handdator

Visa fullständig version : Förvara hostmedicin i rumstemperatur?

Bönne
2007-01-05, 15:27
Tänkte ta med mig hostmedicin till lumpen, kan säkert få den förvarad i ett kylskåp, men då minskar tillgängligheten helt säkert för mig, så tänkte ha den i skåpet istället, så jag ständigt har tillgång till den. Vad kan det få för effekt på den, Cocillana etyfin heter den, om den står så under en eller två veckor?

Angel
2007-01-05, 17:14
är du beroende eller? har dom ej tillgång till sjukpersonal om du får hosta? Vad står det ang förvaring på förpackningen? Tror ingen här har det i huvudet, men kolla fass.se annars

Mental
2007-01-05, 17:22
Tänkte ta med mig hostmedicin till lumpen, kan säkert få den förvarad i ett kylskåp, men då minskar tillgängligheten helt säkert för mig, så tänkte ha den i skåpet istället, så jag ständigt har tillgång till den. Vad kan det få för effekt på den, Cocillana etyfin heter den, om den står så under en eller två veckor?

Obs, gissning här, men cocillana är försvarsmaktens standarmedicin mot allt från nageltrång till rethosta, morfinbaserad dunderkur som nästan alla vpl får prova på vid ett eller annat tillfälle, vi fick det utskrivet i små plastflaskor som vi förvarade i våra persedelskåp, så rumstemperatur i ett halvår var inget ovanligt.

Diggler
2007-01-05, 17:23
Den kan du bli lite smålullig av, så jag skulle inte rekommendera den om du skall köra fordon eller skjuta.

Bönne
2007-01-05, 18:36
Obs, gissning här, men cocillana är försvarsmaktens standarmedicin mot allt från nageltrång till rethosta, morfinbaserad dunderkur som nästan alla vpl får prova på vid ett eller annat tillfälle, vi fick det utskrivet i små plastflaskor som vi förvarade i våra persedelskåp, så rumstemperatur i ett halvår var inget ovanligt.Jag fick inte den utskrivet av försvaretsläkare, utan fick den av min doktor på vc.
Den kan du bli lite smålullig av, så jag skulle inte rekommendera den om du skall köra fordon eller skjuta.Så långt har jag också tänkt, tar den natuligtvis inte när som.
är du beroende eller? har dom ej tillgång till sjukpersonal om du får hosta? Vad står det ang förvaring på förpackningen? Tror ingen här har det i huvudet, men kolla fass.se annarsDen ska förvaras i kylen står det, jag har hosta nu och därför tar jag den, jag tar inte den för att få en liten tripp utan för att dämpa hostan, varje gång jag hostar vill jag inte gå till läkaren, utan tar då hellre en klunk ur flaskan.

Angel
2007-01-06, 00:35
bromhexin e bra annars,...

Bönne
2007-01-06, 00:54
bromhexin e bra annars,...Finns inget slem att lösa upp. Fast den jag har fått nu funkar bra då man bara ligger lite i överkant när det gäller dosering.

Angel
2007-01-06, 00:56
Finns inget slem att lösa upp. Fast den jag har fått nu funkar bra då man bara ligger lite i överkant när det gäller dosering.

den dämpar även hostan, eller tar bort den helt på mig så den funkar inte bara som slemretande. kan bara ta den för sist ja tog en annan höll jag på att dö...på riktigt

Bönne
2007-01-06, 01:26
den dämpar även hostan, eller tar bort den helt på mig så den funkar inte bara som slemretande. kan bara ta den för sist ja tog en annan höll jag på att dö...på riktigtHmm, aja som sagt, Cocillana funkar på mig, dessutom kommer den med en mysig sideffekt.

akAn
2007-01-06, 01:50
Dextrometorfan är hostdämpande ;)

DavidN
2007-01-06, 09:31
läkemedels och sjukvårdsupplysningen finns till för att hjälpa dig här