handdator

Visa fullständig version : Vill gå ner i vikt!

Vill_Banta
2007-01-05, 01:13
Hejhej.

Jag är en 16, snart 17 årig kille som har beslutat mig för att ta viktminskningen på allvar! Vad behöver jag mer skriva?

Mina största problem är väll att jag äter godis, och för mycket ibland! *gah!*
Men det kan jag ändra på!

Just nu går jag på gym 4ggr i veckan, är ute och går åtmistoende varje dag under skoltid, då jag går till skolan (ca 2-3km en vända) 4-5 km totalt.

Jag skulle behöva någonslags vägledning, kanske lite tips på nyttiga maträtter (LÄTTA) jag kan göra etc, och kanske till och med ifall någon skulle orka skriva en litet viktminskningsschema till mig.

Jag ska minska omkring 14kg på 6 månder (till sommaren dvs) Men återigen, har inget schema eller liknande som jag kan följa och göra det enklare för mig själv.

Mina mått

Längd: ~174cm
Vikt: 76kg
Midjemått: 90cm
BMI: 25-26.

---

Skulle även vilja ha svar på en fråga som oroar mig angående överflödsfett EFTER bantningen, är det något alla får? I så fall Hur ska man göra för att undvika det?

Tack på förhand! ;)

Vill_Banta
2007-01-05, 01:17
i slutet ska det såklart stå "överflödshud". Ursäkta mig för felskrivningen & alla andra felskrivningar.

NisseEriksson
2007-01-05, 02:02
Skulle även vilja ha svar på en fråga som oroar mig angående överflödshud EFTER bantningen, är det något alla får? I så fall Hur ska man göra för att undvika det?

Tack på förhand! ;)

Chansen att du skulle få överflödshud är ganska liten med tanke på att du förmodligen kommer att växa på längden under tiden + att 12 kg inte är någon
"Jättebantning" om du förstår vad jag menar.
Det är fördelat över hela kroppen, inte bara på magen
Om du slutar med godiset tror jag att allt kommer gå bra
eftersom du tränar och går.
Nyttiga maträtter finns på www.tasteline.se
Jag tror det finns en flik "Snabb/lättlagat"

Lycka till med bantningen

/Nisse

NisseEriksson
2007-01-05, 02:06
Jag kollade även upp ditt BMI som ligger på 25.1 vilket INTE är överviktigt

Länk http://www.markazits.com/diet/bmi.php

Du behöver inte oroa dig på det sättet även om det är toppen att du vill äta nyttigare och skippa godis

Jaws
2007-01-05, 02:09
Hejhej.

Jag är en 16, snart 17 årig kille som har beslutat mig för att ta viktminskningen på allvar! Vad behöver jag mer skriva?

Mina största problem är väll att jag äter godis, och för mycket ibland! *gah!*
Men det kan jag ändra på!

Just nu går jag på gym 4ggr i veckan, är ute och går åtmistoende varje dag under skoltid, då jag går till skolan (ca 2-3km en vända) 4-5 km totalt.

Jag skulle behöva någonslags vägledning, kanske lite tips på nyttiga maträtter (LÄTTA) jag kan göra etc, och kanske till och med ifall någon skulle orka skriva en litet viktminskningsschema till mig.

Jag ska minska omkring 14kg på 6 månder (till sommaren dvs) Men återigen, har inget schema eller liknande som jag kan följa och göra det enklare för mig själv.

Mina mått

Vikt: 76kg
Midjemått: 90cm

---

Skulle även vilja ha svar på en fråga som oroar mig angående överflödsfett EFTER bantningen, är det något alla får? I så fall Hur ska man göra för att undvika det?

Tack på förhand! ;)

Har du läst igenom deffguiden? Om inte så gör det nu.
Överflödig hud får du genom att tappa många kilo på kort tid, snabb viktnedgång med andra ord. 14 kg är ganska mycket på ett halvår, men om du har bra kontroll så lär du inte få någon hängande hud.

Vad är det för sorts schema du är ute efter? Ät mindre energi än vad du gör av med helt enkelt, klyddigt med schema. Ha koll på vad du stoppar i dig, bra mat under deff finner du också i deffguiden.

Varför inte springa lite då och då också? Öka konditionsträningen, prioritera den framför gymträningen.

Eddie Vedder
2007-01-05, 07:33

Mina mått

Vikt: 76kgMidjemått: 90cm

Du vill alltså gå ner 14 kg!!! Du e bara 16 bast å vill svälta ner dej till 62 kg!? De låter ganska extremt tycker jag, du är ju knappast gravt överviktig så en sån grym viktreducering låter inte så sunt. Jag skulle nöja mej me att gå ner till 70 kg om jag var du.

Käka mycke grönsaker å annan mat som är näringsrik utan att vara alldeles för energirik, havregryn, baljväxter etc.

Men fundera över varför du vill uppnå denna extrema bantning???

Vill_Banta
2007-01-05, 09:08
Chansen att du skulle få överflödshud är ganska liten med tanke på att du förmodligen kommer att växa på längden under tiden + att 12 kg inte är någon
"Jättebantning" om du förstår vad jag menar.
Det är fördelat över hela kroppen, inte bara på magen
Om du slutar med godiset tror jag att allt kommer gå bra
eftersom du tränar och går.
Nyttiga maträtter finns på www.tasteline.se
Jag tror det finns en flik "Snabb/lättlagat"

Lycka till med bantningen

/Nisse

Okej, tack så mycket!!

Jag kollade även upp ditt BMI som ligger på 25.1 vilket INTE är överviktigt

Länk http://www.markazits.com/diet/bmi.php

Du behöver inte oroa dig på det sättet även om det är toppen att du vill äta nyttigare och skippa godis

Okej!

Har du läst igenom deffguiden? Om inte så gör det nu.
Överflödig hud får du genom att tappa många kilo på kort tid, snabb viktnedgång med andra ord. 14 kg är ganska mycket på ett halvår, men om du har bra kontroll så lär du inte få någon hängande hud.

Vad är det för sorts schema du är ute efter? Ät mindre energi än vad du gör av med helt enkelt, klyddigt med schema. Ha koll på vad du stoppar i dig, bra mat under deff finner du också i deffguiden.

Varför inte springa lite då och då också? Öka konditionsträningen, prioritera den framför gymträningen.

Vart finner jag "deffguiden"?

Jo, jag försöker att springa men det händer inte så ofta nu på vintern, klart jag gör det då och då, men inte ofta som sagt.

Du vill alltså gå ner 14 kg!!! Du e bara 16 bast å vill svälta ner dej till 62 kg!? De låter ganska extremt tycker jag, du är ju knappast gravt överviktig så en sån grym viktreducering låter inte så sunt. Jag skulle nöja mej me att gå ner till 70 kg om jag var du.

Käka mycke grönsaker å annan mat som är näringsrik utan att vara alldeles för energirik, havregryn, baljväxter etc.

Men fundera över varför du vill uppnå denna extrema bantning???

När jag skrev 14 kilo så överdrev jag, men jag skulle åtmistonde vilja väga 70kg. *rolleyes*

TACK för alla bra svar, ni är kung!

Bonnie
2007-01-05, 09:14
Deffguide:
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=26881

Tom Jr
2007-01-05, 09:58
:thumbup: Det finns tusentals av lätta och goda måltider med så litet energiinehåll som möjligt. Sök gärna på hemsidor som www.arla.se där du bland annat kan välja in om måltiden skall vara inom budget, ha mycket grönt eller vara fettsnål. Förövrigt så ska du inte försöka gå på en stentuff diet tycker jag själv, ät mycket - men av rätt mat. Det som också kan vara bra är att du försöker räkna kalorierna du stoppar i dig. För det finns bara ett sätt att gå ned i vikt:
Ät mindre kalorier än vad du förbrukar och gå ned i vikt!

För övrigt så kan jag ge tipps på två måltider som är väldigt lätta och enkla att göra:

Tonfiskpasta: [Detta behöver du]

1 Burk tonfisk i bitar (150g)
1 Burk krossade tomater (400g)
1 Lök
1 portion pasta [2,5 dl av valfri pasta]
pizza krydda

Stek löken tills det att den fått färg. Häll i krossade tomaterna, och peppra med pizza krydda. Låt koka i medelvärme i cirka 10 minuter medans du tillagar pastan. Jag antar att du redan kan koka pasta, så det skippar jag att berätta.
När krossade tomaterna och löken kokat i cirka 8-10 min så lägger du i tonfisken (utan vattnet) och rör om. Servera med pasta och diverse grönsaker. Smaskens!

Energiinnehåll:

125G tonfisk: 140 kcal
400G kr. tomater: 103 kcal
Fullkorns pasta: 225 kcal

Totalt: 468 - och du lär garanterad att bli mätt! Ös på med grönsaker annars.

ÄT FRUKT! :thumbup:

Mackz
2007-01-05, 11:18
Släng i en tärning kycklingbuljong i tonfiskröran också så blir det extra smaskens.