Visa fullständig version : Sony DVP-FX810, impulsköp
Nu har jag lördags-natt-handlat lite här igen...blir alltid bra...
En Sony DVP-FX810, dvs en portabel dvdspelare, säkert bra att ha.
Nu är frågan, om vi säger såhär. En person som då har en sådan, har denne möjligheten att tanka ner filmer , bränna på en vanlig cd-r o titta på dem? (Har inte fått den änn) De jag egentligen är mest nyfiken på är vilka format den spelar, står "de flesta format" lite varstanns jag tittar, någon som testat med .avi o.mpg osv, de vanliga formaten som får platts på cd-r?
internethjälten
2007-01-04, 21:15
är det en dvd-spelare så är det dvd-skivor -oftast
ååå,,lämna tillbaka o köp en mediaspelare istället 50filmer+
ååå,,lämna tillbaka o köp en mediaspelare istället 50filmer+
mediaspelare? sry...inga bra på sånnt
MasterChief
2007-01-04, 21:59
Nu har jag lördags-natt-handlat lite här igen...blir alltid bra...
En Sony DVP-FX810, dvs en portabel dvdspelare, säkert bra att ha.
Nu är frågan, om vi säger såhär. En person som då har en sådan, har denne möjligheten att tanka ner filmer , bränna på en vanlig cd-r o titta på dem? (Har inte fått den änn) De jag egentligen är mest nyfiken på är vilka format den spelar, står "de flesta format" lite varstanns jag tittar, någon som testat med .avi o.mpg osv, de vanliga formaten som får platts på cd-r?
Sonys Hemsida:
http://www.sony.se/view/ShowProduct.action?product=DVP-FX810&site=odw_sv_SE&pageType=TechnicalSpecs&category=Portable+DVD
Så den klarar SVCD men inte xvid/divx. Eftersom SVCD i princip alltid tar två CD-skivor i anspråk för en film så är det nog DVD som gäller för smidighetens skull.
Hitta en portabel spelare som tar xvid/divx brända på DVD om du/ni har svårt att få tag på DVD (hur man nu kan ha det).
Annars är en portabel mediaspelare med hårddisk en smidigare lösning. Den har stöd för alla format. Dock har de oftast betydligt mindre skärm än 8 tum och är klart dyrare. Denna är väl den fetaste på marknaden just nu:
http://prylportalen.mkf.se/ArticlePages/200603/16/20060316073907_MKF931/20060316073907_MKF931.dbp.asp
Sonys Hemsida:
http://www.sony.se/view/ShowProduct.action?product=DVP-FX810&site=odw_sv_SE&pageType=TechnicalSpecs&category=Portable+DVD
Så den klarar SVCD men inte xvid/divx. Eftersom SVCD i princip alltid tar två CD-skivor i anspråk för en film så är det nog DVD som gäller för smidighetens skull.
Hitta en portabel spelare som tar xvid/divx brända på DVD om du/ni har svårt att få tag på DVD (hur man nu kan ha det).
Annars är en portabel mediaspelare med hårddisk en smidigare lösning. Den har stöd för alla format. Dock har de oftast betydligt mindre skärm än 8 tum och är klart dyrare. Denna är väl den fetaste på marknaden just nu:
http://prylportalen.mkf.se/ArticlePages/200603/16/20060316073907_MKF931/20060316073907_MKF931.dbp.asp
Hittade den på pixmania, "Eftersom den är kompatibel med en mängd underlag som DVD-R/RW, DVD+R/RW, DVD+R dubbellager och format som DivX, MP3 och JPEG kan du använda den med alla mediatyper."
Så enligt dem tar den Divx, (jag är inte helt säker på alla "facktermer"). Kollade lite på dc o såg att alla filer där .divx stod, stod det .avi efter - > divx.avi...??????förklara:Virro
shut teh face
2007-01-05, 00:09
Ifrån UT.
DivX
Ett format designat för multimediaplattformar. Använder två olika codecs, low motion och high motion. Många äldre filmer är encodade endast i low motion och har på så sätt problem med high motion scener. En metod kallad SBC (Smart Bitrate Control) har utvecklats vilken byter codecs när filmen encodas, vilket ger ett mycket bättre resultat. Formatet är anamorfiskt och bitraten/upplösningen varierar. Majoriteten av PROPER DivX rippar (inte Re-Encs) är tagna från DVDs och generallt sett kan man få plats med 2 timmar film per skiva i bra kvalite.
XviD
Är ett projekt med öppen källkod som satsar på att bli en ISO-kompatibel mpeg4. Medans divx var en hackad codec. Dvs olaglig att använda. Den bilden jag har iaf.(?)
DivX Re-Enc
DivX Re-Enc är en film som har blivit omkodad från sitt orginalformat till en liten divx-fil. Vanliga grupper är SMR, DaDuck och TND. Råd: Undvik till varje pris.
VCD
VCD är ett format baserat på mpeg1, med konstant bitrate (CBR) på 1150kbit med upplösningen 352x240 (NTSC). VCDs används generellt för filmer med lite lägre kvalitet (CAM/TS/TC/Screener(VHS)/TVrip(analog)) för att få mindre filer och få plats med så mycket som möjligt på en enkel skiva. Både VCDs och SVCDs räknas i minuter, istället för Mb. Därför kan själva mpeg-filen vara mycket större än skivan.
SVCD
SVCD är baserat på mpeg2 (samma som dvd) vilket tillåter variabel bitrate (VBR) på upp till 2500kbit med en upplösning på 480x480 (NTSC) vilken "dekomprimeras" till 4:3 a/r vid uppspelning. Tack vare VBR så är inte längden film som får plats på en skiva fast, utan varierar generellt sett mellan 35-60 minuter. För att få ut så bra kvalite som möjligt är det viktigt att använda flerpass (multiple "passes") (innebär i att man encodar filen flera gånger efter varandra). Detta tar mycket längre tid men resultatet är överlägset.
XVCD/XSVCD
Dessa är i princip VCDs/SVCDs som inte följer "reglerna". Båda är kapabla till högre upplösning och bitrate, men eftersom de inte följer standarden så kan inte alla spelare spela upp dem. Används ofta för "hemmabruk" där en release inte är syftet.
DVD-R
DVD-R är inspelningsbara DVD-skivor och kan hålla så mycket som 4.7Gb data per sida (dubbelsidiga skivor finns). Detta medger en kapacitet på nästan 10Gb per skiva. SVCD mpeg2 måste konverteras innan de kan brännas till DVD-R och spelas upp korrekt. DVD -> DVD-R är möjligt men i vissa fall får man ta bort extra material/extra språk för att få plats på skivan. Observera att det numera släpps release i DVD-R "images".
MiniDVD
MiniDVD/cDVD är samma format som DVD fast på CDR/CDRW. Tack vare den höga upplösningen/bitraten får man plats med c:a 18-21 minuter material per skiva och formatet är endast kompatibelt med ett fåtal spelare.
Det är omöjligt att veta vilket format videofilen är på om det inte står i filnamnet.
Du kan kolla det med gspot i efterhand iaf.
http://www.headbands.com/gspot/download.html
För att underlätta så skaffa alltid en DVD-spelare som klarar av DivX/Xvid.
på on offs hemsida står det att den klarar divx men inte xvid om jag itne mins fel nu
på on offs hemsida står det att den klarar divx men inte xvid om jag itne mins fel nu
In me en skiva o kolla då Trymme! :)
In me en skiva o kolla då Trymme! :)
will do så snart jag fått prylen... dålig vana man lagt sig till de där med lördagskväll-komma-hem-från-krogen-shoppingen...:)*gah!*
shut teh face
2007-01-05, 00:52
will do så snart jag fått prylen... dålig vana man lagt sig till de där med lördagskväll-komma-hem-från-krogen-shoppingen...:)*gah!*
:laugh:
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.