Visa fullständig version : Jag har spärrat in en parkeringstjuv, hjälp mig
Så här är scenariot: Jag hyr en parkeringsplats men minst en gång per vecka så behagar sig en del grannar och besökare till grannar att ställa sin bil där. Nu har jag tröttnat på att behöva ringa och påpeka för dom att det är jag som ska stå där och att jag dessutom betalar för den.
I eftermiddags när jag kom hem från jobbet så stod det en bil på min plats, jag parkerade min bil precis bakom den bilen så att den omöjligt kan komma ut om jag inte flyttar mig. Jag tänker inte flytta min bil föräns jag fått betalt för att någon "hyrt" min plats, ca 5spänn kostar det per dag. Tjejen vars bil står på min parkering säger att hon ska ringa polisen. Kan dom tvinga mig att flytta bilen? Det är ju en privat parkering så dom har väl egentligen inget att säga till om?
Ska nämligen bort ikväll och jag har ingen lust att få min bil bortbogserad av polisen när jag inte är hemma ikväll.
Ring till lokala polisstationen och fråga vad som gäller kanske?
tossefar
2007-01-06, 18:01
Allan kanske kan välta hennes bil? Släpp ut kärringen annars, hon borde ha lärt sig sin läxa.
Lelle Pelle
2007-01-06, 18:02
Du bör nog riniga till polisen och kolla upp saken. Olustigt om den var borta när du kom hem igen.
Vad säger tjejen om att hon har använt din parkeringsplats?
Bad hon om ursäkt?
Det viktigaste är väl att du har markerat det för henne så hon inte gör om det?
Om du står precis bakom den andra bilen så är väl iofs du också felparkerad. Det bästa är nog att ringa parkeringsförvaltaren nästa gång nån snor din plats så dom får en P-bot.
Hade din bil stått på din parkeringsplats så hade de ju inte kunnat bogsera bort den. Men nu gör den ju inte det, så antagligen kan de det.
Jag menar, att man äger en parkeringsplats betyder ju inte att man får ställa sig hur man vill, så länge det är i närheten av ens parkeringsplats. Lite som att bygga vardagsrum i en korsning nära ens hus, med motivet att det är ganska nära marken man äger.
Är det inte böter för dem om de ställer sig på din plats, finns det inga parkeringsvakter eller liknande som du kan fråga? (att blockera hennes bil var nog ingen bra idé, men jag förstår din frustration) Så det är nog bäst att du flyttar din bil och hoppas på att hon har lärt sig en läxa.
Fixa ett gäng spanska ryttare som du lägger på din p-plats varje gång du lämnar den.
Skit i pengarna, anmäl de som ställer sig på din parkeringsplats istället.
(att blockera hennes bil var nog ingen bra idé, men jag förstår din frustration) Så det är nog bäst att du flyttar din bil och hoppas på att hon har lärt sig en läxa.
tror det var en bra idé att blockera hennes bil för att lära henne en läxa men inte att stå kvar där för då blir han den som förlorar på det.
Jag är mest intresserad av om hon verkar förstå att hon har skapat problem för dig genom att olovandes ta din p-plats.
Skit i pengarna, anmäl de som ställer sig på din parkeringsplats istället.
Min gissning är att det inte spelar så stor roll om han anmäler dom eller inte för skulle det frekvent utdelas böter skulle detta nog inte upprepas som det verkar göra nu.
Shakemynuts
2007-01-06, 18:08
Fixa ett gäng spanska ryttare som du lägger på din p-plats varje gång du lämnar den.
Hahaha! Skönaste förslaget! :D
Det där ska jag ta efter då jag skaffar bil i framtiden!
Liten Men Fet
2007-01-06, 18:08
Att ringa parkeringsbolaget är nog bästa lösningen.
Kan dom inte komma så bra med dom som har bilen, säg att du behöver din parkeringsplats och att du betalt för den.
Vill dom inte flytta den så säg att du tänker flytta den och gå därifrån. Då flyttar dom den nog.
Ni gör båda er skyldiga till egenmäktigt förfarande. (http://sv.wikipedia.org/wiki/Egenm%C3%A4ktigt_f%C3%B6rfarande)
Gör inte det för nån gång kommer du garanterat att glömma av att dom ligger där när du är i andra tankar och då punkterar du din egen bil.
Gör inte det för nån gång kommer du garanterat att glömma av att dom ligger där när du är i andra tankar och då punkterar du din egen bil.
Det är bara psykiskt.
jag ska gå ner ocg flytta min bil snart. Tjejen bad inte om ursäkt, hon hotade mest med en massa saker "Min kille kommer snart hit och då lovar jag att du kommer flytta bilen, jag ska ringa polisen, vafan är du störd?? bla bla bla"
men jag ringde polisen nu och frågade, dom sa att jag skulle flytta bilen och ta saken med hyresvärden. Det var egentligen ingen polissak men om tjejen ringer dom så kommer dom antalgligen ändå komma hit. Men jag kan väl iaf skicka en faktura till henne bara för att jävlas lit extra? :)
Daniel_S
2007-01-06, 18:16
http://www.fotoagent.dk/single_picture/301/54/small/hjull_s.jpg
Köp en sån, skriv ditt nummer på den. Varje gång någon ringer så säg att du är upptagen, men kommer och låser upp om 45 minuter. Det borde göra dom galna, ingen lär tänka att "ja detta var rätt åt mig som lånade hans p-plats".
Men jag kan väl iaf skicka en faktura till henne bara för att jävlas lit extra? :)
sure, du kan alltid skicka en faktura men du har ingen laglig rätt att kräva henne på pengar eftersom ni inte har något avtal.
Ta en bild på hennes bil på din parkeringsplats som bevis innan hon hinner flytta den. Mest för att skrämma henne lite
att hon inte bad om ursäkt skulle göra mig galen.
hur hittade hon dig? hur visste hon att det var din bil som stod bakom hennes?
Lillgrabben
2007-01-06, 18:20
http://www.narpes.fi/~ryttare/spanska.jpg
:Virro
sure, du kan alltid skicka en faktura men du har ingen laglig rätt att kräva henne på pengar eftersom ni inte har något avtal.
Ta en bild på hennes bil på din parkeringsplats som bevis innan hon hinner flytta den. Mest för att skrämma henne lite
att hon inte bad om ursäkt skulle göra mig galen.
hur hittade hon dig? hur visste hon att det var din bil som stod bakom hennes?
Grannen hon var på besök hos visste visste att det var min bil. Nu blir det bra stämmning i trapphuset när man råkar möta dom*whistle*
Lillgrabben
2007-01-06, 18:22
Jag förstår att det är otroligt irriterande, men det är nog lika bra du flyttar din bil. Kräv en ursäkt & ta sedan bort bilen så att hon kommer därifrån.
Grannen hon var på besök hos visste visste att det var min bil. Nu blir det bra stämmning i trapphuset när man råkar möta dom*whistle*
Men ursprunget är ju det att hon var otroligt fräck och inte ens har uppfostran att visa lite ödmjukhet när hon blir påkommen med att vara fräck.
Jag vet parkeringsplatser där man har börjat med kedjor framför.
antagligen för att komma till rätta med just sådant där.
Blir ju lite mer krångel för dig men mindre än att inte ha någon p-plats alls.
Du kanske ska ta upp det med hyresvärden
edit vad sa grannen som visste visste?
att du inte ringer snuten varje gång någon står där så bogserar deras bil bort
Haha helt otroligt...
jag gjorde idag precis samma sak, vi har skaffat en andra bil nu och till den hyrt en P-plats på gården som vart ledig.
Idag när jag skulle ställa mig där så står en annan bil där, så jag backar
upp min bil så nära den som möjligt och så långt att jag precis kan få upp dörren
och komma ut.
Sen skrev jag en lapp och la på den felparkerade bilens fönster där det stog:
0150-***** när du vill flytta din bil från min hyrda P-plats
Så nu väntar jag bara på att det ska ringa...
Hävda att du bara kunde stå där, eftersom din parkeringsplats var upptagen. Att du sedan skulle bort och inte hittade en annan parkeringsplats borde göra susen?
Hävda att du bara kunde stå där, eftersom din parkeringsplats var upptagen. Att du sedan skulle bort och inte hittade en annan parkeringsplats borde göra susen?
Bara för att hon gör fel ger det inte honom rätten att göra fel.
Även om tjejjen förtjänar det.
NisseEriksson
2007-01-06, 18:51
Håll koll på bilen så hon inte får för sig att backa på den eller slå sönder den
Bara för att hon gör fel ger det inte honom rätten att göra fel.
Även om tjejjen förtjänar det.
Vad har det med saken att göra? Om han inte har någon plats att ställa sig på, orsakat av en idiot som står på hans plats, så kan de väl för fan inte bogsera bort hans bil.
Shakemynuts
2007-01-06, 18:57
Vad har det med saken att göra? Om han inte har någon plats att ställa sig på, orsakat av en idiot som står på hans plats, så kan de väl för fan inte bogsera bort hans bil.
Tyvärr fungerar väl inte lagen så.
Haha helt otroligt...
jag gjorde idag precis samma sak, vi har skaffat en andra bil nu och till den hyrt en P-plats på gården som vart ledig.
Idag när jag skulle ställa mig där så står en annan bil där, så jag backar
upp min bil så nära den som möjligt och så långt att jag precis kan få upp dörren
och komma ut.
Sen skrev jag en lapp och la på den felparkerade bilens fönster där det stog:
0150-***** när du vill flytta din bil från min hyrda P-plats
Så nu väntar jag bara på att det ska ringa...
Uppdatera oss gärna, jag hoppas att du får en väldigt ordentlig ursäkt.
Uppdatera oss gärna, jag hoppas att du får en väldigt ordentlig ursäkt.
fan också, killen lyckades komma ut iaf...
När jag tittade ut var bilen borta och lappen satt på min egen ruta, han måste
ha kört upp på gräsmattan och lirkat sig ut.
Tyvärr kan jag bara hoppas att han lärde sig något, lappen sparade jag
för det lär säkert hända igen innan folk lärt sig att den inte är ledig
längre :)
Jag hade kunnat ställa mig så han absolut inte skulle kunna komma ut, ens via gräsmattan.
Men då hade jag blockarat ingångarna för garagen som står uppradade till höger om dom 3 platser
där jag hyr
Sicket slödder, du borde ha tvingat ur henne en ursäkt, förstod hon inte att hon hade fel? "Äger" du platsen så bryter hon lagen genom att stå där, så enkelt är det.
Jag hade nog gjort som Garnax, eller om jag varit på det humöret - Ringt några polare, vänt bilen upp och ner och sen bara väntat med en kopp varm chocklad och en bok :D
hade varit fruktansvärt skönt att lägga en lapp på bilen efteråt, som referar till lagen om förhyrda parkeringsplatser. :D
Har du någonsin varit vän med dina grannar? Minns att du hotade din gammla granne med ett fälgkors?
fan också, killen lyckades komma ut iaf...
När jag tittade ut var bilen borta och lappen satt på min egen ruta, han måste
ha kört upp på gräsmattan och lirkat sig ut.
Tyvärr kan jag bara hoppas att han lärde sig något, lappen sparade jag
för det lär säkert hända igen innan folk lärt sig att den inte är ledig
längre :)
Jag hade kunnat ställa mig så han absolut inte skulle kunna komma ut, ens via gräsmattan.
Men då hade jag blockarat ingångarna för garagen som står uppradade till höger om dom 3 platser
där jag hyr
Den jäveln. Inte ens en ursäkt. *grr*
Tänk nu. Det är klart att de kan. Står han på ett ställe där man inte får stå så kan han såklart hållas skyldig för det. Om det sen beror på att någon tagit hans plats, problem med frugan eller tillfällig sinnesförvirring spelar ingen roll.
Me_Myself
2007-01-06, 19:31
Jag tycker inte att det är mer än rätt. Är man dum så ska man lida. Bör lära sig att inte ta din plats!
Hur funkar det där med bort bogsering via laglig hjälp från privat parkering egentligen?
Jag vet att vi fick en skrotbil hipp som happ på vår parkering på firman, som någon hade ställt där i väntan på bättre tider. Det enda sättet vi fick bort bilen var att själva hyra en lastbil som körde iväg med den till skroten (men det tog typ ett halvår att processera med alla instanser innan vi fick tillstånd att göra detta).
jag tycker du ska ställa något hyffsat stort på parkeringen, typ ett bord el likn när du åker iväg. Det lär ju knappast bli sista gången någon tar din plats och inte heller lär det påverka att skriva tusen lappar eller parkera in dom eftersom det säkerligen är olika personer varje gång.
jag tycker du ska ställa något hyffsat stort på parkeringen, typ ett bord el likn när du åker iväg. Det lär ju knappast bli sista gången någon tar din plats och inte heller lär det påverka att skriva tusen lappar eller parkera in dom eftersom det säkerligen är olika personer varje gång.
och vad gör han av bordet när han själv vill parkera där?
släpar med det upp till lägenheten varje gång?
och vad gör han av bordet när han själv vill parkera där?
släpar med det upp till lägenheten varje gång?
kliver ur bilen och ställer det på högkant? behöver inte vara ett bord, bara något som står ivägen som gör det tillräckligt besvärligt för andra att inte parkera där. ett vanligt bildäck utan fälg skulle säker funka det med.
kliver ur bilen och ställer det på högkant? behöver inte vara ett bord, bara något som står ivägen som gör det tillräckligt besvärligt för andra att inte parkera där. ett vanligt bildäck utan fälg skulle säker funka det med.
Tror bara det kommer sluta med att han blir ett bord eller ett däck fattigare.
Tror bara det kommer sluta med att han blir ett bord eller ett däck fattigare.
jo kanske det, men om man ändå har något hyffsat skrymmande som ändå skulle ligga på tippen, en huggkubbe skulle tex funka, en gammal rostig upphittad cykel? use your brains.
jo kanske det, men om man ändå har något hyffsat skrymmande som ändå skulle ligga på tippen, en huggkubbe skulle tex funka, en gammal rostig upphittad cykel? use your brains.
Stimulerande att hoppa ur bilen och flytta gammal skrot varje gång man kommer hem eller ska någonstans.
tycker mitt tips om att be ägaren skaffa en låsbar kedja verkar smidigare.
Wennerberg
2007-01-06, 19:55
Bara jag som väntar på att hennes pojkvän skulle komma och be honom flytta bilen? Vad hände?
Bara jag som väntar på att hennes pojkvän skulle komma och be honom flytta bilen? Vad hände?
Jag skulle ha kallat på Pipphi, my partner in crime.
tycker mitt tips om att be ägaren skaffa en låsbar kedja verkar smidigare.
helt klart smidare och snyggare, men kan ju vara så att ägaren inte är så sugen att lägga ut tusenlappar på detta. Jag tycker det är läge att utnyttja att everyday sthlmare är latmaskar och att kliva ut bilen för att flytta skrot för att komma åt en annans parkering defintivt är för jobbigt.
Var en kvinna som "paxade" en parkeringsplats med en soptunna. Fattar fan inte vad hon tänkte, vi satt i bilen och såg henne rulla fram den, direkt när hon kör hoppar kompisen ut och rullar tillbaka den, mkt hon fick ut av det liksom...*screwy*
helt klart smidare och snyggare, men kan ju vara så att ägaren inte är så sugen att lägga ut tusenlappar på detta. Jag tycker det är läge att utnyttja att everyday sthlmare är latmaskar och att kliva ut bilen för att flytta skrot för att komma åt en annans parkering defintivt är för jobbigt.
han bor ju i en landsortsstad!!!!!!!!
edit;
ägaren kan ju ta ut pengarna via hyran
han bor ju i en landsortsstad!!!!!!!!
ajfan, då äre kätting som gäller. *kissass*
flenders
2007-01-06, 20:01
Riktigt skönt gjort av dig. Förstår dock inte hur hon kan vara så nonchalant. Hade jag tagit någons plats och någon kommit på mig så hade jag bett om ursäkten och pga pinsamheten inte gjort det igen på ett bra tag i var fall. Uppdatera gärna tråden för jag vill höra om vad mr. boyfriend gjorde eller om hans ens finns.
Har du någonsin varit vän med dina grannar? Minns att du hotade din gammla granne med ett fälgkors?
jo men han kom ju och bad om ursäkt och gav mig en flaska Gin sen. Det var den flaskan du köpte när du bodde i Norra Hammar och var desperat en kväll om du minns?:)
jo men han kom ju och bad om ursäkt och gav mig en flaska Gin sen. Det var den flaskan du köpte när du bodde i Norra Hammar och var desperat en kväll om du minns?:)
du sålde Angel en flaska du fått gratis?
tossefar
2007-01-06, 20:16
du sålde Angel en flaska du fått gratis?
Folk i landsorthålor är inte som andra, det går inte att jämföra sunt förnuft med folk som bor i städer. :Virro
Prata med hyresvärden som någon tidigare sa, kanske man kan fixa någon kedja som sitter mellan två stolpar till parkeringsplatsen+
Edit: läste inte 4e sidan, långsam. :(
FÅr man punktera däcken på en bil som står på ens parkeringsplats?
Annars kan man lägga ut något punkterande bakom framdäcken och sedan sätta en lapp på rutan där det står: "Jag har lagt bla bla bla bakom dina framdäck för att du har tagit min förhyrda P-plats, ta bort dessa innan du åker iväg." Då har man ju iallafall varnat dom ifall de skulle råka köora över vad man nu lagt ut.
Folk i landsorthålor är inte som andra, det går inte att jämföra sunt förnuft med folk som bor i städer. :Virro
Jag tror vi är mer stressade i Stockholm iaf är det min erfarenhet.
kalle_banan
2007-01-06, 20:27
Jag hade blockerat platsen med ngt under tiden jag var borta, eller lagt ngt som punkterat däcken på platsen. Jävla as som snyltar.
FÅr man punktera däcken på en bil som står på ens parkeringsplats?
Annars kan man lägga ut något punkterande bakom framdäcken och sedan sätta en lapp på rutan där det står: "Jag har lagt bla bla bla bakom dina framdäck för att du har tagit min förhyrda P-plats, ta bort dessa innan du åker iväg." Då har man ju iallafall varnat dom ifall de skulle råka köora över vad man nu lagt ut.
Främsta anledningen till att han är sur är ju för att en annan bil står på hans plats, då är de inte så smart att punktera däcken på bilen då det bara betyder att bilen kommer stå där ännu längre :)
Förövrigt är det ganska självklart att man inte får förstöra någon annans egendom, oavsett var den är.
Det förvånar mej för det här låter fan som en typiskt fall af just stockholmshyfs! :D
...får du bara bukt me den här lille uppkäftige snorungen till dam så lär ju problemet kanske vara ur världen?(no kätting needed) jag menar andra får ju ha sina platser ifred, oftast, undrar om det verkligen är såå vanligt att många snor sådär. Men man kan aldrig vara nog försiktig kanske.
fick en plötslig lust att hångla upp mitt busskort *popcorn*
Shakemynuts
2007-01-06, 21:00
Jag tror vi är mer stressade i Stockholm iaf är det min erfarenhet.
Jag är tillbaka i Stockholm nu efter att ha bott i Skellefteå 4 månader. Det är ju läskigt inne i stan!*cry*
Var en arg gubbe som körde på hälsenorna på en yngre med en barnvagn som stod med mp3 och vråla "Jävla idiot! Flytta på dig jag ska av!"
Barnen i kör:"MEN PAPPA!!! Så där kan du ju inte säga!"
Jag var helt ställd! Typ inte hört nån höja rösten, biltutor eller något knuffande på 4 månader. :D
Detsamma hände en vän till mig för några år sedan. Polaren lånade sina föräldrars bil och åkte och hämtade mig. Vi spenderade en timme på gymmet för att sedan ta en sväng förbi MAX och äta en optimal(!) måltid. Och eftersom vi båda nyligen tagit lappen så körde vi några extra mil för körandets skull.
När vi kom hem till honom, som bor i sthlm, såg vi att någon hade parkerat på hans (föräldrarnas...) hyrda parkering, så vi fick ju självklart hitta någon annanstans att parkera. Det var ju bara att gilla läget, och eftersom det finns en anledning till att man hyr en parkering, och personen som knyckt parkeringen inte hade något ärende hos polarens familj beslöt vi oss för att jävlas med ägaren. Än idag lär tankarna dyka upp om jag själv skulle hamna i en liknande sits.
Vi öppnade bakluckan på polarens bil, plockade fram domkraften och hissade upp den felparkerade bilen så pass att bakdäcken lyfte från marken. Några människor gick förbi, men eftersom det är Sverige så hade alla blicken rakt fram och brydde sig inte. (Jag själv skulle säkert agera likadant.) Sedan placerade vi ett par betongblock och två tjocka träplankor under bilen. (Allt lånat från parken bredvid.) Dessa placerades under bilen som efter några minuters jobb såg ut att sväva. Om inte så svävade iaf vi två på moln. Det var hysteriskt kul!
Vi hoppade över det där med att skriva en lapp och sätta på bilen eftersom vi inte vill att ägaren eller polisen skulle knacka på dörren och fråga om det är någonting vi känner till; bevis är inte bra. Han var ju bara en av alla sthlms bilar som blivit utsatt för ett olyckligt busstreck. Otur...
Hur historien slutade undrar vi fortf eftersom bilen var borta när vi vaknade morgonen därpå. Men det måste varit riktigt chockerande för ägaren att möta sin bil när han väl skulle åka iväg. Inget förstördes. Bara två grabbar som hade kul och någon som förlorade lite tid med att plocka bort allt bråte. :)
Var en arg gubbe som körde på hälsenorna på en yngre med en barnvagn som stod med mp3 och vråla "Jävla idiot! Flytta på dig jag ska av!"
Barnen i kör:"MEN PAPPA!!! Så där kan du ju inte säga!"
Barnvagnar är farligare än bilar i stan.
Det gäller att se upp, för dom används som murbräckor.
Vi öppnade bakluckan på polarens bil, plockade fram domkraften och hissade upp den felparkerade bilen så pass att bakdäcken lyfte från marken. Några människor gick förbi, men eftersom det är Sverige så hade alla blicken rakt fram och brydde sig inte. (Jag själv skulle säkert agera likadant.) Sedan placerade vi ett par betongblock och två tjocka träplankor under bilen. (Allt lånat från parken bredvid.) Dessa placerades under bilen som efter några minuters jobb såg ut att sväva. Om inte så svävade iaf vi två på moln. Det var hysteriskt kul!
Vi hoppade över det där med att skriva en lapp och sätta på bilen eftersom vi inte vill att ägaren eller polisen skulle knacka på dörren och fråga om det är någonting vi känner till; bevis är inte bra. Han var ju bara en av alla sthlms bilar som blivit utsatt för ett olyckligt busstreck. Otur...
Hur historien slutade undrar vi fortf eftersom bilen var borta när vi vaknade morgonen därpå. Men det måste varit riktigt chockerande för ägaren att möta sin bil när han väl skulle åka iväg. Inget förstördes. Bara två grabbar som hade kul och någon som förlorade lite tid med att plocka bort allt bråte. :)
Jag tycker det var kul gjort.
Jag undrar hur dom/han/hon reagerade när dom kom ut.
Märkte man direkt att bilen svävade i luften eller kunde dom ha satt sig i bilen och märkt det först när dom inte kunde köra iväg?
Jag skulle antagligen ringt efter parkeringsvakt för att få dem att sätta en lapp på bilen, det är väll lite olika i olika städer, men där jag bor kan de faktiskt vara ute ganska snabbt och lappa bilen om man ringer.
Jag min när jag bodde i ett område där det var någon surtant/gubbe som alltid ringde så fort någon stod efter vägen på vår stora parkeringsplats (inte ivägen för någon annan bil eller något). Skulle man bara gå in fram och tillbaka hände det väll att man ställde bilen där istället för att krånga på in i garaget, men då fick man se till att skynda sig, för det dröjde inte länge förrän bilen var lappad. Detta var dessutom en par mil utanför stan så det var ingen slump, jag fattar inte vem som har så lite liv att stå och vakta i fönstret varje dag, som det såg ut på den här parkeringen var man inte ivägen för någon annan om man ställde sig där, men det finns ju givetvis "viktighetsmagistrar" som måste följa reglerna till punkt och pricka. *mini*
Pellefant
2007-01-06, 22:06
.....Sedan placerade vi ett par betongblock och två tjocka träplankor under bilen. (Allt lånat från parken bredvid.) Dessa placerades under bilen som efter några minuters jobb såg ut att sväva. Om inte så svävade iaf vi två på moln. Det var hysteriskt kul!
Så det var ni????!!!! :furious:
;)
Jag tycker det var kul gjort.
Jag undrar hur dom/han/hon reagerade när dom kom ut.
Märkte man direkt att bilen svävade i luften eller kunde dom ha satt sig i bilen och märkt det först när dom inte kunde köra iväg?
Bilen stod parkerad med fronten mot en huskropp och hade bilar till höger och vänster. Så när man väl möter bilen bakifrån så torde det vara oundvikligt med tanke på att det ser rätt vrickat ut när en bil är såpass upphängd. :)
Men skulle bilen vara parkerad längs en trottoarkant, med bilar bak och fram så vore det inte omöjligt att föraren ej skulle se vad som hänt. Allt beror ju på hur uppmärksam föraren är, om det är natt/dag och hur bilen står parkerad. Det hade varit riktigt kul att se någon kliva in och starta bilen för att sedan försöka köra iväg.
Det är ju rekommenderat att ta hänsyn till om bilen är fram- eller bakhjulsdriven. Det är ju inte kul om bilen mot förmodan skulle gå sönder. Man förstår ju själv hur det kan kännas med oförutsedda ekonomiska smällar.
Vore inte det bästa om du själv kunde agera parkeringsvakt? Dvs själv lappa bilen och få hela summan. Som jag har förstått det brukar parkeringsbolag arbeta med nolltaxa ofta, dvs att dom jobbar "gratis" åt markägaren mot att få hela beloppet av böterna.
Kikade lite på lagen.nu, och det enda som verkar hindra dig från att lappa själv kanske är "12§ Markägaren ansvarar för att den som övervakar efterlevnaden av förbud eller villkor som avses i denna lag har för ändamålet lämplig utbildning.", förutsatt att du får lappa för din markägare då.
Vad som menas med lämplig utbildning har jag ingen aning om, men i värsta fall kan du väl utbilda dig till parkeringsvakt, det är säkert gratis och tiden du lägger ut lär du tjäna in i pengar ganska fort :) kanske finns något annat hinder, vad vet jag, men det hade varit roligt i alla fall
va sjukt, en plats jag hyr hade igår fått oväntat besök av en annan bil, jag var först sugen som fan att backa upp bakom den och ställa min dragkrok precis vid den andres front så hade den ju kunnat försöka ta sig ut, men jag besinnade mig, inte så kul om min bil hade varit sönderslagen när jag vaknade.
jag ringde helt sonika parkeringsbolaget som efter 10 minuter var och lappade bilen vilket känndes rätt så bra ändå.
det som är lite tråkigt är att jag inte fick stå på den plats jag betalar för, den som har parkerat fel går back kanske 600kr och den som parkerade fel. däremot parkeringsbolaget går plus dessa pengar. dom är alltså dom enda som tjänar på detta.
dock funderar jag på att göra parkera in bilen som står på min plats och sen lämna en lapp med telefonnummer.
när det då ringer kan man ju snällt erbjuda sig att flytta på sin egen bil för halva summan av vad parkeringsbolaget tar, vinst för alla på det sättet :D
när det då ringer kan man ju snällt erbjuda sig att flytta på sin egen bil för halva summan av vad parkeringsbolaget tar, vinst för alla på det sättet :D
Varpå du sedan får betata tillbaka pengarna plus lite till när du blir fälld i rätten för utpressning :laugh: :laugh:
Jag gillar tanken dock :thumbup:
Varpå du sedan får betata tillbaka pengarna plus lite till när du blir fälld i rätten för utpressning :laugh: :laugh:
Jag gillar tanken dock :thumbup:
jaja, man kan ju skriva sitt telefonnummer och svara att "javisst, jag kommer om en stund, ska bara ringa parkeringsbolaget så dom kan lappa din bil först, om du nu inte har några andra förslag"
då är det ju iaf. inte tal om nån utpressning, men då får man ju ändå inte några pengar till sig själv.
jaja, man kan ju skriva sitt telefonnummer och svara att "javisst, jag kommer om en stund, ska bara ringa parkeringsbolaget så dom kan lappa din bil först, om du nu inte har några andra förslag"
då är det ju iaf. inte tal om nån utpressning, men då får man ju ändå inte några pengar till sig själv.
ok antydan till utpressning *whistle*
Edit: Och nej, jag tror inte att man kan bli fälld för "antydan till utpressning" :)
Skaffa två oranga koner du sätter på din plats när du åker iväg på morgonen. Då borde väl folk fatta att man inte ska sätta bilen där.
Skaffa två oranga koner du sätter på din plats när du åker iväg på morgonen. Då borde väl folk fatta att man inte ska sätta bilen där.
Bästa förslaget.. :thumbup: Ingen risk att missa (enda anledningen till att spanska ryttare inte skulle va kul i praktiken) å inte heller större risk att platsen blir snodd. Vi har iaf ringt å de fått lappa den som stått de 2 gånger det hänt oss (sedan vi flyttade hit i juli)
christian
2007-01-07, 03:00
Fotanglar, heter det.
shut teh face
2007-01-07, 03:23
Skaffa en jeep och så kopplar du bara på den parkerade bilen i din dragkrok och drar och ställer den någon annanstans. :)
Edit: kanske inte går? ;(
En 4wd v8 borde gå..?
är man så fräck att man ställer sig på en ruta som är reserverad tror jag inte man bekymrar sig om koner.
Det är bara att flytta på dom och låtsas som om dom inte fanns där.
eller så flyttar någon annan på dom bara för att det är kul.
Jag utgår nu ifrån att det står reseerverad på parkeringsrutan för annars kan man ju inte veta att man inte får stå där.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.