Logga in

Visa fullständig version : Mycket besvärliga sömnsvårigheter

Halldin
2007-01-04, 08:50
Påbörjade en deff efter nyår, och två nätter i rad nu har jag legat och vridit och vänt på mig i timmar. Närmare bestämt 4 timmar denna natten.

Det verkar ju inte helt orimligt att det skulle kunna bero på just deffen, men är det någon som känner igen sig och vad det kan bero på?

Jag har skurit ner ganska kraftigt på maten och slängt in minst ett kardiopass om dagen. Maten är enbart nyttiga grejor, såsom fullkornsris, quinoa och kyckling.
Till varje måltid äter jag även grönsaker, frukt eller bär.

Vad är knas? :/

Eddie Vedder
2007-01-04, 08:56
Påbörjade en deff efter nyår, och två nätter i rad nu har jag legat och vridit och vänt på mig i timmar. Närmare bestämt 4 timmar denna natten.

Det verkar ju inte helt orimligt att det skulle kunna bero på just deffen, men är det någon som känner igen sig och vad det kan bero på?

Jag har skurit ner ganska kraftigt på maten och slängt in minst ett kardiopass om dagen. Maten är enbart nyttiga grejor, såsom fullkornsris, quinoa och kyckling.
Till varje måltid äter jag även grönsaker, frukt eller bär.

Vad är knas? :/
Ska jag utgå från mej själv så är det definitivt maten. Jag har haft en period när jag nästan inte sovit nånting, vaknat upp hur många gånger som helst under natten, i stort sett drömt om mat å sen slutligen blivit tvungen att gå upp vid halv fem för att käka frukost.

Nu under juletiderna har jag kommit ifatt å käkat ordentligt å sömnen har löst sej. De började me att jag sov till typ nio-tio vilket är SINNESSJUKT SENT för mej, är numera utsövd å vaknar vid sju-halv åtta som jag vill nu.

Men sömnsvårigheter kan ju bero på så oerhört mycke annat oxå, psykiska faktorer tänker jag på. Men åd du ligger på underskott kan de mycke väl bero på de.

Halldin
2007-01-04, 09:01
Mjo, misstänker det.
Frågan är hur man tar kål på det. :/

Lite jävligt att ligga o känna sig helt yrvaken klockan 02.00 när man har lagt sig 22.00.

King Grub
2007-01-04, 09:01
För lite kolhydrat låter som en uppenbar orsak.

Milia
2007-01-04, 09:10
Det kanske kan hjälpa om du sparar lite av kolhydraterna till kvällen, sista målet före sänggående (om du nu enbart äter protein på kvällen som det ser ut nu?)

Lasse Kongo
2007-01-04, 09:11

Yes box.

Jag kan själv i princip prickskjuta min sömn med hjälp av kolisar, det är nästan otäckt, för lite och jag kan ligga helt speedad en hel natt känns det som.

Äter jag tillräckligt med kolisar sover jag som en lite bäbbe.

Återigen, kolhydrater är oerhört viktigt, inte bara för träningen som ni märker.

Halldin
2007-01-04, 09:13
Fast det är ju också delvis det man vill uppnå när man ska gå ner i vikt. :)
Är det för lite för vad min kropp tror sig vilja behöva, eller för lite rent allmänt?
Är det en övergångsfas eller måste jag klämma i mig mer kolhydrater?

Maten igår bestod av...

4-5 wasa sport
1 ägg
vassleprot

1dl fullkornsris
ärt/majs/paprika
vassleprot

esapro

1dl quinoa
ärt/majs/paprika
vassleprot

1dl fullkornsris
ärt/majs/paprika
kyckling

kaseinprotein

Till varje måltid har jag även ätit lite torrostade jordnötter.
Åt även blåbär igår.

Låter det för lite? :/
Försöker gå ut tungt i början och tappa så mycket vikt som möjligt så länge jag är fet.

Lasse Kongo
2007-01-04, 09:16
Är det för lite för vad min kropp tror sig vilja behöva, eller för lite rent allmänt?
Är det en övergångsfas eller måste jag klämma i mig mer kolhydrater?

Maten igår bestod av...

4-5 wasa sport
1 ägg
vassleprot

1dl fullkornsris
ärt/majs/paprika
vassleprot

esapro

1dl quinoa
ärt/majs/paprika
vassleprot

1dl fullkornsris
ärt/majs/paprika
kyckling

kaseinprotein

Till varje måltid har jag även ätit lite torrostade jordnötter.
Åt även blåbär igår.

Låter det för lite? :/
Försöker gå ut tungt i början och tappa så mycket vikt som möjligt så länge jag är fet.

Ser ok ut om du är tjej och väger ca 50kg?

Halldin
2007-01-04, 09:18
Ser ok ut om du är tjej och väger ca 50kg?
:D

Jag är urkass på att räkna kalorier så jag försöker gå på känsla, går visst inte så bra. *whistle*
Ett underskott på närmare 1500kcal försöker jag sikta på i början.

Utgångsläget är hursomhelst 90kg.

Lasse Kongo
2007-01-04, 09:18
Du baserar ju din kost på pulver i princip, det är vansinne.

Bara som en liten kommentar på kosten.

Lasse Kongo
2007-01-04, 09:20

Jag är urkass på att räkna kalorier så jag försöker gå på känsla, går visst inte så bra. *whistle*
Ett underskott på närmare 1500kcal försöker jag sikta på i början.

Utgångsläget är hursomhelst 90kg.

Hur mkt tränar du då?

Jag lovar och säger det bara en gång ; ) det sämsta du kan göra är att äta FÖR lite, du gör dig bara själv illa, det har ju redan börjat iomed sömen.

Man ska inte behöva ha några problem med sömnen alls, ok om man ligger i slutfasen av en tävlingsdiet, men inte för personer på din och min nivå.

z_bumbi
2007-01-04, 09:29
Jag har skurit ner ganska kraftigt på maten och slängt in minst ett kardiopass om dagen.

Hur mycket kondition tränade du tidigare?

Eddie Vedder
2007-01-04, 09:34

Även detta låter som mitt problem, jag skiter i att räkna å går på känn istället. Att gå på känn blir ju då "att sålänge jag känner mej hungrig så ligger jag på underskott", dock innebär de väl egentligen rena svälttillståndet. Och som Lasse Kongo säger så ska ju inte deffen behöva innebära sömnproblem, då har de ju gått för långt.

Så nu när jag är i balans igen ska jag försöka käka mer än jag gjorde innan jul å se om jag håller vikten, hursomhelst tänker jag aldrig mer äta så lite att jag regelbundet får sömnen förstörd. De e ett råd jag kan ge dej oxå.

King Grub
2007-01-04, 09:34

Nej, du går inte ner mer av strikt kolhydratrestriktion än en mer jämnt fördelat kalorirestriktion.

Personligen skulle jag aldrig gå under 40 E% kolhydrat, gärna minst 50.

Halldin
2007-01-04, 10:03
Du baserar ju din kost på pulver i princip, det är vansinne.

Bara som en liten kommentar på kosten.
Mjo, fast det var bara just igår p.g.a brist på kött.
Skall dock ta tag i detta.
Hur mkt tränar du då?

Jag lovar och säger det bara en gång ; ) det sämsta du kan göra är att äta FÖR lite, du gör dig bara själv illa, det har ju redan börjat iomed sömen.

Man ska inte behöva ha några problem med sömnen alls, ok om man ligger i slutfasen av en tävlingsdiet, men inte för personer på din och min nivå.
Tre styrkepass i veckan á ca. 2h, och så har jag börjat gå morgonpromenader.
Cyklade även lite på kvällen igår.

Helt rätt angående att man inte ska ha sömnproblem, det är ju katastrofalt när man ligger på ett sånt underskott dessutom. Måste försöka balansera upp det.
Hur mycket kondition tränade du tidigare?
Nada.

Halldin
2007-01-04, 10:06
En fråga angående kolhydraterna, är det att jag äter för lite kolhydrater på kvällen som förstör, eller är det totalt sett över dygnet?

Lasse Kongo
2007-01-04, 10:10
Ok, men börja med att styra upp kosten och ät på med kolisar nu, öka på lite varje dag tills du hittar en nivå som känns bra.

Halldin
2007-01-04, 10:12
Ok, men börja med att styra upp kosten och ät på med kolisar nu, öka på lite varje dag tills du hittar en nivå som känns bra.
Ska bli. :thumbup:

Skönt att få en förklaring iaf, då vet man det en annan gång. :)

Lasse Kongo
2007-01-04, 10:13
En fråga angående kolhydraterna, är det att jag äter för lite kolhydrater på kvällen som förstör, eller är det totalt sett över dygnet?

Totalt, men samtidigt påverkar det ju om man äter mindre på kvällen, men får du i dig tillräckligt under dagen så behöver du inte vräka i dig på kvällen, sömnen ska inte bli lidande av det.

Man behöver inte vara rädd för att äta kolisar på kvällen men man behöver inte heller dunka i sig massor av kolisar precis innan man lägger sig.

watertouch
2007-01-04, 11:06
Annars skulle kanske ett tillskott av 5-htp hjälpa?

nutz
2007-01-04, 18:24
Om jag konditionstränar på kvällen så ligger jag sömnlös i stort sett HELA natten, förutsatt att jag tränar "lagomt". Försöker att ta ut mig så pass att jag däckar efter dusch och käk när jag kommit hem, dvs. nån timme.

Karl_alfred
2007-01-04, 19:59
Hur är det med koffein konsumtionen? Verkar va mycket nötter där ute som ökar den o klagar sen på sömnen.

ramagoen
2007-01-04, 20:11
jag märke att om jag bara äter t.ex. protein+fett innan jag lägger mig så blir jag också likadan. Kvällsmålet nu när jag deffar är oftast 30g vassle i 3-6dl mjölk, 2-3 skivor rågrut med 20-30g smör + 40-60g kalkon på, 1msk rapsolja samt 250g kvarg. Efter det dricker jag vattne tills jag ska sova (1-2 timmar efter denna måltid).

Halldin
2007-01-05, 15:16
Ökade kolhydraterna ganska mycket igår, men förra natten blev värsta hittills.
Låg vaken hela natten. :(

Kan ju öka ännu mer, men då börjar det mer likna en bulk än en deff, vilket ju är lite kontraproduktivt.

Det kan inte bero på att man har börjat röra på sig mer, promenader osv, eller kanske överträning?
Hur är det med koffein konsumtionen? Verkar va mycket nötter där ute som ökar den o klagar sen på sömnen.
Yes, har inte tagit koffein alls innan men börjat med det nu.
Men ska verkligen nattsömnen behöva påverkas av att jag tar 400mg koffein på morgonen innan jag ska gå ut och gå? :/

Mental
2007-01-05, 16:32
Ökade kolhydraterna ganska mycket igår, men förra natten blev värsta hittills.
Låg vaken hela natten. :(

Kan ju öka ännu mer, men då börjar det mer likna en bulk än en deff, vilket ju är lite kontraproduktivt.

Det kan inte bero på att man har börjat röra på sig mer, promenader osv, eller kanske överträning?

Yes, har inte tagit koffein alls innan men börjat med det nu.
Men ska verkligen nattsömnen behöva påverkas av att jag tar 400mg koffein på morgonen innan jag ska gå ut och gå? :/

Tja, jag sov mindre när jag bantade, men jag led inte speciellt av det utan anpassade mig genom att lägga mig senare och sova runt 5-6h natten.

Koffein har en halveringstid på runt 4h så det bör ju inte spela någon roll, men jag var pigg även på morgonen så jag behövde inte något koffein för att få mig ur sängen och ut på promenad.

Själv sover jag dåligt nu utan att banta, jag är stressad och tänker aldelses för mycket när jag väl hamnat i bingen, oroar mig för framtiden, ordnar med flytt och en massa dylikt.

Grisen_72
2007-01-05, 17:03
Sök upp en psykiatriker och be om stilnoct (utan byte till sämre), då du inte kan sova utan en flock av ångest tankar, och det stör din vanliga vardag att sitta å stirra i taket 5 timmar.

Psykolog är bara att utesluta! Inga piller å bara tjafs!

Mental
2007-01-05, 17:17
Sök upp en psykiatriker och be om stilnoct (utan byte till sämre), då du inte kan sova utan en flock av ångest tankar, och det stör din vanliga vardag att sitta å stirra i taket 5 timmar.

Psykolog är bara att utesluta! Inga piller å bara tjafs!

Det är fruktansvärt korkat att rekomendera Benzopreparat som första åtgärd när man bara har mildare sömnproblem. Jag skulle prova allt och lite till innan jag satte mig på en Benzokur.

4.4 Varningar och försiktighetsmått
Orsaken till sömnlösheten bör om möjligt fastställas. Underliggande faktorer bör behandlas innan förskrivning av ett hypnotikum sker. Om insomningsproblemet kvarstår efter 7-14 dagars behandling, kan det bero på en primär psykisk eller fysisk störning som bör utredas.

Här nedan anges allmän information om effekter som kan uppstå efter administrering av bensodiazepinbesläktade medel och vilka bör tas i beaktande vid förskrivning.

Tolerans

En minskning av den hypnotiska effekten av korttidsverkande bensodiazepinbesläktade medel kan uppträda efter upprepad användning under några veckor.

Beroende

Användning av bensodiazepinbesläktade medel kan leda till utveckling av ett psykiskt eller fysiskt beroende av dessa läkemedel. Risken för tillvänjning ökar med dosen och behandlingstidens längd. Den är också större hos patienter med alkohol- eller drogmissbruk i anamnesen. Dessa patienter ska hållas under strikt uppsikt när de erhåller sömnmedel. När ett fysiskt beroende har utvecklats kan ett abrupt utsättande av läkemedlet leda till abstinenssymtom. Dessa kan vara huvudvärk, muskelvärk, extrem ångest och spänning, rastlöshet, förvirring och irritabilitet. I svåra fall kan följande symtom uppträda: overklighetskänsla, depersonalisation, hyperakusi, domningar och stickningar i extremiteterna, överkänslighet mot ljus, ljud och fysisk kontakt, hallucinationer eller epileptiska anfall.

Rebound-effekt

Ett övergående syndrom, där de symtom som behandlas med bensodiazepinbesläktade medel återkommer i förstärkt form, kan inträffa vid utsättning av läkemedlet. Det kan åtföljas av andra reaktioner såsom humörförändringar, ångest och rastlöshet.

Det är viktigt att patienten är medveten om att rebound-effekt kan uppstå. På så sätt minimeras oron över dessa symtom, om de skulle inträffa vid avslutande av behandlingen. Abstinenssymtom kan uppträda mellan doseringarna för korttidsverkande bensodiazepinbesläktade medel. Det gäller framför allt om dosen är hög. Risken för abstinens- eller återfallssymtom har visat sig vara större efter abrupt utsättning av behandlingen.

Amnesi

Bensodiazepinbesläktade medel kan utlösa anterograd amnesi. Detta tillstånd inträffar vanligen flera timmar efter intag av läkemedlet. För att minska risken bör patienten försäkra sig om att ha möjlighet till 7-8 timmars ostörd sömn.

Psykiatriska och ”paradoxala” reaktioner

Reaktioner som rastlöshet, förvärrad sömnlöshet, agitation, irritabilitet, aggressivitet, vanföreställningar, raserianfall, mardrömmar, hallucinationer, inadekvat beteende, sömngång eller andra beteendestörningar kan förekomma vid behandling med bensodiazepinbesläktade medel. Om detta inträffar ska behandlingen avbrytas. Dessa reaktioner förekommer oftare hos äldre.

Speciella patientgrupper

Till äldre patienter och till patienter med nedsatt allmäntillstånd bör en lägre dos ges. På grund av den muskelavslappande effekten finns en risk för fall och således risk för höftfrakturer, speciellt hos äldre patienter när de går upp på natten.

Försiktighet bör iakttas vid förskrivning av zolpidem till patienter med kronisk andningsinsufficiens eftersom hypnotika har visat sig hämma andningsfunktionen.

Bensodiazepinbesläktade medel bör inte ges till patienter med svårt nedsatt leverfunktion eftersom de kan utlösa encefalopati.

Bensodiazepinbesläktade medel rekommenderas inte som primär behandling av psykossjukdomar.

Bensodiazepiner och bensodiazepinliknande substanser bör inte användas som monoterapi vid behandling av depression och ångest i samband med depression (självmordstankar kan framprovoceras hos dessa patienter). Zolpidem bör ges med försiktighet till patienter med symtom på depression. Självmordstendenser kan förekomma. På grund av risk för en avsiktlig överdos hos dessa patienter, bör så liten mängd som möjligt förskrivas.

En dold depression kan bli manifest vid behandling med zolpidem.

Bensodiazepinbesläktade medel bör användas med yttersta försiktighet hos patienter med drog- eller alkoholmissbruk i anamnesen.

watertouch
2007-01-05, 23:50
Fast Imovane (zopiklone) Ska ju flyttas ner från narkotika förteckning 5, och den ger ingen toleransökning eller abstinens. Benzo ger heller inga skador på hjärnan eller cns.
Och antihistaminer som du rekomenderar gör en oftast trött dagens efter.

Halldin
2007-01-06, 11:02
Nån som plötsligt börja ta koffein, om än bara på morgonen, som sedan fått sömnsvårigheter?

Osten80
2007-01-06, 11:17
Nån som plötsligt börja ta koffein, om än bara på morgonen, som sedan fått sömnsvårigheter?

Men ge fan i att ta koffeinet då, så märker du ju om det beror på det.

Grisen_72
2007-01-06, 12:22
Fast Imovane (zopiklone) Ska ju flyttas ner från narkotika förteckning 5, och den ger ingen toleransökning eller abstinens. Benzo ger heller inga skador på hjärnan eller cns.
Och antihistaminer som du rekomenderar gör en oftast trött dagens efter.

Imovane fungerar inte på mig...Tro mig, jag har 5 års sömnpiller gnagande bakom mig, Det kan dock skilja från person till person. *gah!*
Jag recommendreade inte fluppar i alla fall :smash:

Stiffo
2007-01-06, 13:22
Har också sömnproblem, inte för att jag deffar atm (men den här veckan har det nästan bivit så), ligger å skruvar på mig i timtal innan jag till slut skiter i det och gör någonting annat istället... Det som funkat bäst för mig hittills är att fara ut och springa, nm hur jävla mycket klockan är,ut å spring bara! sen tillbaka och decka i sängen, d blir allt bara bra ska du se :)

mSJÖDIN
2007-01-06, 13:38
Har också sömnproblem, inte för att jag deffar atm (men den här veckan har det nästan bivit så), ligger å skruvar på mig i timtal innan jag till slut skiter i det och gör någonting annat istället... Det som funkat bäst för mig hittills är att fara ut och springa, nm hur jävla mycket klockan är,ut å spring bara! sen tillbaka och decka i sängen, d blir allt bara bra ska du se :)
Hur du ska lyckas somna i all den svett är för mig ännu knepigare. *whistle*

Halldin
2007-01-06, 13:51
Men ge fan i att ta koffeinet då, så märker du ju om det beror på det.
Nähä?

Saken är att jag hade svårt att sova första natten på dieten också, om än inte lika mycket. Och då tog jag inget koffein.

Sen är det intressant att veta vilket som, eftersom det hade hjälpt mig att kunna ta koffein på morgonen.

Stiffo
2007-01-06, 16:02
Hur du ska lyckas somna i all den svett är för mig ännu knepigare.

Det går, aningen otrevligt men om man duscharså lär man ju vara klarvaken efteråt... Byt lakaan ofta(ca varannan kväll ;)) och duscha direkt på morgonen bara så blir det inte föör hämskt ;P

Olsson
2007-01-06, 19:24

Ja för mig funka det inte. Jag dricker aldrig kaffe coca cola eller något med koffein i annars.

Milia
2007-01-06, 22:36
Vad gör du på kvällen? tränar du då eller tar du dig tid att slappa och varva ner.
Testa att dricka något örtte, jag tror Friggs har ett te som heter kvällsörtte, med lavendel, som ska vara lite lugnande avslappnande, lyssna på en kassettbok eller avslappningsövning. Skriv ner dina tankar om dagen som varit och kanske vad som ska göras imorgon (så behöver du inte ligga och grubbla på det när du ska sova), ta en varm dusch, och kryp ner i en nybäddad säng :)

megadavor
2007-01-06, 23:13
Om jag konditionstränar på kvällen så ligger jag sömnlös i stort sett HELA natten, förutsatt att jag tränar "lagomt". Försöker att ta ut mig så pass att jag däckar efter dusch och käk när jag kommit hem, dvs. nån timme.

Bra att du skrev : )

Jag har precis börjat med konditionsträningen. Jag satte på cyklen i går runt kväll och jag märkte verkligen att det var ovanligt svårt att somna i går natt!.

Jacky
2007-01-07, 09:39
Vad gör du på kvällen? tränar du då eller tar du dig tid att slappa och varva ner.
Testa att dricka något örtte, jag tror Friggs har ett te som heter kvällsörtte, med lavendel, som ska vara lite lugnande avslappnande, lyssna på en kassettbok eller avslappningsövning. Skriv ner dina tankar om dagen som varit och kanske vad som ska göras imorgon (så behöver du inte ligga och grubbla på det när du ska sova), ta en varm dusch, och kryp ner i en nybäddad säng :)

+1
Lämplig föhållningsregel: Ingen dator/TV timmen innan sänggående.
Har fungerat fint för mig. Själv sover jag bättre om jag äter mer på dagen och mindre till middag. Kanske förstår då kroppen att det är dags att varva ner.

Karl_alfred
2007-01-08, 00:37

Mig påverkade det defenitivt, även när jag tog det kl 8 på morgonen. Vissa kanske är extra känsliga, tog samma mängd som dig. Sänk den lite iaf o testa?

biffn
2007-03-03, 12:04
Jo att rekomendera sömnpiller till någon som fått sömnproblem av att "sabba" sin kost men annars är frisk och de är den stora faktorn är rätt korkat..

Har rätt god erfarenhet av sömnpiller själv tyvär men för mej va det ett måste för att få sömn överhuvudtaget och orka ta sej upp till skolan t ex. och palla med all psyskisk press. Ätit imovane under en lång period, som inte är en benzo som nån tidigare skrev utan en bensozepin-derivat alltså släkting. O jag är rätt säker på att den ger toleransökning ändå.. Just nu är det flunitrazepam som jag nyligen trappat ner och kommer ligga på denna dos iaf en månad till.. ätit under ca 3 månader kanske...

Någon som vet ifall flunitrazepam påverkar träning negativt märkbart? De är ju trotsallt muskelrelaxerande bla..

BigForre
2007-03-03, 12:31
Mycket att tänka på i det övriga livet? Tar träningen lite mer tid och tankekraft nu än tidigare? Funderar över fenomenet stress...

floppix
2007-03-03, 15:04
Nähä?

Saken är att jag hade svårt att sova första natten på dieten också, om än inte lika mycket. Och då tog jag inget koffein.

Sen är det intressant att veta vilket som, eftersom det hade hjälpt mig att kunna ta koffein på morgonen.

Så hur sover du nu? Milt lugnande finns ju ett antal naturläkemedel för insomnigsbesvär och oro, typ Valerina. Både på Apotek och hälsokostaffärer. Värt att testa, bra mycket lindrigare än andra starka receptbelagda preparat som nämnts. Om effekten kan man tvista, men placebo-effekter ska inte underskattas heller. Bara att få ro, oavsett varför du lyckas med det, underlättar insomnandet... Lycka till!