Logga in

Visa fullständig version : Måltider som alltid finns tillgängligt hemma

izza
2007-01-09, 20:02
Hej allesammans!
Nu har vi listat våra 10 vanligaste råvaror inför 2007. Det jag funderar på är kanske lite föör likt för att få göra en egen tråd utav. Men ändå inte, hehe.

Jag tänkte att vi kunde samla ihop lite information om vad vi alltid har för varor i skafferiet som vi använder för att laga ihop nåt, lite sponant. Det är alltså betoning på vardagsmat, gärna utan finesser såsom färskvaror ;)

Jag börjar med lite förslag på vad jag brukar röra ihop från skafferiet:
1. Gryta på krossade tomater, lök, några slags bönor . Serveras med ris.

2. Sojafärs med krossade tomater och lök. Serveras med pasta.

3. Wok på frysta wokgrönsaker och en burk konserverade wokgrönsaker, valfria baljväxter tillsätts. Kryddas med hemmagjord sötsur sås. Serveras med nudlar.

Favoriter:
- Frysta grönsaker piffar alltid upp lite!
- Krossade tomater är bra bas!
- Röda linser! Perfekt att tillsätta när man inte är så sugen på bönor, märks knappt :)

Milia
2007-01-10, 08:32
Kikärter, gröna linser som jag äter med pasta/potatis/ris/quinoa tillsammans med grönsaker, olja och kryddor.

Kyckling och pasta/potatis/ris/quinoa med grönsaker och någon fettkälla.

Det är väl den mest vanliga "snabbmaten" hemma hos mig;)

Eddie Vedder
2007-01-10, 08:35
Har jag inte kommit ihåg att tina kycklingen, alternativt att de har blivit lite mycke kyckling på sistone finns eller om jag inte har lagt sojabönorna i blöt så måste de ju bli nåt snabbt.

Då finns alltid makrillen lr tonfisken till hands, ALLTID! Sen finns alltid linser/fullkornsbulgur/kikärter/havregryn att ha till. Grönsaker är ett krav att jag alltid ska ha gott om hemma, morötter och vitkål samt burkar med krossade tomater brukar finnas till hands 95 dagar av 100

Sigurdsson
2007-01-10, 09:48
Om vi snackar snabb "nödmat" så är det väll pasta, frystagrönsaker och burktonfisk/makrill.

Men jag har alltid hemma div. frystagrönsaker, kyckling, räkor, kassler, alaskapolloc, tomatkross samt massa torrvaror så som pasta, ris, linser matvete etc.
De måste jag påstå att man klarar sig långt på =)

Emselie
2007-01-10, 11:49
Pasta, ris, frysta grönsaker, färdigstekta kycklingfiléer i frysen - bara att värma (myyycket praktiskt), tonfisk, makrill, havregryn, kaffe, knäckebröd, grovt mjöl/dinkelmjöl, konserverade diverse grönsaker tex haricot verts, bönor, krossad tomat...mm.

Jag hade med andra ord överlevt ett bra tag vid eventuell katastrof! :D

mirrranda
2007-01-10, 12:53
Jag ser alltid till att ha lax i frysen, då blir det enkelt!

Ungssäker form, en lax + en burk kikärtor + lök/morötter/paprika :cool: