Visa fullständig version : beläggningsarbetare(asfalt)
Jag ska förmodligen gå en utbildning på 5 månader vilket resulterar i att jag blir asfaltsläggare och garanterat jobb.
Tänkte höra om det är någon som har erfarenhet eller vet mycket om yrket. Vad jag förstått så är det ju säsongsbetonat, mycket slit o långa dagar men helt okej betalt.
Säsongsbetonat = Jävligt varmt iom att den svenska sommarn inte är vad den var på 90-talet (regning och med väldigt växlande väder)
Säsongsbetonat = Jävligt varmt iom att den svenska sommarn inte är vad den var på 90-talet (regning och med väldigt växlande väder)
jo det har jag förstått men det kan det ju va värt det är ju bra cash vad jag hört.
jag sommarjobba med skiten ett år och det var ingen lek.. gick iofs med skyffel o kasta ut asfalten. varmt, stressigt och jävligt tungt tyckte jag att det var iaf. Det nya är väl att man ska jobba in timmarna man går hemma på vintern nu också så det blir nog en del långa dagar. pejjen ska va bra vad jag har hört
jag sommarjobba med skiten ett år och det var ingen lek.. gick iofs med skyffel o kasta ut asfalten. varmt, stressigt och jävligt tungt tyckte jag att det var iaf. Det nya är väl att man ska jobba in timmarna man går hemma på vintern nu också så det blir nog en del långa dagar. pejjen ska va bra vad jag har hört
aja men det är väl skönt att slita lite=) för bra pengar sliter jag gärna 12-14 timmar per dag hehe.
aja men det är väl skönt att slita lite=) för bra pengar sliter jag gärna 12-14 timmar per dag hehe.
Går du med en läggare blir det ju inte fullt lika slitsamt :) lycka till
Lite nyfiken, vad krävs det för betyg för att bli asfaltsläggare, samt vart kan man utbilda sig till det?
Lite nyfiken, vad krävs det för betyg för att bli asfaltsläggare, samt vart kan man utbilda sig till det?
Det som eventuellt jag ska få göra är via ett samarbete mellan NCC och arbetsförmedlingen , 5 månaders utbildning sen jobb.
5 månaders utbildning för att skyffla asfalt?
5 månaders utbildning för att skyffla asfalt?
japp låter mycket=) men det är la massa annat skit runtomkring man måste kunna..
stevooooo
2007-01-09, 19:47
Och vad är bra med pengar i dina ögon.........................??
http://bv.byggare.com/asfaltarbetare.asp
Asfaltare går under byggavtalet. Lönen för fullärd med yrkesbevis ligger mellan 140-180 kr/timme
"Beläggningsarbetare"
Å herre jävlar, vad fina namn vi hittar på*popcorn*
Snart heter väl snickare, "Träbyggnadstekniker":thumbup:
Plåtslagare=Plåtberedningstekniker
Rörmokare=Rörtekniker
Kalla det för vad det är! Ingen tar illa vid*screwy*
Det är bra att arbetsförmedlingen kan erbjuda såna här utbildningar med garanterat jobb efter avslutat utbildning till arbetslösa.
"Beläggningsarbetare"
Rörmokare=Rörtekniker
Vi som är i branschen säger beläggningsarbetare. Att folk utanför branschen tror att det enda de gör är att köra asfalt kan vi leva med. Snickare? Inredningssnickare? Byggnadssnickare? Finsnickare? Möbelsnickare? Allihop är snickare - men det blir onekligen lättare att hålla isär kompetenserna om man använder rätt beteckning. Själv är jag timmerman. Timmermän och snickare samlas ihop under beteckningen träarbetare.
På samma sätt finns flera olika inriktningar inom både plåt och VVS, men eftersom alla hantverksyrken innefattar så oerhört många specialiteter finns det också olika namn på olika yrkeskategorier.
Vi som är i branschen säger beläggningsarbetare. Att folk utanför branschen tror att det enda de gör är att köra asfalt kan vi leva med. Snickare? Inredningssnickare? Byggnadssnickare? Finsnickare? Möbelsnickare? Allihop är snickare - men det blir onekligen lättare att hålla isär kompetenserna om man använder rätt beteckning. Själv är jag timmerman. Timmermän och snickare samlas ihop under beteckningen träarbetare.
På samma sätt finns flera olika inriktningar inom både plåt och VVS, men eftersom alla hantverksyrken innefattar så oerhört många specialiteter finns det också olika namn på olika yrkeskategorier.
Förstår vad du säger, är själv finsnickare/maskinsnickare. Men just denna våg av nya namn för att få vissa yrken att få högre...status. T.ex städare/städerska, blir "Lokalvårdare". Förstår du min lilla poäng? Det är det jag tycker är töntigt.
Poängen är att det inte är NYA namn. Det har hetat beläggningsarbetare i avtalet sedan fyrtiotalet.
Poängen är att det inte är NYA namn. Det har hetat beläggningsarbetare i avtalet sedan fyrtiotalet.
Okej, det är mer än vad jag visste.
blekfet2
2007-01-09, 20:25
asfalt...betyg?
Om jag inte minns helt fel så är det inte betygen som är avgörande.
asfalt...betyg?
Om jag inte minns helt fel så är det inte betygen som är avgörande.
http://bv.byggare.com/asfaltarbetare.asp
http://afi3.ams.se/yrken/YrkesBeskrivning.aspx?iYrkeId=7
Ryska_raketen
2007-01-09, 20:33
Säkerligen goda pengar för den som vill jobba ifrån det är ljust tills det mörknar i hets :) Jag skulle då inte vilja det, men grattis.
"Beläggningsarbetare"
Rörmokare=Rörtekniker
När man söker till byggprogramet heter det byggnadsteknisk
När man söker till byggprogramet heter det byggnadsteknisk
Gjorde inte det när jag sökte, då hette det Bygg&Snickeri, gör fortfarande det där jag går;) Men det är väl olika från skola till skola. Iaf på gymnasiet. På högskolan kan det nog heta Byggnadsteknisk, har hört talas om Träteknisk linje t.ex.
När jag gick i gymnasiet för 2 år sen fanns det bara gymnasiell asfaltsinriktning på Tullängsskolan enligt lärarna. För det var man iaf tvungen att gå Bygg första året, sen välja anläggningsinriktningen i tvåan och sen asfalt i trean. Har för mej att vet var 160 poäng för att komma in när jag börja där
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.