Visa fullständig version : God Espresso?
Jag fick en espressomaskin i julklapp och är själv inte så bra på det men tycker det är gott.
Nån erfaren espressodrickare som kan tips på gott kaffe? Jag har bara kört Zoegas espressokaffe.
Intressant! Vad har du för maskin? Skriv gärna lite om hur du gör och hur lång tid det tar att få ut en kopp espresso så kan jag nog hjälpa dig lite mer!
sgtbarnes
2007-01-04, 17:52
Köp bönor och mal själv!! = oslagbart!
Jag har någon billigare variant skulle jag tro, orkar inte gå och se va de är för märke :)
Hur jag gör? Sätter på maskinen, väntar på att den blir varm, kör igenom vatten (l'äst att man ska gö så), fyller i kaffe i "filtret"(vet ej va den heter) trycker i så mycket som det går, sätter på den kaffet rinner ner å så dricker jag :)
Tja, att prime:a den är nog inget du behöver göra inför varje gång, skadar väl inte heller antar jag. Hur länge låter du den vara på? En normal hemmamaskin tar väl mellan 15-30 min på sig att bli helt varm igenom. Kaffe kan du fylla 7 gram av per kopp, har du en som har två pipar som det rinner ur så du kan fylla 2 koppar kan du alltså ha 14-15 gram kaffe i den , inte nödvändigtvis att den behöver vara full då.
En bra tumregel brukar vara att det tar c:a 25 sek från att du trycker på knappen tills det runnit färdigt en espresso.
Du får ett PM av mig om en stund :)
Jag kör med en NK blandning som heter "Brutal", sjukt god.
Tänkte kidnappa tråden lite o fråga hur en sån där kaffepress funkar. Fick en sån av jobbet i julklapp och tycker det är dags att inviga den snart :)
sgtbarnes
2007-01-04, 20:45
Tänkte kidnappa tråden lite o fråga hur en sån där kaffepress funkar. Fick en sån av jobbet i julklapp och tycker det är dags att inviga den snart :)
Värm vatten på spisen och lyft upp kastrullen vid kokpunkten. Om vattnet får koka för länge blir det syrefattigt och ger kaffet mindre smak. Dosera lika många msk/kaffemått i bryggaren som antal koppar. Häll vattnet över kaffet och rör runt med en sked. Vänta 3-4 minuter innan du sätter i pressen och pressar långsamt.
Källa: kaffegrossisten.se
ok tack, de är en lampa som visar när den är varm och de tar inte så lån tid att få den varm kanske skulle man vänta lite längre iaf för säkerhetsskull.
Ang tiden att få en färdig espresso, varför finns det inte bara en timer som lor av när det har runnit tillräckligt mycke? :D
Antingen går du till Kahls kaffe o köper dig ett par hekto med inferno o maler den själv, annars sikta in dig på Arvid Nordqvist classic espresso. Båda är sjukt goda med fin crema :)
ok tack, de är en lampa som visar när den är varm och de tar inte så lån tid att få den varm kanske skulle man vänta lite längre iaf för säkerhetsskull.
Ang tiden att få en färdig espresso, varför finns det inte bara en timer som lor av när det har runnit tillräckligt mycke? :D
Jo, testa att låta den vara på en kvart iaf.
Den tiden stämmer bara om allt är som det ska vara. Har du kaffe som är köpt på ICA så är det troligtvis för grovt malet, och du kommer att få 3 espressokoppar fyllda på 25 sek. Går dock att få bättre om man "tampar", dvs pressar ned kaffet ordentligt så det inte rinner igenom ganska snabbt.
Om du riktigt vill nörda ner dig i espressoträsket så är http://www.riktigtkaffe.se forumet för dig.
Annars är ett bra förslag att gå till en välsorterad te och kaffeaffär i din stad och be dom att mala en espressomalning lagom till konsumentmaskin. anteckna deras inställning på kvarnen.
Se till att maskinen och filtret är genomvarmt.
Fyll på ditt filter till kanten och stryk av överskottet.
Tampa(tryck med manick i samma diameter som filtret) med ca. 14 kgs tryck.
Dra fast filtret i maskinen. och tryck på bryggknappen.
På ca. 25 sekunder ska du få 3 cl kaffe om du använder enkelfiltret( det grunda) och 6 cl kaffe om du använder dubbelfiltret. Om det kommer mer så är kaffet för grovt malet och du behöver be affären justera ner till nästa gång och om det kommer mindre är kaffet för fint malet.
Lycka till.
...annars sikta in dig på Arvid Nordqvist classic espresso.
så dem säljer kaffe också, trodde det bara var sprit :)
espresson kan variera väldigt mycket beroende på:
kaffebönor (!)
maskin (!)
kvarn (!)
hur förvarar du dina kaffebönor?
är maskinen rätt inställd med vattentryck osv?
du trycker inte för hårt när du pressar kaffet?
maler du för grovt?
värmer du koppen?
svårt att säga, men vad är det som inte smakar bra?
ingen kräm? ingen kaffe? vattnig?
hur förvarar du dina kaffebönor? just nu i en plåtburk och har itne hela bönor nu.
är maskinen rätt inställd med vattentryck osv? det hoppas jag :)
du trycker inte för hårt när du pressar kaffet? troligen, är ju omöjligt att veta hur hårt man pressa.
maler du för grovt? fördimalet just nu men ska skaffa hela bönor
värmer du koppen? brukar ha koppen stå uppe på maskinen medans den blir varm och ibland köra igenom vatten genom maskinen så koppen blir varm.
svårt att säga, men vad är det som inte smakar bra?
ingen kräm? ingen kaffe? vattnig? När jag råkar ha på för länge smakar det vattnigt har inte köpt några speciella espressomuggar än så det är svårt att v eta hur mycke det blir.
det ska ju vara ca 3 cl för en enkel så det är bara att mäta upp, tror problemet ligger i att du har den igång för länge faktiskt
men du får en bra kräm då?
jag har för mig att man ska pressa kaffet med 5-kilostryck, men nu skrev en annan 14 kg så jag blev lite osäker
har du en mätare på maskinen?
om det står 9 bar så är trycket bra
det ska ju vara ca 3 cl för en enkel så det är bara att mäta upp, tror problemet ligger i att du har den igång för länge faktiskt
men du får en bra kräm då?
jag har för mig att man ska pressa kaffet med 5-kilostryck, men nu skrev en annan 14 kg så jag blev lite osäker
har du en mätare på maskinen?
om det står 9 bar så är trycket bra
ja det är 9bar på den, det blir ok-bra kräm. Tycker inte direkt att de blir dåliga utan ville bara ha tips på hur man får de ännu bättre :)
Är det dumt att ha på maskinen för länge? varför?
Är det dumt att ha på maskinen för länge? varför?
nää, att du låter för mycket vatten rinna igenom menade jag
nää, att du låter för mycket vatten rinna igenom menade jag
Jaha ok, jo de gör jag ibland är fortfarande noob så :)
Off topic:
Ett litet tips:
När ni beställer Espresso på ett café:
1 espresso
2 espressi
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.