handdator

Visa fullständig version : The King 72 år

Bärs
2007-01-08, 20:46
Med anledning av att Elvis fyller 72 år idag kan det vara lämpligt att påminna sig om vilken fantastisk sångare och artist han var, samt få lite 1970-tals stäming.

Först från 1972 då han avslutade sina konserter med Can't Help Falling in Love. Elvis i toppform.

http://www.youtube.com/watch?v=z9hQeG9A5zI&mode=related&search=

Nästa exempel är från en av historiens mest kända konserter: Hawaii 1973 (den som satellitsändes). Höjdpunkten inföll sig enligt mig i An American Trilogy: "Glory, Glory Hallelujah..."

http://www.youtube.com/watch?v=XLx9Feetqic&mode=related&search=

Till sist den sista sång han någonsin framförde: Unchained Melody från juni 1977, endast några veckor före hans död. Kroppen är slut, men blicken har liv och rösten starkare än någonsin. Oerhört rörande. Här hör vi även det berömda "Elvis has left the building".

http://www.youtube.com/watch?v=UispCK7Q--M

tossefar
2007-01-08, 21:17
Nä, han var dålig. Lite nyskapande vid tillfället, visst, men aldrig bra.

Cilia
2007-01-08, 21:19
han fyller väl ändå inte år?
Han skulle ha fyllt.

Eller är du en av alla dom som går omkring och tror att han egentligen inte är död?

Pudzianovski
2007-01-08, 21:20
Han skulle ha fyllt.

Eller är du en av alla dom som går omkring och tror att han egentligen inte är död?

Läs hela bärs inlägg igen.

Pudzianovski
2007-01-08, 21:24
http://www.youtube.com/watch?v=frXuvPGW9QU <--en av mina favoriter

blekfet2
2007-01-08, 21:26

+1

Elvis är död, *The End*

Bärs
2007-01-08, 21:30

Störst av alla skulle jag säga. En av 1900-talets finaste sångare men framför allt bryggan mellan den svarta rocken och den vita medelklassen. Utan Elvis inget Betles, utan Beatles kanske ingen british invasion, ingen brittinvasion ingen/inget... etc.

Bärs
2007-01-08, 21:33
Han skulle ha fyllt.

Näpp, konspirationer är inte my cup of tea. Vet inte varför jag valde tempus presens. Det var inte medvetet. Kanske föreställningen om honom som ständigt närvarande genom sin musik avgjorde valet?

Dnepr
2007-01-08, 21:40
Näpp, konspirationer är inte my cup of tea. Vet inte varför jag valde tempus presens. Det var inte medvetet. Kanske föreställningen om honom som ständigt närvarande genom sin musik avgjorde valet?

Det är ju glasklart att du vet hur det ligger till om man läst hela ditt inlägg.

Till sist den sista sång han någonsin framförde: Unchained Melody från juni 1977, endast några veckor före hans död.

Bärs
2007-01-08, 22:12
Det är ju glasklart att du vet hur det ligger till om man läst hela ditt inlägg.

Det är ju glasklart att du inte förstått saken. Jag vet att Elvis är död. Cilia påpekar dock att jag använt "fyller" (presens) istället "skulle ha fyllt" (futurum exaktum preteriti), varvid jag påpekar att valet av tempus presens var oreflekterat. Därefter funderar jag på orsakerna till tempusvalet.

Mozart har varit död jäkligt länge men man sägar ändå "Mozart fyller 250" vilket visas av att google ger hela 14100 träffar på frasen "mozart fyller" och endast 49 på "mozart skulle ha fyllt", vilket är en anmärkningsvärd skillnad.

Hur förklarar du det? Jag tycker också att både "Elvis fyller" och "Elvis skulle ha fyllt" fungerar. Eventuellt kan det finnas en betydelseskillnad däremellan.

Cilia
2007-01-08, 22:13
Bärs är intelligent och fattar vad jag menade utan att ta illa upp

tossefar
2007-01-08, 22:16
Störst av alla skulle jag säga. En av 1900-talets finaste sångare men framför allt bryggan mellan den svarta rocken och den vita medelklassen. Utan Elvis inget Betles, utan Beatles kanske ingen british invasion, ingen brittinvasion ingen/inget... etc.

Jag kan sträcka mig till att personerna som skrev Elvis låtar var duktiga, men att bara sjunga det andra skrivit gör ingen legend.

Bärs
2007-01-08, 22:16
Bärs är intelligent och fattar vad jag menade utan att ta illa upp

Jag har inte tagit illa upp =/

Dnepr
2007-01-08, 22:17
Det är ju glasklart att du inte förstått saken. Jag vet att Elvis är död. Cilia påpekar dock att jag använt "fyller" (presens) istället "skulle ha fyllt" (futurum exaktum preteriti), varvid jag påpekar att valet av tempus presens var oreflekterat. Därefter funderar jag på orsakerna till tempusvalet.

Mozart har varit död jäkligt länge men man sägar ändå "Mozart fyller 250" vilket visas av att google ger hela 14 100 träffar frasen "mozart fyller" och endast 49 på "mozart skulle ha fyllt", vilket är en anmärkningsvärd skillnad.

Hur förklarar du det? Jag tycker också att både "Elvis fyller" och "Elvis skulle ha fyllt" fungerar. Eventuellt kan det finnas en betydelseskillnad däremellan.

Hade Cilia läst hela ditt inlägg, där du säger att han dog 1977, så hade hon förmodligen inte ställt den frågan. Eller tror du att hon frågat om du tror att han är i livet, om hon läst att du nyss skrivit att han dog 1977?

Cilia
2007-01-08, 22:19
Hade Cilia läst hela ditt inlägg, där du säger att han dog 1977, så hade hon förmodligen inte ställt den frågan. Eller tror du att hon frågade om du tror att han är i livet, om hon läst att du nyss skrivit att han dog 1977?
Du fattar inte!
lämna det där åt Bärs för han förstod direkt

NisseEriksson
2007-01-08, 22:22
[QUOTE=Bärs;2013022]Utan Elvis inget Betles QUOTE]

Tveksamt.

Han var störst på sin tid vilket berodde på att det inte fanns sådant utbud med artister som idag.
Beatles hade också få konkurrenter och kunde utan tvekas krönas till "Dåtidens bästa musiker"
Nuförtiden är det till synes omöjligt att fastställa en "Bästa artist"
Detta är bara min synpunkt.

Bärs
2007-01-08, 22:29
Jag kan sträcka mig till att personerna som skrev Elvis låtar var duktiga, men att bara sjunga det andra skrivit gör ingen legend.

Uppenbarligen nog eftersom han är en legend...

Du kan ju vrida på resonemanget också och säga att låtskrivarna fick sina sånger kända genom att Elvis gjorde dem. Suspicious Minds t.ex., hans kanske coolaste sång, spelades in av en annan artist först men gjorde inget väsen alls av sig. Men Elvis blev den världskänd och betraktas som en av de bästa rockinspelningarna. Här ser vi Elvis framföra den från samma Hawaiikonsert 1973, när den fått sitt karaktäristiska livetempo. Tyvärr hörs damerna i bakgrunden för lite men basen är fet:

http://www.youtube.com/watch?v=WtKTtsJm0iY&mode=related&search=

Bärs
2007-01-08, 22:32
Hade Cilia läst hela ditt inlägg, där du säger att han dog 1977, så hade hon förmodligen inte ställt den frågan. Eller tror du att hon frågat om du tror att han är i livet, om hon läst att du nyss skrivit att han dog 1977?

Posta en Elvisvideo i stället så glömmer vi saken. :)

Dnepr
2007-01-08, 22:36
Posta en Elvisvideo i stället så glömmer vi saken. :)

Du bad om en Elvisvideo och då ska du självklart få det.

http://www.youtube.com/watch?v=S1zQUs5PJWA

Denna får du bara för att du sa att jag inte fattade från början :)

Fagen
2007-01-08, 22:37
Uppenbarligen nog eftersom han är en legend...

Du kan ju vrida på resonemanget också och säga att låtskrivarna fick sina sånger kända genom att Elvis gjorde dem. Suspicious Minds t.ex., hans kanske coolaste sång, spelades in av en annan artist först men gjorde inget väsen alls av sig. Men Elvis blev den världskänd och betraktas som en av de bästa rockinspelningarna. Här ser vi Elvis framföra den från samma Hawaiikonsert 1973, när den fått sitt karaktäristiska livetempo. Tyvärr hörs damerna i bakgrunden för lite men basen är fet:

http://www.youtube.com/watch?v=WtKTtsJm0iY&mode=related&search=

Vad är det för snubbar han har med i bandet på den spelningen?

Bärs

Tveksamt.

Han var störst på sin tid vilket berodde på att det inte fanns sådant utbud med artister som idag.
Beatles hade också få konkurrenter och kunde utan tvekas krönas till "Dåtidens bästa musiker"

Elvis var Beatles idol, i synnerhet Johns. Beatles var ett rock'n'roll band i flera år och rock'n'rollen populariserades främst genom Elvis.

n1tro
men HERREGUD kan ni hålla er till ämnet vad spelar det för roll om han råkar skriva ngt i fel tempus, ja elvis var en stor, stor man. det gör ont att se på dessa videos och se vilken man vår, åtminstone min tid, har gått miste om...

Bärs
2007-01-08, 22:40
Vad är det för snubbar han har med i bandet på den spelningen?

Jag vet tyvärr inte namnet på dem men han körde med i princip samma kärnband hela 1970-talet, tror jag. Du hittar säkert en hel del på nätet om dem.

Buckethead
2007-01-08, 22:41
Elvis sjunger "Are you lonesome tonight" och kör lite improvisation som får han att börja skratta. ;)
frXuvPGW9QU
Vanlig länk: http://www.youtube.com/watch?v=frXuvPGW9QU

Fagen
2007-01-08, 22:52
Jag vet tyvärr inte namnet på dem men han körde med i princip samma kärnband hela 1970-talet, tror jag. Du hittar säkert en hel del på nätet om dem.

Google is my friend...

PowPow
2007-01-08, 23:41
Alla vet vi att Pilarm var först. Herr Presley är bara en blek kopia.
http://eilertpilarm.to/

Elvis var en banbrytande artist, och jag kan uppskatta hans musik även nu, 2007. Men lagom doser och vid rätt tillfällen. Sen finns det alltid folk som fastnat i träsket med äldre musik, som inte kan sluta avguda artister så som Elvis. Galningar kallar jag dem. De brukar påstå att bra musik inte görs längre, och de kan de ju få tycka. Jag kallar dem dock galningar. Crazy people.

Lövbiffen
2007-01-09, 00:35
Fan att folk kan häda i den här tråden!!! FY!!!

R.I.P Elvis Aaron Presley och farsan som avgudade honom...

Zakath
2007-01-09, 00:55
Fan att folk kan häda i den här tråden!!! FY!!!

R.I.P Elvis Aaron Presley och farsan som avgudade honom...

Håller med, Elvis var en legend, punkt.

Om man inte gillar Elvis tycker jag att man helt enkelt kan undvika tråden istället för att försöka förstöra den.

stahlberg
2007-01-09, 10:42
Vad som är bra musik är en fråga om smak. Men har jag förstått saken rätt var Elvis Presley en verklig nydanare i musiken. Många av de senare idolerna (med Beatles i spetsen) influerades av Elvis, och det lär faktiskt vara mycket möjligt att den internationella musiken skulle utvecklats på ett annat sätt utan honom - låt vara att han råkade vara rätt man i rätt tid.

Elvis var en mycket skicklig och mångsidig sångare. Han var ju dessutom en högt betald filmstjärna (även om de flesta av hans filmer är rena dussinprodukterna, både bildlikt och bokstavligt talat). Visserligen var Elvis säkert skickligt marknadsförd. Men man kan inte komma ifrån att mannen ifråga hade en enorm karisma när han stod på en scen.

Mycket som berättats om Elvis är förstås myter. Men visst var han otroligt mångsidig, såväl på gott som på ont. Det är snarast otroligt att han hann göra så mycket, oberoende han var påverkad av amfetamin och andra droger eller inte (vilket han var, det ifrågasätter jag inte). Man kan inte heller ifrågasätta att han var enormt stor : vilken annan artist knallar till Vita Huset, ber att få bli emottagen av presidenten, och tas emot några timmar senare (som Nixon tog emot Elvis), eller blir poliser i en massa delstater i USA (som Elvis blev). Men att han brände sitt ljus i båda ändar är fullt förståeligt.

Man vet naturligtvis inte om Elvis hade förblivit lika populär om han inte dött (Marilyn Monroe-fenomenet). Men visst var han en stor och nydanande artist.

Bärs
2007-01-09, 12:55
Vad som är bra musik är en fråga om smak. Men har jag förstått saken rätt var Elvis Presley en verklig nydanare i musiken. Många av de senare idolerna (med Beatles i spetsen) influerades av Elvis, och det lär faktiskt vara mycket möjligt att den internationella musiken skulle utvecklats på ett annat sätt utan honom - låt vara att han råkade vara rätt man i rätt tid.

Elvis var en mycket skicklig och mångsidig sångare. Han var ju dessutom en högt betald filmstjärna (även om de flesta av hans filmer är rena dussinprodukterna, både bildlikt och bokstavligt talat). Visserligen var Elvis säkert skickligt marknadsförd. Men man kan inte komma ifrån att mannen ifråga hade en enorm karisma när han stod på en scen.

Mycket som berättats om Elvis är förstås myter. Men visst var han otroligt mångsidig, såväl på gott som på ont. Det är snarast otroligt att han hann göra så mycket, oberoende han var påverkad av amfetamin och andra droger eller inte (vilket han var, det ifrågasätter jag inte). Man kan inte heller ifrågasätta att han var enormt stor : vilken annan artist knallar till Vita Huset, ber att få bli emottagen av presidenten, och tas emot några timmar senare (som Nixon tog emot Elvis), eller blir poliser i en massa delstater i USA (som Elvis blev). Men att han brände sitt ljus i båda ändar är fullt förståeligt.

Man vet naturligtvis inte om Elvis hade förblivit lika populär om han inte dött (Marilyn Monroe-fenomenet). Men visst var han en stor och nydanande artist.

Nu var ju filmerna inte helt och hållet Elvis idé. I sina yngre år som artist ville han gärna utvecklas till en seriös skådespelare, vissa av de tidigaste filmerna är faktiskt inte så tokiga, men det hela utvecklades till att bli blott en inkomstkälla för hans suspekta manager "Översten", vilken utövade ett betydande inflytande över honom. The Colonel brydde sig inte mycket om Elvis konstnärliga ambitioner och konstnärliga legitimitet. Han såg tvärtom Elvis karriär enbart ur ett ekonomiskt perspektiv. Därav 1960-talets otaliga miserabla Elvisfilmer. Lyckligtvis, för oss lyssnare i alla fall, gjorde Elvis comeback 1968 som uppträdande artist, och turnérade mer eller mindre oavbrutet till sin död 1977. Man kan dock se Överstens destruktiva inflytande över Elvis i det skoninsgslösa turnéschemat, som säkert bidrog till hans fysiska förfall.

Elvis var inte någon traditionell knarkzombie. Det var snarast läkemedel han brukade, och senare missbrukade, för allehanda krämpor. Givetvis var han dock ingen renlevnadsmänniska. Amfetamin kom han t.ex. i kontakt med redan i Tyskland på 1950-talet i militären.

balder
2007-01-09, 13:27

Tveksamt.

Ok, min åsikt är raka motsatsen. På 60-talet kryllade det av überband.

Bärs
2007-01-09, 15:04
Betales har nog inte primärt gått till historien som "stora musiker" heller. Ingen av beatlarna utvecklade t.ex. sitt instrument i nämnvärd grad. Deras popularitet inledningsvis - dvs. Beatlemanian - måste nog analyseras ur ett sociologiskt perspektiv jämsides med ett musikaliskt, vilket även gäller t.ex. Elvis och Stones. Inget ont om Beatles för den sakens skull.

Bärs
2010-08-17, 17:44
Med tanke på att Elvis skulle ha fyllt 75 igår kan vi lyssna på Suspicious Minds live 1970. Underbart basljud och underbart mode.

AWRo6C_HcEo

Solros
2010-08-17, 17:53
Med tanke på att Elvis skulle ha fyllt 75 igår

Nej, det skulle han inte, han föddes i januari.

Likväl var han en grym artist!

Vilson
2010-08-17, 17:54
Med tanke på att Elvis skulle ha fyllt 75 igår

Hans död var 16 aug, han "fyllde" 75 i januari.

pucktvåa.

Bärs
2010-08-17, 18:47
Ok, det var igår 33 år sedan han dog. Det var min egentliga poäng.

Men det viktigaste poängen är nog att lyssna på basen.