handdator

Visa fullständig version : Självhjälpsbok sökes

Löjtnant Blank
2007-01-04, 12:08
Jag har googlat och amazonat efter en bra bok i ämnet "att motivera sig själv att göra tråkiga saker", men det är en djungel. Jag behöver handfasta råd om hur jag ska träna upp mig själv till att sluta skjuta upp skolarbeten, fönsterputsning och liknande till sista minuten. Tack på förhand.

Lasse Kongo
2007-01-04, 12:10
Fäst ett gummiband runt pungen, varje gång du inte lyckas med det du har tänkt eller skjuter upp ngt så drar du i bandet och släpper så det snärtar till rejält i pungen!!!

Jag lovar, du kommer få bättre resultat än utav en bok :thumbup:

Tricklev
2007-01-04, 12:19
Fäst ett gummiband runt pungen, varje gång du inte lyckas med det du har tänkt eller skjuter upp ngt så drar du i bandet och släpper så det snärtar till rejält i pungen!!!

Jag lovar, du kommer få bättre resultat än utav en bok :thumbup:

:laugh: :laugh:

Den där snor jag. :)

Lasse Kongo
2007-01-04, 12:33
:laugh: :laugh:

Den där snor jag. :)

:cool:

Snake
2007-01-04, 12:36
Jag lider av samma lata åkomma. Det ironiska är att jag skulle aldrig läsa boken även om jag köpte den eftersom det är tråkigt och jobbigt att läsa böcker.*slap*

adriano
2007-01-04, 13:25
Sluta rok hasch

Löjtnant Blank
2007-01-04, 14:45
Vettiga svar. Man kan tro att det är Snickeriet som har släppts ut på grönbete i min tråd.

Löjtnant Blank
2007-01-04, 14:47
Sluta rok hasch
Jag har lite problem med en neggad wingman som fick syn på en 8:a på flanken i baren, och nu har hon kondylom. Vad ska jag göra?

coxie
2007-01-04, 16:24
Hade inte tackat nej till en sådan bok, alltid kul att motivera sig lite extra.

joonah
2007-01-04, 16:35
En bok som har fått bra kritik är Dr. Phils "Livsstrategier". Har inte läst hela själv ännu, har precis börjat på den och den verkar lovande hittills.

Kan ju verka som den är lite fel för just ditt ändåmål men den tar upp vad det handlar om egentligen, att sätta upp mål och jobba hårt för att följa dem.

Löjtnant Blank
2007-01-04, 16:41
En bok som har fått bra kritik är Dr. Phils "Livsstrategier". Har inte läst hela själv ännu, har precis börjat på den och den verkar lovande hittills.

Kan ju verka som den är lite fel för just ditt ändåmål men den tar upp vad det handlar om egentligen, att sätta upp mål och jobba hårt för att följa dem.
Tack!

Lord_Real
2007-01-04, 17:03
Jag var riktigt lat förut och sköt upp allt jag skulle göra.
Jag skjuter inte upp något längre och gör allt på ett vettigt sätt, men jag är fortfarande lat.

Jag listade ut att om jag gör saker i god tid så får jag oftast mer tid att vara ledig och lata mig på. Så jag kan lata mig mycket mer nuförtiden. :D
Det var först när jag insåg detta (och verkligen förstod det istället för att tro att jag förstod det) som jag kom igång och effektiviserade mig.

Effektivitet är bara ett intelligent sätt att vara lat på. :)

coxie
2007-01-04, 17:06
Slängde iväg en beställning på adlibris (<3<3 bokhandeln) på några självförbättringsböcker, bla just den av Dr Phil.

Så svårt att inte ta flera när de kostar 30-40 kr st.

Löjtnant Blank
2007-01-21, 12:05
Har bara läst första sidan, men artikeln verkar ganska vettig än så länge. Tänkte jag skulle tipsa er som är intresserade innan jag glömmer.

http://www.mentalhelp.net/poc/view_doc.php?type=doc&id=9770&cn=353

Löjtnant Blank
2007-01-21, 12:06
Ett annat tips är att googla "stop procrastinating" (http://www.google.se/search?q=stop+procrastinating&ie=utf-8&oe=utf-8&rls=org.mozilla:sv-SE:official&client=firefox-a) och sålla bland länkarna.

Nina L
2007-01-21, 12:09
Den här köpte min sambo. Jag minns dock inte hans omdöme. Hitta den i en bokaffär och bläddra lite?

http://www.adlibris.com/fi/product.aspx?isbn=9171302867&r=1

Löjtnant Blank
2007-01-21, 12:21
Den här köpte min sambo. Jag minns dock inte hans omdöme. Hitta den i en bokaffär och bläddra lite?

http://www.adlibris.com/fi/product.aspx?isbn=9171302867&r=1
I veckan beställde jag ett par böcker i ämnet just från Adlibris, men nästa gång jag beställer tänker jag definitivt lägga till den där på listan. Tack.

Nina L
2007-01-21, 14:21
I veckan beställde jag ett par böcker i ämnet just från Adlibris, men nästa gång jag beställer tänker jag definitivt lägga till den där på listan. Tack.En typisk ameriansk dussinbok, säger sambon nu. Det räckte med att läsa sammanfattningarna i slutet av varje kapitel.

Herkulez
2007-01-21, 14:24
Vettiga svar. Man kan tro att det är Snickeriet som har släppts ut på grönbete i min tråd.

:laugh:

intressant tråd förövrigt, har själv problem med detta och ska läsa igenom lite av länkarna.

Yes
2007-01-21, 14:26
Varför vill man motivera sig att göra tråkiga saker? Själva grejen med tråkiga saker är ju att man absolut inte vill göra dem.

Öh... säg till om du hittar någon bra bok, jag kan nog bevöva en...