handdator

Visa fullständig version : Hur skicka dator? Säkrast och billigast.

SWETiger
2007-01-10, 02:26
Nu ska det flyttas och jag vill helst att datorn förljer med, då jag saknar bil (och det är en lite väl lång transportsträcka att be någon köra dit den) undrar jag vilket som är det bästa sättet att skicka den?

Just nu är det väl bussgods jag lutar åt men undrar om det inte kan bli en lite väl guppig resa. Tips uppskattas!

NiXPhoenix
2007-01-10, 02:39
Montera isär den om du har någon som helst vana av att byta ut delar.
Hårddiskarna är det första jag skulle ta bort. Förvara dem i antistatpåsar och sen massa stötdämpande material runt om, ner i en kartong med det.

PowPow
2007-01-10, 02:46
Jag har monterat ner min dator en gång, och då fick den plats i en liten axemremsväska + att massa kläder också fick plats. Men det förutsätter att du har ett chassi som går att plocka isär så det blir "platt". Plockar du isär den så tar den inte så stor plats, så då får du lätt ner den i en väska, och du ska väl inte promenera till din nya ort? Skulle du inte orka bära alla dina grejer så skicka något som inte är så skrymmande, som kläder.

Edit: Förutsätter iofs att du har en platt skärm. En bautafettoskärm är ju lite jobbigare att handskas med.

SWETiger
2007-01-10, 02:46
Montera ned allt känns inte som det hjälper så mycket då det finns en gräns för hur mycket man kan bära med sig men hårddisken kan jag definitivt plocka ut. Är det något mer som är extra känsligt jag kan plocka ut för att känna mig hyfsat säker?

Edit: PowPow: Tror inte chassit går att plocka isär.
Edit2: Behövde du inte kartonger till prylarna du plockat ut ur datorn då?

SWETiger
2007-01-10, 13:15
Är det bara att montera ned som gäller alltså? Är de optiska enheterna lika känsliga?

PowPow
2007-01-10, 13:19
Edit: PowPow: Tror inte chassit går att plocka isär.
Edit2: Behövde du inte kartonger till prylarna du plockat ut ur datorn då?

Det enda jag hade originalkartong till var skärmen. Resten löste jag genom att linda in i kläder. Det som är känsligast är väl moderkortet, eftersom där är massa piggar och grejjer. Det bubbelplastade jag, och lade överst. Till saker hör ju att jag åkte tåg, vilket betyder att jag själv hade kontrollen över mitt bagage hela tiden. Det är ju en helt annan femma om man ska flyga, och måste lämna ifrån sig sitt bagage vid incheckning. Då hade nog inte min lösning hållt.

SWETiger
2007-01-10, 13:44
PowPow: Köper nog en ny skärm på plats men det känns inte så himla säkert att blanda in datorkomponenterna bland kläderna ändå.

Sedan vet jag inte riktigt hur gott om plats det är på ett tåg, blir ju en del bagage om datorn ska med vid samma tillfälle.

PowPow
2007-01-10, 13:52
PowPow: Köper nog en ny skärm på plats men det känns inte så himla säkert att blanda in datorkomponenterna bland kläderna ändå.

Sedan vet jag inte riktigt hur gott om plats det är på ett tåg, blir ju en del bagage om datorn ska med vid samma tillfälle.

"Säkert" är ju en definitionsfråga. Åker du tåg är det ju du som hanterar grejerna hela tiden, så det är väl bara till att vara försiktig.

Jag har åkt tåg med en bautaresväska, en axelremsväska med blandad skit i, en axelremsväska med dator (-skärm) och en gitarr. Det var lite kämpigt, men det gick i alla fall :D

Edit:
Och de komponenter du blandar in bland kläderna är ju bara de optiska enheterna och hårddisken. Beroende på hur dina kort ser ut så vore det nog en ide att bubbelplasta dem och lägga dem överst. Många av korten har ju delar som lätt kan slitas av vid minsta vidröring typ. Orginalkartonger hade ju varit guld, men det antar jag att du inte har sparat.

SWETiger
2007-01-10, 13:58
Hmm.. kan man ha så mycket bagage kanske man kan skippa att plocka ihop datorn och helt enkelt sätta packremmar som handtag runt chassi-kartongen. Vore nog det mest optimala men får typ låsa fast den vid kläderna eller något, då det enda egentliga alternativet är nattåg. (Å andra sidan är chansen att jag skulle somna på ett tåg minimal även om jag försökte).

rono
2007-01-10, 14:01
Är väl bara ställa ner den i en låda den passar i. Sen packa med stötmaterial och skicka med bussgods!

PowPow
2007-01-10, 14:01
Hmm.. kan man ha så mycket bagage kanske man kan skippa att plocka ihop datorn och helt enkelt sätta packremmar som handtag runt chassi-kartongen. Vore nog det mest optimala men får typ låsa fast den vid kläderna eller något, då det enda egentliga alternativet är nattåg. (Å andra sidan är chansen att jag skulle somna på ett tåg minimal även om jag försökte).

Ja, det finns ju ingen gräns för hur mycket man får ta med sig på tåg (vad jag vet i alla fall - det är ju ingen som kontrollerar det i alla fall). Det handlar ju bara om hur mycket du orkar släpa på. Men du styrketränar väl, så det ska ju inte vara några problem ;)

Nattåg suger. Går ju skitlångsamt. x2000 ftw.

Wikner
2007-01-10, 14:04
Har skickat en 42" plasma 80 mil med bussgods. Finns lappar och grejjer man kan sätta på den. sedan får man säga att det är ömtålitg

NiXPhoenix
2007-01-10, 14:40
Ja, om du har chassikartongen med frigolit kvar så tycker jag du ska ta med den på tåget. Ta bara bort hårddisk och eventuellt DVD/CD-ROM-läsare.

SWETiger
2007-01-10, 15:03
PowPow: Connex skriver såhär
Handbagage

Det bagage som resenären utan besvär själv kan bära får medtas på Connex tåg. Vi förbehåller oss dock rätten att neka visst gods som kan anses farligt eller skrymmande.
För att skidor skall räknas som handbagage måste de vara emballerade.
Den resande ansvarar själv för sitt bagage.

Bussgods var ju min fösta tanke men om man ändå ska plocka ut det mesta ur lådan känns det som en dyr lösning och relativt osäker då försäkringen inte täcker skadat gods om inte förpackningen är synligt skadad (gissningsvis kan det mesta ta stryk innan den nivån av "misshandel"). Försöker mig nog på tåget, de kan ju rimligtvis inte slänga av mig när resan startat. ;)

PowPow
2007-01-10, 15:13
PowPow: Connex skriver såhär

Bussgods var ju min fösta tanke men om man ändå ska plocka ut det mesta ur lådan känns det som en dyr lösning och relativt osäker då försäkringen inte täcker skadat gods om inte förpackningen är synligt skadad (gissningsvis kan det mesta ta stryk innan den nivån av "misshandel"). Försöker mig nog på tåget, de kan ju rimligtvis inte slänga av mig när resan startat. ;)

Men det är väl inte connex du ska åka med? Det är väl SJ som står för alla längre sträckor inom Sverige?

Eller du syftade på bussgodset?

SWETiger
2007-01-10, 16:04
Verkar bara vara Connex som stannar i Umeå i alla fall. Gick inte att välja den destinationen på SJ:s hemsida. :)

PowPow
2007-01-10, 16:32
Verkar bara vara Connex som stannar i Umeå i alla fall. Gick inte att välja den destinationen på SJ:s hemsida. :)

Aha. Jag är inte så bevandrad i de norra delarna av Sverige

SWETiger
2007-01-10, 21:15
Nu blev det till slut tåg och en orörd dator i IKEA-kasse och chassi-låda. Billigt, enkelt och det känns säkert, enda nackdelen är väl att man känner sig som en packåsna med allt bagage. Rätt kul att kurslitteraturen tillsammans med lite extraprylar väger i princip lika mycket som datorn, riktigt välbalancerat blev det mellan händerna.

Nästa station Umeå,
tackar för hjälpen.