Logga in

Visa fullständig version : Vad blanda glutamin med?

Fed up
2007-01-08, 18:52
Efter att ha letat lite trådar om detta har jag förstått att glutamin är skit och verkningslöst osv, så det behöver ni inte säga.

Jag ska testa att ta det enbart för att se om det kan ha nån effekt på mitt immunförsvar som för tillfället verkar lagt ner helt. Har hört folk som tyckt det hjälpt vid dylika situationer och tänkte det kunde vara värt nån hundring att testa.

Nu till saken: På burken står det att det ska blandas i varm dryck eller vatten. Måste det verkligen vara varmt? Meckigt ju.

Jag vet att jag bara kan testa att blanda med kallt vatten, men jag har redan tagit dagens dos och vill inte slösa bort pulver+är otålig och lat.

z_bumbi
2007-01-08, 19:10
Det kanske löser sig lättare i varmt/ljummet vatten men bortsett från det ser jag ingen anledning att inte använda kallt vatten.

Lindstein
2007-01-08, 21:12
Låter märkligt att dom rekomenderar varmt vatten :confused: Vad är det för tillverkare?

Ser ingen anledning alls att blanda med varmt vatten... möjligen då att det kanske blandas lättare, men Glutamin brukar ju inte vara speciellt svårlösligt...

L-Sami
2007-01-08, 22:28
Jag trodde att jag skulle bli sjuk när jag slutade med glutamin, inga förkylnings sympton har varit nära mig ändå. Frisk sen Februari 2005 :)

Philippp
2007-01-09, 02:05
Jag trodde att jag skulle bli sjuk när jag slutade med glutamin, inga förkylnings sympton har varit nära mig ändå. Frisk sen Februari 2005 :)

du vet om att förkylning har typ 0 med immun försvaret att göra?

Fartman
2007-01-09, 03:19

och det var ungefär vad han ville ha fram av sitt inlägg..

Brinken
2007-01-09, 09:08
ja vill bara säga att l-glutamin funkade bra på mej:D mycket bättre återhämtning och slapp snoret i näsan!! blandade i det i mina vanliga proteindrinkar, samt blandade ut med jouise. För det smakar verkligen SKIT! kom ihåg att det är en vanlig aminosyra, så du kan inte precis överdosera, därför åt ja typ 5 gånger om dan á 5 g.

Lycka till

Fed up
2007-01-09, 19:39

Så kroppen bekämpar en förkylning lika bra om man ahr noll immunförsvar som om man har perfekt? Att man blir smittad oavsett vet jag, men hur snabbt det går över och hur illa det blir osv trodde jag var väldigt beroende av immunförsvaret.

Vad finns det annars för förklaring till att jag är i stort sett konstant förkyld med uppblandning av maginfluensa osv när alla i mina närhet (bla min pojkvän som kommer i närkontakt med mina baciller varje dag) går krya och pigga?

Märket heter Sportsnutrition. tror jag. Köpt på maximuscle.

Sniggel
2007-01-09, 19:55
Vad finns det annars för förklaring till att jag är i stort sett konstant förkyld med uppblandning av maginfluensa osv när alla i mina närhet (bla min pojkvän som kommer i närkontakt med mina baciller varje dag) går krya och pigga?

Känner igen det där, fast utan maginfluensan. Mår alltid kasst på morgnarna, näsa som rinner, nysningar osv. Går för det mesta över på 1 timme eller två.

Lindstein
2007-01-09, 19:56

Så om du blir angripen av ett förkylningsvirus så spelar det ingen roll om du har bra eller dåligt immunförsvar? Förklara gärna vad du menar...

Lindstein
2007-01-09, 19:59
Känner igen det där, fast utan maginfluensan. Mår alltid kasst på morgnarna, näsa som rinner, nysningar osv. Går för det mesta över på 1 timme eller två.

Låter mer som allergi... ta bort dunkuddarna, frys ner sänkläderna och bädda rent offta, så är chansen väldigt stor att du blir av med det :thumbup:

Fed up
2007-01-09, 20:09

Jo fast för mig håller et i sig hela dagarna, vissa dagar med, vissa mindre. inga nysningar och ingen rinnig näsa heller. Bara ont i halsen+ att jag märker att jag inte har samma ork så fort jag anstränger mig.
Fasst det märks helt klart mindre av mitt på dagarna när jag är igång liksom än när jag är trött, såklart.

Håller med om att ditt låter som allergi, hoppas du inte har husdjur. Fast för min pappa räckte det med att katten inte fick vara i sängen längre, iof.

Fed up
2007-01-09, 20:14
Det löste sig mycket bra i kall vätska, har jag nu kommit fram till.:thumbup:

Silvia
2007-01-09, 22:16
Har tagit (under hela dieten) glutaminpulver så som det är och sköljt ner med vatten!! Har väl lösts sig i magen...

Philippp
2007-01-09, 22:19
Så om du blir angripen av ett förkylningsvirus så spelar det ingen roll om du har bra eller dåligt immunförsvar? Förklara gärna vad du menar...

l-sami sa
"Jag trodde att jag skulle bli sjuk när jag slutade med glutamin, inga förkylnings sympton har varit nära mig ändå. Frisk sen Februari 2005"

där finns svaret på din fråga, om du inte kan se det så pech

Pepz
2007-01-09, 23:08
Skulle också provat glutamin om jag var i din sits
varför inte prova med ett ökat intag av antioxidanter.
helst från grönsaker men vissa tillskott är ju intressanta som ALA, Astaxin, Granatin, finns ju även mer udda tex. Elderberry Extract - Citrus Bioflavonoider,,, eller grönt the..

flenders
2007-01-10, 00:17
Jag vet också om att l-glutamin egentligen inte skall hjälpa immunförsvaret men alltid när jag börjar min kreatinkur så blir jag sjuk. Tar jag l-glutamin under tiden så blir jag inte sjuk. Jag kan verkligen inte förklara det för jag har tagit kreatin under vinter såväl sommar och det händer osannolikt nog varenda gång.

Sniggel
2007-01-10, 08:45
Låter mer som allergi... ta bort dunkuddarna, frys ner sänkläderna och bädda rent offta, så är chansen väldigt stor att du blir av med det :thumbup:

Har kvalster(bajs)allergi iofs. Har testat rätt mycket. Rena sängkläder (tvättade i minst 60 grader då kvalster dör), vädrar mycket, bäddar inte sängen osv. Än har jag inte märkt nån större skillnad men jag kanske inte är tillräckligt noga, kvalster är ju ihärdiga.
Men visst, det kanske är så enkelt att det är allergin som gör det, men man tycker ju att man borde få effekt av de "ritualer" man gör.

Lindstein
2007-01-10, 09:10
Har kvalster(bajs)allergi iofs. Har testat rätt mycket. Rena sängkläder (tvättade i minst 60 grader då kvalster dör), vädrar mycket, bäddar inte sängen osv. Än har jag inte märkt nån större skillnad men jag kanske inte är tillräckligt noga, kvalster är ju ihärdiga.
Men visst, det kanske är så enkelt att det är allergin som gör det, men man tycker ju att man borde få effekt av de "ritualer" man gör.

Prova frys ner sänkläderna, det räcker offta inte bara med att tvätta för att få bort dem...

Fed up
2007-01-10, 09:18
Skulle också provat glutamin om jag var i din sits
varför inte prova med ett ökat intag av antioxidanter.
helst från grönsaker men vissa tillskott är ju intressanta som ALA, Astaxin, Granatin, finns ju även mer udda tex. Elderberry Extract - Citrus Bioflavonoider,,, eller grönt the..

Ja jag har kört med ALA rätt läng utan att märka något, nu börjar dock burken tryta lite, så kanske ska testa nåt annat. Har funderat på granatin efter att ha läst reklam för det, som antagligen var helt opartisk. :D
Grönt te har vi ju hemma, det har jag helt glömt bort, dricker bara rött nu. Jag har ett te som heter luzernte också, som smakar typ hö och ska vara allmänt välgörande för hälsan. Dags att dra fram det kanske. Tar extra cvitamin och sånt också, det innehåller väl också antioxidanter, så vitt jag förstått.

Jag är tacksam för alla förslag iallafall.

Ska bli spännande att se om glutaminet gör nån nytta för mig.

Pepz
2007-01-10, 13:23
astaxin äter det svenska skidlandslaget
men granatin är intressant men gillar man granatäpple så är det ju bara att käka en om dagen istället

L-Sami
2007-01-10, 13:53
Ja jag har kört med ALA rätt läng utan att märka något, nu börjar dock burken tryta lite, så kanske ska testa nåt annat. Har funderat på granatin efter att ha läst reklam för det, som antagligen var helt opartisk. :D
Grönt te har vi ju hemma, det har jag helt glömt bort, dricker bara rött nu. Jag har ett te som heter luzernte också, som smakar typ hö och ska vara allmänt välgörande för hälsan. Dags att dra fram det kanske. Tar extra cvitamin och sånt också, det innehåller väl också antioxidanter, så vitt jag förstått.

Jag är tacksam för alla förslag iallafall.

Ska bli spännande att se om glutaminet gör nån nytta för mig.

Hur ser kosten ut övrigt för dig? , får du i dig alla vitaminer/mineral osv?

Sniggel
2007-01-10, 17:08
Prova frys ner sänkläderna, det räcker offta inte bara med att tvätta för att få bort dem...

Ska försöka testa allting på samma dag någon gång och kolla av effekten.

Fed up
2007-01-10, 18:46
astaxin äter det svenska skidlandslaget
men granatin är intressant men gillar man granatäpple så är det ju bara att käka en om dagen istället

Jag har bara ätit det en gång men minns det som skitäckligt.

Hur ser kosten ut övrigt för dig? , får du i dig alla vitaminer/mineral osv?

Jag brukar äta ganska exemplariskt, många mellanmål och lite snask, men nu när jag knappt tränar blir det lite si och så med det hela. typ såhär nånting:

Frukost: Två ägg på knäckebröd+bregott mellan, fruktsallad och yoghurt
Lunch: Pasta och quornköttbullar+ketchup
mellanmål: knäckemacka med chevre+mjölk
Kvällsmat: potatis- och spenatmos med quornfiléer. riven morot till.

Nåt sånt+plus lite godis eller nåt sånt skit och kanske nån frukt. Sen äter jag mitt val sport(multivitamin), två tabletter ALA, växtsteroler, cvitamin, omega 3 och glutamin. Har zink hemma också som jag kan ta, men det är det ju i multivitaminen. Tänkte börja ta två multivitaminer dock, har bara tagit en innan.

Sen varierar kosten rätt mycket, det där är en ganska bra dag, finns många mycket sämre. Men det är överlag dåligt med färska grönsaker, försöker kompensera det via frukt och kokta grönsaker.

Kom jättegärna med förslag på förbättringar!

För övrigt, ni som fått glutamin att funka, hur mycket har ni tagit? Det står på burken att man ska ta en rågad tesked, 4500 mg (45 g väl? eller är jag helt kass mått nu????), men det är bara 100 g i burkarna (man fick två) så det innebär ju att burkarna kommer vara slut på en vecka. Dessutom väger en rågad tesked långt ifrån 45 g, snarare typ 10, enligt min vanskliga vägning. Det är ju dumt om jag underdoserar och därför inte får nån effekt menar jag, men jag vill inte hälla i mig halva burken på en dag heller om jag inte måste. :confused:

Lindstein
2007-01-10, 18:57
För övrigt, ni som fått glutamin att funka, hur mycket har ni tagit? Det står på burken att man ska ta en rågad tesked, 4500 mg (45 g väl? eller är jag helt kass mått nu????), men det är bara 100 g i burkarna (man fick två) så det innebär ju att burkarna kommer vara slut på en vecka. Dessutom väger en rågad tesked långt ifrån 45 g, snarare typ 10, enligt min vanskliga vägning. Det är ju dumt om jag underdoserar och därför inte får nån effekt menar jag, men jag vill inte hälla i mig halva burken på en dag heller om jag inte måste. :confused:

5-10 gram om dagen

Dr Nick
2007-01-10, 19:37
15-20g ed

Brinken
2007-01-10, 19:42
4500/1000mg = 4,5 g

Förövrigt kan du äta hur mycket du vill! ja känner en snubbe som äter typ 100 g om dan:P

Fed up
2007-01-10, 19:48
4500/1000mg = 4,5 g

Förövrigt kan du äta hur mycket du vill! ja känner en snubbe som äter typ 100 g om dan:P

jaha, ja just det. Jag tänkte att man bara kunde dra bort två nollor, men det är ju tre nollor i tusen...ehm..:em:

Jaja, då kör jag lite på känn då, helt enkelt!

L-Sami
2007-01-10, 20:20
Jag har bara ätit det en gång men minns det som skitäckligt.

Jag brukar äta ganska exemplariskt, många mellanmål och lite snask, men nu när jag knappt tränar blir det lite si och så med det hela. typ såhär nånting:

Frukost: Två ägg på knäckebröd+bregott mellan, fruktsallad och yoghurt
Lunch: Pasta och quornköttbullar+ketchup
mellanmål: knäckemacka med chevre+mjölk
Kvällsmat: potatis- och spenatmos med quornfiléer. riven morot till.

Nåt sånt+plus lite godis eller nåt sånt skit och kanske nån frukt. Sen äter jag mitt val sport(multivitamin), två tabletter ALA, växtsteroler, cvitamin, omega 3 och glutamin. Har zink hemma också som jag kan ta, men det är det ju i multivitaminen. Tänkte börja ta två multivitaminer dock, har bara tagit en innan.

Sen varierar kosten rätt mycket, det där är en ganska bra dag, finns många mycket sämre. Men det är överlag dåligt med färska grönsaker, försöker kompensera det via frukt och kokta grönsaker.

Kom jättegärna med förslag på förbättringar!

Kosten ser ju normal ut, samt att du tar vitamin/mineral/antioxidant tabletter också. Kanske om du äter ordentligt varje dag i veckan så förbättras ditt immunförsvar.

Fed up
2007-01-10, 21:00
Kosten ser ju normal ut, samt att du tar vitamin/mineral/antioxidant tabletter också. Kanske om du äter ordentligt varje dag i veckan så förbättras ditt immunförsvar.

Ja, jag blev lite uppgiven ett tag när jag inte kunde träna och började äta allt sämre, massor fett, lite frukt/grönt och alldeles för sällan. Sen insåg jag att med den där skitmaten kommer jag ju aldrig bli bra, så nu har jag försökt skärpa mig. Försöker äta lite mer än vanligt också, normalt ligger jag nog ganska mycket på plusminusnoll liksom, så försöker äta lite mer nu så kroppen får energi att ta itu med detta.
Försöker äta färsk frukt till frukost varje dag och sen lite mer frukt och grönt än vanligt resten av dagen.

Vi får se hur det går.