Visa fullständig version : Om koncentrionsläger på Oprah Winfrey
Kollade nyss på Oprah Winfrey, det handlade om Auswitch och vad som hände i koncentrationslägren. Hon intervjuade en man som kom dit som 15-åring men som överlevde. Det är så sjukt svårt att tänka sig att det verkligen har hänt, och ännu svårare att se meningen med det?
Som mannen sa i programmet "Det finns ingen mening med ett barns död, vad kan det då finns för mening med miljoner barns död?"
Det som känns nästan ännu svårare att förstå är de sk. Nazister som finns nuförtiden... Eller främlingsfientliga överhuvudtaget, kan inte folk bara inse att problemen ligger hos de själva istället...
Hur kan ngn tro att något gott kan födas ut fientlighet och hat? Det övergår verkligen mitt förstånd...
Ska själv åka till Auswitch v.16 och ser fram emot det samtidgt som det känns väldigt skrämmande, men jag tycker att det är världens skyldighet att uppmärksamma och aldrig glömma det som hänt...
Det hjälper en också satt få lite perspektiv på sitt eget liv när man tänker på vad människor världen över utsatts för och än idag, just nu, utsätts för... Ens egna problem känns med ens ganska överkomliga...
När du väl är i Auschwitz så kommer du få en rejäl känga i tankarna när du ser allt som finns där. Enligt mig går det inte att beskriva hur svag man känner sig inför en plats där all den ondska har blivit koncentrerad.
Du kommer se all fakta, alla filmer, alla berättelser, allt om förintelsen i ett nytt ljus, och bli inte förvånad om du blir lite känslomässigt rubbad på köpet när du hör grejer direkt efteråt om förintelsen. Själv började tårarna flöda när jag såg Schindlers List, knappt en månad efter mitt besök där.
Sist, inte för att vara cynisk, men som du säger kan man se det som att det är världens skyldighet att komma ihåg detta, men varför glömmer världen hela tiden andra saker som sker?
Där är många folkmord, etniskt berövande och massgravar genom historien, men förintelsen blev mest känd för världen, och jag är inte den som är den, jag är glad att i alla fall något kunde slå så hårt att även den allmäna människan skulle förstå hur hemskt det är, men vad många måste förstå är att det fortsätter att ske, om än inte på samma sätt, så lika hemskt.
Sorry att jag kapade.
Röda_Lacket
2007-01-08, 15:40
http://www.ynetnews.com/articles/0%2C7340%2CL-3342999%2C00.html
Dumleman
2007-01-08, 16:36
Jag tror de var bländade av godhetens ledstjärna. De ville så hemskt gärna skapa ett underbart rike med evig fred så de kunde göra precis vad som helst för att uppnå det målet.
Kollade nyss på Oprah Winfrey, det handlade om Auswitch och vad som hände i koncentrationslägren. Hon intervjuade en man som kom dit som 15-åring men som överlevde. Det är så sjukt svårt att tänka sig att det verkligen har hänt, och ännu svårare att se meningen med det?
Som mannen sa i programmet "Det finns ingen mening med ett barns död, vad kan det då finns för mening med miljoner barns död?"
Det som känns nästan ännu svårare att förstå är de sk. Nazister som finns nuförtiden... Eller främlingsfientliga överhuvudtaget, kan inte folk bara inse att problemen ligger hos de själva istället...
Hur kan ngn tro att något gott kan födas ut fientlighet och hat? Det övergår verkligen mitt förstånd...
Ska själv åka till Auswitch v.16 och ser fram emot det samtidgt som det känns väldigt skrämmande, men jag tycker att det är världens skyldighet att uppmärksamma och aldrig glömma det som hänt...
Det hjälper en också satt få lite perspektiv på sitt eget liv när man tänker på vad människor världen över utsatts för och än idag, just nu, utsätts för... Ens egna problem känns med ens ganska överkomliga...
Visst är det viktigt att kunna blicka tillbaks och ta lärdom av misstag som begåtts förr i tiden, men allra viktigast är att kunna se till att misstagen inte upprepas i framtiden, ta hellre en resa ner till t.ex. Darfur där ett folkmord pågår just nu på flyktingar och/eller läs lite mer om folkmord som pågår runt om i världen i dagsläget i och försök hjälpa till att sätta stopp för dessa.
norsk_gadd
2007-01-08, 18:55
Förintelsen är väldigt viktig, den kommer aldrig att glömmas. Vi är många barn och barnbarn till koncentrationsläger-fångar och vi tänker inte låta det glömmas bort. Ondskan måste kommas ihåg.
MEN!
Det är inte nazismens vindar vi skall akta oss för nu, det finns andra lika hemska orättvisor i världen, som redan nämnts i tråden är Darfur ett väldigt bra exempel på detta. Engagera dig i detta istället är väl min åsikt men jag blir också lite rörd av att folk ägnar offren en tanke, det var vanliga folk som du och jag och de led något oerhört även efteråt.
//Från en koncentrations-läger ättling
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.