver jag minst 2dl ris dvs ca 60g. Med potatis känns det som att man äter mer än 60g till en måltid, men hur mycket har jag aldrig räknat på
Vad tror ni?
men hur får du det till 80g / 100g... snarare 20-25g kolhydrater.
Scratch89
2007-01-12, 14:29
Två deciliter ris väger inte 60 gram. Eller räknar du kokt ris ?
Skogshuggarn
2007-01-12, 20:44
Kan rekomendera kokt hel dinkel under diet, ger otroligt mycke volym och mättnadskännsla i förhållande till mängden kolhydrater det ger :thumbup:
Två deciliter ris väger inte 60 gram. Eller räknar du kokt ris ?
Jag räknade direkt ur påsen före kokning :)
Har hört att rå mat ska va bra eller är det bara en aftonbladet-skröna?
Skiva potatis i klyfter och slänga in i ugnen är väldig enkelt och smidigt och gott!
:)
men hur får du det till 80g / 100g... snarare 20-25g kolhydrater.
Läs på paketet! :thumbup:
Hittar du ris med 20g kolisar / 100g vill jag gärna veta vilket märke du kör med!
messier11
2008-01-09, 17:45
BUMP
måste säga att jag tror nästan att närningvärdena är för bra för att vara sanna på potatis, och det efter att jag vägde en portion och kollade upp hur mycket det innehöll 300g blir man ju riktigt mätt på å det ska(enligt hälsovakten) ge ca 260 kcal enorm skillnad i mättnad mot pasta och ris och även mot rivna morötter som jag brukar ha som "pastaersättning" ibland
Morötter innehåller väl <40 kcal/100g?
messier11
2008-01-09, 18:37
Morötter innehåller väl <40 kcal/100g?
det mättar inte lika länge även om man äter mängder tycker jag iaf, blir hungrig fort av morötter även om jag äter tills jag storknar.*spy*
Spelar som ingen roll att ris innehåller mer energi/100 g eller mer kolhydrater/100 g, i deff är mättnad/kalori det viktigaste tycker jag och då vinner potatis, vilket för övrigt är en bra kolhydratkälla.
I bulk är det tvärtom; energi/100 g är viktigt och mättnad/kalori ska vara lågt, för att man ska orka äta nog mycket för överskott. Då kan man med fördel välja ris.
Någon som vet på ett ungefär vad 1 dl kokta makaroner väger?
*har ingen våg
*har bara kokt pasta hemma
Någon som vet på ett ungefär vad 1 dl kokta makaroner väger?
*har ingen våg
*har bara kokt pasta hemma
Typ 120 gram? någon
Animalistic
2008-01-09, 19:54
Jag har precis börjat prova med att byta ut de vanliga ris/pasta/potatis mot kikärter (förkokta på burk) på olika sätt.
Direkt i grytan, bredvid, mosat/mixat, blandat med tex kross tomat me chilismak... finns många sätt.
Mättar extremt bra och ger mer protein och mindre av de andra...
synd att det inte är så gott bara. men ska forska vidare på kikärtor, och ärtor/bönor i övrigt. någon som vet om soyabönor är proteinrika/kcalrika?
Chrillee
2008-01-09, 20:01
synd att det inte är så gott bara. men ska forska vidare på kikärtor, och ärtor/bönor i övrigt. någon som vet om soyabönor är proteinrika/kcalrika?
Sojabönor torkade Per/100g = 398kcal
18,3g Kol
17,7g Fett
http://192.121.81.11/livsmedelsok/sok.aspx - Rätt bra sida.
Turbonisse
2008-01-09, 20:15
Typ 120 gram? någon
Njae snarare runt 50-60g skulle jag tro
Njae snarare runt 50-60g skulle jag tro
Tänkte 2 dl men skrev 1,,perfekt:thumbup:
Deceiver85
2008-01-09, 21:54
Potatis tar längre tid att tillaga ergo ris är vanligare hemma hos mig. Dock är potatis godare
Eddie Vedder
2008-01-09, 21:57
Potatis tar längre tid att tillaga ergo ris är vanligare hemma hos mig. Dock är potatis godare
Använder du snabbris? Eller gillar du potatis som kokat väldigt länge? Själv kokar jag min potatis i drygt 15 minuter kanske, aldrig över 20 minuter.
Ris brukar ju i normala fall ta längre tid än så.
Deceiver85
2008-01-09, 22:00
Använder du snabbris? Eller gillar du potatis som kokat väldigt länge? Själv kokar jag min potatis i drygt 15 minuter kanske, aldrig över 20 minuter.
Ris brukar ju i normala fall ta längre tid än så.
Jag föredrar potatis som kokat lite längre, någonstans runt 30minuter brukar bli bra. Riset tar 20minuter, aldrig längre.
Jag kan inte äta ris utan sås, därför äter jag potatis, blir genast mindre kcal då. Iaf för mig.
För mig är det tvärtom, kan inte äta potatis utan sås. (om man inte gör potatismos då förstås, men då ska det ju va' lingon till):D
Jag föredrar potatis som kokat lite längre, någonstans runt 30minuter brukar bli bra. Riset tar 20minuter, aldrig längre.
Vad är det för potatis du köper?
Glömmer man bort tiden och det kokar 21 minuter är det ju bara mos kvar. ;)
Offtopic: Hur är det med Couscous?
Går ju grymt snabbt att göra.
Eddie Vedder
2008-01-10, 08:14
Offtopic: Hur är det med Couscous?
Går ju grymt snabbt att göra.
Vad syftar du på? Om du undrar hur nyttigt couscous är så kan man ju jämföra med pasta ungefär.
Fullkornscouscous - fullkornspasta, vanlig couscous - vanlig pasta. Båda är gjorda på mjöl av durumvete (semoulinamjöl heter durumvetemjölet man gör couscous av) och vatten, bulgur likaså.
machine gun
2008-01-10, 11:09
Dela potatisen i bitar innan du kokar den, så minskar du koktiden med ungefär hälften.
Eddie Vedder
2008-01-10, 12:19
Ett vidare tips som inte verkar ätas så ofta men som troligtvis är min favorit är råstekt potatis.*drool*
Skiva rå potatis eller skär i "stavar" (typ pommes frites-form) och sedan steka i smör och/eller olja eller någon blandning. Vilket matfett som använts och hur mycket väljer man ju själv, med rätt kryddning krävs dock inte särskilt mycket för att råstekt potatis ska bli både knaprigt och supergott.:thumbup:
Låter gott Eddie, men när jag steker potatis (har iofs. aldrig stekt i fett, men det bör inte gör stor skillnad?) så smulas den alltid sönder ...
Bakad potatis, potatismos, kokt potatis MED SKAL - potatis är bättre än ris. *drool*
machine gun
2008-01-10, 12:30
Ett vidare tips som inte verkar ätas så ofta men som troligtvis är min favorit är råstekt potatis.*drool*
Skiva rå potatis eller skär i "stavar" (typ pommes frites-form) och sedan steka i smör och/eller olja eller någon blandning. Vilket matfett som använts och hur mycket väljer man ju själv, med rätt kryddning krävs dock inte särskilt mycket för att råstekt potatis ska bli både knaprigt och supergott.:thumbup:
Osthyvel ftw! Bara att hyvla ner potatisen rakt ner i stekpannan. Kör i lite lök och nån baljväxt samt lite kryddor, så har du en hel måltid på under 10 min. Äter det relativt ofta faktiskt.
Gör även egna potatisklyftor i ugnen. Grymt gott och enkelt. Går även att göra fettsnålt om man skulle vilja det. Potatis är lätt världens bästa livsmedel!
Låter gott Eddie, men när jag steker potatis (har iofs. aldrig stekt i fett, men det bör inte gör stor skillnad?) så smulas den alltid sönder ...
Bakad potatis, potatismos, kokt potatis MED SKAL - potatis är bättre än ris. *drool*
Om potatisen är rå så bör den normalt sett inte smulas sönder, då gör du något fel.
machine gun
2008-01-10, 13:10
Om du steker kokt potatis, använd en fast potatissort.
Alltså inte smulas.
Men när jag ska vända på den så fastnar alltid någon del i stekpannan, och sen en till ... använder teflonpanna eller teflonugnsform.
Om du steker kokt potatis, använd en fast potatissort.
Hmm, steker rå potatis.
Men jag kanske gör något fel, vilken värme bör man ha plattan på?
Ja inte max iaf. Lite lägre värme är att föredra och sen undrar jag vad du använder för matolja.
Alfred Nobel
2008-01-10, 13:58
Skala potatis och skiva i klyftor och låt koka upp snabbt i 4-5min. Låt potatisen rinna av medan du förbereder en insmord plåt med fett/olivolja/smör och stek sedan potatisen i ugn på 225C i 20-25min. Enkelt, snabbt och extremt gott :thumbup:
Annars föredrar jag kokt potatis eller varför inte råstekt, men då är svamp och lök ett måste och äts gärna till panbiff eller köttbullar.
Kokt potatis är en delikatess.
Äts som den är. Fungerar kallt också.
Vad syftar du på? Om du undrar hur nyttigt couscous är så kan man ju jämföra med pasta ungefär.
Fullkornscouscous - fullkornspasta, vanlig couscous - vanlig pasta. Båda är gjorda på mjöl av durumvete (semoulinamjöl heter durumvetemjölet man gör couscous av) och vatten, bulgur likaså.
Okej som pasta, Tack!
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.