Visa fullständig version : Dra iväg - leva primitivt - vila upp sig
Jag och min kära vän Myten/Jusup funderar på att bara lämna allt något halvår. Inte ta med oss någon mobiltelefon, ingen dator, inge internet..ingen porr, inga kvinnor (kanske någon het bondefru isåfall som inte fått stock på evigheter), ingen hårdrock, osv. Leva som en bonde, jobba för födan och bo primitivt som i filmen Last Samurai om ni har sett den.
Vi har funderat på Tibet. Vi vill verkligen komma till ett ställe där det är riktigt primitivt, alltså ingen kommunikation ingen internet ingen telefoni osv. Fin natur ska det vara också.
Låt säga 6 månader.
Vart ska vi åka?
Fasen vad fränt om ni skulle göra det. Vore grymt kul att prova på något nytt och slippa allt stress. har tyvärr inge förslag på bra ställen :)
Låter intressant. Kan dock inte bidra med något relevant.
hur ska du göra med det dagliga proteinintaget?*flex* ;)
Men, i Tibet är det ju Partiet som styr. Nog är det primitivt alltid, men inte bara på det materiella planet. Det skulle nog jag ha svårt för i alla fall.
sgtbarnes
2007-01-04, 00:19
Låter fan soft!
Själv skulle jag bara bunkra massa konserver och försöka handla jättesällan och istället typ campa sommartid i Sverige, alternativt segla i stockholms skärgård men bara åka till småöar.
Gjorde en 11 dagarssegling för två somrar sedan utan att ha kontakt med samhället alls. (farsan och syrran var iofs med) Blev jäkligt uppvilad och "avstressad" efter det.
Man behöver inte va borta så mkt som ett halvår för att ta igen sig.
annars kanske ni kan åka till landsbygden i spanien och ta simpla jobb typ ngt drängliknande eller så. :cool:
Jag och min kära vän Myten/Jusup funderar på att bara lämna allt något halvår. Inte ta med oss någon mobiltelefon, ingen dator, inge internet..ingen porr, inga kvinnor (kanske någon het bondefru isåfall som inte fått stock på evigheter), ingen hårdrock, osv. Leva som en bonde, jobba för födan och bo primitivt som i filmen Last Samurai om ni har sett den.
Vi har funderat på Tibet. Vi vill verkligen komma till ett ställe där det är riktigt primitivt, alltså ingen kommunikation ingen internet ingen telefoni osv. Fin natur ska det vara också.
Låt säga 6 månader.
Vart ska vi åka?
Några vänner till mig åkte till Tibet för ett antal år sedan och de har många goda minnen därifrån.
Jag hade även jag själv en liknande resa för ett gäng år sedan i Asien.
Det som jag minns bäst från vännernas Tibet-resa (de var även nere i Indien), var att det var viktigt hur man satt på kamelerna när man red över öknen.
EN av polarna hade fått grymma skador (bölder och annat infekterat shit) på skinkorna efter lång tids kamelridande på fel sätt.
En sak du MÅSTE glömma om du åker genom indien e personal space (2-3 meter fritt när du står vid bankomaten tex).
När de åkte genom indien så hände det hela tiden att det var folk (indiska barn oftast) som satte sig i knät på dom! :D
Många nya seder och levnadssätt som ni får vara beredda på och uppleva.
Men många fina minnen hade de.
Det man skall oroa sig mest för är väl djurlivet och vara lite (extremt) försiktig.
Blir du biten av en orm,spindel,skorpion och du e långt från närmaste sjukhus så är det ju enormt tråkigt.
Jusup får suga ut giftet annars.
Tricklev
2007-01-04, 00:25
Boden ska leva upp till dessa kriterier, har jag hört.
nordlander
2007-01-04, 01:02
Har ett ledig rum i min trea. 8 mbit adsl, en telefon och jag får aldrig hem några kvinnor. Duger det?
Boden ska leva upp till dessa kriterier, har jag hört.
Då har du hört rätt :D
Vart ska vi åka?
ta spruttibangbang till min barndom
Har funderat på något liknande – att bara lämna den svenska insnöade civilisationen bort från allt och alla. Afrika känns som ett bra alternativ.
Läste om en kvinna som stack ner dit någonstans, träffade sin drömman och levde ett riktigt "bondeliv", med eget jordbruk, brasa, safarijeep och allt skit. Soft som fan, med tanke på att hon arbetat som en riktig svenssonpolis i över tio år innan.
heltzonicka
2007-01-04, 02:50
Jag har även tänkt göra något liknande faktiskt, hade tänkt ge mig av i vår om jag inte kom in på utbildningen jag sökt vilket jag gjorde.
Jag hade tänkt cykla till Afrika eller något dylikt, koppla bort verkligheten ett år och bara trampa på dit jag vill trampa.
Annars är livet ute i skogen i Alaska under våren och sommaren en dröm, fiska upp lax från älven utanför stugan och bara leva livet.
Me_Myself
2007-01-04, 08:41
Det låter som ett äventyr! Tänk om man hade varit fri och modig nog att göra något sånt.. *drömma*
låter kul, tror dock inte att ni kommer genomföra dte.
Dumleman
2007-01-04, 10:36
Man behöver inte åka utomlands för att leva primitivt men det impar väl mer på folk om man säger att man har levt primitivt i Afrika än i Norrbotten.
Slartibartfast
2007-01-04, 10:38
Låter katabolt.
tycker det låter som en skitbra idé..
du kan ju åka ner till nån äggplant-odling nere runt ukraina..
såg lite på tv om det och det första jag kom att tänka på var:
"inget hi-tech här inte" :)
Skratt, ni som anser att det är katabolt etc, har uppenbarligen inte mognat än. Det finns så mycket mer saker i livet som är betydligt viktigare än styrketräning och muskler.
Det är sant - vi kommer nog aldrig genomföra detta riktigt som jag skrev det - med tanke på att mitt liv beror på teknologi. Internet, telefon osv måste jag ha tillgång till för att överleva på jobbet och hemma såsom jag är uppvuxen. Det skulle bli en brutal förändring i mitt liv.
Men kanske en månad istället då.. Ett halvår kanske tar kål på oss?
Skratt, ni som anser att det är katabolt etc, har uppenbarligen inte mognat än. Det finns så mycket mer saker i livet som är betydligt viktigare än styrketräning och muskler.
Sådär säger alla som misslyckas uppnå sina mål.
Vad har hänt... sjung ut nu.
Det är sant - vi kommer nog aldrig genomföra detta riktigt som jag skrev det - med tanke på att mitt liv beror på teknologi. Internet, telefon osv måste jag ha tillgång till för att överleva på jobbet och hemma såsom jag är uppvuxen. Det skulle bli en brutal förändring i mitt liv.
Oavsett var du befinner dig i världen så finns det teknologi att tillgå, men om du är sugen på att testa tror jag det är lättare att köra sex månader än en månad. På en månad hinner du bara vänja dig av med vanorna men hinner inte njuta av det.
Sådär säger alla som misslyckas uppnå sina mål.
Vad har hänt... sjung ut nu.
Skämt åsido,
Vad hade du tänkt göra om du råkade ut för t ex cancer, och fick genomgå en stark behandling, tappade i princip allt du hade? Då kan du lika gärna begå självmord om du nu tycker att dina stora muskler är det viktigaste som finns.
Skämt åsido,
Vad hade du tänkt göra om du råkade ut för t ex cancer, och fick genomgå en stark behandling, tappade i princip allt du hade? Då kan du lika gärna begå självmord om du nu tycker att dina stora muskler är det viktigaste som finns.
Men nu har jag inte det, och inte du heller.
Köra klassikern att dra runt i thailand, kambodja, vietnam etc i en månad kanske?
Men nu har jag inte det, och inte du heller.
Men skärp dig! Ska jag behöva rapportera din egen post till dig själv eller?
Köra klassikern att dra runt i thailand, kambodja, vietnam etc i en månad kanske?
Nej, "för svenskt", hälsar Myten. Vi måste göra något annat. Något riktigt revolutionerande för våra liv.
Nej, "för svenskt", hälsar Myten. Vi måste göra något annat. Något riktigt revolutionerande för våra liv.
Bosätta sig i filippinerna i ett halvår, finns en tråd under resforumet på flashback där en kille berättar hur det är. Han flyttade dit för gott dock. Betjänt och hela skiten får man billigt som fan.
Annars är ju ryssland hyfsat manligt. Kanske dra en tur på transsibiriska järnvägen (http://sv.wikipedia.org/wiki/Transsibiriska_j%C3%A4rnv%C3%A4gen) genom hela skiten? Ingen lyx där inte.
Bra tips Trance.
Apropå resor till skumma ställen.. jag kom och tänka på den här käringen som åkte mc genom Tjernobyl, den döda staden. Fan vad fett.
Ironbabe
2007-01-04, 12:49
Utan PORR?? lessen, men det klarar ni aldrig :smash:
Annars så skulle jag om jag hade möjlighet resa runt på borneo, vietnam och besöka kina!
HerrArne
2007-01-04, 12:52
Något riktigt revolutionerande för våra liv.
Fotvandra i Gobiöknen brukar jag fundera på när kylan och vintermörkret blir för påträngande. *whistle*
grabben i skogen
2007-01-04, 12:55
Bra tips Trance.
Apropå resor till skumma ställen.. jag kom och tänka på den här käringen som åkte mc genom Tjernobyl, den döda staden. Fan vad fett.
det där stod väl rätt mkt om att det var fake.
det där stod väl rätt mkt om att det var fake.
Fake var det väl inte men hon åkte inte ensam bara?
En riktig robinsonad, vem skall vara Fredag? Jusup eller AP...?
Langster
2007-01-04, 14:03
Vad är det Myten behöver vila ifrån egentligen?? Hans väldigt hektiska liv? Stäng av datorn ett tag bara. :Virro
Vad är det Myten behöver vila ifrån egentligen?? Hans väldigt hektiska liv? Stäng av datorn ett tag bara. :Virro
hahaahahha... Sades av mannen som sitter dygnet runt med Gears of war och en flickvän som tittar på :D (hälsar myten)
Langster
2007-01-04, 14:11
hahaahahha... Sades av mannen som sitter dygnet runt med Gears of war och en flickvän som tittar på :D (hälsar myten)
Jag har ju iallafall en flickvän. Och ett jobb för den delen och... ;)
Fan göru med gura lirandet då?
Ta med en typ junior-akustisk!:thumbup:
Fan göru med gura lirandet då?
Ta med en typ junior-akustisk!:thumbup:
jag kan ju lira gura med munnen som Michael Winslow gör (sök på yotube)
Jag har ju iallafall en flickvän. Och ett jobb för den delen och... ;)
"X-box är det enda han har" /jusup
Jag antar att du redan kollat runt på nätet. Trillade över den här sidan (http://www.froden.com/tibet/tibet_intro.php) ganska snabbt.
Överlag tror jag det är rätt svårt att dra för att jobba i fattigare länder utan att ha ordnat något genom tex en volontärorganisation. Jag gissar att ni får fundera på vad som är viktigast. Äventyret? Isolationen? Upplevelsen av andra kulturer? Annat?
Jag tycker absolut att ni ska försöka komma iväg på något. Att genomföra kommer vara en vinst i sig. Resa är kul.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.