Visa fullständig version : Russin
Überbiffen
2003-02-21, 09:39
Några förslag på vad man kan göra med russin?
King Grub
2003-02-21, 09:50
Äta. :eating: Passar utmärkt efter passet. ;)
Mannagrynspudding med russin är delikat.
Gillar du romrussinglass? Blötlägg isf russin i romessens och vatten, blanda ner i kesella (ha ev i lite vaniljsocker, lite mjölk om du vill ha "lösare"- kan säkert fungera med peach passion fun light också),gott efter träning! :eating:
Hajjar inte varför alla diggar Kesella. Smakar ju mycket konstigt, är dyrt och allmänt svårhanterlig konsistens. Så det så :D
Langster
2003-02-21, 11:03
Nej jag fattar inte heller.
Det är varken gott, billigt eller särskillt nyttigt. Typ som att äta trögflytande mjölk.
King Grub
2003-02-21, 11:21
Det känns som om man har ätit något riktigt nyttigt bara för att det smakar så kväljande.
Überbiffen
2003-02-21, 11:31
Hur kommer man fram till att Kasella inte är nyttigt?
En burk (250g):
- 32,5g proteiner
- 2,5g fett
- 8,75g kolhydrater
- 190 kcal
feldtarn
2003-02-21, 11:58
det smakar ju skit! köpte en burk för att prova.... urk blä fyy!
men sen provade jag att ha det iställer för cräm fräs i tex köttfärssås o det funka kanon...
bra mycket nyttigare än fräsen... samt att det är mycket protte i oxå... kan rekomendera som ersättare... tyckte inte det klumpa sig heller... va iofs ett tag sen men ska göra köttfärssås idag så jag kan kolla noga;)
King Grub
2003-02-21, 12:07
Mager Kesella är ju egentligen till för bakning och matlagning. Det är bara hardcore byggare som äter det rent. :D
Langster
2003-02-21, 12:35
Originally posted by Überbiffen
Hur kommer man fram till att Kasella inte är nyttigt?
En burk (250g):
- 32,5g proteiner
- 2,5g fett
- 8,75g kolhydrater
- 190 kcal
Ja det är väl inte så imponerande egentligen, är det bara protein man är ute så är ju proteinpulver ett billigare alternativ, dessutom är kolhydraterna laktos vilket knappast är någon bra kolhydratskälla. Dessutom smakar det skit.
"dessutom är kolhydraterna laktos vilket knappast är någon bra kolhydratskälla"
Varför är inte laktos någon bra kolhydratskälla?
Kesella är ju guld! Hur gott som helst!
Langster: Nja att det smakar skit håller jag nästan med om men att laktosen skulle vara dåliga kolhydrater får du förklara ? (Om man nu inte är laktosintolerant.)
Langster
2003-02-21, 12:57
Ja alltså jag är inte så påläst som vissa här, men vad jag vet är att trots att laktos har lågt GI så har det ju ett högt II.
Sen kanske jag är ute och svamlar men är det inte så att laktosen ligger bakom en hel del tarmproblem?
ivandrago
2003-02-21, 13:10
kesella rent = äckligt. kesella + funlight = svingott.
Hur kan man klaga på att det inte är nyttigt??? Bland de bästa näringsvärden man kan hitta i vanlig mat. Att jämföra det med proteinpulver är ju ganska poänglöst. Då kan man lika gärna fråga "Varför äta kött som är så dyrt när man kan dricka en proteindrink?"
Langster: Mjölk har högt ii, keso har lågt och jag har för mig att kesella också har lågt ii (Kan kolla upp det men det brukar alltid vara någon som vet. :) ).
Tål man inte laktos så kan man få problem det har du helt rätt i men då spelar det ju ingen roll om man äter kesella, dricker mjölk eller äter proteinpulver med hög laktoshalt. Problemen blir de samma..i alla fall för mig :(
Langster
2003-02-21, 13:22
Anledningen till att jag jämförde med proteinpulver är att jag inte tror många skulle äta kesella rent om det inte var "nyttigt". De flesta äter det ju i princip alltså som ett kosttillskott, trots att det är ett "vanligt livsmedel" (för att det går att köpa på ICA).
Men vänta lite nu.. det är ju VALIOS kesella det ska vara! (heter färskost):thumbup:
64 kcal/100 g
11 g protein
0.4 g fett
4.2 g kolhydrater
Dessutom är Valio finskt = ingen laktos i kesellan.
Finns väl nyttigare och billigare saker efter träning (prottedrink med honung eller nåt kanske), men favoriten efter träning just nu är kesella + fun light peach passion + maränger!:eating:
King Grub
2003-02-21, 14:08
Valio's Grynost är ännu bättre - 18 g protein / 100 gram och lika lite fett. Inga kolhydrater heller.
Originally posted by King Grub
Valio's Grynost är ännu bättre - 18 g protein / 100 gram och lika lite fett. Inga kolhydrater heller.
Fast då är det inte fun light som gäller utan man steker äggvita,lägger på valios keso så det smälter lite och har på kanel och socker/honung! (efter träningen alltså!)
Eller så äter man den med fruktsallad.
:love: Valio...
King Grub
2003-02-21, 14:14
Det är sant. Blandar man den med saft blir det bara en vedervidrig sörja. ;)
Originally posted by Lellan
Gillar du romrussinglass? Blötlägg isf russin i romessens och vatten, blanda ner i kesella (ha ev i lite vaniljsocker, lite mjölk om du vill ha "lösare"- kan säkert fungera med peach passion fun light också),gott efter träning! :eating:
Hmmmmmm.....
Läste ditt lilla romrussinrecept imorse och åt det till frukost med lite modifikation.. använde arracspunsch istället...
Sååå gott..
årtusendets frukost:
Arracrussinkesella
Risgrynsgröt
Ägg
Pepsi Max!!
Åts klockan 8 och klockan 11 var jag panikhungrig igen :(
Überbiffen
2003-02-21, 18:50
Originally posted by Langster
Ja det är väl inte så imponerande egentligen, är det bara protein man är ute så är ju proteinpulver ett billigare alternativ, dessutom är kolhydraterna laktos vilket knappast är någon bra kolhydratskälla. Dessutom smakar det skit.
Sant, proteindrinkar är godare och billigare. Nämde inget om att det var imponerande ville bara påpeka att det är fel o säga att det inte är nyttigt.
;)
Langster
2003-02-21, 19:36
Jag sa ju faktiskt inte att det var Onyttigt. Bara att det inte är så nyttigt att jag förstår varför folk äter det!
ivandrago
2003-02-21, 20:29
jo om man bara tvingar i sig det för att det är protein så är ju en prottedrink förstås bättre!
själv älskar jag kesella + funligt + skivad frukt, så därför blev jag arg av att detta himmelska mellanmål blev jämfört med proteinpulver :eating:
Kessella är ett utmärkt klister på mackan för oss som äter bröd.
Kessella är syrad precis som filmjölk så kanske hälften av laktosen är ombildad till mjölksyra.
Kessellan KAN alltså vara ett alternativ för de som är känsliga mot mjölk och laktos. Den totala halten kolhydrat är ju också låg !
Tycker själv att det är lite roligare att byta ut "kvällsprotteshaken" mot kesella ibland - lite matigare.
/pez
Überbiffen
2003-02-22, 19:45
Jag sa ju faktiskt inte att det var Onyttigt. Bara att det inte är så nyttigt att jag förstår varför folk äter det!
Nä det är iofs sant, my bad.
Man äter det för att det är gott ju!!!:eating: Blanda ut med russin och arracpunschextrakt eller funlight eller frysta hallon eller blåbärssaft eller tonfisk och purjolök eller nåt annat.
"Fast då är det inte fun light som gäller utan man steker äggvita,lägger på valios keso så det smälter lite och har på kanel och socker/honung! (efter träningen alltså!)
Eller så äter man den med fruktsallad."
Ja, äggviteomelett med valios keso är ju ruskigt god. MEn passar det med kanel på? Låter mysko... måste prövas!
:D
Originally posted by Nate
"Fast då är det inte fun light som gäller utan man steker äggvita,lägger på valios keso så det smälter lite och har på kanel och socker/honung! (efter träningen alltså!)
Eller så äter man den med fruktsallad."
Ja, äggviteomelett med valios keso är ju ruskigt god. MEn passar det med kanel på? Låter mysko... måste prövas!
:D
Fast det är ännu godare med lite jordgubbs-(eller vad du nu gillar)sylt som är sötad med fruktos (eller lågkalorisylt) och har på. (Ja, vanligt går ju också bra!)
Den är förresten god att blanda med valios keso som den är också (dvs kall). Äppelmos (brukar finnas billig lättsötad eller så tar man en skalmojäng och river skivor av äpple el päron och kokar ihop med hermesetas eller fruktsocker) och kanel (kanske lite kardemumma?) i keson är också smarrigt värre!:eating:
(nu när jag babblar om söta saker i så är det ju efterträningsmål som gäller, annars tycker jag det är rätt gott att blanda med tex gräslök och ha till mat. Finns ju massor me gott man kan göra med kesella och keso som grund, ska inte matporra heela morgonen! Det är iaf mycket matigare och godare än de flesta drinkar och mättar bättre tycker jag. Och nej, jag är inte sponsrad/har provision från Valio... tyvärr).
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.