Visa fullständig version : Kan man göra pengar på en patent?
VoDaresVins
2007-01-05, 17:59
Ja frågan är kanske inte fullt så dum som den låter. Frågan är om jag nu har en idé till en unik produkt som jag vet att jag inte kommer att tillverka och sälja den själv, kan jag ändå göra pengar på själva idén. Finns det något allmänt ställe som kan sälja min idé eller gäller det att själv ragga något lämpligt företag som är villigt att satsa och köpa en eventuell patent?
Lasse Kongo
2007-01-05, 18:03
Ja frågan är kanske inte fullt så dum som den låter. Frågan är om jag nu har en idé till en unik produkt som jag vet att jag inte kommer att tillverka och sälja den själv, kan jag ändå göra pengar på själva idén. Finns det något allmänt ställe som kan sälja min idé eller gäller det att själv ragga något lämpligt företag som är villigt att satsa och köpa en eventuell patent?
Självklart, lär ju knappast vara han som kom på tvn som producerar dem, typ, amen du fattar?
Jag har själv kommit på ett par bra prylar, men patent är inte direkt gratis, vi snackar big $ va, men är det en vattentät idé som kommer sälja spelar det ju knappast ngn roll.
Fy vad nyfiken jag blir på dina ideer! Jag önskar dig lycka till och det vore underbart om du kunde bli rik på dina ideer.
The_RobRoy
2007-01-05, 18:09
Ja har du patent har du ensamrätt på det och får sälja det till valfritt pris.
Sen i praktiken får du massa problem som privatperson, du kommer bli totalt överkörd av stora företag om det är något verkligt bra, du behöver muskler (pengar) bakom dig, som backar upp ditt patent.
VoDaresVins
2007-01-05, 18:11
Men vart ska man vända sig då för att få din idé "prövad"? Vill ju inte satsa muchos dineras på en patent om det inte finns nån som kan tänkas vara intressera av ens produkt.
VoDaresVins
2007-01-05, 18:13
Ja nu gäller det ju inte nästa generationens multimediamaskin direkt. Det är snarare frågan om en modell av en existerande pryl som inte finns enligt min kännedom. Skulle annars köpa "en sån".
_Robbie_
2007-01-05, 18:57
För det första finns det kriterier som måste uppfyllas för att ens få sitt patent godkänt. Om du nu har en riktigt bra och UNIK idé och tror du kommer att lyckas då är det bara att försöka hitta företag/entreprenörer som är villiga att förverkliga idén.
Kaboffastar
2007-01-05, 19:00
Jag har en jävla bra idé, kan vara mitt livs mening.
Vet dock inte om jag ska sälja idén till ett stort företag eller tillverka egna "adaptrar" att sälja separat.
;).
Edit:
HahAha kan vara årets off topic inlägg men vafan!
Jag å en kompis var med i en designtävling där det gick välldigt bra för våran prototyp å vi funderade på att använda pengarna vi fick från tävlingen till att ta patent på grejjen men shi fick vi, helt plötsligt så hade dem som anordnat tävlingen äganderätt på alla idèer:hbang:
edit: här står det mesta du behöver veta http://www.prv.se/
Alexlindgren
2007-01-05, 19:13
"Kan man göra pengar på en patent"
Javisst kan du göra det, såvida du ska tillverka en sedelpress. Akta dig bara, det är olagligt.
:D
Javisst kan du göra det, såvida du ska tillverka en sedelpress. Akta dig bara, det är olagligt.
sämsta skämtet 2007?
Alexlindgren
2007-01-05, 19:16
sämsta skämtet 2007?
Haha, där slog du fan huvudet på spiken. Kom på det och var bara tvungen att skriva, hahaha :smash:
maccan_sth
2007-01-05, 20:02
Finns det något allmänt ställe som kan sälja min idé eller gäller det att själv ragga något lämpligt företag som är villigt att satsa och köpa en eventuell patent?
Även när de tre grundkraven för patentering är uppfyllda (nyhet, tillämpbarhet och uppfinningshöjd) är det oftast rätt svårt (och kostsamt) att få patent som privatperson. Kolla med:
Svenska Uppfinnareförening (http://www.uppfinnareforeningen.se/)
Det finns rätt så mycket att läsa på deras hemsida. Och se till att ha en NDA (Non-Disclosure Agreement) med ALLA som delges information om din uppfinning. Tänk på att Sverige har ett antal industriforskningsinstitut som kan vara till hjälp för att bedöma läget inom respektive bransch. Fråga gärna med PM om du vill ha hjälp med detta. Inom mitt område är min arbetsgivare (ett av industriforskningsintituten) van att hantera uppfinnare.
VoDaresVins
2007-01-06, 09:37
edit: här står det mesta du behöver veta http://www.prv.se/
Kolla med:
Svenska Uppfinnareförening (http://www.uppfinnareforeningen.se/)
Superba länkar. :thumbup:
Ska läsa vidare där. Annars är det just det som är det knepiga; om man skaffar patent men ingen sedan är intresserad vore det ju väldigt surt, men ännu värre vore det ju om man hörde sig för med nåt företag innan man har patent och man skulle bli snuvad på sin idé.
Nåja, skulle det gå så långt att det blir nåt av det hela lovar jag höra av mig igen här.
VoDaresVins
2007-01-06, 09:45
Haha, där slog du fan huvudet på spiken. Kom på det och var bara tvungen att skriva, hahaha :smash:
Du lär knappast behöva nån patent för att skydda det där skämtet... :D
Lika bra du berättar om din idé här så kan vi säga om den är bra eller inte.
Söka patent är inte billigt kan jag säga, den skall dessutom göras över hela världen så inte nån liten japan stjäl din uppfinning och börjar producera den.
Det behövs mer eller mindre ett större företag som backar dig ekonomiskt och juridiskt.
Söka patent är inte billigt kan jag säga, den skall dessutom göras över hela världen så inte nån liten japan stjäl din uppfinning och börjar producera den.
jag skulle vara mer orolig för en liten kines
jag skulle vara mer orolig för en liten kines
Vi säger Asiat och är politiskt korrekta då :D
Hahaha, fy fan vad tråkig du är :D
_Robbie_
2007-01-06, 15:26
Lika bra du berättar om din idé här så kan vi säga om den är bra eller inte.
.
Hoppas du inte menar allvar med att han ska avslöja sin idé så att vem som helst som läser forumet kan stjäla den? *slap*
Arf Pingvin
2007-01-06, 15:35
ett patent, något patent *gah!*
VoDaresVins
2007-01-06, 16:19
ett patent, något patent *gah!*
Really!? Tycker det låter knasigt, men det är väl troligen korrekt. :MrT:
VoDaresVins
2007-01-06, 16:21
[QUOTE=Piranha;2007106]Lika bra du berättar om din idé här så kan vi säga om den är bra eller inte.
QUOTE]
Hmm, njä.
1. Du skaffar patent, har du råd och marknaden är global så ser du till att få ett globalt patent.
2. Du tar kontakt med företag som producerar liknande produkter, träffar dom och presenterar din uppfinning.
3. Du säljer patentet.
Nitrometan
2007-01-07, 11:49
Lite info från Patent- och Registreringsverket.
http://www.prv.se/patent/hur.html
Alexlindgren
2007-01-07, 11:50
Hahaha, fy fan vad tråkig du är :D
MUHAHAHAAHAHAHA :laugh:
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.