handdator

Visa fullständig version : Mamman kan få dna av barnet under graviditet?

kalle_banan
2007-01-06, 21:35
Jag vill minnas att det är möjligt men har svårigheter att hitta ngn källa på det, har jag fel så drop it. Men om ngn känner igen det så please, behöver källa på det.
Jag hittade en källa som sa att de kunde få celler av varandra, men det är dna jag är ute efter.

Tolkia
2007-01-06, 21:38
Får man celler med cellkärna får man DNA, det är där DNA:n finns. Men jag blir inte riktigt klok på vad du menar med "få DNA"; den flyter inte omkring fritt i kroppen, och jag tror inte att typ kromosomutbyte är något som sker.

kalle_banan
2007-01-06, 21:45
Får man celler med cellkärna får man DNA, det är där DNA:n finns. Men jag blir inte riktigt klok på vad du menar med "få DNA"; den flyter inte omkring fritt i kroppen, och jag tror inte att typ kromosomutbyte är något som sker.
Så det var det alltså.
Ok, stay with me.
1. Om mamman får en cell av barnet, säg en levercell, då utvecklas levercellen som om den varit barnets? Alltså har mamman en del av barnet i sig som lever? Sant?
2. Om det är en stamcell, som utvecklas till nånting slumpmässigt, då kommer det utvecklas åt ett eget håll (annat håll än mammans standard) eftersom det är barnets DNA, sant?
3. Alltså kan man säga att mamman har en levande del av barnet i sig (om 1 och 2 stämmer)

Cilia
2007-01-06, 21:49
aldrig hört talas om det.

hur påverkar det mamman?

Tolkia
2007-01-07, 09:58
Nnu är det längre sedan jag läste om fosterutvecklingen så mycket kan ha hänt på kunskapsfronten sedan dess, men jag är MYCKET tveksam till att det där händer. Det som passerar placentabarriären i normala fall är typ syre, elektrolyter, näringsämnen etc. från moderns blod till fostrets, och avfall/slagg från fostret till modern; mekanismen är inte alltför olik den som sker när "saker" passerar från blodet till annan vävnad i en och samma människa. Ganska många läkemedel, droger m.fl. roligheter passerar också, varfö rman bör vara försiktig i sitt bruk av t.ex. alkohol under graviditeten. Vid en skada/läcka på placentabarriären kan större saker passera från moder till foster eller tvärt om, jag kan tänka mig blodkroppar, albumin t.ex., men det rör sig fortfarande om det som finns i blodet, en levercell hoppar inte genom fostrets kropp och in genom diverse omkringliggande vävnad in i moderns bukhåla och börjar utvecklas där. Vad som förmodligen händer om celler från barnet hamnar i moderns kropp är att de efter en inte alltför lång tid förintas av moderns immunförsvar, eftersom de är tydligt igenkännabara som kroppsfrämmande/tillhörande någon annan.

Lite om störd transport över placentabarriären:
http://www.lakartidningen.se/old/content_0332_33/pdf/2508_2511.pdf