Visa fullständig version : Korta av jeans själv?
Slartibartfast
2007-01-08, 19:51
Jag råkade köpa ett par jeans idag som är 2 cm för långa. Kan man korta av dem själv? Hur göra?
Bara att sprätta upp sömmen, vika upp och sy och stryka?
Fråga Skuggan (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=86408)
Überbiffen
2007-01-08, 19:56
Jag råkade köpa ett par jeans idag som är 2 cm för långa. Kan man korta av dem själv? Hur göra?
Hur fan märker du av 2 ynka cm? :D
Slartibartfast
2007-01-08, 19:57
Hur fan märker du av 2 ynka cm? :D
Klart man märker. Brallorna skrynklar sig över skon, istället för hänger fint. Ser jävligt ut.
gnagaren
2007-01-08, 19:58
Gå tillbaka till affären och be dem göra det?
Slartibartfast
2007-01-08, 19:59
Gå tillbaka till affären och be dem göra det?
Men det kostar ju pengar! :confused:
Men det kostar ju pengar! :confused:
Både JC o Carlings gör det gratis, om du ber snällt på stället du köpte dom funkar det säkert.
Slartibartfast
2007-01-08, 20:03
Både JC o Carlings gör det gratis, om du ber snällt på stället du köpte dom funkar det säkert.
Hmm. Ska fara tillbaka och fråga imårrn. Jag vet att JC gör det gratis, men jag köpte dem inte därifrån. De kostade dessutom bara 29€ (rea) så de gör sig nog inte så mycket besvär över dem är jag rädd.
Überbiffen
2007-01-08, 20:11
Klart man märker. Brallorna skrynklar sig över skon, istället för hänger fint. Ser jävligt ut.
Anyways.. såhär gjorde jag med ett par av mina byxor.
http://www.bigpimpin.org/pictures/misc/byxkant.jpg
Sist jag fållade upp ett par jeans vände jag dem ut och in, vikte in kanten, nålade och sydde längs med kanten (med symaskin).
Det var väldigt enkelt. :)
Sprätta, stryk, sy och stryk. En fördel om det är en jeansnål på symaskinen.
Om det inte räcker med att vika upp ett varv som Princy föreslog.
Byxorna ska väl ligga lite på skorna och inte hänga spikraka? *screwy*
Slartibartfast
2007-01-08, 20:18
Thanks! Då ska jag bara fixa en symaskin! :thumbup:
Man lämnar över dem till farmor *whistle*
gnagaren
2007-01-08, 20:59
Om man inte har någon farmor da?
Mormor? Mamma?
Den som är bäst på att sy.
Nån vän kanske?
Syr jag själv så blir det JÄTTEsnett
Tyvärr är det svårt att ändra jeans så det blir snyggt.
Jag är ändå väldigt van sömmerska.
Det ser omsytt ut förutsatt att du inte kan få till sömmen som den är i orginal.
Men det kanske inte spelar någon roll för dig?
Lillgrabben
2007-01-08, 21:32
Vore det jag skulle jag börja med att tvätta jeansen 1 - 2 ggr & se om de krymper. Rätt vad det är så slipper du sy upp benen.
Vore det jag skulle jag börja med att tvätta jeansen 1 - 2 ggr & se om de krymper. Rätt vad det är så slipper du sy upp benen.
Kan gå att torktumla också.
Slartibartfast
2007-01-08, 22:00
Kan gå att torktumla också.
Ok. ska bara fixa en torktumlare då.
gå till affären först och se om dom kan hjälpa dig
Då är du körd.
Fast jeansen kan krympa i midjan åså med av det *gah!*
Pajat 2-3 par jeans på det sättet *gah!*
Fast jeansen kan krympa i midjan åså med av det *gah!*
Pajat 2-3 par jeans på det sättet *gah!*
men slarti är bra på att banta så ingen fara på taket
men slarti är bra på att banta så ingen fara på taket
ah sant..men jobbigt om han vill använda dem när han är off också
Slartibartfast
2007-01-09, 12:11
De ska ha 7-8 € för att korta jeansen. Så nu är frågan om jag ska pröjsa det eller om jag ska vänta en månad och göra det själv på morsans symaskin.
De ska ha 7-8 € för att korta jeansen. Så nu är frågan om jag ska pröjsa det eller om jag ska vänta en månad och göra det själv på morsans symaskin.
Ja de e frågan, poll för att avgöra kanske?
*slap*
1: Åk till mor din (ta med fikabröd)
2: Lyssna på alla tråkiga historier om din mormor som har hittat ännu ett hårstrå på sitt 10x15cm stora födelsemärke och tror nu att det är cancer
3: Örfila henne när du ledsnar, säg "RESPECT MY AUTHORITAAAAAH" på äkta Cartman-sätt
4: Tvinga henne att lägga upp jeansen
Om du bor hemma kan du stryka punkt 1 och 2. Brukar funka för mig.
Slartibartfast
2007-01-09, 13:53
Ja de e frågan, poll för att avgöra kanske?
Nä, jag tror jag röker på för att finna svaret istället.
Vore det jag skulle jag börja med att tvätta jeansen 1 - 2 ggr & se om de krymper. Rätt vad det är så slipper du sy upp benen.Japp! Tvätta dem i 90° C så krymper de garanterat.
Så hemska jeans som du hade innan så kan du väl knappast bry dig på riktigt om 2 cm. :D Det viktigaste är ju att de inte är för korta. Så länge man inte trampar på dem när man har skor på så tycker jag att det är perfekt.
http://www.worth1000.com/entries/204000/204467uAcy_w.jpg
Slartibartfast
2007-01-09, 14:36
Så hemska jeans som du hade innan så kan du väl knappast bry dig på riktigt om 2 cm.
Vad var det för fel på mina gamla jeans? :MrT:
Vad var det för fel på mina gamla jeans? :MrT:
undrar jag med, tycker de som var uppe i bildtråden satt rätt bra. Tvättarna är ju en smaksak.
7-8€ för att korta jeans! *screwy* Gör det själv istället. Om du vill vara riktigt hardcore så kortar du av dem med en stansapparat. Idén fick jag av min brorsa, han gjorde så med sina brandmannabyxor.
Tyvärr är det svårt att ändra jeans så det blir snyggt.
Jag är ändå väldigt van sömmerska.
Det ser omsytt ut förutsatt att du inte kan få till sömmen som den är i orginal.
Men det kanske inte spelar någon roll för dig?
Vari ligger svårigheten? Jag förstår faktiskt inte. Hela den här tråden käns helt overklig faktiskt, att sy upp jeans är ju samma svårighetsskala som att koka ägg eller nåt.
Vad var det för fel på mina gamla jeans? :MrT:Hey? Har du glömt de pösiga som du hade innan dess? De som tog ner dig 1-2 snäpp på utseendeskalan? *kissass*
Hela den här tråden käns helt overklig faktiskt, att sy upp jeans är ju samma svårighetsskala som att koka ägg eller nåt.Eller korv... http://www.vpsingles.com/pics/shy.gif
Eller korv...http://www.vpsingles.com/pics/shy.gif
:laugh:
Tog en stund innan jag fattade, men ja, att koka korv är också ungefär lika svårt. Fast det är väl sånna frågor som man har forum till, pinsamt att fråga folk man verkligen känner om sånt ;)
Slartibartfast
2007-01-09, 16:29
7-8€ för att korta jeans! *screwy* Gör det själv istället. Om du vill vara riktigt hardcore så kortar du av dem med en stansapparat. Idén fick jag av min brorsa, han gjorde så med sina brandmannabyxor.
Fan vad haadcoaa! :hbang:
Tror nog jag väntar tills morsan kommer hem från Thailand så gör jag det på hennes maskin.
De som tog ner dig 1-2 snäpp på utseendeskalan? *kissass*
det är inte möjligt. :booty:
Du kan alltid limma om du inte orkar vänta, textillim funkar ganska bra.
det är inte möjligt. :booty:Oh yeah? *rolleyes*
http://i11.photobucket.com/albums/a173/slarti/oldjeans.jpg http://i11.photobucket.com/albums/a173/slarti/oldjeans2.jpg
Slartibartfast
2007-01-09, 18:07
HAHAhaH! Yeah! Sexy! :hbang:
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.